کرملین: تحریم‌ها علیه روسیه بحران جدید اقتصادی در جهان ایجاد می‌کند

مسکو معتقد است که تحریم‌های ضد روسیه می‌تواند باعث لطمه به اقتصاد جهان شده و بحرانی جدید را رقم بزند.

به گزارش مشرق، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز جمعه گفت مسکو معتقد است که تحریم‌های ضد روسیه می‌تواند باعث لطمه به اقتصاد جهان شده و بحرانی جدید را رقم بزند.

پسکوف گفت: «تحریم‌هایی که علیه ما وضع شده‌اند و گام‌های جدیدی که بروکسل و واشنگتن درباره آن می‌اندیشند ضربه سختی به اقتصاد جهان وارد خواهند کرد. بنابراین این می‌تواند ما را به سمت یک بحران اقتصادی در جهان پیش ببرد.»

این مقام کرملین تأکید کرد که روسیه خطراتی که مقاصد کشورهای غیردوست در بر دارد را در نظر می‌گیرد.»

خبرگزاری بلومبرگ روز گذشته گزارش داده که کشورهای غربی و متحدان آنها در حال رایزنی درباره منع کامل صادرات به روسیه هستند.

این در حالی است که رئیس‌ بانک مرکزی روسیه روز چهارشنبه در جلسه‌ای در پارلمان گفت که اقتصاد این کشور مقاومت بالایی در برابر تحریم‌ها نشان داده و فشارهای بی‌سابقه را پشت سر گذاشته است.

«الویرا نابیولینا»، رئیس بانک مرکزی روسیه روز چهارشنبه در جلسه دوما گفت سطح فشاری که روسیه سال گذشته پشت سر گذاشت آنقدر بالا بود که کسی نمی‌توانست آن را پیش‌بینی کرده و برای آن آماده شود.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

نظام مالی و بانک‌های روسیه و همچنین صنایع نظامی و هوانوردی روسیه نخستین بخش‌هایی بودند که هدف تحریم‌های غرب قرار گرفتند.

در جدیدترین اقدام تحریمی، اتحادیه اروپا و کشورهای غربی به همراه استرالیا تصمیم گرفتند برای نفت روسیه سقف قیمتی تعیین کنند.

بسیاری از مقام‌ها و رسانه‌های خبری پیش‌بینی می‌کردند اقتصاد روسیه زیر بار فشار تحریم‌ها دچار فروپاشی خواهد شد. این کارشناسان و مقام‌ها اکنون اذعان می‌کنند که روسیه از سناریوهای وخیم پیش‌بینی‌شده عبور کرده است.

آگوست گذشته، شبکه خبری بلومبرگ و روزنامه واشنگتن‌پست گزارش دادند که تحریم‌ها نتوانسته‌اند فروپاشی اقتصادی که مد نظر غرب بود را به همراه بیاورد.

در ماه دسامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که اقتصاد این کشور عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از کشورهای گروه ۲۰ دارد.

در ماه آوریل هم بانک جهانی گزارش داد اقتصاد روسیه عملکردی بهتر از حدانتظارات داشته است.

با وجود این، جنگ‌افروزی اقتصادی علیه روسیه اگرچه در ابتدا با استقبال هیجانی پاره‌ای سیاستمداران غربی روبرو شد باعث نگرانی شماری از کارشناسان شده که معتقدند می‌تواند در آینده به سلطه دلار بر بازارهای مالی جهان پایان دهد.

این کارشناسان می‌گویند اخراج روسیه از سوئیفت روسیه را به چین نزدیک‌تر و مبادلات مالی دنیا را از زیر ذره‌بین غرب خارج می‌کند، به توسعه سامانه‌های جایگزین سوئیفت منجر می‌شود، سلطه دلار در دنیا را تضعیف خواهد کرد، جایگاه آمریکا به عنوان تضمین‌کننده نظم فعلی تجارت جهانی را به خطر خواهد انداخت و در نهایت از بین رفتن هژمونی مالی آمریکا را به همراه خواهد داشت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    بارها گفتی و اینها باور کردن🥸باور نمی‌کنند. هی نگو.
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    0 0
    خخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس