1

ترور فاضل مصطفی زدن یک تیر با دو نشان بود، از سویی هم فرصتی برای تبلیغات ضد ایرانی و تقویت جبهه متحد علیه تهران در قفقاز پدید می‌آمد و از سویی یک آلترناتیور رادیکال علیه دولت مستقر حذف می‌کرد!

سرویس سیاست مشرق- اجرای یک سناریوی پیچیده سیاسی در باکو هم‌زمان با بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در مناطق اشغالی قابل‌توجه است. هفته گذشته الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در کنار همتای آذربایجانی‌اش از «تشکیل جبهه متحد علیه ایران» خبر داده بود، ارتباط میان رژیم صهیونیستی و جمهوری باکو با واکنش مقامات دیپلماتیک ایران روبه‌رو شده و کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در چند توییت نوشت که از دولت آذربایجان خواستیم در مورد سخنان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مبنی بر توافق با آذربایجان برای «تشکیل جبهه متحد علیه ایران» توضیح دهد. سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان طفره رفت و سراغ اتهام زنی‌های جدید علیه ایران رفت. آیا تداوم سکوت، مهر تأیید ضمنی بر اظهارات شریک استراتژیک باکو نیست؟

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه پشت پرده نزدیکی رژیم صهیونیستی به کشورهای منطقه را شرح داده و نوشته بود: رژیم جنایتکار صهیونیستی از نزدیک شدن به کشورهای مسلمان، هدفی جز ایجاد اختلاف و چنددستگی در امت اسلامی برای تحقق مطامع توسعه‌طلبانه خود ندارد. به برادران و خواهران مسلمان در آذربایجان توصیه می‌کنیم نسبت به نیات واقعی دشمن صهیونیستی هوشیار باشند.

ارتباط علنی میان سران باکو و رژیم صهیونیستی با ترسیم یک خط ضد ایرانی به یک پیش‌زمینه سیاسی میان مردم مسلمان جمهوری آذربایجان نیاز داشت، مراکز آنالیز صهیونیستی به‌خوبی می‌دانستند که ایجاد خط تفرقه میان دو کشور ایران و آذربایجان با داشتن حوزه تمدنی مشترک به‌سادگی امکان‌پذیر نیست، ازاین‌رو در طی ماه‌های اخیر سعی کرده است با انجام جند عملیات تروریستی نقطه‌چین‌های خط ضد ایرانی را پررنگ‌تر کند.

پشت پرده یک ترور سیاسی مشکوک در باکو! / چرا جمهوری آذربایجان اصرار به تخریب روابطش با ایران دارد؟

پشت پرده یک ترور سیاسی مشکوک در باکو! / چرا جمهوری آذربایجان اصرار به تخریب روابطش با ایران دارد؟

تروری بدون وجود یک سند علیه ایران

ترور فاضل مصطفی، رهبر حزب نظام بزرگ و نماینده مجلس این کشور فرصت لازم را پیشبرد این خط و مقدمه تشکیل جبهه ضد ایرانی صهیونیستی با بهره‌گیری از ضریب زیاده‌خواهی حکام باکو ارزیابی کرد. جالب‌توجه آن‌که حمله مسلحانه به فاضل مصطفی چند روز پس از آغاز به کار سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل و یک روز پیش از دیدار وزیران خارجه دو کشور صورت گرفته است!

نکته قابل‌توجه آنکه وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان می‌گوید تحقیقات پیرامون سوءقصد به جان نماینده مجلس این کشور در مقابل منزلش آغاز شده است. وزارت بهداشت آذربایجان اعلام کرد که به‌رغم اصابت دو گلوله کلاشینکف به کتف و پای این نماینده مجلس، وضعیت جسمی او رضایت‌بخش است. دادستانی باکو نیز از رسانه‌ها خواسته است از انتشار گزارش‌هایی درباره ترور آقای مصطفی که به تأیید نهادهای امنیتی و قضایی نرسیده است، اجتناب کنند، بااین‌وجود اما رسانه‌های وابسته به جریانی خبری صهیونیستی سعی کرده‌اند پای ایران را به این ماجرای عجیب باز کنند.

درحالی‌که در طول روزهای گذشته حتی یک مدرک کوچک از نقش تهران در این ترور سیاسی به دست نیامده است، روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه باکو مدعی شده که رسیدگی اولیه به اقدام تروریستی علیه فاضل مصطفی (نماینده مجلس)، بر ردپای ایران دلالت دارد و این اقدام، ادامه حمله تروریستی به سفارت جمهوری آذربایجان است! یخان حاجی‌زاده مدعی شد که «رسیدگی اولیه به اقدام تروریستی علیه فاضل مصطفی (نماینده مجلس)، بر ردپای ایران دلالت دارد» وی ادعا کرده است که این اقدام، ادامه حمله تروریستی به سفارت جمهوری آذربایجان در خیابان پاسداران در تهران است.

پشت پرده یک ترور سیاسی مشکوک در باکو! / چرا جمهوری آذربایجان اصرار به تخریب روابطش با ایران دارد؟

پشت پرده یک ترور سیاسی مشکوک در باکو! / چرا جمهوری آذربایجان اصرار به تخریب روابطش با ایران دارد؟

رمزگشایی از سوژه ترور و اهداف آن

فاضل مصطفی ۵۸ ساله از سال ۲۰۰۵ به‌عنوان نماینده مردم در مجلس جمهوری آذربایجان حضور دارد، فاضل در انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۸ نامزد ریاست جمهوری آذربایجان نیز بوده و به‌نوعی رقیب سیاسی و بالقوه الهام علی‌اف نیز محسوب می‌شود. وی از معدود نیروهای نورسی در جمهوری آذربایجان بود که در سرکوب این نیروها در جمهوری آذربایجان نه‌تنها بازخواست نشد بلکه به طرز عجیبی تریبون‌های بیشتری در اختیارش قرار گرفت. کارشناسان این اتفاق را نتیجه بیعت فاضل مصطفی با رجب طیب اردوغان می‌دانند. فاضل مصطفی در مصاحبه‌های خود بر ارتباطات گسترده‌اش با دولت ترکیه اشاره‌کرده و در مصاحبه‌ای اذعان کرده بیشتر سال در ترکیه وقتش را می‌گذراند. شاید به همین دلایل برخورد و حذف این مهره طایفه نخجوانی‌ها برای طایفه پاشایف ها کمی سخت‌تر و متفاوت‌تر از دیگران باشد.

همچنین فاضل مصطفی، از معدود نیروهای در سایه طایفه نخجوانی‌های باقی‌مانده در ساختار حاکمیت فعلی جمهوری آذربایجان است. در سال‌های گذشته به‌واسطه رقابت‌ها و به عبارتی صحیح‌تر به‌واسطه جنگ قدرت طوایف در داخل حاکمیت جمهوری آذربایجان همه نیروهای منتسب به طایفه نخجوانی‌ها از ساختار قدرت جمهوری آذربایجان تسویه شده‌اند. آخرین قربانی این جنگ واصف طالب اف، رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان بود. این روند بعد از جنگ دوم قره‌باغ شدت بیشتری پیداکرده است. ازقضا این نماینده مجلس اظهارات ضد ایرانی زیادی هم دارد.

نکته مهم درباره فاضل مصطفی آن است که در طول همه این سال‌های اخیر این سیاست‌مدار رادیکال از هر موقعیتی برای تحقیر شیعیان این کشور (بیش از ۸۰ درصد مردم جمهوری آذربایجان که عنوان نمایندگی آن‌ها را به یدک می‌کشد) و کوبیدن بر طبل تنش با جمهوری اسلامی ایران با زبان و قلم خود بوده است. مواضع رادیکال از جانب فاضل مصطفی و نیز نیم‌نگاه او به تسخیر جایگاه علی‌اف باعث شده است تا این چهره جنجالی سوژه مناسبی برای جوخه‌های ترور صهیونیستی باشد.

ترور فاضل مصطفی برای سرویس‌های اطلاعاتی منطقه زدن یک تیر با دو نشان بود، از سویی هم فرصتی برای تبلیغات ضد ایرانی و تقویت جبهه متحد علیه تهران در قفقاز پدید می‌آمد و از سویی یک آلترناتیور رادیکال را نیز علیه دولت مستقر حذف می‌کرد. فاضل با داشتن مواضع تند و سینوسی هیچ‌گاه مورد اعتماد مقامات سیاسی در جمهوری آذربایجان نبوده و روابط نزدیکش با ترکیه می‌توانست او را برگ برنده اردوغان در تحولات سیاسی در منطقه کند، ازاین‌رو حذف او برای بازیگران متخاصم در منطقه عایدی فراوانی داشته است.

پشت پرده یک ترور سیاسی مشکوک در باکو! / چرا جمهوری آذربایجان اصرار به تخریب روابطش با ایران دارد؟

چرا باکو بر تخریب روابطش با تهران اصرار دارد؟

شاخ و برگ دادن عجیب مقامات جمهوری آذربایجان به حادثه خصومت شخصی در ماجرای تیراندازی در سفارت باکو در تهران و نیز ارتباط بدون سند یک ترور سیاسی در آن کشور هم‌زمان با ارتباطات ارگانیک میان آذربایجان و رژیم صهیونیستی این سؤال را پدید می‌آورد که چرا باکو برای تخریب روابط حسنه با ایران اصرار دارد؟

عرف در مسائل دیپلماتیک میان کشورها آن است که طرفین تلاش می‌کنند برای حفظ روابط حسنه خویشتن‌داری کرده و از اظهارنظرها و رفتارهای احساسی خودداری کنند، اما سران جمهوری باکو در چند ماه گذشته این راهبرد منطقی را به‌کلی کنار گذاشته‌اند. در طی حوادث اخیر درحالی‌که مقامات آذربایجان هرلحظه به دنبال بهانه‌ای برای واکنش‌های هیستریک به تهران هستند، مقامات کشورمان سعی کرده‌اند با رویکردی منطقی بر پایه اصل همسایگی و نیز ارتباطات برادری ذیل حوزه تمدنی مشترک تنش‌زدایی کرده و با لحنی روشن پاسخ ابهامات همسایه شمالی را بدهند، بااین‌وجود باکو سناریوی خود را به هیچ وجه تغییر نداده است.

دولت آذربایجان هم در ماجرای تیراندازی در خیابان پاسداران و نیز در ماجرای ترور فاضل مصطفی شتاب‌زده عمل کرده و بدون داشتن سند و مدرکی روشن موتور اتهام زنی علیه ایران را روشن کرده است، به نظر می‌رسد که در پشت‌صحنه تمامی این ماجراهای پیچیده سیاسی و امنیتی یک ضلع سوم در حال پخت‌وپز اساسی مواضع شتاب‌زده در باکو است.

رژیم صهیونیستی با ناامیدی مطلق از تشکیل جبهه متحد ضد ایرانی با طعم عربی مدتی است که سرمایه‌گذاری خود را روی محور ترکی قرار داده است، سفرهای گاه و بیگاه افسران موساد و نیز سازمان سیا به باکو حکایت از آن دارد که دست‌فرمان سیاست خارجه جمهوری آذربایجان مدت‌هاست از کنترل مقامات این کشور خارج‌شده و دولت‌های متخاصم تلاش دارند با نشان دادن در باغ رؤیایی چیره شدن کامل آذربایجان بر کریدور زنگه‌زور آن را حفظ کنند.

پشت پرده یک ترور سیاسی مشکوک در باکو! / چرا جمهوری آذربایجان اصرار به تخریب روابطش با ایران دارد؟

پشت پرده یک ترور سیاسی مشکوک در باکو! / چرا جمهوری آذربایجان اصرار به تخریب روابطش با ایران دارد؟

آمریکایی‌ها با پیش انداختن رژیم صهیونیستی به‌طور مداوم با تشویق جمهوری آذربایجان به ادامه جنگ با ارمنستان و تنش با جمهوری اسلامی ایران سعی دارد کنترل و نظارت خود بر خطوط لوله انتقال نفت و گاز از آسیای میانه به سمت اروپا را بیشتر کند. پل گوبل مأمور ارشد سازمان سیا در شرح این جنگ می‌گوید: «باید تا جدایی استراتژیک ارمنستان از روسیه ادامه یافته تا منافع ایروان منطبق بر خواست و منافع آمریکا گردد!» البته این محاسبات اشتباه را تهران مدتی قبل پاسخ داده است، عبور تانک‌های سپاه از رود ارس هشداری سیاسی و نظامی برای باکو دارد تا جایی که ممکن است این آتش تا برج‌های شعله در باکو زبانه بکشد. کنترل این آینده شوم به رفتار دیپلماتیک مقامات آذربایجان در آینده بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 95
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    شمایی که در توهم زمستان سخت اروپا سیر می کردید بدانید که تابستان سختی در انتظار می باشد. # نه به زن زندگی آزادی
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      21 24
      # قرصهایت رو بخور
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      4 6
      راستی مستند جنجالی زندگی نامه الهم علیف چرا از شبکه سحر پخش نشد و لابی گر پخش نشدن آن که بود؟
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      17 7
      خخخخ.اروپایی ها دارن میلیونی اعتراض میکنن.چشمات کوره؟؟تابستون پیش هم بالای ۵۰۰۰ نفر کشته دادن.اینجا چی؟؟همه در ناز و نعمت
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      6 5
      ترور کن و به گردن جناح مقابل بیانداز روش قدیمی در سیاست های صهیونیست و امریکایی ها بوده و است . در لبنان حریری را ترور کردند و قتل را به گردن حزب الله انداختند و به راحتی از اب گل الود ماهی گرفتند . حالا باید مراقب باشیم همین صهیونیست ها به دنبال برهم زدن ارتباط ایران با عربستان و عراق و دیگر همسایگان به همین روش هم خواهند بود .
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      1 0
      این پیش غذا هست
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    35 12
    باکو جنگ را با ایران شروع کند ممکن است هر اتفاقی بیفتد ولی چیزی که مطمئنا هست این می باشد که حکومت موروثی علیف ها از بین میرود‌ حتی خود ترکیه و اسراییل هم پس از سوزاندن مهره ای بنام علیف بدنیال یک مهره قوی تر‌هستند که لااقل قمارباز نباشد.
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      2 3
      گزارش هایی میگوید که باکو بخشی از استان سیونیک رو هم به تازگی اشغال کرده اما وزارت دفاع ارمنستان این موضوع رو تایید یا تکذیب نمی کنه تا ایران وارد عمل بشه !!!!
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      0 2
      این علیف ، شرکت کشتیرانی داره. اگر بر علیه ایران اقدامی بکنه، کشتی هاش نباید خوش و خرم و درامان باشند. کشتی سوراخ یا سوراخ در کشتی.
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    32 26
    الهام علیف کرد کرمانج است. باکو همین الانش هم دست ترکها نیست
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      8 5
      از موتوری جنس نگیر
    • دلسوز IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      4 0
      اگر کرد کرمانج هم باشد اما چون دربستر تربیتی پانترکیسم بزرگ شده پس کرد نیست
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    34 9
    ترکیه تبدیل به یک درجه ۲ شد که بین اتحاد شرق (چین، ایران، روسیه، هند) و اتحاد غرب مشغول پادویی است.
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    13 8
    امیدواریم علیف کار خودش را خرابتر از این نکند
  • نجف اشرفی IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    40 30
    داستان نگید
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    34 7
    دلار داره خورد میشه و آمریکا دلش جنگ می خواد ایران بابد باهوش باشه وارد جنگ نشه
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    10 11
    هیچ کاری از دست مان برنمیاد اونا راه خودشون میرن اگه میتونستید تا الان حرکتی زده بودید...تسلیحات بدین ارمنستان دنبال دین و مذهب نباشید
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      8 14
      راه ایران از ارمنستان قطع نشده و زنگزور ساخته نشده این بخاطر قدرت ایرانه
    • محمد جوادی IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      5 6
      فقط یک ارمنی می تواند چنین نظری بدهد
    • US ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      2 6
      ایران قدرتمندخارچشم حشرات ضدایرانی.
  • چی یگم IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    1 3
    مشرق یه کاری کن برم
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    52 22
    ایران وارپ جنگ نشود فقط حمایت از حسینیون باکو، آنها رزم دیده هستند در سوریه جنگیده اند و از پس فاشیسم اردوغانی بر می آیند. به حسینیون باکو قدرت و اجازه بدهید.
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      27 8
      لازم باشد جنگ هم می کنیم
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    27 29
    چرا در زمان 30 ساله اشغال قره باغ توسط ارمنستان ایران نه خط قرمزی داشت و نه مانوری در آن مناطق برگزار می کرد / آیا میشه گفت همه چیز مشکلات ایران با آذربایجان پس از آزاد سازی قره باغ شروع شد؟
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      12 14
      دروغ میگویی ایران شهید داده برای قرباغ ولی عثمانی النصره وهابی را به بهانه قرباغ وارد باکو کرد. _____ پانترکیسم و دروغ دوقولوهای حدا نشدنی هستند.
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      3 5
      چون منافع ما در خطر نبود
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      2 3
      خسته نشدی؟ کسی برای چرندیات طره خرد نمیکنه
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    39 7
    چرا باید برای کشتن یک پشه طرح و سناریو داشت و از اسلحه استفاده کرد. او نهایتا بتونه برای یک شیر در وقت خوابش مزاحمت ایجاد کنه
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    48 56
    چرا ایران از برگ برنده الحاق آذربایجان استفاده نمیکنه.خاک خودشه،پر از شیعه هم هست،نمیخواد هم که با زورنظامی بگیرتش.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    61 95
    باکو بداند هنوز شیربچه های شیعه تبریز نمرده اند که الهام خانم خواب تهران را ببیند. تبریز نماد غیرت ایران است صدام را در ان گوشه از کشور سرجایش نشاندیم چه برسد به الهام و باکو که دم دستمان است کافی است دست از پا خطا کند تا همین تبریز را کشتارگاه نیروهای یهودی اش کنیم. ما نوادگان ستارخان و فرزندان سیدعلی هستیم
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      16 7
      یاشاسین اران. یاشاسین آذربایجان و تبریز
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      9 4
      یاشاسین آذربایجان عزیز ومردم بافرهنگ ولایتمدار وایران دوست به امید روزی که آذربایجان هم به وطن اصلی خودش متصل بشه
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      4 6
      صدام را شما سر جایش نشانید ؟
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      7 9
      ماشاالله.منم یک تبریزیم. الهام ما دست رو زن بلند نمی کنیم اما موش اسراییلی خوب له می کنیم
  • مصطفی IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    18 5
    خدا کنه که جنگ نشه، خدا کنه آذربایجان دوست و دشمنش را بشناسد.
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    45 11
    الهام علی اف صدام دومه و به زودی به سرنوشت صدام دچار میشه
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      4 5
      صدام را داری کوچک میکنی
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    16 21
    چه خبر از روزه خواری در لندن؟
  • DE ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    4 1
    معلومه کار هست کار کدوم کشور بوده ..
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    22 10
    علیف در باکو باید با مردم خودش بجنگد
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      0 0
      مهم نیست، می جنگد. بر علیه هرکس که اسراثمانی بگوید میجنگد.
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 3
      الی جون وجنگ🤣
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    43 51
    یاشاسین ایران
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    10 6
    فقط کافیست از تهران فتوا صادر شود آنگاه علیف باید در باکو با مردم خودش بجنگد. #یاشاسین‌ایذان قوی
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    8 7
    فقط کافیست از تهران فتوا صادر شود آنگاه علیف باید در باکو با مردم خودش بجنگد. #یاشاسین ایران قوی
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    7 25
    شاید راهپیمایی اربعین امسال از تهران و‌کربلا به سمت باکو و آنکارا باشد
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    8 8
    پرچم حسین را در باکو پایین کشیده اند هل من ناصر ینصرنی🏴🏴🏴شاید راهپیمایی اربعین امسال از تهران و‌کربلا به سمت باکو و آنکارا باشد
  • NL ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    8 9
    حاجی یه موقع نگی آذربایجان هم نوکر صهیونیسم و گاو شیرده هستش! مثل آل سعود تف سربالا میشه ها!
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      1 3
      زمان حضرت محمد هم بودی به دشمنانی که پیمان صلح میبستن همینو میگفتی.تو نه دین داری نه سیاست.تو مثل که هرجا شیردوشت(امریکا)گفت میدوی.عربستانم قبلا مثل تو همینطور کودکانه فکر میکرد.الان دیگه از شیر دادن خودشو معاف کرده.حالا شما شدید جاش
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      2 2
      ایران باید باکو رو هم باید به عربستان سر عقل بیاره و بهش بفهمونه بعد از فرار امریکا از خاورمیانه، تنها پناه آنها فقط ایران است.
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      1 1
      ماشاالله حاجی شمایی با این همه کمالات. حاجی جان ما نگفتیم عربستان گاو شیرده هست اربابتون آمریکا و ترامپ عزیز فرمودند عربستان گاو شیرده تشریف دارند چنانچه بودند. در ثانی گاو شیرده تا دیروز جفتک مینداخت از امروز نمیندازه و آدم شده تقصیر ما چیه
  • DE ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    10 10
    نخجوان کلید استراتژیک برای هژمونی قدرتمند و پاینده ایران است. جمهوری خود مختار نخجوان را برای دور کردن قوای فرا منطقه‌ای و متخاصم به ایران، در مسیر استقلال رهبری و به عنوان قیمومت رابطه مستقیم ایجاد کنیم.
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      5 7
      مردم در زمان حاضر نخجوان تندروتر از مردم قسمت اصلی اذربایجان در ضدیت با ایران هستند
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      5 5
      نامه مردم نخجوام برای پیوستن به ایران همین ۴ماه پیش
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      4 5
      همون نامه جعلی رو حتما میفرمایید خود اطلاعات و سیاسیون ایران هم متوجه جعلی بودن ان شدند اگر تشریف ببرید نخجوان متوجه منظورم میشید
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      2 6
      مهم نیست مردم نخجوان چی میخوان. مردم قره باغ هم نمیخوان جز جمهوری باکو باشن.
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      2 0
      فقط وقتی یک میلیون اواره آذربایجانی قره باغ برگشتند اونوقت معلوم میشه کی کی رو نمیخواد
  • ابهری IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    11 19
    یکی از استان های شمالی کشور ( کشور آذربایجان ) باید به مام وطن اصلی ایران برگردد .
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      6 2
      چه گلی بر سر زدید
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      3 7
      اگر لیاقت داشته باشند شاید افتخار ایرانی بودن دوباره به مردم باکو بازگردد.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    2 6
    کافی است احساسات مردم و برادران شیعه آذربایجان تحریک شود تا این الهام و اردوغ بفهمند با حقه و پدر سوختگی نمی توانند بر مسند قدرت بمانند
  • DE ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    ناراحتی
  • مغانلی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    2 7
    عزیز تر از جان نداریم جانم فدای ایران
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    2 3
    تالشی می‌گوید: ایران سرزمین مادریست.
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    6 2
    ایران از ارمنستان دفاع میکند و تسلیحات و مشاور نظامی میفرستد!
  • FR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    4 1
    دولت ایران بهتر است به مشکلات و معضلات مردم بپردازد
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    2 6
    ما تورک ها آذربایجان آماده دفاع از حق هستیم و نه ائلهام
  • SG ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    2 4
    شروع جنگ از سمت باکو به نفع ما است چون اون عهدنامه های گلستان و.. باطل میشه و خاک اونجا ضمیمه ایران خواهد شد
  • محمد IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    4 2
    دوستان زیاد تند نرید!امروز وفردا مثل وهابیای عربستان با اینها نیز برادر خواهیم شد
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    1 2
    در لحظه ی لازم اقدام عملی انجام خواهد شد
  • یزدان IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    1 1
    کار خودشون هست
  • یزدان IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    2 1
    چه توهمی دارن
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    2 1
    الهام علی اف با دور کردن خود از مرزهای ایران با تصرف بخش هایی از منطفه قره باغ کوهستانی و لاچین در میانه جغرافیای ارمنستان فاصله اش را تا اتصال به نخجوان و بستن ارتباط ایران با ارمنستان فقط یک عملیات نظامی دیگر است حالا ما فقط تهدید کنید یا بیانیه صادر می کنیم اما الهام علی اف عمل می کند وقتی دیپلماسی ضعیف همه کاره شد ابتکار میدان علرغم قدرت بسیار به حاشیه خواهد رفت
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    7 7
    جمهوری خودخوانده باکو، نخجوان، ارمنستان و گرجستان بخشی از خاک ایران بودند که در قراردادهای ننگینی به تزارها واگذار شد. امروزه اگر این دولت ها از خطوط قرمز و ترسیم شده ایران عبور کنند، بدانند در کمترین زمان ممکن به خاک اصلی خود ایران، ضمیمه خواهند شد.
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      0 3
      عالی بود
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 5
    اونا کل حرفشون اینه که آذربایجان 30 سال قدمت داره
  • صفر IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 4
    مگه این علیف خیلی پابند دین و مذهبه؟ لایک محضه بیچاره.
  • CA ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    1 0
    دقت کردید
  • TR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 2
    باید از اینها وحشت داشته باشه
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    13 4
    یاشاسین ایران.یاشاسین اذربایجان
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    23 5
    آزربايجان مستقل است یک کشور است چه خوشتون بیاید چه نیاید.
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      0 5
      دلقک
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    1 2
    میخواهند کریدور شمال جنوب از روسیه تا هند ساخته نشود. پشت پرده غرب قرار دارد
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    1 2
    به دنبال نابود کردن منقطه قفقاز هستند
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    3 4
    دلیل ترس و التماس ایران به باکو چیه اخه ؟؟؟ به جهنم که از ایران متنفرن ... کی از ایران خوشش میاد که اینا بیاد ؟ ملت خود ایران هم دیگه از ایران خوششون نمیاد .. همه فکر منافع خودشون هستن شما هی تکرار میکنی چرا باکو با ایران دشمنی میکنه !!!!
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    2 0
    بهانه برای ترکیه جور بکنه
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    5 3
    حالا چرا ترسیدید
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      2 4
      دلقک ایران بارها ناتو را شکست داده آخرین نمونه اش شکست ناتو در یمن است.
    • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      3 4
      دلقک، ایران بارها ناتو را شکست داده آخرین نمونه اش شکست ناتو در یمن است.
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    مسئله بسیار سادس الهامی های صهیونیست که از همان پارک اردوغان , جنس می گیرن در حال "تحریک" ایران هستند که ایران شتاب زده و ماجراجویانه عمل کند
  • احسان IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 0
    یاشاسین آزربایجان
  • raya IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    3 0
    لااله الا الله ! پناه میبرم به خدا از شر شیطان خبیث صهیونیست بین الملل که دنبال جنگ بین شیعیان هست !
  • سید IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 0
    شمشیر عجم منتظر رخصت جنگ است⁦🇮🇷⁩⁦🇮🇷⁩
  • ناشناس IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    0 2
    سلام حتما خبر داریدشروع اتفاقات منتهی به ظهور از آذربایجان است واز این گریزی نیست مگر اینکه بایاری خداوند وهوشیاری سران دو کشور بدائی صورت پذیرد که ان شا الله این اتفاق خونبار به وقوع نپیوندد ومردم هر دوکشور قربانیه حماقتهای آذربایجان نشوندواین دلیل خویشتنداری نظام است والا آذر بایجان قوت یک شب ماست
  • ابن الرضا IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    0 2
    بخش زیادی از مسئولین آذربایجان کمونیستها فرزندان کمونیستهای قدیمی فراری از ایران اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس