کد خبر 1476205
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
علت تأخیر در پرداخت حقوق معلمان، عبور هزینه‌ها از سقف قانونی بود

سازمان برنامه‌وبودجه درباره علت تأخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مشرق به نقل از سازمان برنامه بودجه، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: در خصوص نحوه اجرای «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» و اشکالات ایجاد شده در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در اسفندماه سال ۱۴۰۱، مهم‌ترین علت بروز مشکل، افزایش هزینه‌ها بالاتر از سقف قانونی و تأخیر در صدور احکام و مشکلاتی از این قبیل بوده است.

تخصیص اسفندماه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها به همراه علی‌الحساب رتبه‌بندی در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ به خزانه‌داری کل کشور ارسال شده و با درخواست وجه توسط وزارت آموزش و پرورش قابل‌پرداخت بوده است. اما احکام معلمان دیر صادر شده و آموزش و پرورش در تاریخ ۲۴ اسفند یعنی ۴ روز مانده به پایان سال اعلام کرد بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان منابع جدید نیاز دارد.

با توجه به اینکه این مبلغ از سقف قانون بودجه ۱۴۰۱ فراتر رفته، عملاً پرداخت آن خارج از اختیار دولت بوده و به اصلاح قانون نیاز داشت. به عبارت دیگر احکام صادره مربوط به رتبه‌بندی در اسفند سال ۱۴۰۱ توسط وزارت آموزش و پرورش، حداقل مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و برای سال ۱۴۰۲ نیز حدود ۸ هزار میلیارد تومان کسری اعتبار ایجاد می‌کند.

از تاریخ ۲۴ اسفند جلسات متعددی در سازمان برنامه و بودجه و با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت و در نهایت با وجود اینکه تخصیص حقوق اسفندماه این دستگاه در ۲۱ اسفند صادر شده بود، به جهت صدور دیرهنگام احکام که حتی تا ۲۷ اسفند ادامه داشته و ارقام درخواستی مازاد بر اعتبار ابلاغی قانون بودجه ۱۴۰۱ بوده، مقرر شد حقوق اسفند برابر حقوق بهمن پرداخت شود.

اما در ادامه وزارت آموزش و پرورش از فهرست حقوق ارسالی به خزانه‌داری کل کشور معوقات را کسر کرده؛ ولی از اثرات آن بر دریافتی کارکنان (کسورات بازنشستگی، خدمات درمانی و مالیات) غفلت شده بود. همین موضوع باعث ایجاد اختلال و وقفه در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها شد. به‌نحوی که دریافتی کارکنان نسبت به سقف بهمن‌ماه کاهش یافته بود.

پیگیری مسیرهای قانونی برای اجرای درست طرح رتبه‌بندی ادامه دارد

با توجه به حساسیت موضوع، رئیس‌جمهور از همان ابتدا علاوه بر تأکید بر حل مشکل، بر ریشه‌یابی موضوع هم تأکید کردند که جلساتی اخیراً در حضور مقامات ارشد برای این موضوع تشکیل شده است. در این جلسات مشخص شد سازمان برنامه و بودجه در این مسیر قصوری نداشته و باید برای حل مشکل به دنبال اصلاح قانون و افزایش سقف اعتبارات رتبه‌بندی رفت.

دولت همچنان اعتقاد دارد نباید طرح خوب رتبه‌بندی به کام معلمان تلخ شود و باید بر اساس ظرفیت‌های قانونی حل مشکل فرهنگیان در دستور کار قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 22
  • محمد IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    2 0
    فقط برای آموزش و پرورش بودجه نیست برای همه هست کلی حقوقی یکسال عقب افتاده فرهنگیان یک ماه حفوق کارمندان دیگر است همه مسو.لین دولتی فقط دروغ می گویند دو سال رئیس جمهور می گوید ما رتبه بندی را اجرا کردیم پس گو پولش یک فرهنگی راضی نیست از کار شما می کنید فقط آبروی فرهنگیان را بردید
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    4 0
    شما ها کلا شاه کارید در به ستوه اوردن ملت برای نابودی انقلاب خمینی کبیر مرگتان باد ای دشمنان دین و انقلاب مرگ بر امریکا
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    3 0
    باور کردیم . مخصوصا با عذرخواهی های مکرر رییسی و وزیرش و رییس سازمان برنامش !!!!!!!!!!
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 1
    چرا همه به فکر حقوق معلمانید؟ پنج ماه سال درس می دهند این همه حقوق برای چی ؟
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 0
    کارمندان وزارت خانه های نفت و دارایی و بانک ها در دوماه اخر سال چند ده میلیون پاداش مبگیرند بدون سر و صدا!!!! اما معلمین باید ملعبه شوند و فحش بخورند چون بعد از ۱۰ سال قانون ناقص رتبه بندی اجرا شده و بای ۶ ماه معوقه میگرفتند که تا به امروز هنوز پرداخت نشده !!!
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 0
    هم رییس سازمان برنامه و هم این وزیر بی کفایت آموزش و پرورش باید برکنار شوند رییسی داری تیشه به ریشه خودت می زنی وزیر صمت. وزیر کشاورزی و مخبر اینها دارند تیشه به ریشه آن می زنند از ما گفتن بود کسی که بشدت از شما هنوز هم حمایت می کند ولی متاسفانه با این افراد به اهداف خود نخواهی رسید تا دیر نشده بجنبید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس