آیا مخالفت با رفراندوم در مسایل جاری کشور یعنی دیکتاتوری؟

سیره‌ عملی رهبر انقلاب نشان می‌دهد ایشان یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های خویش را صیانت از جمهوریّتِ نظام در کنار اسلامیّت آن می‌دانند.

به گزارش مشرق، پس از ماه‌ها موج‌سواریِ جریان رسانه‌ای دشمن با سوءاستفاده از کلیدواژه‌ی مقدّس «مردم» و پس از آنکه فتنه‌ی جنگ شناختی ۱۴۰۱ شکست خورد و فضای اجتماعی آرام شد، رهبر معظّم انقلاب بالأخره در دیدار رمضانی دانشجویان (۲۹ فروردین ۱۴۰۲) موضع قاطع خویش نسبت به مسئله‌ی «رفراندوم» را به‌مثابه فصل‌الخطاب بیان کردند و انجام همه‌پرسی را در امور جاری کشور که جریان رسانه‌ای دشمن آن را تکرار می‌کرد (از جمله قانون پوشش) امری نامعقول دانستند. طبیعتاً این موضع، خشمِ جریان رسانه‌ای دشمن را برانگیخت و باعث القاء شبهات تازه‌ای از سوی آنان برای تحریف صورتمسئله گردید. محورِ تلاش‌های «جریان تحریف» در این ماجرا نیز -همچون گذشته- ایجاد «تقابلِ کاذب» میان موضع ایشان و اصلِ «جمهوریت» بود.

برای تحلیل درستِ موضع رهبر انقلاب نسبت به جایگاه مردم در حکمرانی، لازم است محکمات اندیشه و سیره‌ی عملیِ ایشان را بشناسیم تا بتوانیم در موارد مبهم و احیاناً شبهه‌ناک، متشابهاتِ سخنان ایشان (از جمله آنچه درباره‌ی نامعقول‌بودنِ رفراندوم بیان کردند و دشمن به تحریف آن پرداخت) را از طریق ارجاع دادن به محکماتِ اندیشه و شخصیت ایشان، درست فهم و تحلیل کنیم.

در این نوشتار سعی می‌کنیم با مروری کوتاه بر جایگاهِ جمهوریت (مردم‌سالاری دینی) در منظومه‌ی فکری و سیره‌ی رفتاریِ آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدّظلّه‌العالی» یکی از محکماتِ اندیشه و شخصیّت ایشان را بشناسیم.

جمهوریّت به‌مثابه امر مقدّس

آیت‌الله خامنه‌ای اصلِ «جمهوریّت» را – نه یک گرته‌برداری از نظام‌های سیاسیِ بشری، بلکه- برآمده از متن معارف اسلامی دانستهو ارائه‌ی طرحی نو از نظام سیاسی که جمهوریّت را درهم‌تنیده‌ی با اسلامیت مطرح می‌کند را «ابداع و هنر امام خمینی (ره)» و «سخن نوی جمهوری اسلامی برای جهان امروز» عنوان کرده است. از نگاه ایشان جمهوریّت از دو جنبه‌ی کلان اهمّیت دارد: اوّل اینکه تنها راهِ پیشرفت و علاج تمام مشکلات کشور این است که کارها به مردم سپرده شود و مردم به میدان بیایند و یک «حرکت عمومیِ مردمی» برای رسیدن به آرمان‌ها شکل بگیرد، چنانکه تجربه هم ثابت کرد در هر عرصه‌ای که این امر محقّق شد، پیشرفت در آن عرصه حاصل شد. دوّم اینکه زیرپاگذاشتنِ جمهوریّت نه‌تنها مایه‌ی عدم‌توفیق و بی‌آبرویی و بروز انواع بحران‌ها در حکمرانی است، بلکه عقوبت الهی را نیز در آخرت در پیش خواهد داشت؛ چرا که یک وظیفه‌ی الهی است که حاکمیّت شرعاً مکلّف است به آن پایبند باشد.

تجربه‌ی تاریخیِ درخشان در مردم‌سالاری

امّا آیا آنچه که گفته شد، صرفاً در حدّ حرف و شعار بوده یا اینکه در تجربه‌ی رهبریِ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) هم همین امر محقّق شده است؟ با تأمّل در سیره‌ی رهبریِ ایشان این امر عیناً قابل پیگیری است و موارد متعدّدی برای آن میتوان برشمرد. در این مجال صرفاً به سه مورد اشاره می‌کنیم:

«مشارکت حداکثری» به‌مثابه تضمین جمهوریت

اوّلین نکته‌ی واضحی که در سیره‌ی رهبریِ آیت‌الله خامنه‌ای مقابل چشم دوست و دشمن قرار دارد، تأکید همیشگی و مکرّرِ ایشان بر «مشارکت حدّاکثری» در «همه‌ی انتخابات‌ها»یی است که تاکنون برگزار شده و البته «فارغ از هر حزب و جریانی»؛ یعنی هیچ‌گاه چنین نبوده که ایشان به یک طیف یا طرفداران یک گرایش سیاسیِ خاصّ سفارش بیشتری به مشارکت بکند و یا اینکه بگونه‌ای رفتار کند یا سخن بگوید که طرفداران جریان سیاسی خاصی از مشارکت در انتخابات دلسرد شوند تا نتیجه‌ی انتخابات مطلوب خود ایشان باشد؛ بلکه برعکس همواره تأکید داشته است که «همچون گذشته اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند پای صندوق‌ها بیایند چرا که انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است.» پرواضح است که این طیف در صورت شرکت در انتخابات، هیچ‌گاه به جریان سیاسیِ مطلوبِ رهبری رأی نمی‌دهند؛ اما بخاطر اینکه خودِ «مشارکت حدّاکثری» اهمّیت و موضوعیت دارد، ایشان همواره بر این مسئله تأکید کرده اند.

این مسئله (مشارکت حداکثری در انتخابات از سوی همه‌ی جریان‌های سیاسی) آنچنان برای ایشان اهمّیت داشته که حتّی از اختلاف‌نظر خویش با برخی از مسئولان نظام پرده برمی‌دارد که بخاطر تأکید بر این امر به ایشان اعتراض می‌کردند و پیشنهاد جایگزین‌شان تلاش برای «مشارکتِ کمتر به قیمتِ پیروزیِ شخص یا جریان سیاسیِ مطلوب» بوده است: «از من گله‌مند میشوند که چرا شما مدام گفتید بیایید در انتخابات شرکت کنید. آقاجان! توجّه داشته باشید که مصیبت، آن‌روزی است که مردم پشت کنند به صندوق رأی؛ این مصیبت است؛ و دشمن این را میخواهد... «مردم‌سالاری»، این جزو کلیدواژه‌های اصلی است؛ این را فراموش نکنید.»

«مردم» مخاطب اصلی رهبر

امر بدیهی دیگر که نزد دوست و دشمن قابل‌انکار نیست، این است که همواره مخاطب اصلی آیت‌الله خامنه‌ای در دوران رهبری‌شان، نه مسئولان نظام بلکه «عموم مردم» بوده اند. مسلّماً برای شخصیت سیاسی‌ای که نظر مردم اهمّیت چندانی نداشته باشد، لزومی ندارد که دیدارهای مستقیم و پیوسته با اقشار مختلف مردم داشته باشد و با آنها گفت‌وگو و تعامل و مخاطبه‌ی مستقیم داشته باشد. امّا می‌بینیم که رهبر انقلاب از آغاز رهبری تا همین امروز، سالانه بطور متوسّط بیش از ۴۰ دیدار با اقشار مختلف عموم مردم دارند و همواره مهم‌ترین دیدگاه‌های خویش درباره‌ی مسائل مختلف و همچنین منطق تصمیم‌گیریِ خویش در مسائل مختلف کشور و نظام را در دیدارهای عمومی خطاب به عموم مردم و برای مردم بیان کرده‌اند. ایشان صریحاً القاء این انگاره را که دیدگاه‌ها و مواضع واقعی و حقیقی رهبری در جلسات خصوصی خلاف مواضع ایشان در جلسات عمومی است، «خطّ تبلیغیِ دروغ» عنوان کردند و فرمودند: «آنچه بنده در جلسات عمومی میگویم، عیناً همان حرفهایی است که در جلسات خصوصی به مسئولین میگویم.»

هیچ شخصیت سیاسی نه‌فقط در تاریخ جمهوری اسلامی بلکه در کل جهان سیاست را نمی‌توان سراغ گرفت که به اندازه‌ی آیت‌الله خامنه‌ای با مردمِ کشورش ارتباط مستقیم داشته باشد و اینچنین خود را موظّف بداند که تمام دیدگاه‌ها و مواضح خویش در مورد مسائل مختلف را برای آنان توضیح دهد و نسبت به افکار عمومیِ مردم احساس مسئولیت کند. اساساً چه‌بسا همین اصلی‌ترین عامل بوده که برخلاف تمام دشمنی‌ها و جنگ فرهنگی و شناختی و اقتصادی و انواع مشکلات وچالش‌های داخلی که نظام طی این چهار دهه با آنها روبرو بوده، باعث شده که مردم هیچ‌گاه دست از حمایت از نظام جمهوری اسلامی برندارند.

صیانت از «رأی مردم»

دیگر نمونه‌ی عینیِ اهمّیت جمهوریّت برای رهبر انقلاب، صیانت از آرای مردم در همه‌ی انتخابات‌ها و بیش از همه در «فتنه‌ی هشتادوهشت» است. می‌دانیم که پس از انتخابات ریاست‌جمهوریِ سال ۱۳۸۸ یک جریان سیاسی خاصّ با فریب بدنه‌ی اجتماعی‌اش و سوءاستفاده از آنها در کشاندنشان به کف خیابان، با رمز «تقلّب» تلاش کردند تا در مقابل جمهوریّت بایستند و از طریق «ابطال انتخابات» یک کودتای سیاسی را رقم بزنند و رئیس‌جمهورِ منتخبِ اکثریت مردم را به زیر بکشند. آیت‌الله خامنه‌ای -به پشتوانه‌ی مردم- مهم‌ترین مانع در برابر این فتنه و کودتای سیاسی بود که غیورانه از رأی مردم (که تنها راه تضمین جمهوریّت نظام است) صیانت کرد. موضع قاطع ایشان در برابر مطالبه‌ی «ابطال انتخابات» این بود: «شما بدانید، یقین کنید، صددرصد بنده این را رد میکنم؛ اگر همه هم جمع بشوند بگویند ابطال، من قبول نخواهم کرد. ابطال، یعنی زدن توی دهن مردم؛ چهل میلیون آدم آمدند پای صندوق رأی دادند، من بگویم شما غلط کردید رأی دادید؟! چنین چیزی مگر ممکن است‌؟! مطلقاً من این را قبول نخواهم کرد.»

باور به مردم و تکریم پیوستۀ آنان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) یکی از ویژگیهای برجسته‌ی امام خمینی (رضوان الله علیه) که رمز موفّقیت ایشان هم بود را «باور به مردم» دانسته و خود ایشان نیز این باور و اعتماد کامل به مردم را از ایشان به ارث برده و در گفتار و رفتار خویش متجلّی ساخته است. دیگر ویژگی بارز و انکارناپذیر ایشان تأکید پیوسته بر اعتماد به مردم و تکریم پیوسته‌ی عموم مردم است. ایشان همواره در بیانات خویش ویژگی‌های برجسته‌ی ملّت ایران (همچون بصیرت، صبّار شکور بودن، استقامت در راه حق و...) را برشمرده و در مقابل دوست و دشمن به آنها افتخار نموده است؛ چنانکه به جرأت میتوان گفت که یکی از پرتکرارترین واژه‌ها در دوران رهبری ایشان، واژه‌ی «مردم / ملّت» بوده است.

اینها فقط چهار نمونه‌ی ساده و هویدا از سیره‌ی عملی رهبر انقلاب است که نشان می‌دهد ایشان یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های خویش را صیانت از جمهوریّتِ نظام در کنار اسلامیّت آن می‌دانند. اکنون با اصالت دادن به این نگرش، می‌توان تحلیل درست و واقع‌بینانه‌ای از موضع ایشان درباره‌ی نامعقول‌بودنِ رفراندوم ارائه داد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 57
  • غیر قابل انتشار: 40
  • من IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    253 7
    مخالفت با رفراندوم یعنی ترس
    • سهیل IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      104 2
      با بی کفایتی و ترک فعل وزیران صمت و اقتصاد و بانک و... چرا مردم نا امید نشوند؟
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      183 1
      میزان فقط و فقط ملت است .
    • صادق IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      4 137
      رفراندوم رفراندوم کردن یعنی بلاهت
    • صادق IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      7 93
      دروغ میگید شما به نتیجه رفراندوم تمکین نخواهید کرد همانطور که سال ٨۸ نکردید این حرف‌ها فقط برای ایجاد آشوبی دیگر است
    • IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      0 109
      رفراندوم بعداز اعدام غرب
    • یک نفر از 85 میلیون نفر IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
      1 68
      مخالف خواستت بشه قبوله؟
  • شیوا IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    191 5
    زنان ایران احساس تبعیض می کنند
    • یک نفر از 85 میلیون نفر IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
      0 108
      از اینکه نمیتونی لخت شی احساس تبعیض میکنی ؟ یعنی درکتون از ازادی و تبعیض فقط لخت شدنه خاک عالم
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    7 144
    رفراندوم‌ نه انتخبات آری
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    162 1
    وقتی توی کشور اوضاع اقتصادی بدین وضعه و ملت از ساده ترین حقوق شهروندی خود منع هستند طبیعیه همچین مسائلی وسط کشیده بشه
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      5 159
      دروغگو غیر از حق همجنس بازی دیگه از چه حقی محرومی ؟
  • حسن IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    2 255
    مخالفم با برگزاری رفراندوم
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      172 1
      آره حتما منافعت از بین میره
  • TR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    71 3
    تو رژیم قبلی هم خودتون رفراندوم گذاشتید الان چرا مخالف هستید
    • محمدقزل IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      0 106
      نمایندگان مردم درمجلس هستن که همونا به جای مردم رای میدن
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      0 66
      تا چشمت کو شه
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      3 44
      سال ۶۸ هم برای اصلاح قانون اساسی رفراندوم گذاشتن
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    13 86
    محاکمه، و مجازات اعدام ح فریدون را به علت دو قطبی و خیانت به کشور ایران و مردم ایران را به رفراندم بگذارید
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    187 0
    تو اين ٤٤سال يكبار وفر اندوم اجرا شده و قانون اساسي اجازه رفر اندوم داده ولي بيش از چهل ساله كه رفر اندوم در هيچ مبحثي اجرا نشده
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    4 145
    مخالفت با انتخابات که نکردند. رفراندوم باعث تلف شدن انرژی یک مملکت میشه. پس نخیر مخالفت با رفراندوم دیکتاتوری نیست
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    3 161
    هیچ کشور بای موجودیت خود رفراندوم نمیذاره ولی ما حتی این را هم اول انقلاب انجام دادیم
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    هر کسی رفراندوم میخواد اول انقلاب کنه بعد رفراندوم. ما اینکار رو کردیم
    • علی IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      102 6
      مردم انقلاب کردند
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    45 0
    باید نظر سنجی کنند و مطابق آن به نظر مردم عمل کنند
  • مریم IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    95 0
    سیاست یک بام و دو هوا
  • قاسم IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    28 0
    خودتون به درو دیوار میزنید که درستش کنید بابا فرمودن سرشان نمیشود
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      0 0
      قاسم یه کلام باورشون شده
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    5 107
    انقلابی نیستم.. ولی حرف حق رو بگم... خدایی هیچ حکومتی برای کلیت نظام رفراندوم نمیگذاره.... رفراندوم قبلی اوایل انقلاب بعد از انقلاب انجام شد... آیا شاه خودش رفراندوم گذاشت و رفت... البته برای امور دیگه مثل امور سیاست خارجه و اقتصادی و... میشه رفراندوم گذاشت
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      64 4
      معلومه انقلابی نیستی!!!!!!!!
  • علی IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    51 0
    اصلا خودتم فهمیدی چی نوشتی و از چی دفاع کردی؟ نتیحه گیریت خیلی مسخره و خنده دار بود
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    21 14
    اصل 59 را از قانون حذف کنید همه چیز درست میشه
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    80 1
    ملت دنبال رفراندومه تا از این وضعیت خارج بشه رفراندوم چیزی خوبیه
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    64 0
    چرا همه نظریه ها نمیزارین وقتی خبرگزاری تلویزیون و روزنامه ها زیر نظر حکومت باشن معترضین چجوری صداشونو به حکومت برسونن
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    67 2
    باید به حقوق مردم احترام گذاشت رفراندم خوبه
  • محمد IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    48 7
    جمهوریت یعنی رفراندوم. حکومت یعنی فرمان
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    3 64
    رفراندوم برای چی باید باشه؟ مثلا برای اینکه حجاب واجب باشه یا نه؟ با آمریکا رابطه داشته باشیم یا نه؟ اسرائیل رو به رسمیت بشناسیم یا نه؟ با چین رابطه داشته باشیم یا نه؟ و ..... اونوقت به نظر شما هر روز میشه رفت پای صندوق و رای داد یا حتی الکترونیکی رای داد؟ آیا رفراندوم در فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا یا در سایر کشورها برگزار میشه؟ چرا این نسخه رو رسانه های خارجی فقط برای ما میپیچن؟ اگه چیز خیلی خوبی هست و برای هر مساله ای میشه برگزارش کرد چرا در کشورهای مطبوع اونها برگزار نمیشه؟
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      64 1
      کسانی که مخالف رفراندوم هستند می ترسند منافعشون از بین بره
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    1 7
    نخیر
  • نعمت الله حسینی IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    55 0
    مصلحت نظام یعنی رفراندم دمکراسی و عدالت وبرابری،وباعث پیشرفت کشور وملت
  • علی IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    60 0
    وقتی در جامعه ای معضل و کلاف سر در گمی وجود دارد در همه جای دنیا برای حل آن به آرای عمومی مراجعه می کنند .
    • یک نفر از 85 میلیون نفر IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
      4 40
      خب یک مورد از همه جای دنیا رو مثال بزنید ببینیم.مگه نمیگی همه جای دنی بسم الله یکی بگو
  • ۲۲ IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    مخالفید
  • FR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    61 0
    مخالفت با رفراندوم در مسایل جاری کشور یعنی دیکتاتوری؟..
  • کاظم IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    59 1
    بنظرم در مقطع فعلی که نمایندگان مجلس و دولت هیچ نشانی از مردمی بودن ندارند، بهتره رفراندوم برگزار بشه.
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    4 49
    ما حکومتی که خودمون دوس داریم رو برقرار کردیم
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    24 1
    حالا برادران سایبری هی توجیح کنید
  • سهراب IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    58 1
    چطور برای حجاب قانون قانون میکنید . رفراندوم هم قانونه
  • GB ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    1 61
    رفراندوم برای فلسطین و یمن و عراق که ثبا سیاسی ایجاد نشده برای روشن شدن تکلیف ملت و روند سیاسی آینده شون خوب است و ولی برای سوریه و ایران که نظام سیاسی قدرتمند و مردمی و مستحکم و بدون دخالت دستهای خارجی دارند حتی مطرح کردنش هم سم است و ز طرف نفوذیها و دشمنان مطرح میشود
  • رضا IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    7 0
    بله صددرصد
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 47
    کسانی که از فساد و بی‌تدبیری ارتزاق می‌کنند الان با پیش کشیدن مغلطه ی رفراندوم میخواهند خود را در ذهن مردم سفید کنند و به سیاست بازگردند
    • US ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      33 0
      نکشیمون پاکدست
  • ایرانی🇮🇷 IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    2 45
    بارها و بارها انتخاب اشتباه در تعیین رئیس جمهور و نمایندگان مجلس نشان میدهد که ضریب خطای مردم در انتخاب، بالاست. با کمترین تبلیغ و وعدهُ محال؛ اغلب افراد جامعه فریب میخورند! اما با انتخاب نماینده و رئیس جمهور در ایران نمایانگر آن است که مردم در تصویب قوانین بطور غیر مستقیم فعال هستند! انتخاب درستِ ما آینده کشور را روشن و امیدبخش میکند. پاینده باد جمهوری اسلامی، آزادترین کشور دنیا.
    • ایرانی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      1 0
      مردم در انتخاب رییس جمهور و نماینده مجلس اشتباه نکردند .
  • محمدی IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    1 47
    یه مغالطه کوچیک ولی اساسی میکنن دشمنان رفراندوم با انتخابات فرق میکنه انتخابات روال عادی در همه کشورهاست اما کدوم کشوری رو دیدید که اوالا برای اصل وجودی خودش رفراندوم کنه بعدش هم سر هر مسئله ای باعث ایجاد دو قطبی و تلف شدن انرژی کشور بشه و رفراندوم بازی در بیاره؟؟؟؟؟
    • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      55 2
      کدوم کشوریو دیدی اینهمه ثروت و 60 درصد مردم زیر خط فقر؟! کدوم کشوری برای انتخابات فقط افراد موردنظر خودشو تایید صلاحیت میکنه و به شعور مردم بی احترامی؟! کدوم کشوری یارو 92 هزار میلیارد اختلاس کرده بهش پست و مقام میدن؟ کدوم کشوری هم توی فرار نخبه ها جزء رتبه های اوله هم تورم هم اختلاس هم بی اعتباری پاسپورت هم بی ارزشی واحد پول و.... و خیلی چیزهای دیگه وقتی همه اینها باهمه دیگه نمتونی با کشورهای دیگه مقایسش کنی یعنی همه چیز از دست مردم خارج شده حتی قیمت یه کالا توی 1ماه ثابت نمیمونه!!
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    52 0
    خیلی باحاله، خودتون حرف میزنید، خودتون هم کف میزنید و احسن میگویید، لااقل بزارید یکی دیگه احسن بگه.. والله شما آخرشین
  • همسر شهید IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    1 0
    رفراندوم نمی گذارید ؟
  • ناشناس IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    49 0
    خیر ولی دیکتاتوری در موردپرداخت حق وحقوق قانونی مزد کارگران ومستمری بگیران تامین اجتماعی اظهر من الشمس است
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    34 0
    شما هه چسپیدید که ما رفراندوم برگزار کردیم
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    16 0
    مشرق همش نزن تا بویش بلند نشود
  • محسن IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    103 0
    آقا رفراندوم و حجاب و اختلاص و رانت و منابع و نفت و دکل و غیره مال شما بخدا یه خونه نمیتونیم اجاره کنیم .
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    نظری ندارم
  • رضا IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    119 1
    واقعاً خودتان به آنچه نوشته آید باور دارید؟مرادنگی پیشه کنید و از تملق و ریا دوری کنید.آیا مردم سفیه می پندارید که برای مسأله حجاب که امری شخصیست خواهم رفراندوم هستند؟
    • یک نفر از 85 میلیون نفر IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
      0 157
      اگه حجاب شخصیه قبوله ی مرد بدون شرت و همه چی جلو زن و خواهر مادرت راه بره؟
  • US ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    44 0
    قبلا چه گفت چه ایمان اخلاصی داشت مهم نیست مهم صحبت های حال است
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    125 0
    مشکل اصلی کشور اینه که به فکر مسائل داخلی نیستیم، مشکلات کشور های دیگه رو مشکل خود میدونیم،
  • کورش IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    4 0
    اول زمانی که رفراندوم شد اول انقلاب بود
  • سجاد IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    105 1
    وقتی این همه بی عدالتی وظلم وتبعیض وفقرواختلاس شکاف طبقاتی هست کجای همچین کشوری احتیاج به رفراندوم داره
  • FR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    3 0
    صد در صد
  • CA ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    باشه حتما
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 99
    شما مشکل داری گلم. من احساس تبعیض نمیکنم
  • محمد US ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    141 0
    رفراندوم برگزار کنید
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 1
    __ بسمه تعالی __ لولو بازان کجائید پس بیائید __کف دستان بهم محکم بسائید __بعزمی راسخ و با هر بهانه __ بتازید تا توانید ابلهانه __ بدولت با امید آن که شاید __ لولو از کارتان مشکل گشاید __بمطلوب دل خود دست یابید __ بطوری که ز وجد آن نخوابید __
  • افشین IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    41 0
    حکومت ما لیاقت ۱روز حکومت کردن رو نداره و جزو ناکارامد ترین کشور های دنیاست.از مقایسه با ژاپن اسلامی رسیدیم به سوریه و کره شمالی تنها دلیلی که حکومت جمهوری اسلامی تا حالا مونده اینکه خودش رو به اعتقادات اسلامی ۱۴۰۰ساله و تشیع ۵۰۰ساله پیوند زده ولی با این شرایط کلا اعتقادات و دین مردمم سست کرده و وقتی اسلامی تو ایران نباشه جمهوری اسلامیم نخواهد بود.
  • MONTAZER313 ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    1 1
    من از تمامی کسایی ک خواستار رفراندوم هستن میخوام بپرسم یک کشور فقط یک کشور نام بیارید که ابتدا شروع حکومت خودش حکومتش رو به رفراندوم گذاشته باشه... یک کشور نام ببرید که قانون اساسیش رو به رفراندوم گذاشته باشه یک کشور نام ببرید که نمایندگان مردم قانون اساسی اون کشور رونوشته باشن؟ مهد ازادی که امریکا باشه نه تنها برای شروع حکومتش رفراندوم برگزار نکرد بلکه برای قانون اساسیش رو یک نفر نوشت 37 نفر امضا کردن تموم انگلستان ک گل گلابه اصن قانون اساسی نداره😂 تنها یک کشوره که همچین کاری کرده اونم ایران و امام خمینی(ره)است. که از مردم خواست تا نمایندگان خودشون رو بفرستن تا قانون اساسی رو بنویسن.همین؟نه بعد گفت دوباره نظر سنجی میکنیم درباره همین قانون اساسی که نمایندگان خودتون نوشتن حالا مهد ازادی دیکتاتوریه یا جمهوری اسلامی؟ بعد من یه سوال دیگه از شماها داشتم جمهوری اسلامی بره که کی بیاد؟ آمریکا ک نژاد پرسته؟ امریکایی که مهد ازادی بیانیش رو نشون جورج فلوید داد؟ یا انگلستانی که به طور وحشیانه با کسانی که راهپیمایی میکنن برخورد میکنه؟ دیگه دشمن تر از روح الله زم؟ همون روح الله زم وقتی ازش پرسیدن الان جمهوری اسلامی بره کی بیاد موند توش؟ اصلا برای چی جمهوری اسلامی بره؟ چرا؟ بخاطر گرونی؟ از طرف پرسیدن چرا ترک تحصیل کردی؟ گفت چون مدادم گمشد... ما نمیگیم مشکلات وجود نداره مامیگیم یه راهی برای حلش باید پیدا کنیم نه اینکهکل جمهوری رو عوض کنیم جمهوری که به زن ارزش داد... مغزتونو مسواک بزنید التماس تفکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس