کد خبر 1483081
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
بورل: اتحادیه اروپا باید مانع تقابل آمریکا و چین شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به نقش چین در مسائل جهانی تاکید کرد، بروکسل باید مانع تقابل میان پکن و واشنگتن شود.

به گزارش مشرق، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا با ایفای نقش سازنده مانع از تقابل و رویارویی آمریکا و چین شود.

بورل در مصاحبه با روزنامه لو موند گفت: سیستم جهانی در خطر تکه تکه شدن و تقسیم به بلوک‌های بزرگ است؛ یک طرف ایالات متحده و طرف دیگر چین. به عبارت دیگر ایجاد دو سیستم متفاوت و اکوسیستم‌های تکنولوژیک از هم گسسته و خطر بالقوه تنش و درگیری. این نقش اتحادیه اروپاست که باید مانع این تقابل شود. هرچه درباره چین فکر کنیم نمیتوانیم این کشور را در موضوعات جهانی مهم مانند تغییرات اقلیمی و بدهکاری کشورهای فقیر نادیده بگیریم.

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس به نقل از لوموند، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا با این حال گفت، بدیهی است که چین رقیب اقتصادی بزرگ است مانند آمریکا و دیگر کشورهای بزرگ.

پیش از این امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز درباره تنش میان پکن و واشنگتن گفته بود، اروپا نفعی از دمیدن به آتش درگیری‌ها در تایوان ندارد و باید به یک «قطب سوم» مستقل از پکن و واشنگتن تبدیل شود. این اظهارات با انتقادات زیادی در غرب علیه رئیس جمهور فرانسه تبدیل شد.

رئیس جمهور فرانسه اخیر در مسیر بازگشت از سفر خود به چین در مصاحبه خبری اعلام کرد: «اروپا باید در برابر فشارها برای تبدیل شدن به "دنباله‌روهای آمریکا"، مقاومت کند». او همچنین تاکید کرد که «خطر بزرگی که اروپا را تهدید می‌کند، گرفتار شدن در بحران‌هایی است که برای ما نیست».

بورل در ادامه با اشاره به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل افزود: آنچه ما باید درباره آن بحث کنیم رقابت تکنولوژیک با چین و وابستگی اتحادیه اروپا به چین در نشست امروز است.

جوزپ بورل درباره مساله تایوان و تنشها پیرامون ان نیز گفت: موضع بروکسل در این زمینه تغییر نکرده است و ما خواستار حفظ وضع موجود هستیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نادر IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    0 0
    اکنون پس از جنگ جهانی دوم کشورهای زیادی بالغ شده وبرحقوق خود دانا وخواهان حقوق بحق خود هستند،اینک آن اتحادها درحال گسست میباشد که بنفع هیچ کشوری نیست پس قبل از اینکه جهالت نابودی بیاورد خردمندی همگانی را بنمایش بگذارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس