برای نخستین بار از آغاز جنگ اوکراین؛ جین‌پینگ با زلنسکی تماس گرفت

رئیس جمهور چین برای نخستین بار از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، با همتای اوکراینی خود تماسی تلفنی برقرار کرد.

به گزارش مشرق، شبکه تلویزیونی دولتی چین(CCTV) از برقراری تماس تلفنی بین شی جین‌پینگ، رئیس جمهور این کشور با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی وی خبر داد.

هنوز اطلاعاتی درباره موضوعات مطرح‌شده در این تماس تلفنی منتشر نشده است. این نخستین تماس رسمی رئیس جمهور چین با زلنسکی از ابتدای عملیات نظامی روسیه در اوکراین (۲۴ فوریه ۲۰۲۲/ ۵ اسفند ۱۴۰۱) محسوب می‌شود.

پیش از این، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرده بود که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به دنبال ارائه طرحی به دولت چین است که می‌تواند زمینه گفت‌وگوی بین اوکراین و روسیه را ایجاد کند. طبق این طرح فرانسه پیش‌بینی شده که مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف تابستان امسال آغاز شود.

رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس کمیسیون اروپا دو هفته پیش به دعوت رئیس جمهور چین برای یک سفر رسمی سه روزه وارد پکن شدند و پس از دیدارهای طولانی با جین‌پینگ، این کشور را ترک کردند.

سران چین و فرانسه درباره جنگ اوکراین بیانیه مشترکی منتشر و بر حمایت از تمام تلاش‌ها برای برقراری صلح در اوکراین بر پایه قوانین بین‌المللی تأکید کردند. دو طرف همچنین حمله‌های مسلحانه (اوکراینی‌ها) به تأسیسات هسته‌ای (نیروگاه زاپروژیا) را محکوم کردند.

علی‌رغم مخالفت‌های اخیر سران آمریکا و اروپا با «طرح ۱۲ ماده‌ای صلح چین» برای بحران اوکراین، کاخ الیزه (مقر رسمی و دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه) روز چهارشنبه و قبل از ورود ماکرون به پکن در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی توافق کردند که برای پایان‌دادن جنگ اوکراین با چین وارد تعامل شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    چین به خوبی متوجه شده که این جنگ‌ به بن بست رسیده و قبل از اینکه دیر بشه باید برای پایانش اقدامی کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس