کد خبر 1480491
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
استقبال شورای همکاری خلیج فارس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با محوریت سوریه و فلسطین برگزار شد.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری اسپوتنیک شامگاه جمعه از تشکیل نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، مصر، اردن و عراق در شهر جده عربستان به منظور بررسی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب آغاز کردند. سوریه و فلسطین از مهم‌ترین محورهای نشست مشورتی شورای همکاری خلیج فارس بود.

در همین راستا، وزارت خارجه عربستان سعودی بامداد امروز پس از پایان نشست مشورتی وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس درباره پیوستن مجدد سوریه به این شورا بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است که عربستان سعودی به حل مسائل کشورهای عربی و تقویت منافع دولت‌ها و ملت‌های عربی توجه ویژه دارد.

این بیانیه می‌افزاید: «عربستان سعودی بر اهمیت هماهنگی مواضع کشورهای عضو شورای همکاری در حل قضایای مشترک اهتمام ویژه دارد. لذا در جلسه مشورتی امروز تلاش‌های زیادی برای یافتن راه حلی سیاسی نسبت به بحران سوریه مبذول شد تا با پیوستن دوباره به این شورا، امنیت، ثبات، حاکمیت سوریه تضمین شود و خیر و نیکی برای ملت سوریه پدید آورد.»

بیانیه وزارت خارجه عربستان در ادامه مطرح کرد: «ریاض بر اهمیت مبارزه با تروریسم و اَشکال آن تاکید دارد و خواستار ثبات و برقراری آرامش در سوریه است و مخالف مداخلات خارجی در امور داخلی سوریه است.»

در بیانیه وزارت خارجه عربستان آمده است که ریاض بر ضرورت همکاری مشترک و حمایت کشورهای عضو شورای همکاری از جمله اردن هاشمی، مصر و عراق در هماهنگی با یکدیگر با هدف برقراری ثبات در منطقه و صیانت از منافع امت عربی تاکید دارد.

این بیانیه تصریح می‌کند: «حل بحران انسانی در سوریه و فراهم سازی زمینه مناسب برای ارسال کمک‌های انسانی به همه مناطق سوریه، و بازگشت پناهجویان و آوارگان سوری به سرزمین خود و پایان رنج آنان از مسائل مورد اهتمام اعضای شورای همکاری خلیج فارس به شمار می‌رود.»

در نشست مشورتی شورای همکاری خلیج فارس، کشورهای عضو بر ضرورت اهتمام ویژه نسبت به آرمان فلسطین تاکید کردند و اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در حل‌وفصل دولت یکپارچه فلسطینی را محکوم کردند. همچنین، وزیران خارجه اتحادیه عرب تجاوزات رژیم صهیونیستی ضد نمازگزاران در مسجد الاقصی محکوم کردند و خواستار احترام این رژیم به بافت بنای تاریخی و قانونی مسجد مبارک الاقصی شدند.

همچنین وزیران شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به موضوع بحران سوریه اعلام کردند که یگانه راه پایان بحران سوریه، از طریق گفت‌وگو و مذاکرات سیاسی است.

در این جلسه وزیران شرکت کننده در این بیانیه بر محوریت و اولویت آرمان فلسطین تاکید کردند و اقدامات غیرقانونی رژیم اسرائیل که راه حل دو دولتی و شانس دستیابی به صلح عادلانه و جامع بر اساس راه حل دو دولتی که دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی مطابق با مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ میلادی و مطابق با قطعنامه‌های بین‌المللی و ابتکار صلح عربی است را تضعیف می‌کند، محکوم کردند.

علاوه بر این‌ها، در این نشست حملات رژیم اسرائیل به مسجد الاقصی، حرم قدس شریف و هتک حرمت اماکن مقدس محکوم شد و بر لزوم احترام به موقعیت تاریخی و قانونی موجود در آن و بر اینکه مسجد الاقصی و حرم قدسی شریف و عبادتگاه پاک مسلمانان است، تاکید شد.

گفتنی است که عضویت سوریه از نوامبر ۲۰۱۱ در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمده بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • GB ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    0 0
    اینها رو میدونستیم اختری نفهمیدیم پذیرفتن یانه هنوز نمیتونید یک خبر رو واضح ارسال کنید
  • HASAN IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    1 0
    اخه چرا اخبار رو به نفع خودتون سانسور می کنید؟شورای همکاری خلیج فارسی ما نداریم.شورای همکاری خلیج.... داریم که شماها بخاطر منافعتون از رژیم کودک کش آل سعود(که عینا در و تخته باهم جورید) حتی بخاطر اسمش اعتراضی ندارین و نخواهید داشت...بعد برای ما روز خلیج فارس هم میذارید..اقا یا خانم معلف این خبر شما یک نگاه به ارم این شورا بندازی میفهمی چقدر دروغ گویید
  • ایرانی🇮🇷 IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    0 0
    به نظر طرح دو دولت در فلسطین، موضع عراق نبوده و تحمیل شده! و اینکه خروج کشورهای خارجی از سوریه به بهانه عضویت در شورا، بیشتر به نفع صهیونیست است تا سوریه! حتماً منظور شورا از این نکته؛ خروج مستشاری ایران از سوریه میباشد. باید در هر دو مورد جمهوری اسلامی ایران هوشیار باشد.
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    1 0
    خلیج فارس؟؟ شوخی میکنی
  • شعور IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    0 0
    در شورای همکاری چیزی به نام خلیج فارس نه ذکر شده نه اسم برده میشود .اصلا خلیج فارس نمی دونند !! البته هر ایرانی از این موضوع ناراحت ونگران است ولی نمی دانم چرا همه میدانند ولی از روزنامه نگار گرفته تا مسولبن خودشونو به نفهمی می زنند!! از رییس جمهور چین تا عراق و وزیر فرهنگ سوریه و مقتدا صدر در چند نوبت خلیج عربی گفتنند !! ولی مسولین در خواب اند!! اگر اینجا هزار بار بنویسی فارس درست مشه!!! باید با سیاست خارجی درست کرد . ؟؟؟!!!
  • رضا IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    0 0
    مسولین خودشونو سر کار گذاشتند!! با حلوا حلوا که دهن شیرین نمیشه!! حالا تو هی بنویس خلیج فارس!! حیف حیف.....
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    2 0
    اصل كاري رو ننوشتي: در اين بيانيه تاكيد شد هيچ نتيجه اي براي عضويت مجدد سوريه حاصل نشد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس