کد خبر 1476609
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸
پیری

در بسیاری از فرهنگ ها وقتی قصد دارند برای کسی آرزوی طول عمر کنند، می گویند امیدوارم صد ساله شوی. امروزه، به طور عادی افراد کهنسال در سنین هفتاد و هشتاد سالگی از دنیا رفته و مرگشان طبیعی قلمداد می شود.

به گزارش مشرق، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که طول عمر انسان می تواند از رکورد کنونی ۱۲۲ سال عبور کند و انسان قادر است به سن ۱۵۰ سالگی برسد. به گفته محققان دانشگاه جورجیا، ما به حداکثر طول عمر بالقوه حتی نزدیک نیستیم و بسیار زودتر از عمر طبیعی ۱۵۰ ساله خود می میریم.

این یافته ها بر اساس تجزیه و تحلیل نرخ مرگ و میر افراد برای بازه زمانی بیش از سه قرن پیش در ۱۹ کشور است. دکتر دیوید مک کارتی، نویسنده اصلی این مطالعه، مفاهیم مربوط به مرگ و طول عمر را عمیق توصیف می ‌کند. در بیشتر دوران زندگی انسان، میانگین امید به زندگی بین ۲۰ تا ۴۰ سال بوده و امروزه به لطف پیشرفت های پزشکی، انسان ها حدود ۸۰ سال عمر می کنند.

در این میان عوامل متعددی مانند بهبود تغذیه، آب تمیز، بهداشت و کاربرد علم پزشکی کلید افزایش طول عمر بوده و کارشناسان گمان می کنند که دستکاری ژنتیکی، مدیریت مصرف کالری و داروهای جدید ممکن است عمر را حتی بیشتر کند.

پژوهشگران در این مطالعه استدلال و احتمال معروف به نظریه بیزی را برای دستیابی به حداکثر طول عمر بالقوه ترکیب کردند. نتایج نشان داد که محدودیت‌های مرگ ‌و میر تنها در سال‌ های اخیر به تعویق افتاده است زیرا رکوردها به کندی افزایش می ‌یابند.

دکتر مک کارتی در این رابطه می ‌گوید: ما متوجه شدیم که گروه‌ هایی که بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ متولد شده ‌اند، هنوز برای شکستن رکورد های طول عمر بسیار جوان هستند.

به گزارش سیناپرس از آنجایی که این گروه ‌ها در دهه‌ های آینده به سنین بالا می ‌رسند، رکورد های طول عمر ممکن است به طور قابل توجهی افزایش یابد. نتایج ما تأیید می کند که اگر حداکثر طول عمر انسان وجود داشته باشد، ما هنوز به آن نزدیک نشده ایم.

دو سال پیش، مطالعه دیگری نشان داد که امید به زندگی در ده های پیش رو تقریباً دو برابر می شود و از ۱۵۰ فراتر می رود. این یافته ها بر اساس نمونه های خون هزاران شرکت کننده انگلیسی و آمریکایی به دست آمد.

دکتر مک کارتی ادامه می دهد: این که عمر انسان محدودیتی دارد یا نه، برای هزاران سال موضوع بحث بوده است. برآوردهای تاریخی از حداکثر طول عمر ممکن قویاً نشان می دهد که در طول تاریخ ثبت شده به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

رکورد جهانی طول عمر در حال حاضر متعلق به ژان کالمان فرانسوی است که هنگام مرگ ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز عمر کرد. مسن ترین فرد زنده شناخته شده در جهان هم اکنون ماریا برانیاس از اسپانیا است که ۱۱۶ سال دارد. مسن ترین مرد زنده شناخته شده خوان ویسنته پرز از ونزوئلا با ۱۱۳ سال سن است.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی PLoS ONE منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

منبع:سیناپرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    16 30
    این سن واسه کشورهای اروپائیه نه کشوری مثل ایران که بیشترمردم به خاطر استرس اوضاع سکته میکنن
    • Bijan7 IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      30 10
      البته آدم های خود تحقیر زودتر هم میمیرن!
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      7 3
      اولا بیشترین رکورد سنی در ایران ثبت شده دوماً افرادی مثل شما که زندگی را به قیمت دلار و سیب زمینی و پیاز و دغدغه های تحمیلی فضای مجازی گره می زنند با استرس عجین هستند و اصلا زندگی نمی کنند ، پس همه را عین خودت نبین و جمعیت عظیم افراد با معنویت را مشاهده کن که آرام هستند و عمر بالا دارند
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      11 2
      آدمهایی که باغ اروپا را مدینه فاضله میدانند ! بخاطر حقارت در نفسشان سریع تر می میرند !
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      2 13
      خودش را تحقیر نکرد حکومت را تحقیر کرد
    • محمد IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      11 5
      تو اروپا همه بالای ۱۲۰ سال زندگی می‌کنند و معمولا از خوشحالی می میرند
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      4 1
      اتفاقا سکته جز عوامل مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته است مثل آمریکا و اروپا .یکم سوادتو ببر بالا
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      4 1
      الان در روستاهای ایران هنز هستند افرادی که 110 را هم رد کرده‌اند ولی کسی از انا سراغ نمی گیره.
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      3 2
      من شنیدم عمر 120ساله همهٔ (!) اروپایی‌ها و بخصوص آمریکایی‌ها بخاطر همجنس بازی و ازدواج با همجنس هست!! غربگدایان نامحترم بشتابید که غفلت موجب پشیمانیست، زودتر برین یه کشور اروپایی یا آمریکا و با این کار عمر خودتونو به 120 سال افزایش بدین!!! خخخخخخخ خخخخخخخخ
  • مجید IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    3 1
    طبق تجربه عمر مفید تا 70 سالگی بعدش مریضی شروع میشه تا 80 که اکثرا تموم میکنند
  • زارا IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    4 3
    به نظرم این دنیای اونقدر ارزش نداره آدم 150 سال عمر کنه! 70 کافیه چون بعد از 60 سالگی آدم واقعا نمیتونه از زندگی لذت ببره
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 0
    یکجائی در پاکستان هست که گزارشش پخش شد و مردم ساکن این کوهستان نزدیک افغانستان با سطحی شیب دار برای رفتن و جابجا شدن و درختان زردآلوی فراوان بعقیده خودشان موجب سلامتی و عمر زیاده
  • کریم IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    2 1
    سن بالا زمانی حال میده که وضعیت مالی خوبی داشته باشی وگرنه بی پول باشی برات عذاب اوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس