کد خبر 1483708
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
ایست قلبی فوتبال؛ توضیحات هراتیان درباره مرگ یک بازیکن در لیگ دسته دوم

زهره هراتیان مدیر پزشکی لیگ از شدیدتر شدن نظارت‌ها روی تست‌های پزشکی پس از مرگ یک فوتبالیست در جریان رقابت‌های لیگ دسته دوم خبر داد.

به گزارش مشرق، هفته بیست و چهارم لیگ دسته دوم فوتبال با یک اتفاق تلخ همراه بود که کام اهالی فوتبال را تلخ کرد. عصر دوشنبه در جریان دیدار نفت و گاز گچساران و شهدای بابلسر در ورزشگاه شهید علیزاده بابلسر، در دقیقه ۱۶ امیرحسین شیرچی بازیکن تیم شهدای بابلسر دچار ایست قلبی شد و با وجود انجام عملیات احیا، درگذشت. شیرچی ۲۳ ساله که پیش از این در تیم‌های پدیده مشهد، خونه به‌خونه و دریای بابل بای کرده بود به گفته پاشنا رئیس هیئت فوتبال بابلسر سابقه بیماری قلبی و آنژیو داشته است.

گفته می‌شود مرحوم شیرچی، ۲۳ آذر سال گذشته پس از بروز مشکل در تمرین به بیمارستان منتقل و در ICU بستری شده و حتی پزشکان تاکید کرده‌اند تا ۶ ماه وی نباید تمرین کند. با این حال به نظر می‌رسد عدم نظارت و بی‌توجهی‌ها سبب شد تا این فوتبالیست جوان دوشنبه در جریان بازی فوتبال فوت کند، اتفاقی ناگوار که جامعه فوتبال را سوگوار و ضرروت توجه بیشتر از قبل به تست‌های پزشکی و سلامتی بازیکنان را گوشزد کرد.

زهره هراتیان مدیر امور پزشکی لیگ درباره الزام تست‌های پزشکی پیش از شروع فصل برای جلوگیری از چنین اتفاق‌های تلخی، گفت:فدراسیون جهانی فوتبال الزام کرده است که بازیکنان هر باشگاهی باید معاینات پیش از فصل را در هر سطحی انجام بدهند، الان در مدرسه وقتی دانش آموزی ورزش می‌کند، آموزش و پرورش گواهینامه تائیدیه پزشک را درباره توانایی انجام ورزش درخواست می‌کند.

هراتیان اظهار داشت: ما هم در فدراسیون فوتبال این الزام را به همه رده‌ها ابلاغ کرده‌ایم، از چند سال پیش هم بنا به ملاحضاتی تصمیم گرفته شد که تیم‌های لیگ برتری و دسته اولی برای پیشگیری از خیلی از تخلفات و تقلب‌هایی که در حوزه پزشکی انجام می‌شد، ملزم به انجام یک تست متمرکز در ایفمارک شوند و معاینات‌ پزشکی را در این مجموعه انجام بدهند. تست‌های پزشکی در برخی کشورها با توجه به هزینه‌هایی هر دو سال برگزار شود ولی استاندار ما در فوتبال ایران و فیفا، تست هر ساله است.

بیشتر بخوانید:

مرگ فوتبالیست مازندرانی در زمین فوتبال +عکس

مدیر امور پزشکی لیگ با اشاره به اینکه فیفا فقط خواستار ویزیت متخصص و تست اکوی قلب است اما در ایفمارک تست‌های دیگر مانند تست ورزش و تست‌هایی که خیلی ضروری است و در یوفا انجام می شود، را انجام می‌شود، تاکید کرد: خوشبختانه تا الان شاهد اتفاقات ناگواری مانند ایست قلبی در لیگ برتر و دسته اول نبوده‌ایم، این در حالی است که با توجه به خبرهایی که از فوتبال دنیا می‌شنویم به طور متوسط هر ماه یک بازیکن به دلیل ایست قلبی فوت می‌کند.

هراتیان افزود: پس از کرونا تائید شده است که ابتلا به این ویروس می‌تواند عوارض قلبی ایجاد کند و به همین خاطر همه باشگاه‌ها موظف هستند معاینات پیش از فصل به خصوص در حوزه قلب و عروق را انجام بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه فقط تست‌های لیگ برتر و دسته اول در ایفمارک انجام می‌شود، نظارت روی دسته‌های پایین‌تر چگونه است، خاطرنشان کرد: در رده‌های پایین‌تر ما به باشگاه‌ها اعلام می‌کنیم که بازیکنان توسط یک پزشک معاینه و باید گواهی تائیدیه پزشک را داشته باشند، اصل آن در باشگاه می‌ماند و کپی آن به فدراسیون فوتبال ارسال می شود.

مدیر امور پزشکی لیگ درباره برنامه فدراسیون پس از اتفاق تلخی که در بابلسر رخ داد، تصریح کرد: پس از اتفاقی که روز دوشنبه افتاد جلساتی را به صورت آنلاین با مدیران لیگ برگزار کردیم و تصمیم گرفتیم اگر امکانش باشد پس از این تیم‌های لیگ دسته دوم هم تست‌هایشان را در ایفمارک انجام بدهند، همچنین در حال تدوین فرمتی برای بازیکنان هستیم که توسط متخصص قلب و عروق کامل شود و آن را برای فصل جدید لیگ‌ها ابلاغ خواهیم کرد تا معیارها و فاکتورهای مدنظرمان برای سلامتی بازیکنان توسط متخصصان قلب و عروق استان‌ها به دقت بررسی شود.

هراتیان با این حال به صفر رسیدن ایست قلبی فوتبالیست‌ها را با وجود دادن تست‌های پزشکی رد کرد و گفت: با وجود اینکه معاینات را انجام می‌دهید و نتیجه آن هم نرمال باشد اما ایست قبلی ممکن است اتفاق بیفتد. برای چنین شرایطی حتما باید آمبولانس در حین برگزاری مسابقات و تمرینات در محل حضور داشته باشد تا در صورت ایست ناگهانی قلبی اگر زیر دو دقیقه سی پی آر و دستگاه شوک باشد، احتمال اینکه فرد زنده بماند، خیلی بالاست.

وی درباره اینکه آیا در جریان بازی دوشنبه در بابلسر این اقدامات صورت گرفته بود، اظهار داشت: آمبولانس و افرادی که کار احیا را انجام می‌دهند در ورزشگاه حضور داشته‌اند و حتی ۴ شوک در داخل آمبولانس تا رسیدن به بیمارستان داده شد و حتی داروی مخصوص به رگ تزریق شد اما متاسفانه این فوتبالیست جانش را از دست داد.با توجه به اینکه اتفاق تازه رخ داده، مستندات کامل به دست ما نرسیده است و مسائلی هم که اشاره کردم کلیاتی است که از ناظر بازی و سایر مقامات رسمی گرفته‌ام.

هراتیان در ادامه با تاکید بر به اینکه حرفه‌ای بودن لزوما این نیست که مسابقه‌ای برگزار شود و جان آدم‌ها مهم‌تر و عزیزتر از فوتبال است، افزود: تا سال گذشته در حالی که اتفاق تلخی هم نیفتاده بود، به اهمیت این مسئله اشاره می‌کردم، مخصوصا وقتی بازیکنان خارجی جذب می‌شوند. نمونه آن بازیکنی بود که تراکتور در صدد جذب وی بود اما به دلیل بیماری قلبی اجازه ندادیم، باشگاه متضرر شد اما اتفاقی مانند ایست قلبی می‌توانست برای این بازیکن بیفتد و تبعات سنگینی داشته باشد.به همین خاطر من و همکارانم در سازمان لیگ محکم پای سلامتی بازیکنان ایستاده‌ایم و امیدواریم در لیگ‌های دسته‌های پایین‌تر هم به مسئله تست‌های پزشکی اهمیت داده شود.

مدیر امور پزشکی لیگ درباره اینکه آیا مرگ بر اثر ایست قلبی پیش از اتفاق تلخ دوشنبه، سابقه داشته است، گفت: در لیگ برتر و دسته اول چنین اتفاقی نیفتاده است و اولین مورد در لیگ دسته دوم بود. در لیگ های استانی و پیشکسوتان ایست قبلی منجر به فوت داشته‌ایم اما متاسفانه مسابقات غیررسمی و در سطح استان بود و جزئیات آن به دست فدراسیون فوتبال نرسید.

هراتیان با این حال در پایان بر برخورد با مقصران احتمالی و اعمال نظارت شدیدتر برای عدم تکرار چنین اتفاق‌های ناگواری تاکید کرد و اظهار داشت:اگر قصوری شده است باید رسیدگی شود اما ما به عنوان افرادی که لیگ را برگزار می‌کنیم، هدفمان قوی‌تر شدن نظارت‌ها در لیگ‌های دسته پایین‌تر، هم در حین برگزاری مسابقات و هم دقیق‌تر شدن تست‌های پزشکی پیش از فصل برای جلوگیری از این حوادث است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس