تلاش غرب برای احیای ایدئولوژی نئونازی به فاجعه جهانی منجر می‌شود

ایالات متحده آمریکا به دلیل نفوذ سیاسی بر عربستان و با توجه به منافع خود در منطقه خاورمیانه، در مسیر توافق و آتش‌بس بین صنعا و ریاض سنگ‌ اندازی ‌می‌کند.

به گزارش مشرق، «ابراهیم القانص» تحلیلگر یمنی در وبگاه یمن نیوز نوشت: با توجه به تأثیرگذاری عربستان سعودی بر جهان عرب، واشنگتن مایل است که همچنان ریاض را وابسته به خود، نگه دارد.

وی در ادامه نوشت: آنچه که بیش از همه منافع و نیت‌های شوم آمریکا را در منطقه خاورمیانه تأمین می‌کند این است که ریاض به خصومت با همسایگان خود ادامه دهد و به این ترتیب نفوذ آمریکا در منطقه حفظ شود.

وی تصریح کرد: نفوذ آمریکا بر عربستان سعودی موجب می‌شود که واشنگتن از ریاض در تنش‌آفرینی و جنگ علیه کشورهایی نظیر یمن و سوریه استفاده کند. امری که در یمن مانع از توافق صلح شده و باعث می‌شود حمایت از گزینه جنگ بیشتر شود.

تحلیلگر یمنی تاکید کرد: آمریکا برای ادامه حیات سیاسی و نفوذ خود در منطقه ناچار است که همچنان عربستان سعودی را تحت نفوذ خود نگه دارد. از همین رو تحرک عربستان سعودی برای صلح در یمن، ایالات متحده آمریکا را خشنود نکرد و از آنجایی که ریاض هنوز از نظر سیاسی و امنیتی به واشنگتن وابسته است، آمریکا تلاش می‌کند در برابر همه راه‌حل‌هایی که منجر به توقف جنگ و رفع محاصره می‌شود، مانع‌تراشی کند.

در همین رابطه، «عبدالله بن عامر» تحلیلگر یمنی نیز تاکید کرد: واشنگتن به دنبال تحمیل شرایطی است که عربستان سعودی از برداشتن هرگونه گام جدی به سوی صلح در یمن، ناتوان شود.

وی افزود: آمریکا ممکن است مانع از مذاکره بین صنعا و ریاض شود. مشکل این است که ریاض و واشنگتن در مواضع رسانه‌ای خود در مورد صلح صحبت می‌کنند اما در عمل به دلیل وابستگی ریاض به واشنگتن، اقدام جدی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: آمریکا در راستای اهداف خود در برابر تحرک عربستان به سوی صلح در یمن و بازگشت سوریه به آغوش جهان عرب پس از گذشت ۱۳ سال از جنگ سوریه، مقاومت می‌کند تا تحولات تنها با یک گشایش جزئی همراه شود، مسأله‌ای که موجب طولانی‌تر شدن بحران در یمن و سوریه خواهد شد.

وی افزود: اگر عربستان سعودی تسلیم فشارهای آمریکا شود، روند صلح در یمن و رفع محاصره این کشور به بن‌بست خواهد رسید. به ویژه در ارتباط با پرونده‌های اقتصادی، چون صنعا پیش از این ریاض را به پاسخ سخت و کوبنده تهدید کرده بود. ریاض با توجه به تجربیات قبلی خود می‌داند که این وعده‌ها صرفاً برای مصرف رسانه‌ای نیستند و به زودی به امری واقعی در میدان نبرد تبدیل خواهند شد. بنابراین منطقی است که ریاض به سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه اقتصادی و به ویژه نفت آرامکو خوب فکر کند و به حرف آمریکا گوش دهد.

گفتنی است پیش از این نیز، مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن، از طریق فرستاده سازمان ملل در یمن به جامعه جهانی و کشورهای اروپایی هشدار داد و تاکید کرد که در صورت بازگشت به جنگ و تنش نظامی، تمام جهان از جنگ یمن متأثر خواهد شد و دیگر مردم یمن عواقب تشدید تنش ناشی از شکست تلاش‌های صلح را به تنهایی متحمل نخواهند شد.‌

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس