کد خبر 1485490
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
صندوق بین‌المللی پول: روند کنار گذاشتن دلار آغاز شده است

رئیس صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که روند فاصله گرفتن از دلار آمریکا هم‌اکنون در جریان است اما هنوز جایگزینی برای اسکناس سبز آمریکا وجود ندارد.

به گزارش مشرق، کریستینا جورجیوا، مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول بر این باور است که فاصله گرفتن از دلار آمریکا به عنوان ذخیره ارزی جهان در حال وقوع است اما به گفته وی در آینده نزدیک جایگزینی برای این ارز وجود ندارد.

جورجیوا درباره این مساله گفت: دلیل نقش‌آفرینی دلار، قدرت اقتصاد آمریکا و عمق بازارهای سرمایه در این کشور است.

وی افزود: و اگر در فکر گزینه جایگزین هستید، آن هم در دنیایی که احتمالا به طور گسترده به سمت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی کشورها حرکت می‌کند، شاید گزینه‌های متفاوتی روی میز باشد اما در نهایت، قدرت اقتصاد آمریکا، عمق بازار سرمایه و توانایی اعتمادسازی دلار، مولفه‌هایی پیشتاز خواهند بود که دست برتری را به این ارز می‌دهند.

رئیس صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد: و البته من در حال حاضر گزینه جایگزینی برای آن نمی‌بینم و در آینده نزدیک هم چنین گزینه‌ای در کار نخواهد بود.

جورجیوا می‌گوید که ثبات دلار آمریکا یا دلارزدایی، جزو مسائلی نیست که او را نگران می‌کند زیرا به گفته وی «بزرگ‌ترین رقیب دلار، یورو است که کمی برای خود جا باز کرده اما سایر ارزها، از جمله پوند، یِنٍ، یوآن، نقش بسیار مختصر و ناچیزی دارند.

همزمان با تلاش کشورها برای پایان وابستگی به ارز آمریکا، در سال‌های اخیر جنبش «دلارزدایی» شتاب گرفته است. اظهارات جورجیوا تا اندازه زیادی انعکاس حرف‌های الکساندر پانکین، معاون وزیر خارجه روسیه است؛ کسی که پیش‌تر گفته بود درباره اینکه دلار آمریکا به عنوان ذخیره ارزی غالب از بین خواهد رفت یا نه، مطمئن نیست اما تاکید کرده بود که «هر ارز غالبی چرخه حیات خاص خود را دارد»؛ درست مثل ارز غیررسمی اروپا در قرون ۱۷ و ۱۸ یا «اسکودو» پرتغال در قرن ۲۰.

این روزها روند حذف دلار در مبادلات و جایگزینی آن با سایر ارزهای ملی بیش از گذشته به چشم می‌خورد و اتحادیه اقتصادی کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آسه آن» ماه گذشته اعلام کرد که در حال بررسی حذف دلار، یورو، ین، و پوند انگلیس از مبالات تجاری بین کشورهای عضو خود و استفاده از ارزهای ملی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    0 0
    انشالله با عنایت الهی با شکست مقاومت اصحاب شیطانی غرب پرست در داخل کشور فضای روانی قیمت دلار شکسته شده و اولیای اصلاحات و پادوهای خائن آنان آچمز می شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس