کد خبر 1484573
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
بشار اسد: معامله با دلار باید کنار گذاشته شود

رئیس جمهور سوریه که میزبان فرستاده ویژه دولت چین در خاورمیانه بود، با بیان اینکه جنگ آمریکا و غرب در درجه نخست، اقتصادی است، گفت که رها شدن از قید و بند معامله با دلار آمریکا، ضروری شده است.

به گزارش مشرق، جای جون، فرستاده ویژه دولت چین در خاورمیانه بعد از ظهر امروز شنبه به دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه رفت و در این دیدار، فقط روابط پکن-دمشق محور رایزنیها نبود، بلکه آخرین دیدگاههای مشترک در خصوص روابط چین با کشورهای خاورمیانه بررسی شد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، اسد در این دیدار تأکید کرد که مهمترین تغییر مثبتی که در سطح جهانی رخ داده است، نقش چین است که به صورت آرام و متوازن در حال گسترش است و این نقش، الگوی جدیدی در سیاست، اقتصاد و فرهنگ است.

وی با بیان اینکه نقش چین، مبتنی بر صلح، ثبات و سود برای همه است، گفت: همه جهان امروز نیازمند حضور سیاسی و اقتصادی چین هستند تا بار دیگر در سطح جهانی، توازن برقرار شود؛ به ویژه در سایه روابط چین و روسیه و ائتلاف کشورهای بریکس که می‌توانند نظام بین‌المللی چند قطبی به وجود آورند.

اسد ضمن تمجید از میانجیگری چین که به بهبود روابط تهران-ریاض منجر شد، تصریح کرد: این مسئله بر ثبات در منطقه خاورمیانه تأثیر خواهد گذاشت. کما اینکه، طرح یک کمربند-یک جاده، در توسعه و همکاری اقتصادی، اهمیت دارد.

رئیس جمهور سوریه با تأکید بر اینکه جنگ [آمریکا و غرب] در درجه نخست، اقتصادی است و رها شدن از قید و بند معامله با دلار آمریکا، ضروری شده است، تصریح کرد: کشورهای بریکس می‌توانند نقش کلیدی در این زمینه داشته باشند. افزون بر اینکه باید در معاملات تجاری این کشورها از یوان چین استفاده شود.

وی با بیان اینکه سوریه در جریان جنگ برای دفاع از حاکمیت خود، حمایتهای چین را فراموش نخواهد کرد، از کمکهای ارسالی پکن برای کمک به زلزله‌زدگان سوری قدردانی کرد.

فرستاده ویژه چین هم گفت: چین به روابط با سوریه از دیدگاه راهبردی و یک دیدگاه فراگیر به منطقه می‌نگرد. چین از پیروزی ملت سوریه در مبارزه با تروریسم، خرسند است؛ زیرا، پیروزی تمامی کشورهایی به شمار می‌رود که به دنبال دفاع از حاکمیت و کرامت خود هستند.

جای جون در پایان تأکید کرد که چین در محافل بین‌المللی از جنگ سوریه علیه تروریسم و مداخله خارجی حمایت خواهد کرد. فرستاده چین پیش از دیدار با بشار اسد، با «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

چین در ماه آوریل گذشته خواستار رفع تحریم‌های یک‌جانبه علیه دمشق شده بود تا سوریه بتواند اقتصاد خود را توسعه دهد و با رونق دادن به تجارت، خسارات وارده به دنبال جنگ را جبران کند.

پکن در بیانیه ماه آوریل خود همچنین اوضاع اقتصادی سوریه را «تاریک» خوانده بود و تاکید کرده بود که مسئولیت کمک به مردم سوریه برعهده جامعه بین‌الملل است.

«جیانگ دوان» رئیس هیأت دیپلماتیک چین در سازمان ملل متحد نیز در ماه مارس گذشته در جریان جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرده بود: «حاکمیت سوریه، استقلال، تمامیت ارضی سوریه باید به رسمیت شناخته شود، به‌علاوه حق مردم سوریه در امرار معاش، توسعه و حمایت از تمام این حقوق.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    2 2
    این احمق ها حالیشون نیست ارزش پول کشورهاشون پایین میاد که ربطی به دلار نداره
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      0 1
      اتفاقا حالیشونه! خودشون رو زدن با نفهمی! نون توی تظاهر به نفهمی هست!
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    2 0
    بیا پایین بابا
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 0
    پول شما که ریال ایران است
  • ناشناس IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 0
    حالا اقتصاد سوریه چند دهم درصد اقتصاد جهان هست
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 0
    شما بگو خانمت حجاب سرش بکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس