کد خبر 1477792
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
«باکو» در مدار محاسبات اشتباه

رزمایش نیروی زمینی سپاه روی رود ارس مهرماه ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران بارها با اذعان به خط قرمز بودن هرگونه تغییر ژئوپلیتیک منطقه، رژیم باکو را از ماجراجویی در این زمینه بازداشته است.

به گزارش مشرق، احضار دوباره سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در شرایطی که مقام‌های این کشور دور تازه‌ای از تنش‌های دیپلماتیک با تهران را آغاز کرده‌اند، چندان غافلگیرانه نبود. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز گذشته در واکنش به یادداشت اعتراضی جمهوری اسلامی ایران به فضاسازی ضد ایرانی رسانه‌های جمهوری آذربایجان سفیر ایران را احضار کرد و مدعی شد که این یادداشت درباره رسانه‌های جمهوری آذربایجان منعکس‌کننده واقعیت نیست. در همین رابطه «آیخان حاجی‌زاده»، یکی از مقام‌های دیپلماتیک باکو در ادعایی پیشدستانه اتفاقات پیش‌آمده در روابط دو کشور را ناشی از اقدامات یکجانبه طرف ایرانی دانسته و مدعی شده که اقدامات خیرخواهانه طرف آذربایجانی به حد کافی از سوی ایران پاسخ داده نشده است.

احضار سفیر ایران و خبرهایی را که در روزهای اخیر از تحرکات مشکوک مرزی باکو در مرزهای شمالی کشور حکایت می‌کند، می‌توان در پیوند با روند مناسبات رو به افزونی ارزیابی کرد که در هفته‌های اخیر میان جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی جریان یافته است؛ روندی که به تقویت تحرکات نظامی باکو به پشتوانه حمایت‌های همه‌جانبه تل‌آویو در سرزمین‌های مورد مناقشه با ارمنستان و همچنین پروپاگاندای رسانه‌ای علیه ایران شتاب بخشیده است. هر چند حامیان رویکرد مبتنی بر تنش در میان مقام‌های آذربایجانی در مقابل رویکرد دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران ذیل سیاست تهدیدزدایی و تقویت ارتباطات منطقه‌ای‌اش نتیجه‌ای حاصل نکرده‌اند اما این امر مانع از آن نشده که بروز اتفاقاتی همچون حمله فردی با انگیزه شخصی به سفارت باکو در تهران و همچنین اقدامات متعارف نظامی جمهوری اسلامی در دفاع از منافع ملی‌اش در برابر تحریکات مشکوک مرزی دستمایه حملات تبلیغاتی مقام‌های آذربایجانی قرار نگیرد.

خط قرمز ژئوپلیتیک ایران

در ارزیابی مهم‌ترین دلایل بروز تنش‌های پیش‌آمده باید به تحرکاتی در مرزهای شمال غربی ایران از سوی جمهوری آذربایجان اشاره کرد که به نظر می‌رسد هدف تغییر عمده در مرز میان ایران و ارمنستان را دنبال می‌کند. این هدف درصدد است نوار مرزی شامل راه ارتباطی میان کشورمان و ارمنستان را قطع کرده و با ضمیمه کردن خاک این قسمت از نوار مرزی به جمهوری باکو، جمهوری آذربایجان را با ترکیه هم‌مرز کند. اقدامی که عملاً خلاف آتش‌بس ۹ نوامبر ۲۰۲۰ با ارمنستان به شمار می‌آید و باکو با اقدامات اخیر خود عملاً آن را زیر پا گذاشته است. این تحولات در حالی روی داده که جمهوری اسلامی چه در سال ۲۰۲۱ و چه در هفته‌های اخیر با برگزاری چندین مانور نظامی نشان داده است که قصد ندارد از مرز زمینی خود با ارمنستان بگذرد و به این راحتی در دامی که باکو برای دالان «زنگزور» پهن کرده است، بیفتد.

اتحاد مشکوک

در چنین شرایطی برای مقام‌های آذربایجانی استفاده از لابی مقام‌های صهیونیستی در سطح بین‌المللی برای تحقق اهداف بلندپروازانه خود و منزوی کردن لابی ارمنستان در موضع مناقشات تاریخی خود در قره‌باغ حائز اهمیت بود. به همین دلیل آنها یکی از وجوه سیاست خارجی خود را بر مبنای نزدیکی هرچه بیشتر با تل‌آویو قرار دادند. اقدامی که قابل انتظار بود با واکنش تهران روبه‌رو شود. بنابراین وقتی «الی کوهن»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار اخیر خود با «جیجون بایراموف»، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان که به مناسبت افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌آویو صورت گرفته بود، از تشکیل جبهه متحد علیه ایران سخن گفت، مقام‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از آماده‌باش تهران در برابر چنین اتحاد مشکوک و سوگیرانه‌ای علیه ایران خبر دادند. هر چند مسئولان باکو مدعی شده‌اند که رژیم صهیونیستی در این کشور حضور ندارد اما به نظر می‌رسد که آذربایجان تحقق اهداف بلندپروازانه خود را در گرو بهره‌مندی از حمایت متحدی همچون اسرائیل می‌داند. طبیعی است که مقام‌های صهیونیستی هم فرصت را برای نفوذ خود در منطقه مناسب ببینند و از آن برای پیگیری اهداف ضد ایرانی خود در نزدیکی مرزهای کشورمان بهره گیرند.

اهداف شوم صهیونیست‌ها

در این راستا نقش رژیم صهیونیستی در بروز تنش‌های پیش‌آمده میان تهران و باکو غیرقابل‌انکار است. نقشی که مبتنی بر ایجاد هزینه و تنش امنیتی در کنار مرزهای ایران تعریف شده و دو هدف مهم را دنبال می‌کند؛ هدف نخست از طریق به کارگیری عوامل این رژیم و به کارگیری سیستم‌های ارتباطی و فرودگاهی آذربایجان به دنبال وارد کردن ضربه به اهدافی خاص در خاک ایران بوده است. همچون نقشی که تل‌آویو در وقوع حملات تروریستی علیه مراکزی در ایران و چند ترور صورت گرفته در ارتباط با دانشمندان هسته‌ای ایران ایفا کرده است. دومین هدف مقام‌های صهیونیستی را می‌توان در تلاش آنها برای دامن زدن به گسل‌های قومی و جعل و مفاهیم تاریخی برای قوم آذری و نفرت‌پراکنی با هدف واگرایی در میان اقوام آذری‌زبان در سرزمین مادری یعنی ایران دانست؛ اقدامی که برای به اجرا در آوردن آن مقام‌های باکو هم به تدریج به کمک آمده‌اند.

نمایش قدرت ایران

همه اینها در حالی است که مقام‌های کشور با وقوف کامل نسبت به آنچه در پیوند تنگاتنگ باکو و تل‌آویو در جریان است، آمادگی خود را برای رویارویی با هر اقدامی که در مغایرت با توافقات مرزی صورت گرفته و همچنین منافع امنیتی کشورمان قرار گیرد، نشان داده‌اند. پیگیری توأمان دیپلماسی و رزمایش نظامی سیاست هوشمندانه‌ای بود که با هدف جلوگیری از به اجرا درآمدن توطئه اشغال نوار مرزی ایران و ارمنستان و مسدود شدن راه ارتباطی میان دو کشور به اجرا درآمد. در همین راستا چندی پیش کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی یکی از دلایل انجام رزمایش‌های نظامی در مرزهای شمال غربی کشور را افزایش حساسیت ایران به مرز مشترک با جمهوری آذربایجان به خاطر حضور یک عنصر ناخوانده و برهم زننده امنیت عنوان کرد. امری که نشان می‌دهد کشور درباره نزدیکی بیش از پیش باکو و تل‌آویو به یکدیگر در بالاترین سطح آمادگی اطلاعاتی- امنیتی و نظامی قرار دارد.
بنابراین آنچه تهران انتظار دارد آن است که مقام‌های آذربایجان به عنوان یکی از همسایگان شمالی کشور در دام اهداف و انگاره‌های بازیگرانی نیفتند که قصد دارند خواسته‌ها و منافع ویژه خود را در زمین رویارویی با ایران محقق سازند.

پیامد هر اقدامی از سوی آذربایجان مبنی بر ایجاد دالان «زنگزور» و تلاش تل‌آویو برای تقویت بیش از پیش رابطه خود با مقام‌های آذربایجانی و همچنین موج فضاسازی گسترده‌ای که جریان رسانه‌ای در این کشور به جریان انداخته است، رابطه تهران و باکو را بیش از پیش در مرحله حساسی قرار داده که هر اقدام شتابزده‌ای می‌تواند هزینه‌های غیر قابل جبرانی را برای رژیم باکو داشته باشد.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 198
  • در انتظار بررسی: 57
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    الهام دشمنی با همسایگان کار دستت میده
    • آدم IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      18 81
      یک گروهان بسیجی رو مین برو بفرستید لب مرز خود علیف ماستش را کیسه میکند . خرجش چندتا ساندیسه.
    • ل IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      64 12
      انشاالله ارمنستان پیروز میشه
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      58 5
      نظر من اینه که سگ اون بسیجی که جونشو برای ما میده شرف داره به توعه اغتشاشگر ستون پنجم منافق ، کسی به دیگران برچسب بی ارزش بودن میزنه که خودش یه مزدور بی جیره با گوش مفت و رایگان نباشه ، اگه اون خرج غیرتش بقول تو چند تا ساندیسه امثال تو که خودتو به بهای هیچی برای هدف والای لخت دیدن و لخت شدن به مصی پولی نژاد فروختی که منافق ارزون قیمت...
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      63 6
      ایران شمالی آماده الحاق دوباره به مام میهن.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    شما اگر تجزیه و تحلیل بلد بودید بعد 7 سال جام زهر عربستان را دوباره نمی نوشیدید
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      76 8
      شما نمیفهمی! دوره دیپلماسی استفراغی،ظریف و منوچ فری تموم شد.
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      42 5
      در بن بست قفقاز همیشه ماندگار هستید. و با اجازه ایران و روسیه با دنیای بیرون ارتباط برقرار خواهید کرد. توی گوش ات فرو کن
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      36 3
      اگر باکو هم مثل عربستان آدم شد چه اشکالی دارد اجازه بدهیم دست ایران را بفشارد.
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      32 4
      بن سلمان از دامنش، اتش، می باره
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    58 14
    اسرائل بطور همزمان میخواهد هم کوریدور زنگزور ساخته شود هم خاز شر علیف قمارباز خلاص شودچون به هر حال حتی اسراییل‌هم برای دشکنی با امپروطوری ایران نیاز به ادمهای شش دانگ دارد نه قمار باز
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    89 11
    اسرائل بطور همزمان میخواهد هم کوریدور زنگزور ساخته شود هم از شر علیف قمارباز خلاص شودچون به هر حال حتی اسراییل‌هم برای دشکنی با امپروطوری ایران نیاز به ادمهای شش دانگ دارد نه قمار باز
  • CN ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    10 31
    اگر جمهوری آذربایجان مرزهای شمالی ایران را تغییر دهد، ایران باشدت و با قاطعیت اعمال جمهوری علی اف را محکوم میکند
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      10 1
      بعد محکوم کردن چه اتفاقی میافته.
    • صافکار IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      16 5
      بعداز محکوم کردن .....؟عجله دارید؟ درتمام صحنه های درگیری ایران نیابتی ها کار دست گرفته اند؟؟تاسالهای سال باکو در گیر جنگی خواهد شد که از کجا می خوره ؟توسط کی؟
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    36 10
    اقای علیف حکومت موروثی خودت مهمه یا کوریدور زنگزور؟
  • A IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    4 20
    اونی که شعار میده نمونه بزنه دروغ بسه
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    3 5
    نه مبانی حقوقی داردندارد نه ازنظر تاریخی درست هست
  • DE ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    یاشاسین آذربایجان
    • علی ترک IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      90 7
      یاشاسین ایران
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      88 10
      خاک باکو خاک ایرانه
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      72 17
      بهتره بگم یاشاسین نژاد آریا چون ما آذری‌ها آریایی هستیم و نه مغول
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      4 3
      یاشاسین ایرانین آذربایجانی آذربایجانی، ان‌شاءالله باکیدا قیتسین آنا توپراقی ایرانا
    • رضا IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      29 3
      همین لفظ عاریایی عامل تفرقه است . بهتر است از واژه ایرانی استفاده شود.ترک ایرانی عرب ایرانی فارس ایرانی و... لطفاً از مباحث فاشیستی دوری کرده و به سمت مباحث ملی برویم.
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      1 2
      یاشاسین ایران وایرانی.
  • ح IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    89 10
    فکر کنم وقتش رسیده هموطنان خود را از شر رژیم صهیونیستی علیف خلاصی بخشیم!!
  • ناشناس IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    اگر جنگی بین دو کشور شروع بشود مطمئنا هردو کشور خصوصا ایران بیشتر از آذربایجان ضرر خواهد کرد جمهوری اسلامی به کوچکی نقشه آذربایجان ویا تعداد نیروهای آنها ویا تعداد هواپیما وجنگ افزار های آذربایجان فریب ندهد چون اگر جنگی رخ بدهد ایران فقط با آذربایجان جنگ نخواهد کرد باید با چند جبهه که ترکیه وشاید ناتو درگیر شود
    • وطنیم ایران IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      34 3
      اردوغان مغز خر نخورده که بخواد با ایران شاخ به شاخ بشه . چه نفعی برای ترکیه داره که بخواد وارد جنگی بشه که می‌تونه ترکیه را دویست سال عقب بندازه . در سیاست چیزی به نام دوست وجود ندارد
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      19 3
      اولا جنگی اگر دربگیره، در خاک ارمنستان خواهد بود، بین ایران و آذربایجان، ایران به درخواست ارمنستان به صورت قانونی در آن کشور حضور خواهد یافت و آذربایجان کشور متجاوز خواهد بود و به لحاظ حقوق بین‌الملل این آذربایجان است که محکوم است. ترکیه هم به رغم همه ادعاهاش عاقل‌تر از اینه که وارد جنگ با ایران بشه
    • ناشناس IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      36 3
      زیاد به ترکیه خوش بین نباش.چون براش گرون تموم میشه.ایران حریف دست و پا بسته ای نیست که ترکیه یا اذربایجانی که ازش طرفداری میکنی بتونه براش عرض اندام کنه
  • طبا IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    74 12
    چرا اینقدر صغرا و کبرا می چینید!!؟؟؟ اگر ایالت بادکوبه قصد تغییر مرز رو بکنه باید به صراحت و اقدام نظامی قوی، گوشی رو بدید دست طرف، و خلاص !!!!
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      3 7
      به همین راحتی؟
    • US ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      1 2
      آره پان تورک به همین راحتی.توچرااینقدرناراحتی؟
  • TR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    5 8
    خخخ
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      32 3
      هنوز هم زیر آوار هستین بگم نیروی امداد بفرستن؟
  • فرزاد IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    73 11
    این علی اف کثیف یهودی صهیونیستی را هرچه زودتر جمعش کنیم بره پی کار خودش.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    17 21
    باکو و تمام کشورهای دنیا همشون توی اشتباه هستند
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      70 12
      جمهوری جعلی باکو جزئی از خاک ایران است و باید به خاک ایران ملحق شود .
    • US ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      8 11
      بله، مزدور
    • US ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      11 28
      متاسفانه ارمنستان با درگیر کردن ایران دنبال سپر بلا و محافظ می گردد
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      26 4
      ارمنستان کار درستی انجام میدهد. به قول رهبر هروقت دشمن از اقدام شما ناراحت شد بدانید کار درست را انجام میدهید.
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    27 57
    جواب اسرائیل رو بدید داره هر روز نیروهای ایران رو میکشه و پر رو شده وگرنه آذربایجان با ایران کاری نداره و میخواد توافقی که خود ارمنستان امضا کرده مبنی بر کانال زنگزور در مقابل کانال لاچین رو عملی بکنه
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      35 15
      برای تصرف کامل جمهوری جعلی باکو ظرف یک هفته فقط سپاه استان کهگیلویه و بویراحمد کافی است.
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      اذربایجان تسلیحات مدرنی داره با پهپادهای بیرقدارش ارتش ارمنستان رو که دو برابر استان شماست یک ماهه کوبید
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      10 3
      اذربایجان تسلیحات یک جنگ واقعی نداره، ارتش واقعی نداره با پهپادهای بیرقدارش هم نتوانست ارمنستان را کامل شکست دهد ‌‌‌‌مسئله قرباغ را خل کند.
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      0 2
      گوربابای هرچی تجزیه طلب و وطن فروش. پاینده ایران.
    • US ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
      17 5
      استان پیشرفته باکو😂
  • ساناز IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    73 16
    آذربایجان فرزند و پاره تن ایران نباید خودسری و سرکشی کند بلکه بلکه بایستی به موطن خود بپیوندد .
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    15 12
    درسته اسرائیل غاصب و اشغالگر و جنایتکاره ولی سیاست خارجی هر کشور بخودش مربوطه نه روسیه میتونه به اوکراین دیکته کنه نه ما به آذربایجان و البته آذربایجان هم حق نداره به ما در مورد روابط عمیق با ارمنستان دیکته کنه
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      69 11
      جمهوری جعلی باکو جزئی از خاک ایران است و باید به ایران ملحق شود قرارداد ایران و شوروی باطل شده است .
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      12 79
      15:25 پیمان و قرار داد مذبور ترکمنچای و گلستان دایمی بوده و قبل از تاسیس شوروی بسته شده اذربایجان مال ما بود فروختیم و الان هر ادعایی باطله
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    45 5
    مرگ بر آل سعود جنایتکار ولی یادم نبود اونها برادر شدند به کی شعار بدیم به علی اف
    • تبریز IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      12 18
      روبروی آیینه واستا آنوقت هر چه شعار میخواهی ، بده
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    18 37
    اذربایجان درسته مال ایران بوده ولی الان یک کشور مستقل هست و ما نمیتونیم عامیانه هی تکرار کنیم خاک ماست و سیاست خارجی دلخواه خودشو داره و در مورد زنگزور هم ارمنستان میتونه نظر بده چون اون توافق کرده و ربطی هم به کشوری ثالث ولو ذینفع نداره کمی باید منطقی بود
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      36 11
      جمهوری جعلی باکو مدام بر علیه کشور ما توطئه میکنه باید با حمایت از ارمنستان زمینه تصرف آن را فراهم کنیم
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      14 4
      رضا خان هم درست مثل تو منطقی بود. گفت آدم که سر یه تپه دعوا نمیکنه و کوه آرارات رو به ترکیه داد. به امین سادگی به همین خوشمزگی
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    22 49
    آذربایجان کشور مستقلیه
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      50 4
      آذربایجان استان ایران است
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      0 2
      استان آران جزجدانشدنی ازایران.
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    3 1
    من متوجه نمیشم
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    11 41
    باید به سیاست عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر احترام گذاشت
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      43 10
      اینو به حاکمان جمهوری جعلی باکو بگو
  • مهدی IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    9 34
    باز دارند بلوا بر پا می کنند و روبط مملکت را با کشور های همجوار با انجام کارهای تروریستی و.....بهم می زنند
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    11 2
    کسانیکه ناراحت این توافق هستند از ارمنستان خرده بگیرند
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 2
    اشتباه محاسباتی
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    27 10
    کوچکتر و ضعیفتر از آذربایجان نبود که ناسیونالیسم ما ایرانیان رو تهییج کنه بدون واکنش؟
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    11 34
    پیمان زنگزور رو که ارمنستان امضا کرد الان مشکل چیه؟
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    11 25
    ارمنستان با واگذاری زنگزور به اذربایجان نشون داد حفظ قره باغ براش از هم همرز بودن با ایران مهمتره
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 409
      ارمنستان هم آرستاخ رو میخواد هم مرز ایران رو. کاملا هم حق داره. مناطق ارمنی نشین دلیل نداره مال ترکا باشه
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    40 13
    چرا ایران در سازمان ملل از الحاق باکو به اصل خود یعنی ایران سخن نمی گوید؟ مدرکشو هم که دارد. می تواند در این زمینه لابی گری هم بکند. طرح همین مساله موجب می شود تا جامعه جهانی متوجه موضوع شود. دیر یا زود آذربایجان با حمایت یا بدون حمایت کشور دیگر، طرح خود را برای دالان زنگروز عملی خواهد کرد. فعلا دنبال زمینه سازی شرایط است تا هم از داخل ایران حمایت شود و هم از طرف جامعه جهانی. ارمنستان هم زیاد نمی تواند طرف ایران را بگیرد. روسیه هم می تواند از همین موضوع برای در کنترل نگهداشتن ایران بهره ببرد. به هر حال باید مواظب بود. این موضوع داره به غده چرکینی تبدیل میشه و باید ارمنستان و باکو برای همیشه به توافقی دست یابند که منافع ایران و باکو و ایروان تامین شود. ایران می تواند از ارمنستان بخواهد تا امنیت این منطقه را برای مدتی ولو یکساله به ایران واگذار نماید و رسما اعلان کند.
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    16 48
    چرا نسبت به آذربایجان حساسیت زیادی به خرج میدیم؟
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    13 40
    به ایجاد تشنج بین کشورها نیاز دارند
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    13 46
    ارمنستان زنگزور رو داده
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 4
      جمهوری باکو دولت آرتساخ رو برسمیت شناخته است
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    13 28
    لاچین در مقابل زنگزور داده شده توافق رسمی کردند
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    12 11
    زنگزور در مقابل لاچین و روسیه بانی امضای این توافق بدون در نظر گرفتن منافع ایران بود اذربایجان گناهی نداره
  • فرهنگ IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    6 1
    در جنگ همیشه یک طرف غالب و طرف دیگر مغل ب است
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    13 6
    محاسبات همه دنیا غلطه بجز ما
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    11 40
    یاشاسین آذربایجان
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      0 2
      زنده بادایران🇮🇷
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    13 7
    ارمنستان و روسیه زمان امضای این توافق منافع ایران رو نادیده گرفتند
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    12 30
    حق با آذربایجان هست خود ارمنستان زنگزور رو داده
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    22 7
    آذربایجان خیلی وقته با اسراییله و ما همچنان فکر میکنیم باید مسیر اشتباه رو نره،تموم شده،دشمن درجه یک ایرانه الان
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    11 27
    ما نباید با روابط عمیق با ارمنستان آذربایجان رو بسمت اسرائیل سوق دهیم
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    9 5
    کشورهای اسلامی باید هوای همو داشته باشند چرا باید از ارمنستان و اسرائیل دفاع کنند و با هم بجنگند؟
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    17 27
    درود بر علی اف با مشت آهنین ارامنه رو بیرون کرد
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 3
      البته گروه تروریستی داعش زحمت اشغال خاک ارمنستان را کشید. علی اوف مخنث کجا بود.!؟
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      1 3
      سرجاشون هستن بیرون نرفتن🤣
    • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      1 4
      ارامنه را بیرون نکرده که هیچ تازه المصره وهابی شیعه کش رو هم در سرزمین اتراک ساکن کرده
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    12 33
    منم چند قطعه زمین رو قبلا فروختم الان بگم مال منه؟ آذربایجان هم الان مستقله و سیاست خارجیش بخودش ربط داره
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    13 46
    محاسبه غلط رو اونهایی میکنند با ارمنستان گرم میشن و آذربایجان رو بسمت اسرائیل هول میدن
  • هاجری IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    10 32
    خط قرمز ژوپلیتیکی که سی سال کاملا در مزاج شیرین شما بود اما حالا طعم تلخ برایتان به بار آورده
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    20 37
    وسعت آذربایجان یک بیستم ایرانه و جمعیتش یک دهم ولی واقع بین باشیم همه ماجرا این نیست آذربایجان عضو اتحادیه نظامی کشورهای ترک زبان شامل ترکیه آذربایجان قرقیزستان ازبکستان ترکمنستان قزاقستان و دو عضو مغولستان و مجارستان به عنوان ناظر هست متحدینی چون عربستان اسرائیل داره که به خون ایران تشنه هستند اوکراین هم به خون ایران تشنه هست با اغاز جنگ بخشی از تسلیحات نظامی غرب رو برای آذربایجان ارسال خواهد کرد بحرین و امارات هم زخم خورده در یمن و دنبال تلافی هستند روسیه متحد ما هم بخاطر روابط خوب و همجواری با اذربایجان فقط ابراز تاسف خواهد کرد سوریه هم خودش به کمک نیاز داره و بعیده بخواد بخاطر ایران با آذربایجان درگیر بشه و مورد تعرض ترکیه قرار بگیره ایران تحریم تسلیحاتی هست ولی آذربایجان نیست و راحت میتونه خریدهای مدرن نظامی بکنه و آمریکا بقدری کمکهای نظامی به آذربایجان میکنه که نابودی تسلیحاتشونو جبران کنه اروپا هم از اذربایجان دفاع خواهد کرد امیدوارم کشورهای اسلامی به دشمنانشون اجازه دخالت ندهند و اسرائیل و امریکا رو به همراه اروپا وارد منطقه نکنند واقع بینانه بگم درسته من ایرانی وطنپرستی هستم ولی چون آذری زبانم هرگز بطرف آذربایجان تیری شلیک نمیکنم خیلیها مثل من خواهند بود مرزهای سیاسی نمیتونه جایگزین خون بشه چون مرزها در حال تغییرند ولی خون نه
    • یاسین IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      3 0
      بله قبول دارم بسیاری از ترکهای ایران طرفدار آذربایجان و ترکیه هستند. ضمنا دشمن در حال زمینه چینی درگیر کردن ایران است در قفقاز جنوبی. ارمنستان هم اشغالگر بوده و هست. دوستان طرف ارمنی ورشکسته و فقیر است و ارزشی از نظر سیاست دفاعی و اقتصادی و... برای ما ندارد. بجای حرفه‌ای هیجانی بهتر است به فکر مشکلات داخلی باشیم.
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      3 0
      تحلیل فوق العاده ای داشتی و البته واقع بینانه . فقط در مورد اوکراین : اوکراین به خون ایران تشنه نیست بلکه ممکنه به خون کسانی تشنه باشه که سلاح در اختیار پوتین میزارند .
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 4
      ستون پنجم دشمن به روایت تصویر. نفت و گاز و اکسیژن ایران رو مصرف میکنه چکمه دشمنان رو دستمال میکشه
    • کیوان AE ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      0 3
      ایران میتونه به راحتی نفس ترکیه رو ببنده تا الانشم که از مخالفین مسلح ترکیه حمایت نکرده به خاطر همسایگی بوده مگر نه با کمی حمایت خواهید دید ترکیه چقدر اسیب پذیره کوچولو
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    17 32
    در جنگ ارمنستان با آذربایجان حق با آذربایجان هست
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      23 15
      شما هیچ اطلاعی از حق ندارید و حق شناس نیستید.
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      25 5
      ناشناس دوم خود رهبر معظم انقلاب فرمود حق با اذربایجان هست و تمامی مناطق اشغالیش باید ازاد بشه الکی شماها تنش زایی نکنید البته باید منافع ایران هم تامین بشه
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      11 4
      ناشناس دوم لطفا برو قضیه کشتار خوجالی رو بخون بلکه وجدانت بیدار شد
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    15 38
    چرا وقتی مرز با اذربایجان سی سال از دست رفته بود کسی ناراحت نبود؟
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      20 5
      اونم اشتباه بود این اشتباه هم از اون بدتر
    • محمود IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      3 27
      باکور را شوروی سابق اشغال کرده بود حالا با فروپاشی شوروی خواهان خاک از دست رفته هستیم.
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      28 0
      محمود خان باکو 100 سال قبل از تاسیس شوروی اشغال شد و پیمان ترکمنچای و گلستان دایمی بود و بر خلاف نظر عوام صد ساله و دویست ساله و تاریخدار نبود
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      34 3
      سی سال پیش کشوری به اسم بکو اصلا وجود نداشت که بخواد مرز داشته باشه
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      465 0
      20:55 شما سنت نمیرسه برو در اینترنت سرچ کن جمهوری آذربایجان شوروی مرزهای هر جمهوری جداگانه ترسیم شده بودند
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    7 20
    وقتی ما بریم در سوریه و لبنان بیخ گوش اسرائیل آنها هم ساکت نخواهند نشست
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    10 31
    مال خودشه بما چه؟
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    9 35
    بخاطر یک باریکه 40 کیلومتری میخواید جنگ راه بیندازید
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      1 4
      بخاطر چهارتا مرغ دونی 20000 تلفات دادید که بازم ارمنی و روس تو آرتساخ هست...🤣🤣
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    41 10
    جهموری آذربایجان در بین ملت خودش هم هوادار نداره
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    13 11
    هم ارمنستان اشغالگره هم روسیه حق با آذربایجان و اوکراین هست
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    32 12
    تادیب علی اف ضروری شده
  • صمد IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    5 1
    آذربایجان به حق به خاک خودش داره اما حقی در جهت خلاف منافع ما نباید داشته باشیم باید با برادر مدارا کرد
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    18 9
    الهام دارد با دست خودش گور خودش را می کند
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    35 8
    وقتش برسه دخالت میکنیم
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    7 28
    الان باریکه 30 کیلومتری مهم شده؟
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    9 35
    منات سی هزار تومنه سیصد هزار ریال
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    8 32
    دست بردارید از جنگ
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    10 22
    زمان تاسیس آذربایجان باکو در برابر تبریز چیزی نبود الان برید باکو و تبریز رو مقایسه کنید
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      22 13
      خالی بندی هم حدی دارد باکو به اندازه شهرکهای اقماری تبریز هم نیست . شهری پر از فساد و تباهی و ...
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      1 4
      ناشناس دوم تبریز یک شهر فرسوده با مردمی حقه باز و نژادپرسته که رشد جمعیت کمی در مقایسه با کلانشهرهای دیگه داره بدت نیادا شما تبریزیها فکر میکنید در پاریس زندگی میکنید و خیلی مغرورید خخخ در بااکو مسابقات فرمول یک برگذار میشه
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      1 5
      یه سرچ کن جمعیت تبریز رو با باکو رو مقایسه کن باکو جمعیتش یک و نیم برابر الی دو برابر تبریزه
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    11 40
    چرا وقتی ارمنستان به توافق ارزش نمیده و زنگزور رو تحویل نمیده آذربایجان قره باغ رو آزاد نمیکنه؟ چقدر آذربایجان باید صبوری و مسامحه بکنه؟
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 3
      چون باکو استقلال جمهوری قره باغ رو تایید کرده
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    3 34
    نمایش قدرت رو در برابر اسرائیل بکنید خیلی بهمون میچسبه و خوشحال میشیم
  • بیژن IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    9 4
    ایروان‌ارض‌اسلام‌است‌همانند‌قدس باید‌آزاد‌شود‌.‌
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    3 1
    ماجرای مک فارلین رو مرور کنید و به آذربایجان خرده نگیرید مجبوره
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    7 3
    به امید روابط خوب دو کشور شیعه و مسلمان و لعنت بر کاسبان تنش
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    7 45
    وقتی به رئیس جمهور کشوری میگویند استاندار همین میشه
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      24 7
      تو سرش هم‌میزنیم همانطور که تو سر ترکیه‌ زدیم
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      8 40
      میشه دقیقا بگی در کجا تو سر ترکیه زدید؟
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    41 7
    آذربایجان مال ایران بوده
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      8 34
      داشتم داشتم حساب نیست دارم دارم حسابه در گذشته زندگی نکن
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
      0 0
      زنده باد, باکو رو پس میگیریم
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    6 23
    تنش زایی نکنید ول کنید
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    3 3
    از مدار موجودیت در حال خروج میباشد. مواظب باشید.
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    39 9
    منافع ایران قوی باید در همسایگی خودش تامین بشه. چه عثمانی ها بخواهنذ و چه نخواهند ایران قوی و محور مقاومت قدرت اول منطقه هستند. به زودی قدرت اقتصادی هم خواهیم شد.در مرحله بعد برای اسرائیل هم باید فکری اساسی کرد.
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    6 20
    اسرائیل همش میزنه به آذربایجان حساس شدیم؟
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    7 19
    اسرائیل جواب اونو بدید آذربایجان رو ول کنید
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    6 18
    خب که چی؟ میخواهید ایران بره توافق ارمنستان با آذربایجان رو با وساطت روسیه انجام شده رو باطل کنه؟
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    7 2
    لابیهای قدرتمند ارمنی در کنگره امریکا چرا تحریمهای ظالمانه امریکا بر ایران رو نقض نمیکنند؟
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    6 7
    رسانه ها نباید مردم رو نسبت به آذربایجان زیاد تحریک کنند فردا که مثل عربستان زود آشتی کردیم بد میشه
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 61
      اگر باکو هم مثل عربستان آدم شد چه اشکالی دارد؟
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      0 86
      تا تو سر عربستان نزدیم ادم نشد
  • محمدعلی پاشای IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    34 16
    باسلام به هموطنهای عزیزم امروز یکی ا زنظامیهای بیشرف رژیم صهیونیستی باکو بزگترین توهینارابه ترکهای ایران کرد ماازمسئولین کشو رعزیزمان انتظا ر داریم پاسخ این یاوه گویهارابدهد اینهاهمان آدمهای هستند که تمام نیازهای موادغذای ودارویشان راتادیروز ماتعمین میکردیم عاجزانه تقاظا داریم جواب دندان شکنی به این بیشرفهای صهیونیست نمک نشناس داده شود یاشاسین ایران یاشاسین ایران تورکلری یاشاسین دونیادا هر بیر ایرانلی
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    19 32
    زنگزور رو ول کنید چرا هزینه گاز از امسال اینقدر میاد؟
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    7 16
    بهتر نیست بجای دشمنی با یک کشور مسلمان از نوع شیعه جواب اسراییل را بدهید
  • حامد‌ IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    8 18
    چین ،روسیه،اروپا در کریدور زنگزور و جاده مرزی به نخجوان ذینفع اند،با وساطت عربستان مشکل ما حل نمیشه.
  • IQ ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    40 5
    علیف رو باید ساکت کرد شرش کم بشه
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    31 6
    خود اسرائیل زمین فلسطینی‌ها را غصب کرده‌اند با کمک انگلیس وفرانیه وآمریکا وروسیه درسال 1948 حال می خواهد کمک کند که آذربایجان زمینهای‌ را از ارمنستان بگیرد خنده دا ر نیست
  • حسین IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    6 29
    فکر میکنید قضیه به سادگی خواهدبود
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    36 6
    دشمن چشم طمع به سرزمین پارسیان دارند.
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 90
      الان مثلا اومدی تفرقه بیندازی؟ ایران اسم هیچ‌نژادی نیست. وطن فروش دوزاری
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    8 24
    یعنی آذربایجان باید لاچین رو بده و زنگزور رو نگیره؟
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      42 6
      خیر، بلکه باکو باید خودش رو بده ایران و بجاش افتخار ایرانی بودن رو بگیره
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      116 1
      19:21 و افتخار سوار شدن پراید و روآ داشته باشند؟
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    23 5
    ارمنی‌ها برایشان مهم نیست کشورشان محاصره بشه یا کامل از بین بره هم الیوف و هم ارمنستان پشت پرده دست بدست هم داده اندکه برای ایران فکر شیطانی و دردسر ساز بکنند غرب خصوصآ اردوغان و اسرائیل مجری محاصره ایران هستند
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    3 0
    فلسفه وجودی
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    27 7
    اصلا آذربایجان جزیی ازسرزمین ایران است درزمان قاجاریه از ایران جدا شده حالا وقتش تا به مام میهن برگردانده شود
  • حسین IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 2
    در صورت هرگونه درگیری ایران باید بدون کوچکترین تردید کل خاک نخجوان رو ضمیمه خاک ایران کنه ،هیچ اتفاقی هم نمی افته ،نخجوان قبلا هم جز خاک ایران بوده.
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    40 5
    بهترین وقت برای پیوستن آذربایجان(شمالی) به ایران.
  • سعیدیوسفی IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 101
    استاندار باکو باید دستگیر و کتف بسته به ایران آورده شود .با تمام قوا آذربایجان نابود و ضمیمه خاک ایران شود .منبعد الهام خاله باید در زندان محبوس شود و در آنجا سقط شود
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    107 3
    انشالله پرچم اسلام و امام حسین در مغز ارمنی اشغالگر فرو رود.
  • انصاف IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    3 11
    سلام بر ملت مسلمان ایران . ترکیه . آذربایجان . ملت های مسلمان بخصوص تورک منطقه هوشیار باشند اینبار هردو اسرائیل ساخت روسیه و انگلیس باهم یک نقشه را اجرا میکنند آنهم قتل عام ملت تورک مسلمان منطقه . اینها با وجود ملت تورک مسلمان منطقه احساس ناامنی تاریخی دارند . مراقب نقشه های استکبار جهانی با محوریت ارمنستان و اسرائیل باشید .
    • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      1 2
      درقک وطن فروش
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      0 3
      خم شدی اردوغان سوارت شده درحالی که یهود سوار اردوغان شده
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      1 3
      از ترک حرف میزنی ولی به سمت اردوغان سجده کردی، خر خودتی
    • DE ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      0 2
      یاشاسین ایران، بهتره بگم یاشاسین نژاد آریا چون ما آذری‌ها آریایی هستیم و نه مغول
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      24 3
      کشورک جعلی ترکیه رو انگلیس ساخت، امریکا سوازش شد و توسط ایران نابود میشه و بخ ایران زمیمه میشه
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      3 2
      ۸ پایگاه نظامی ترکیه در خاک ترکیه؟ ترکیه‌ یک مستعمره درجه۲ امریکاست.
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      24 4
      ترکیه رکورد دارآدری کشی در کل تاریخ است.
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      9 3
      ترکیه رو انگلیس ساخته، انگلیس هیچوقت به فرزندش آسیب نمیزنه
  • قره چمنی IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    33 4
    در نظرات مشاهده می کنم بضیا ترس از دخالت ترکیه دارند آنها در سوریه دخالت مستقیم کردن چه غلطی توانستند بکنند حالا به غلط کردن افتادند
  • ناشناس IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    3 12
    زنگزورچه مال اذربایجان باشدچه مال ارمنستان چه ربطی به دیگرکشورهادارد ازجمله ایران پس معلوم است که جمهوری اسلامی بیش30سال است که طرناحق یعنی ارمنستان راگرفته
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    31 4
    الهام و آذربایجان غلط میکنند
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    3 27
    ایران هم بخشی از امپراطوری مغول و اسکندر بود باید مغول‌ها از طریق سازمان ملل بازگشت دوباره ایران به‌مام وطن یعنی مغولستان را پی گیری کنند؟
  • آریا IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    19 4
    حکایت الهام حکایت گشنه ای هست که بهش میگن اگه بتونی با این خرس کشتی بگیری یه چلوکباب جایزه داری.صدامم یه عده شاخش کردن که تو برو جلو ما پشتتیم و دو روزه ایران تو چنگته ولی عاقبت چی شد
  • نجات IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    19 4
    ایران دگر تسلیم خواسته آذربایجان شود مرزی بین خود و اسراییل ندارد
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    4 32
    میخواد نخجوان را به آذربایجان وصل بکنه به کشور سوم اصلا ربطی ندارد. آیا هم مرز بودن با ارمنی بهتراز یک کشور مسلمانه؟ واقعا آدم دیوانه میشه اصلا به توچه؟ مگه آذربایجان مستعمره توست؟ تهدید میکنی و یا براش تصمیم میگیری.
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    4 0
    سلام من یک کارگرم ک چند وقته سرگذر کار بهم نمیخوره دوتا بچه دارم مستعجرم خیلی محتاجم اگه مسلمونی میتونه کمکم کنه انسانیت کنیین در هقم جون عزیزانتون اگه واقعا کسی میتونه کمکم کنه. به جون بچه هام کلاه بردار نیستم
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      17 3
      سلام من یک کارگر در استان باکوی ایران هستم با اینکه باکو با چاه نفت و گاز جمعیت کمی داره و تحریم هم نیست هنوز درکپر زندگی میکنم خواهشمندم کمکم کنید
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      21 4
      علف اف تروریست استخدام میکنه ماهی دوهزارتا حقوق. برو استخدام شو
    • از شهرستان سراب IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      4 14
      با سلام شماره حساب اعلام نمایید با تشکر
    • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
      30 4
      ۳۷درصد مردم ترکبه در سال توان خوردن یک وعده گوشت سفید یا قرمز را ندارد. (منبع: مرکز آمار ارچپا)
  • Turk IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    4 21
    یاشاسین آذربایجان. تمام انتقام کودکانی که ارمنی خوک خور قتل عام کرده را باید بگیرند .
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    35 1
    خدا را شکر مجلس و ارگان های امنیتی پر از پانتورک است
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    19 1
    در جنگ آذربایجان و ارمنستان طرفداری از آذربایجان میکردین می‌گفتین جنگ مسلمان با نام سامانه پس چی شد؟ الآنم طرفداری از روسیه میکنید تا فردا چه شود.
  • .سعید CH ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    31 3
    حتی اگر باکو موفق شود نقشه های پلید و صهیونیستی خود را عملی سازد 'باید برای همیشه با امنیت و ثبات خداحافظی کند''در ضمن یادآوری شود به ارمنستان'که وظیفه دفاع از مرزهایش را دارد'نباید مسئولیت حفظ تمامیت ارضی خود را به دوش ایران بگذارد.
  • :) IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    20 0
    تا اینجا که خوب محاسبه کرده، ساختار وزارتخانه های ما فشل است.
  • حسینی IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 2
    نگاه یک طرفه و یک جانبه از هر طرف موجب خسران است.
  • ب IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    5 37
    روده آرازه‌.ارس نیست چرا اسم مناطق آذربایجان رو جعل میکنید پانفارس های هندو تبار
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 4
    بعد از اینکه روسیه اودسا رو گرفت برمیگرده و باکو و ارمنستان رو حسابی ادب میکنه
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    28 4
    ازبک و قرقیز زردپوست هستند
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    65 3
    خدا رو شکر حکومت تزارها‌ از بین رفت و ترکمنچای‌باطل شد و باکو به ایران بازگشت.
  • حسین IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    5 51
    باکو محاسباتش دقیق وکارشناسان خبره دارد امیدوارم ایران هم بجای رائفی پورهااز کارشناسان باسواد در جهت حفظ منافع ملی استفاده کند.
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 1
    گور باباشون. زیادی گنده شون کردین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس