1

در حالی‌که در آمریکا ترامپ بابت اقدامات خود تحت پیگرد قضایی قرار دارد، در ایران عاملان شورش آبان ۹۸ همچنان با ژست طلب‌کار در حال پاک کردن رد شاهکار خود هستند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی مسئولان نظام، بررسی چشم‌انداز اقتصاد ایران در آغاز سال ۱۴۰۲، بدرقه دو شهید مدافع حرم در تهران، معرفی مقصران تاخیر در پرداخت حقوق معلمان و اولین دادگاه یک رییس‌جمهور در آمریکا در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز سه‌شنبه در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، با تأکید بر ضرورت تمرکز همت و اراده همه مسئولان و دستگاه‌ها در همه طول سال برای «مهار تورم و رشد تولید»، به بیان الزامات تحقق شعار سال و چند توصیه مهم اقتصادی دیگر پرداختند و گفتند: اگر به این الزامات عمل شود، نتایج آن در کاهش تورم و احساس آسایش نسبی مردم در آخر سال دیده خواهد شد.

سخنان رهبر انقلاب مورد توجه همه روزنامه‌ها قرار گرفته و فرازهایی از سخنان امام خامنه‌ای بازتاب یافته است، روزنامه همشهری در سرمقاله خود درباره این دیدار نوشته است:

درباره سخنان رهبرانقلاب در دیدار با مسئولان باید مفصل‌تر نوشت؛ اما چند برداشت اجمالی از این جلسه برایم شیرین بود. دعوت و حضور چهره‌های مختلف سیاسی از اصولگرا تا اصلاح طلب‌هایی که مسئولیتی هم ندارند جالب بود؛ از مسجد جامعی و جهانگیری تا بادامچیان و غیره. بعد هم سخنان

رهبری انقلاب این طور شروع شد که این جلسه با حضور مسئولان کشوری مهم و استثنایی است و این حضور متنوع سیاسی موجب نزدیک‌شدن دل‌ها می‌شود. بیش از ۹۰درصد زمان جلسه به توصیه‌های اقتصادی گذشت. هم از پیشرفت‌ها گفتند و هم از نقص‌ها. اما ضعف‌ها را صریح و بی‌پرده گفتند...

و اینکه اگر الزامات مطرح شده رعایت شود مردم در پایان سال احساس آرامش می‌کنند. مسئولان را دعوت به همدلی، همکاری و کسب اطلاع از عملکرد یکدیگر کردند و برای بارچندم و با مزاح به تورگردشگری مسئولان برای آشنایی با توفیقات انقلاب اشاره کردند. در میان توصیه‌های اقتصادی بر یک مورد تاکید ویژه داشتند و آن‌هم جلب مشارکت مردم به‌عنوان نسخه قطعی رشد تولید. همچنان اشاره کردند در این رابطه عقب مانده‌ایم.

سال جدید، سال امتحان نظام یا سال پاسخگویی روحانی؟ / فشار دلار تلگرامی در بازار افتاد!

سال جدید سال امتحان نظام یا سال پاسخگویی روحانی؟

بررسی محتوایی سخنان اصلاح‌طلبان در روزهای اخیر آن یک کُد ویژه دارد و آن سال امتحان نظام است! این کلید واژه در سرمقاله روزنامه سازندگی در ۱۴ فروردین توسط مرعشی بیان شده و حسن روحانی در دیدار با برخی مقامات کابینه‌اش آن را تکرار کرده است!

روزنامه سازندگی با انتشار جزئیاتی از این دیدار نوشته است:

حسن روحانی با شیرین ندانستن رخدادهای سالی که پشت سر گذاشتیم، سال جدید را سال «امتحان نظام در انتخابات اسفند ماه» توصیف کرد و گفت: چشم دنیا به انتخابات اسفندماه است تا ببینند و ببینیم سالم و رقابتی و آزاد برگزار خواهد شد یا نه. موعد برگزاری انتخابات (مجلس شورای اسلامی) البته اسفند ۱۴۰۲ است، اما لوازم آن را باید از خیلی زودتر فراهم کرد هر چند که به جز انتخابات مجلس، با اجرای اصل ۵۹ هم می‌توان مستقیما به نظر مردم مراجعه کرد. نمی‌شود که عددِ تفسیر از یک کلمۀ واحد (نظارت) در یک جا (انتخابات) ۱۰۰ باشد و به صدا و سیما که برسد صفر. در حالی که در قانون اساسی هم از نظارت بر انتخابات سخن به میان آمده و هم بر صدا و سیما.

سال جدید، سال امتحان نظام یا سال پاسخگویی روحانی؟ / فشار دلار تلگرامی در بازار افتاد!

روزنامه آرمان ملی نیز از زبان روحانی نوشته است:

حسن روحانی به اشارات انتخاباتی بسنده نکرد و راه حل اصلی مشکلات با هدف تحول را اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (برگزاری همه‌پرسی و مراجعه به آرای عمومی) ذکر کرد و گفت: هر چند سؤالات مردم متعدد است اما در این همه‌پرسی می‌توان سه پرسش اساسی در سه زمینۀ سیاست خارجی، سیاست داخلی و اقتصاد را با مردم در میان نهاد.

در ادامه این خبر آمده است:

رییس جمهوری پیشین ایران گفت: حفظ جمهوریت نظام در گرو برگزاری انتخابات آزاد است و حفظ اسلامیت هم منوط به اخلاق و هر چند اصول و فروع دین همه مهم و محترم است اما حفظ اسلامیت نظام در گرو اخلاق است حال آن‌که می‌بینیم روزنامه‌ای اگر هر روز توهین نکند و تهمت وارد نسازد شب سر بر بالین نمی‌گذارد. طعنه‌ای که می‌توان به توجه فوق‌العاده ادبیات رسمی و تریبون های نماز جمعه به موضوع پوشش زنان در عین رواج بداخلاقی تفسیر کرد!

سال جدید، سال امتحان نظام یا سال پاسخگویی روحانی؟ / فشار دلار تلگرامی در بازار افتاد!

روزنامه شرق نیز به نقل از رئیس‌جمهور سابق نوشته است:

حفظ جمهوریت نظام در گرو برگزاری انتخابات آزاد است و حفظ اسلامیت هم منوط به اخلاق و هر چند اصول و فروع دین همه مهم و محترم است، اما حفظ اسلامیت نظام در گرو اخلاق است حال آن‌که می‌بینیم روزنامه‌ای اگر هر روز توهین نکند و تهمت وارد نسازد شب سر بر بالین نمی‌گذارد.

سال جدید، سال امتحان نظام یا سال پاسخگویی روحانی؟ / فشار دلار تلگرامی در بازار افتاد!

روزنامه اعتماد سخنان روحانی را انتخاباتی ارزیابی کرده و می‌نویسد:

«زمزمه‌های انتخاباتی» ترجیع‌بندی است که این روزها بیش از هر گزاره دیگری در محافل سیاسی و حزبی تکرار می‌شود. فرقی نمی‌کند این تجمعات توسط اعضای جبهه پایداری برگزار شده باشد یا اعضای موتلفه؛ یک سر آن اعضای حزب اتحاد ملت باشند یا اعضای کارگزاران سازندگی. مهم‌ترین ابهام این روزهای کشور، راهبردی است که نظام قرار است در انتخابات پیش روی کشور اتخاذ کند. مبتنی بر این اهمیت بنیادین است که حسن روحانی رییس‌جمهور سابق کشور هم در دیدار نوروزی با مدیران و کارگزاران دولتش سال ۱۴۰۲ را «سال امتحان نظام در انتخابات اسفند ماه» ارزیابی می‌کند و سرنوشت آتی کشور در حوزه مشارکت‌های عمومی را در گرو راهبردهایی می‌داند که نظام برای انتخابات اسفند ماه ۱۴۰۲ تدارک دیده است. حاضران در این نشست نیز هر کدام ایده‌ای را برای انتخابات اسفند ماه مطرح می‌کردند؛ برخی معتقد بودند نظام با توجه به شرایط کشور انعطاف به خرج داده و زمینه افزایش مشارکت‌های مردمی را فراهم می‌کند و گروه دیگر نیز معتقد بودند، در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ درب برای سیاست‌گذاران بر همان پاشنه خواهد چرخید که در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ چرخیده بود.

سال جدید، سال امتحان نظام یا سال پاسخگویی روحانی؟ / فشار دلار تلگرامی در بازار افتاد!

ادعای امتحان نظام توسط روحانی در حالی مطرح شده است که روحانی پس از دو سال هنوز بابت خسارت‌های وارده به کشور هنوز پاسخگو نبوده است، احتمالا روحانی یادش نیست که قیمت دلار در مرداد ۱۳۹۷، حدود ۸۳۹۲ تومان بود. اما در خرداد ۱۴۰۰، بیش از دو و نیم برابر گران شده و به ۲۲۸۳۸ تومان رسید. این نرخ در دولت روحانی تا بالای ۲۷ هزار تومان هم افزایش یافت و در مقطعی، به ۳۳ هزار تومان هم رسید. افزایش فعلی قیمت ارز، یکی از نتایج میراث تورم ۵۹ درصدی است. شاید روحانی هنوز خبر ندارد که دولت فعلی، بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته و سود اوراق سررسید شده را هم تسویه کرده و ۶۰ هزار میلیارد تومان هم به اجرای برخی تکالیف قانونی دشوار مانند متناسب‌سازی حقوق معلمان (و بازنشستگان و کارمندان) اختصاص داده است، این انباشتگی‌ها و خسارات برجای مانده نیاز به پاسخگویی شفاف دارد، در حالی‌که در آمریکا ترامپ بابت اقدامات خود تحت پیگرد قضایی قرار دارد، در ایران عاملان شورش آبان ۹۸ همچنان با ژست طلب‌کار در حال پاک کردن شاهکار رد خود هستند!

فشار دلار افتاد

پس از اتمام تعطیلات نوروز و در آغاز معاملات دیروز بازار ارز، روند نزولی‌ای که از دو روز گذشته شروع شده بود ادامه یافت و نرخ دلار با افت به کانال پایین‌تر همراه شد، به‌گونه‌ای که در کانال‌های تلگرامی، نرخ دلار به نیمه کانال ۴۸ هزار تومان کاهش یافت. همچنین بانک مرکزی در ادامه سیاست‌های ارزی خود در راستای سامان‌بخشی به بازار ارز، روز گذشته جزئیات دریافت ارز با کارت ملی را اطلاع‌رسانی کرد. بر این اساس بانک مرکزی دستورالعمل نحوه فروش اسکناس در سرفصل تامین نیازهای ضروری (کد ۵۶) از طریق واریز به حساب ارزی بانکی مشتری را اعلام کرد.

روزنامه وطن امروز درباره قیمت دلار نوشته است:

در طول تعطیلات نوروز کانال‌های تلگرامی به دنبال ایجاد نوسان در بازار ارز بودند تا جایی که در هفتمین روز سال جدید نرخ دلار در بازار غیررسمی و کانال‌های تلگرامی به بالای ۵۵ هزار تومان نیز رسید. دلالان با ایجاد نوسان و اعلام نرخ‌های کاذب در زمان تعطیلات به دنبال فروش دلار خود با نرخ‌های بالا بودند تا پس از پایان تعطیلات و با کاهش نرخ دوباره دلار خریده و منتظر یک فرصت دیگر باشند. نرخ دلار از هفتم فروردین تا به امروز حدود ۷ هزار تومان کاهش یافته است و فردی که هفتم فروردین‌ماه ۵ هزار دلار از بازار غیررسمی خریداری کرده است با قیمت فعلی بازار که دلار حتی با نرخ ۴۸ هزار تومان نیز خریداری ندارد، تنها در کمتر از ۱۰ روز ۳۵ میلیون تومان ضرر کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است:

تجربه زیان‌های اینچنینی در بازار ارز که پیش از این نیز بارها تکرار شده است باید درس عبرتی باشد تا افراد از ورود به بازارهای پرریسکی مثل ارز دوری کنند. البته خریداران ارز بازار غیررسمی علاوه بر ریسک به دام نوسان‌گیران افتادن، با ریسک‌های دیگری از قبیل سرقت، دلارهای تقلبی، کلاهبرداری و دیگر موارد نیز مواجه هستند که خطر از بین رفتن سرمایه افراد را بسیار افزایش می‌دهد. افت ۵ هزار تومانی نرخ دلار نشان‌دهنده خروج خریداران هیجانی و افزایش فروشنده در کف بازار ارز است.

سال جدید، سال امتحان نظام یا سال پاسخگویی روحانی؟ / فشار دلار تلگرامی در بازار افتاد!

روزنامه آفتاب یزد نیز به نقل از سخنگوی دولت می‌نویسد:

در چندین جلسه دولت با نماینده سران اختیارات لازم برای مدیریت بازار ارز به بانک مرکزی سپرده شده است. همچنین محوری‌ترین مرکز برای کنترل نرخ تورم بانک مرکزی است یعنی قرارگاه اصلی و محوری هر دو مجموعه بانک مرکزی کشور است که اختیارات لازم در اختیار آن قرار گرفته است. همانطور که پیش از این نیز توضیح دادیم نیازهای واقعی ارز در کشور ما بدون پاسخ باقی نمی‌ماند. منابع ارزی کشور قابل قبول بوده و درآمدهای ارزی بیش از مصارف ارزی است. عرضه ارز متعدد صورت می‌گیرد و عرضه ارز در سامانه طراحی شده به بیش‌از چهار برابر تقاضا رسیده است. اما مقداری تقاضاهای احتیاطی و یا برخی از نرخ سازی‌های رسانه‌ای در این زمینه با توجه به فضای جنگ اقتصادی وجود دارد. ما نیز بارها اعلام کردیم که ایام جنگ اقتصادی ایام پر نوسانی است و نباید کسانی که نیازهای واقعی ندارند به این نوسانات اعتماد کنند. دولت نیز قرارگاه لازم را با محوریت بانک مرکزی در این حوزه فعال کرده و نسبت به این حوزه جدی است.

سال جدید، سال امتحان نظام یا سال پاسخگویی روحانی؟ / فشار دلار تلگرامی در بازار افتاد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • هر چه عیب است ز طراحی ماست IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 1
    حقیقت در برنامه ریزی کاهلی کردیم.
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 0
    برای اصلاحات هروقت خرشان ازپل گذشت مردم هیچ هستند اما سرپل خربگیری ......
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 4
    مشرق جان، نقد و تحلیل را درج و تشویق کن، از چی می‌ترسی. اگه درست نشه پهلوی میاد با لشکرش همه باس دوباره مجیزگوی بی فکر و تحلیل بشید. یدونه خبرگزاری شیک در بهشت طلب داری، بزار بجای دعواها، نقد و نظرات درج بشن. ایول :)
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      4 0
      ملت از اصلاح طلبان تهوع آور به جز خباثت، خیانت، بلاهت، رذالت و مرارت دیگر هیچ دستاوردی در چهاردهه حضور در صحنه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور ندیده است!!!
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    14 0
    شورش علیه دلار (سازندگی): تا ما هستیم که نمی‌گذاریم: 🤪شورش باند سازندگی علیه تمامیت کشور و نظام با معاملات دلاری.
  • اعتماد السلطنه IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    6 1
    ☆ دونالد حاضر شد! ☆روباه بنفش؟ . حاضر! جمهوری یعنی محاکمه دولت‌های سابق و نهادها
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    7 2
    امثال روحانی را باید با بی توجهی رسانه ها و جریان‌ها و افراد فعال به زباله دان تاریخ فرستاد. روحانی یک مهره ی بی خاصیتی ک هیچکس برای حرفهاش تره هم خرد نمیکنه و منفور بین جامعست
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 5
    مهمترین مسیله کشور
  • حمیدرضا IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 0
    امریکا ترامپ ملعون را که دارای میلیونها طرفدار دوآتشه وافراطی ومسلح هست محاکمه میکند اونوقت نظام اسلامی از محاکمه یک شخصیت منفور که تمامی اقشار ملت نفرینش میکنند واهمه دارد!!
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    4 2
    باعث و بانی تحریم ها روحانی نبود!
    • مهدی IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      7 2
      برای تحریم نباید دنبال باعث و بانی گشت. آمریکا از زمان کودتای ۲۸ مردا با انحای مختلف به ایران ظلم کرده. بعد از ملی شدن نفت هم در آن زمان ایران را تحریم کردند. آمریکا به جز فروماشی و قطعه قطعه شدن کشور و ویرانی ایران راضی نمیشود. گناه روحانی در حالت خوش خیالی اعتماد بیجا به گرگ درنده بود و در حالت منطقی خیانت به کشور و همکاری با دشمن بود
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      4 7
      باعث وبانی تحریم احمدی نژاد بود
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 1
    تحول تا درون ذهن مسولین شکل نگیره همین جور کشور عقب مانده باقی خواهد ماند
  • CA ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    3 8
    تا پایان دولت چهاردهم همه چیز تقصیر روحانی است
  • CA ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    4 7
    همه چیز تقصیر همه هست و این دولت و مجلس هیچ کاره هستند گویا
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    4 1
    خدا لعنت کند این احزاب را همشون بدون استثنا که اینقدر چوب میخوریم
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 5
    قیاس مع الفارقست.نظام آمریکا ونظام ایران .هردو حکومتی اما آن کجاو این کجا
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 4
    خدا وکیلی با بازداشت ترامپ و دادخواستی که براش صادر شد اگر هر فحش و بد و بیراهی به آمریکا بدید بی انصافی
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      0 0
      آمریکا ابرقدرت بدی بود، جایگزین میشه، مثل دلار.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    6 0
    مجرم به صحنه جرم باز می گردد! این بار در لباس مدعی العموم!
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    3 0
    روحانی با چه رویی به این حرفهای بی سر و ته متوسل می شود خجالت هم چیز خوبی است
  • :) IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 1
    انتخابات تولید_محور: هر گروه تولیدی که برندسازی موفق داره کاندید بشه :)
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 1
    سلام کجا فشار دلار افتاد
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    1 0
    این سخنان حسن ...‌ما مردم را به یاد خیلی از خوشی های بیکران و دوری و فقدان دهها مشکل اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و... بی همتا در سالهای ۹۲ تا ۱۴۰۰ تحت لوای مدیران مدعی تدبیر و امید زیر سایه برجام می اندازد.!!؟؟/برخی فکر می کنند. مثل سابق با شیرین کاری ها یی مثل: طعنه زدن و متلک گویی و شوخی و... لبخند زدن های تلخ تر از زهر مار می توانند گذشته مردم را به فراموشی بسپارند. ما مردم تاریخ و گذشته خود را به آسانی فراموش نمی کنیم./ آلزایمر سیاسی بیشتر نصیب سیاست بازان است. نه ما مردم مظلوم.
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 0
    این از نقص اصلی مملکت ماست که صالح وفاسد به سزای کارشان نمیرسند نمایندهای که درهشترود گند میزند ورانده میشود سراز رباط کریم درمیاورد رعیس جمهوری کهخیانتش از دشمن بیشتر است بجای محاکمه سودای بازگشت درسر میپروراند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس