کد خبر 1475724
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
سرنوشت 3 مرجع تقلیدی که مقابل امام خمینی ایستادند

پیروزی انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی (ره)، باطن برخی از روحانیون را پیش از بیش بر ملا ساخت. روحانیونی که در قامت مرجع تقلید سد راه نظام شدند و هزینه‌های سنگینی را به اسلام و انقلاب تحمیل کردند.

به گزارش مشرق، ۶ فروردین‌ماه سال ۱۳۶۸، امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی، یکی از مهم‌ترین تصمیماتشان را برای آینده انقلاب اسلامی گرفتند. او در بخشی از نامه‌شان در چنین روزی برای آیت‌الله منتظری درباره عدم صلاحیت برای تصدی رهبری نظام جمهوری اسلامی، خطاب به مردم ایران نوشتند: سخنی از سرِ درد و رنج و با دلی شکسته و پر از غم و اندوه با مردم عزیزمان دارم: من با خدای خود عهد کردم که از بدی افرادی که مکلف به اغماض آن نیستم، هرگز چشم پوشی نکنم. من با خدای خود پیمان بسته‌ام که رضای او را بر رضای مردم و دوستان مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند، دست از حق و حقیقت برنمی‌دارم.

تاریخ اسلام پر از خیانت بزرگانش به اسلام است

امام خمینی در بخشی دیگر از نامه اینچنین ادامه دادند: ‏من کار به تاریخ و آنچه اتفاق می‌افتد ندارم؛ من تنها باید به وظیفه شرعی خود عمل کنم.‏‎ ‎‏من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بسته ام که واقعیات را در موقع‏‎ ‎‏مناسبش با آنها در میان گذارم. تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام؛ سعی‏‎ ‎‏کنند تحت تأثیر دروغ‌های دیکته شده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و‏‎ ‎‏شور و شعف پخش می‌کنند نگردند. از خدا می‌خواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران‏‎ ‎‏صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را‏‎ ‎‏بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه‏‎ ‎‏هست اوست.

اما منظور امام درباره اینکه تاریخ اسلام پر از خیانت بزرگانش است، چه بود؟ بهتر است در این مسأله نگاهی به روزها و ماه‌های ابتدایی انقلاب داشته باشیم؛ جایی که پای سه مرجع تقلید مشهور دهه ۵۰ و ۶۰ به نام‌های آیت‌الله سیدکاظم شریعتمداری، آیت‌الله حسینعلی منتظری و آیت‌الله سیدمحمد شیرازی در میان است.

نغمه‌های ناساز آیت‌الله شریعتمداری و حمایتش از کودتای نوژه

آیت‌الله سیدکاظم شریعتمداری که طبق شواهد برجای مانده با دربار پهلوی ارتباط داشت، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در همان ابتدا در اسفندماه سال ۱۳۵۷ با حمایت از «حزب جمهوری خلق مسلمان» تلاش کرد به عنوان قطبی در برابر رهبری امام (ره) خودش را مطرح کند. هدایت حزب خلق مسلمان توسط او در روزهای ابتدایی انقلاب چالشی خطرناک را فراهم ساخت. علی‌محمد بشارتی که آن‌ روزها مسؤول وقت اطلاعات سپاه پاسداران بود، در گزارشی آورده بود که آقای شریعتمداری در مشهد گفته است: من بالاخره علیه آقای خمینی اعلام جنگ می‌کنم!

نخستین اقدام علنی آیت‌الله شریعتمداری علیه نظام را می‌توان اشغال رادیو و تلویزیون تبریز با رهبری معنوی او توسط حزب خلق مسلمان در آذرماه سال ۱۳۵۸ دانست. او حتی به قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز رأی نداد.

سرنوشت ۳ مرجع تقلیدی که مقابل امام خمینی ایستادند
شریعتمداری و شیرازی

نکته مهم این‌که که طبق اسناد لانه جاسوسی، آیت‌الله شریعتمداری حتی با سفارت آمریکا نیز ارتباط داشته است. در گزارشی که در ۳ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۸ از سفارت آمریکا در تهران به وزارت امور خارجه این کشور مخابره شده است، درباره گرایش شریعتمداری به آمریکا نوشته شده است: «او ابراز امیدواری کرد که آمریکا نباید احساسات ضد آمریکایی گسترده کنونی را به عنوان احساسات تمام مردم ایران تلقی کند و زیرکانه گفت که اظهارات امام خمینی تا حد زیادی به این افکار ضدآمریکایی کمک کرده است.... او اضافه کرد که آمریکایی‌ها باید از فرصت‌هایی که مـوجب استحکام دوستی آمریکا با ایران می‌شود، استفاده کنند و با توطئه ضد آمریکایی مبارزه کنند!

در تیرماه سال ۱۳۵۹، هنگام کشف و خنثی‌سازی توطئه‌ای خطرناک کودتای نقاب (نوژه)، مشخص شد که آیت‌الله شریعتمداری از آن توطئه باخبر بوده و حتی به طور تلویحی کودتاچیان را مورد حمایت قرار داده است.

سرانجام در ۳۱ فروردین‌ ماه سال ۱۳۶۱، آیت‌الله سیدکاظم شریعتمداری به دلیل پیشینه سوء، با حکم مدرسین و مجتهدین عالی‌رتبه قم از مرجعیت خلع شد. در بخشی از اعلامیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره شریعتمداری آمده است: بنا به وظیفه شرعی بر خود لازم دانستیم که سقوط مشارالیه از شایستگی مرجعیت را بالصراحه اعلام نمائیم تا افرادی از مسلمانان که در حالت تردید و دودلی بودند تکلیف خود را بدانند و احیاناً با تقلید خود به اسلام و انقلاب ضربه وارد نکرده باشند.

سرنوشت ۳ مرجع تقلیدی که مقابل امام خمینی ایستادند
۱۳۵۸. نمایی از دیدار برخی اعضا و حامیان حزب خلق مسلمان با آیت‌الله سیدکاظم شریعتمداری در منزلش در قم

بنابراین با افشای نقش آیت الله شریعتمداری در توطئه‌های خطرناک علیه انقلاب اسلامی، بعد از عزل او از مرجعیت، تصمیم بر محدود کردن رفت و آمدها به بیت او گرفته شد و این محدودیت‌ها تا آخر عمر او ادامه داشت. سرانجام آیت‌الله شریعتمداری در غروب روز پنج‌شنبه ۱۳ فروردین‌ماه سال ۱۳۶۵ در «بیمارستان مهراد» تهران، بر اثر نارسایی کلیه درگذشت.

تصمیم غافلگیرکننده امام (ره) برای یک مرجع تقلید

و اما آیت‌الله حسینعلی منتظری از سال ۱۳۶۴ به عنوان قائم‌مقام رهبری انتخاب شد. مجموعه اقدامات منتظری در کسوت قائم‌مقام رهبری بحران‌هایی را برای نظام تحمیل کرد. او بعد از یک دهه از پیروزی انقلاب، اختلافات جدی با امام (ره) پیدا کرد و از افرادی بود که به صورت جدی از جریانی که به اصطلاح لیبرال بود و جریانی که ما به عنوان منافقین می‌شناسیم، حمایت می‌کرد. همین امر منجر به عزل او در سال ۱۳۶۸ شد و بعد از این سال ۱۳۶۸ آیت‌الله منتظری تبدیل به یکی از مخالفین جدی انقلاب شد.

سرنوشت ۳ مرجع تقلیدی که مقابل امام خمینی ایستادند

اما اصل ماجرا چه بود؟

یکی از مهم‌ترین موضع‌گیری‌های منتظری در دوران قائم مقامی‌اش، دفاع او از مهدی هاشمی علیرغم مشخص شدن جنایت‌هایش بود و آیت‌الله منتظری سرسختانه از او حمایت می‌کرد. این حمایت به حدی رسید که بعد از دستگیری مهدی هاشمی، منتظری با اعتصاب خود باز هم به حمایت از او ادامه داد.

سرنوشت ۳ مرجع تقلیدی که مقابل امام خمینی ایستادند

همچنین انتقادهای تلخ آیت‌الله منتظری در بهمن‌ماه سال ۱۳۶۷ در دهمین سالگرد پیروزی انقلاب از عملکرد ۱۰ ساله نظام و نیز افشای نامه‌های او خطاب به امام در محکوم‌کردن مجازات عناصر مجاهدین خلق در همان سال (به ویژه بعد از ماجرای عملیات فروغ جاویدان توسط منافقین)، امام را به نتیجه رساند که آقای منتظری، هرگز صلاحیت رهبری نظام اسلامی را ندارد. بنابراین امام، خود متکفل عزل او شد و در ۶ فروردین‌ماه سال ۱۳۶۸، معظم‌له تصمیم قاطع خود برای برکناری قائم‌مقام رهبری را اعلام کردند. تصمیمی که گفته شد با وجود پیشینه‌ اختلافات، برای مسؤولان کشور تکان‌دهنده و غافلگیرکننده بود. سرانجام او در روز یکشنبه ۲۹ آذرماه سال ۱۳۸۸ در منزلش در قم درگذشت.

آیت‌اللهی که خودش را مرجع تقلید خواند و از صدام حمایت کرد!

نفر سوم، آیت‌الله سیدمحمد شیرازی از مراجع تقلید وقت و از افرادی است که ما به طیف شیرازی آن‌ها را می‌شناسیم. او از رهبران معنوی جریان شیرازی‌ها در ایران و عراق به شمار می‌رود. البته یک ویژگی دیگری هم دارد و آن اینکه از مخالفان حرکت انقلابی مردم ایران است. آیت‌الله سیدمحمد شیرازی فرزند میرزامهدی شیرازی از خاندان حسینی شیرازی و برادر سیدصادق حسینی شیرازی است.

سرنوشت ۳ مرجع تقلیدی که مقابل امام خمینی ایستادند
آیت الله سیدمحمد شیرازی

چند سال بعد از رحلت مرحوم میرزا مهدی شیرازی، سیدمحمد شیرازی که در آن زمان کمتر از ۴۰ سال سن داشت اعلام مرجعیت کرد. اما این علام مرجعیت او با واکنش علمای طراز اول روبرو شد. آیت‌الله شیخ یوسف خراسانی حائری در جواب عده‌ای درباره مرجعیت سیدمحمد اعلام کرد که «سیدمحمد شیرازی قطعاً مجتهد نیست و تقلید از او جایز نیست». این رد مرجعیت و صلاحیت علمی او توسط آیت‌الله العظمی خویی، بزرگ حوزه علمیه نجف و آیت‌الله سیدمحمود شاهرودی نیز اعلام شده بود.

سرنوشت ۳ مرجع تقلیدی که مقابل امام خمینی ایستادند
متن جوابیه آیات عظام خویی و شاهرودی درباره عدم‌صلاحیت علمی سیدمحمد شیرازی

بعد از پیروزی انقلاب خاندان شیرازی‌ها همگی به ایران آمدند و سیدمحمد شیرازی به مرجعیت خود در قم آزادانه ادامه داد. در سال‌های جنگ تحمیلی، آیت‌الله سیدمحمد شیرازی به حرمت جنگ علیه عراق فتوا داد و آن را برادرکشی نامید! فتوایی که عملاً به‌ نفع رژیم بعث عراق بود و در آن اوضاع و شرایط به نوعی همراهی با صدام و حمایت از متجاوز و تضعیف جبهه مظلوم ملت ایران تلقی می‌شد. او همچنین مخالف ولایت مطلقه فقیه بود. سرانجام نیز در ۲۶ آذرماه سال ۱۳۸۰ در قم درگذشت.

بنابراین حرکت و قیام امام خمینی (ره) این گونه نبود که موافقت همه روحانیت را به همراه داشته باشد. چرا که یک طیف روحانیت سنتی با حرکت‌های اجتماعی و مردمی مخالف بودند و حتی مقابل امام خمینی(ره) ایستادند، آن‌ها از برخی کودتاها علیه نظام حمایت کردند و چشمانشان را به روی جنایات‌های کودتاچیان و منافقان علیه مردم بستند. در حالی که امام خمینی (ره) جزو نوادری از روحانیت بود که توانست با همراهی مردم بزرگ‌ترین انقلاب معاصر را رقم بزند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 33
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    16 29
    اجتهاد ثابت نشده با مجتهد نیست، فرق می کنه
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      37 11
      برای تو فرقی نمیکنه چون منظورت مشخصه اما نمیتونی صراحتا بروز بدی اما برای ما معلوم و حجت هست چون توسط مراجع طراز اول و مسلّم فتوا داده شده.
  • US ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    66 69
    حتی شاه هم احترام مراجع تقلید و روحانیت غیر فکر خودش و مخالف خودش را داشت
    • سید IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      51 30
      مثل احترامی که برای امام خمینی قائل شد؟!؟!؟!؟!؟!؟
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      40 22
      مثل قتل عام روحانیان حوزه علمیه قم
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      21 12
      بله خیلی. از القابی که به آنها خیرات میکرد معلوم بود: ارتجاع سیاه، حیوا نات ن.ج.س و آخریش هم اون مقاله اطلاعات که دودمان خودش رو با دست خودش به باد داد
    • حجت IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      0 0
      دروغی بگو که نشه اثباتش کرد
  • CN ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    43 54
    آیت‌الله منتظری مردی صادق، راستگو و دور اندیش بود
    • فامیل دور IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      26 14
      بله شما درست میگید!!!
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      35 10
      فقط ساده لوح بود و فریب میخورد
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      17 9
      آره مرجع تقلید مسلمانان آلبانی بود !
    • سهیلا IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
      2 1
      آره خیلییییییییی دوراندیش بود این اسطوره ی بلاهت
    • سهیلا IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
      1 0
      آره خیلییییییییی دوراندیش بود این اسطوره ی بلاهت
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    16 5
    حالا درک کرده ایم
  • US ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    7 6
    حقیقت همیشه
  • سید IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    28 12
    در روایت است که جهنمیان از گند عالمانی که در اثر بی تقوائی و دنیا دوستی آخرت خود را با دنیا معامله کرده و دوزخی شده اند، بیشتر از شدت آتش دوزخ در عذاب هستند!!!!
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    9 14
    خود امام هم اگه الان زنده بود می گفتند
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      13 9
      چی میگفتند؟ حرف هوای نفس تو رو؟
  • علی IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    2 8
    هر سه نفر
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    2 6
    شریعتمداری
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    16 7
    اصلا فکرنمیکردم اختلاف بین علمای اسلام انقدر زیاد بوده باشد
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      8 10
      جدی فکر نمیکردی؟ عجب، برای اینکه مطالعه نداری و سرت رو از گوشی بلند نمیکنی. خوب نیست انسان اینقدر از مرحله پرت باشد
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    46 15
    هرکه با آل علی درافتاد برافتاد
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      13 14
      اینا خودشون شیعه ی اثنی عشری بودند به نوع مبارزه وشرایط یاپیشبردهدف تفاوت رای داشتند
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      21 8
      اگر اگاهی و هوشمندی امام نبود انگلیسی ها نهضت ۵۷ را به سرنوشت مشروطه منتهی میکرد.
    • ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
      0 0
      چی میگی عمو مگه این سه نفر؛ کافر بودن؟ لطفا قبل از نوشتن، اندکی فکر کنید
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    5 12
    چرا با کسی توان مرجعیت نداشت و اعلام مرجعیت کرده بود برخورد نکردید که امروز گرفتار فتنه انگلیسی ها نشوید؟
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    13 29
    منتظری مرد با درایت و دانشمند دینی خوبی بود
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      9 4
      دانشمند آره ولی با درایت؟.... چی بگم والا
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    11 10
    امان از حسادت
  • ناصر IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    2 5
    هیچی عاقبت ب..... شدن
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    3 5
    در تاریخ بی‌سابقه است.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    12 3
    توضیح تاریخ خیلی خوبه من نمیدونستم شریعتمداری مرتکب چه شده، که فهمیدم
  • من IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    6 1
    تاریخ خودش گواه
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    11 3
    پناه بر خدا. هنوزم هستن منتهی شکستا شدن به کوچکترها. اسلام مظلومه
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    2 14
    سلام من یک کارگرم ک چند وقته سرگذر کار بهم نمیخوره عیده اجیل نتونستم بخرم به امام حسین ع دوتا بچه دارم مستعجرم خیلی محتاجم اگه مسلمونی میتونه کمکم کنه انسانیت کنیین در هقم جون عزیزانتون اگه واقعا کسی میتونه کمکم کنه. به جون بچه هام کلاه بردار نیستم🙏
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      16 2
      متن پیامت به کارگر گرفتار بیکاری نمی خوره.
    • CA ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      6 0
      کمپ آلبانی پول بهت نمیده؟ پس این مریم رجوی با این همه پول که آمریکا و انگلیس و آلسعود بهش میده چکار میکه؟ زنکه خودخواه.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    8 25
    بنا بر اطلاع حداقل در مورد ایت الله منتظری نمی توانید تاریخ را تحریف کنید ایت الله منتظری خودش از منافقین ضربه خورده و فرزندش بدست منافقین به شهادت رسید ولی قدرت چشمانش را به روی برخی کج روی ها و انحرافات و جنایت ها نبست. روحش شاد
    • من IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      4 2
      اتفاقا به عنوان یک مطلع عرض میکنم منتظری چشم دیدن شهید محمد رو‌نداشت و اختلافات اساسی با هم داشتند . محمد بشدت طرفدار امام خمینی و انقلاب بود و کاملا از پدرش و‌مواضعش ابراز بیزاری میکرد و عاقبت و پاداش این گونه افراد خدا ترس و انقلابی هم ، شهادت در راه خداست . روح شهید محمد منتظری شاد و خداوند از سر تقصیرات شیخ ساده لوح و بی بصیرت، منتظری مقبور بگذرد. ۱۲
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    12 11
    اینها نفوذی بودند نه آخوند واقعی
  • علی افصحی IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    15 5
    روزی که میرزای شیرازی فتوای تحریم تنباکو را صادر و انگلیس خبیث اولین صرب شصت اقتصادی مرجعیت شیعه را دریافت کرد ناگهان دیدند میرزا گریه می کند دلیلش را پرسیدند میرزا فرمود تا امروز دشمنان از قدرت مرجعیت آگاه نبودند از حالا به بعد فتنه خواهند کرد. میرزا درست فرمود،چون پس از میرزا دیگر حوزه علمی سامرا فروغی تاکنون نیافته است خطرنفوذ عوامل دشمن به ویژه انگلیس خبیث و شیطان بزرگ آمریکا دربیوتات بسیار جدی بوده و هست حسن شریعتمداری فرزند سید کاظم شریعتمداری در بحبوحه فتنه خلق مسلمان از ایران خارج شده و رسما به عنوان عامل سیا تاکنون علیه انقلاب اسلامی عمل می کند.او طی سال های پیش از انقلاب متمرکز درکاربیت پدرش بودطب نخوانده اما مدیر بیمارستان سهامیه قم که پدرش بانی اش بودشده و نشریات دارالتبلیغ را مدیریت کرده و هرگز علیه شاه سخنی نگفت همچون پدرش. علم در خاطرات خود ازمناسبات درباربا شریعتمداری بسیار سخن گفته و ازکمک های مالی دربار!حتی در جریان فوت ایة الله حکیم شاه با مشورت مذهبی های ضد انقلاب امام خمینی ، تسلیت را به شریعتمداری دادتا تقویت شود.شریعتمداری تا اخرین روزهای رژیم جلاد شاه ازقانون اساسی شاهی حمایت می کردو همواره مردم آذربایجان را در حین انقلاب به آرامش دعوت می کرد !او پس ازانقلاب به همراه پسرش حزب خلق مسلمان را برای خطه آذربایجان راه اندازی کرد تا با هدایت جواسیس،آذربایجان نطقه فشارجدی بر انقلاب اسلامی باشد. حزب مسلح بود و همه اعضای آن دسترسی به سلاح داشتند حسن شریعتمداری،آذربایجان و به ویژه تبریز را فقط برای شریعتمداری می خواست و تلاش داشت همه نهادها را تسخیر کند از جمله صدا وسیما را که در یک حمله شبانه آن را تسخیر کردند!مرکزحزب رستاخیز دفتر مرکزی حزب بود پس از انقلاب مردم تبریز علیه فتنه شریعتمداری ، حسن از ایران فرارکده و در آلمان حزب اتحاد برای جمهوری را ایجاد کرد او به حکومت بی دینی معتقد بوده و از سال نودوشش جریان گذار از جمهوری اسلامی را همراهی می کند!جریان شیرازی ها در لندن مستقر شده و با در اختیار داشتن رسانه های مختلف تشیع انگلیسی را که مبتنی برنزاع ابدی با اهل تسنن است را مدیریت می کند.قصه عجیب آقای منتظری نیزهمان فتنه استکباراست که یک انقلابی بی بصیرت به را حتی در اثر ضعف نفس دراختیارنفوذی ها قرارگرفته و هم موضع با ضد انقلاب می شود.خسر الدنیا والاخرة.
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    6 3
    اشتباه نوشتید. آنچیزی که باعث بیانیه جامعه مدرسین علیه مرحوم آیت الله شریعتمداری شد نه ارتباط ایشان با کودتای نقاب یا بقول شما نوژه در سال ۵۹ بلکه بدلیل ارتباط با نقشه کودتای شکست خورده صادق قطب زاده در سال ۶۱ بود.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    7 6
    مقایسه نحوه برخورد مقام معظم رهبری و مرحوم منتظری با استادشان امام خمینی عبرت آموزه. یکی چقدر احترام میگذاره و چطور به او ایمان داره و در برابرش خود رو نمی بینه دیگری هم با اون لحن پرخاشگرانه و اهانت بار به کسی که حق پدری بر گردنش داره
  • NL ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    2 0
    هر کی مقابل ظلم ایستاد و از مردم دفاع کرد اسمش در تاریخ جاودان شد!
  • یوسف از همدان IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    1 2
    خداوند هر سه مرجع را ببخشد
  • گلی IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    0 0
    سلام قابل توجه اونایی که به درجات علمی شون میناازند و شتاب زده در حال طی نردبان علمند، هشدار که اخلاق و درک و تقوی باید بچربه. اگر بستر علم، تقوا و درایت و فهم نباشه، عاقبتش رسواییه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس