کد خبر 1483572
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
وعده خاص تالاخادزه ایران

رکورددار حرکت دوضرب جوانان جهان با بیان اینکه هدفم حضور در المپیک است گفت: رقابت در دسته فوق سنگین سخت اما در پیکارهای قهرمانی آسیا در کره‌جنوبی یک رقابت ویژه با نایب قهرمان المپیک خواهم داشت.

به گزارش مشرق، علیرضا یوسفی ملی‌پوش دسته فوق سنگین یکی از موفق‌ترین چهره‌های رکوردگیری درون تیمی تیم ملی وزنه‌برداری بود. وی در حرکت دوضرب با مهار وزنه ۲۴۰ کیلوگرم، یک کیلوگرم رکورد جوانان جهان را به صورت غیر رسمی به نام خود کرد. دارنده مدال طلای المپیک جوانان جهان می‌توانست این رکورد را به میزان ۶ کیلوگرم دیگر افزایش دهد اما در حرکت سوم و در مهار وزنه ۲۴۶ کیلوگرمی ناکام بود.

یوسفی که در سن ۱۵ سالگی نخستین مدال طلای وزنه‌برداری در سطح جهان را به نام خود ضرب کرد، حال به یکی از مدعیان دسته به‌اضافه ۱۰۹ کیلوگرم در رقابت‌های آسیایی تبدیل شده است. یوسفی در رده‌ سنی نوجوانان و جوانان جهان نیز رکورددار است؛ این نابغه وزنه‌برداری در سال ۲۰۱۸ و در المپیک جوانان موفق به کسب مدال طلا شد.

شکستن رکورد غیر رسمی جوانان جهان بهانه‌ای شد گفت‌وگویی با این جوان مازنی انجام شده است. گفت‌وگویی که تالاخادزه وزنه‌برداری ایران در آن به سوالات مختلفی در خصوص حضور در تیم ملی، رقیبان داخلی و مدعیان خارجی پاسخ داد.

وعده خاص تالاخادزه ایران

متن کامل این گفت وگو در زیر آمده است:

با گذشت بیش از پنج سال از مدال طلای المپیک جوانان، علیرضا یوسفی همچنان در این رده سنی رکوردشکنی می‌کند. چه زمانی یوسفی را در رده سنی بزرگسالان می‌بینیم؟

من در رده سنی بزرگسالان هم هستم و حتی در سال ۲۰۲۱ و در مسابقات قهرمانی جهان نیز موفق به رقابت با بزرگان این دسته شدم. با ۱۹ سال سن همچان می‌توانم در رده سنی جوانان فعالیت داشته باشم. تلاشم این است تا رکورد دوضرب جوانان جهان در بالاترین سطح به نام خود و ایران ثبت کنم. همچنین به دنبال آن هستم تا در گزینشی‌های المپیک بهترین عملکرد را داشته باشم. دسته فوق سنگین در ایران همیشه بهترین نفرات را داشته و اکنون نیز نفرات خوبی در رده سنی بزرگسالان و جوانان فعالیت می کنند. تعدد نفرات در این دسته موجب رقابت داخلی می‌شود و در افزایش رکوردها تاثیر دارد.

رکورد جوانان جهان را به صورت غیر رسمی جابجا کردید آیا در قهرمانی آسیا نیز به دنبال رکوردشکنی هستید؟

در قهرمانی آسیا اول به دنبال کسب مدال هستم، چون رقبای خوبی از بحرین و سوریه دارم. با حضور گور میناسیان، کسب طلای مجموع سخت است چون او وزنه‌بردار یک‌ضرب‌زنی است. من در دوضرب می‌توانم بیشتر از او بزنم. می‌توانم تا ۲۵۰ کیلوگرم را در جین‌جو کره‌جنوبی مهار کنم. گور میناسیان دارنده مدال نقره المپیک است اما کاری می‌کنم که رقابت در دوضرب جذاب شود.

اما در رکوردگیری در مهار وزنه ۲۴۶ کیلوگرم ناموفق بودید؟

می توانستم به راحتی مهار کنم از نظر ذهنی آماده نبودم چون بیشتر از این وزنه را نیز می‌توانم بالای سر ببرم. واقعیتی که وجود دارد باید تمام تمرکز خود را بر روی دوضرب بگذارم تا هم در مجموع و هم دوضرب عملکرد خوبی در آسیا داشته باشم.

با وجود آنکه با ۱۷۱ کیلوگرم رکورد نوجوانان جهان در اختیار دارید در حرکت یک‌ضرب هنوز به ایده‌آل جهانی نرسیده‌اید؟

درست است من در یک‌ضرب ضعف دارم اما این قابل رفع است باید با کمک کادر فنی و قهرمانان بزرگ این رشته این کاستی را نیز جبران کنم. در رکوردگیری روز دوشنبه نیز وزنه ۱۸۰ کیلوگرمی را مهار کردم و این نشانه خوبی است. از یک‌ماه پیش به اردو آمدم و زمان کمی داشتم با این حال به مرز آمادگی ۸۰ درصد رسیدم و باید تا قهرمانی آسیا نهایت تلاش خود را داشته باشم. به مردم ایران قول می‌دهم که در جین‌جو کره‌جنوبی جبران کنم.

اما برخی از مربیان می گویند که وزن علیرضا یوسفی خیلی بالا و این از نقاط ضعف او است؟

دسته فوق سنگین همین است و شرایط فیزیکی من هم این گونه است کاری نمی‌شود کرد. همه سنگین وزن‌ها بالای ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارند.

وعده خاص تالاخادزه ایران

ظاهرا محل تمرین شما در مازندران نیز بسیار نامناسب بود؟

بله در مازندران به دلیل تعمیر سالن در یک فضای ۶ متری تمرین می‌کردم و این راحت نیست. من زیر نظر استاد غزالیان بودم و اکنون نیز پسران زنده یاد قاسم غزالیان در باشگاه فعال هستند، امیدوارم نخبگان بیشتری از استان مازندران به وزنه‌برداری معرفی شوند.

مرحوم غزالیان ۲ قهرمان المپیک را به ورزش ایران معرفی کرد.

من قهرمان المپیک در رده سنی جوانان هستم و بهداد سلیمی از بزرگان وزنه‌برداری ایران و قهرمان المپیک، شاگرد استاد غزالیان بودند. امیدوارم من نیز بتوانم روزی در المپیک افتخارآفرین باشم.

روند آماده‌سازی تیم با توجه به یک ماه اردو چگونه بود؟

روزی که به اردو دعوت شدم آمادگی در حدود ۴۰ درصد داشتم اما با تلاش نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی و کادر فنی توانستم در مرز آمادگی قرار بگیرم. کار به صورت حرفه‌ای پیش خواهد رفت و امیدوارم به موفقیت در قهرمانی آسیا ختم شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس