رویترز: عربستان «بشار اسد» را به نشست آتی سران عرب دعوت می‌کند

دبیرکل اتحادیه عرب گفت که بشار اسد جنگ را برد و تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب عجولانه بود.

به گزارش مشرق، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه‌ای گفت که بازگشت سوریه به این اتحادیه حتمی است.

او در مصاحبه با شبکه الجدید لبنان گفت که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه همان زمان که برتری نظامی پیدا کرد و مخالفان موفق به اشغال دمشق نشدند جنگ را برد.

ابوالغیط با بیان اینکه تصمیم تعلیق عضویت سوریه از اتحادیه عرب عجولانه بود، گفت: « معتقدم کشورهای عضو باید به مقامات سوریه فرصت می‌دادند، اگر آن زمان در اتحادیه عرب بودم، به هیچ عنوان با اتفاقی که افتاد همراه نمی‌شدم».

اتحادیه عرب در ۲۱ آبان ۱۳۹۰ زمانی که آتش جنگ سوریه در اوج خود قرار داشت و تروریست‌ها به دیواره‌های دمشق رسیده بودند، تعلیق عضویت سوریه را با اکثریت آراء تصویب کرد، با این تصور که دولت بشار اسد به زودی سقوط خواهد کرد.

دبیرکل اتحادیه عرب در خصوص امکان دیدارش با بشار اسد نیز گفت که هر زمان سوریه به اتحادیه عرب بازگشت این دیدار صورت می‌گیرد و پیش از آن از لحاظ قانونی و اساسنامه اتحادیه ممکن نیست.

او در ادامه به مسأله بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پرداخت و و آن را حتمی دانست و گفت که دولت دمشق بیش از گذشته به این موضوع تمایل دارد و همزمان دولت‌های عربی بیشتری در حال برقراری روابط دوجانبه با سوریه هستند. اما هنوز بازگشت به اتحادیه عرب قطعی نشده، اما حتمی است.

احمد ابوالغیط همچنین به نشست وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با حضور اردن، مصر و عراق در جده اشاره کرد که برای بحث در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب برگزار شد و برخی کشورهای همچنان مخالف این موضوع بودند.

روزنامه وال استریت ژورنال در این باره به نقل از چند مقام عربی نوشته است که حداقل پنج عضو اتحادیه عرب از جمله مغرب، کویت، قطر و یمن در حال حاضر پذیرش دوباره سوریه در اتحادیه عرب را نمی‌پذیرند. به ادعای این مقامات، حتی مصر که در ماههای اخیر روابط خود را با سوریه احیا کرده است نیز مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در شرایط کنونی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس