کد خبر 1015800
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
چرا علی لاریجانی نمی‌آید؟

شاید برای افکار عمومی باورناپذیر باشد، ولی علی لاریجانی یک روز مانده به موعد ثبت‌نام انتخابات مجلس، عدم حضور خود در انتخابات مجلس پیش‌ رو را اعلام می‌کند تا سوژه اصلی نشست خبری‌اش باشد.

به گزارش مشرق، شاید برای افکار عمومی این خبر سخت و غیرباورپذیر باشد ولی واقعیت دارد که علی لاریجانی تنها رئیس مجلس ایران پس از سال۱۳۸۷، در یک عصر پاییزی و یک روز مانده به موعد ثبت نام انتخابات مجلس، آن هم در یک ویدئوی کوتاه، عدم حضور خود در انتخابات مجلس پیش رو را اعلام کند.

لاریجانی که سه دوره متوالی و به مدت ۱۱سال نماینده قم و و رئیس مجلس است، این بار تصمیم گرفته با خانه ملت خداحافظی کند؛ ولی چرا؟ هرچند عده‌ای برنامه علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری را از احتمالات این انصراف می‌دانند ولی واقعیت‌ها و اخبار چیزی غیر از این را نشان می‌دهد. 

بیشتر بخوانید:

** حذف لاریجانی از جریان اصولگرایی

۱۸ آبان‌ماه ۹۸ بود که لیست اصولگرایان قم برای حضور در انتخابات مجلس علنی شد ولی بیش‌تر از حاضرین لیست، غایب بزرگ آن یعنی علی لاریجانی خبرساز شد. 

البته این عدم اقبال ارتباط زیادی به تصمیم جریان‌های سیاسی ندارد زیرا او که در دو دوره اول حضور خود در مجلس به عنوان نماینده اول مردم قم انتخاب شده بود، در دهمین دوره مجلس به یکباره در افولی معنادار، پس از احمد امیرآبادی فراهانی، توانست رای دوم را از مردم قم کسب کند و همین اولین جرقه یک افول بود اما نه دلیل آن.

** چرا لاریجانی حذف شد؟

حمیدرضا ترقی نائب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در تشریح دلیل عدم اقبال عمومی و مخصوصا مردم قم به لاریجانی می‌گوید: «دلیل اول عدم حضور ایشان شکست پروژه برجام و بی‌نتیجه بودن مذاکره با آمریکا است چون ایشان در تصویب برجام نقش قابل توجهی داشت و این موجب عقب نشینی مسئولیت در مجلس شده و تبعات این مسئله در جامعه، قم و مراجع تقلید مسئله روشن است.»

وی افزود: امروز طوری شده که حتی خود عوامل مذاکره کننده هم به دلواپسان برجام پیوسته‌اند و اعتراف می کنند که جز افزایش تحریم، هیچ نتیجه ای برای ایران از سوی برجام حاصل نشده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که علت اولیه تصمیم شکست برجام است.

ترقی به جلسه معروف مجلس برای تصویب برجام اشاره می‌کند که لاریجانی در آن بدون توجه به نظر تخصصی کمیسیون ویژه برجام و انتقادات منتقدین، معاهده بزرگ برجام را در عرض ۲۰دقیقه به تصویب رساند و آن را به یکی از نکات پرابهام کارنامه سیاسی خود بدل کرد. همچنین تلاش لاریجانی برای تصویب FATF و کنوانسیون پالرمو نیز از مواردی است که از لاریجانی خاطره خوبی در اذهان جریان عمومی کشور به جا نمی‌گذارد.

** گام دوم و نیاز انقلاب به مجلسی جوان و انقلابی

ترقی همچنین ضمن اشاره به دلیل دوم انصراف لاریجانی از حضور بر انتخابات مجلس آینده می‌گوید: گفتمان رهبر انقلاب برای گام دوم انقلاب گرایش به جوانان و مخصوصاً نیروهای انقلابی هست و به نظر می‌رسد این روحیه و شرایط در برخی نمایندگان و از جمله ایشان هنوز نیست و احساس می‌شود که چهره‌های باسابقه این‌چنینی به دلیل عدم هماهنگی با آن گفتمان رای نمی‌آورند بنابراین به طور طبیعی باید جای خود را به چهره های بدهند.

** فشار نامرئی اجتماعی باعث کناره‌گیری لاریجانی شد

مجید محتشمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب امّا از زاویه دیگری به موضوع نگاه می‌کند و در تحلیل کناره‌گیری لاریجانی از کاندیداتوری مجلس می گوید: «همچنان که صادق آملی لاریجانی از قوه قضائیه رفت و محمّدجواد لاریجانی نیز بعید نیست از دفتر حقوق بشر قوه قضائیه برود، می‌توان گفت که به نوعی فشار نامرئی اجتماعی باعث شده که لاریجانی‌ها با صلاحدید خودشان از صحنه خارج شوند».

دبیرکل حزب آزادی، موضع اصلاح‌طلبان نسبت به لاریجانی را هم مشخص می‌کند و با اشاره‌ به زمزمه‌های حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی می‌گوید: «قطعاً اصلاح‌طلبان تن به این موضوع نخواهند داد. در شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصمیم گرفته شد که کسانی که جزئی از بدنه اصلاحات هستند به‌عنوان کاندیدا، انتخاب شوند. در ریاست جمهوری که قطعاً مصمم هستیم فردی که در دایره اصلاحات قرار دارد کاندیدای اصلاح‌طلبان شود».

محتشمی البته در این موضوع که ریزش سرمایه اجتماعی روحانی بر تصمیم لاریجانی اثرگذار بوده، با حمیدرضا ترقی هم‌عقیده است. فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره می‌گوید: «ریزشی که سرمایه اجتماعی دولت روحانی داشته بر اطرافیان روحانی و حتی ما اصلاح‌طلبان تأثیر می‌گذارد و امیدواریم روحانی دوسال باقی‌مانده دولت خود را به نحوی عمل کند که این ریزش گسترده‌تر نشود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    9 2
    چون او و همه مجلسي ها ديگه راي نميارن
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    5 0
    نظام از یک فرد تلاشگر بیست دقیقه ای محروم شد
  • نون خِ IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    1 1
    تاکتیک عقب‌نشینی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس