کد خبر 1475551
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
‌

کارآزمایی جدید دانشمندان نشان می‌دهد داروی جدید برای کاهش فشار مغز می‌تواند سردردهای کور کننده IIH را درمان کند.

به گزارش مشرق به نقل از مدیکال اکسپرس، کارآزمایی که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد بیماران مبتلا به سردردهای کورکننده موسوم به افزایش فشار درون جمجمه ای ایدیوپاتیک (IIH) می‌توانند با یک پپتید تزریقی که برای دیابت نوع 2 استفاده می‌شود، درمان شوند.

آزمایش به رهبری تیمی از متخصصان مغز و اعصاب از دانشگاه بیرمنگام نشان داد که برای هفت بیمار که تزریق منظم این دارو را دریافت کرده‌اند(که در حال حاضر برای استفاده در دیابت نوع 2 تایید شده است) منجر به کاهش فشار مغز در هر دو اندازه گیری کوتاه مدت (2.5 ساعت و 24 ساعت) و بلند مدت (12 هفته) شده است.

این کارآزمایی همچنین شاهد کاهش قابل توجهی در تعداد سردردهای شرکت کنندگان (7.7 روز در ماه کمتر دچار سردرد شدند) در طول 12 هفته بود.

این آزمایشی بزرگ برای بیماری نادر و ناتوان کننده IIH است که می تواند منجر به نابینایی افراد،(معمولاً زنان) و سردردهای روزانه ناتوان کننده شود. هیچ داروی مجاز فعلی برای درمان آن وجود ندارد و از این رو این نتیجه گامی بزرگ رو به جلو برای بیماران IIH است.

کارآزمایی فاز دو منجر به این شد که گروه درمانی فشار مغزی کمتری بلافاصله و بعد از 12 هفته و تقریباً هشت روز سردرد کمتر در طول دوره 12 هفته ای داشته باشند.

افزایش فشار درون جمجمه ای ایدیوپاتیک یک وضعیت ناتوان کننده است که باعث افزایش فشار در مغز می شود و می تواند منجر به سردردهای مزمن و حتی از دست دادن دائمی بینایی شود. این بیماری اغلب زنان 25 تا 36 ساله را تحت تاثیر قرار می دهد و افزایش وزن یک عامل اصلی برای ایجاد و عود آن است.

اکنون در راستای افزایش چاقی در جهان بروز IIH به‌طور چشمگیری افزایش یافته و در 10 سال گذشته افزایش 350 درصدی در بروز آن مشاهده شده است. در حال حاضر هیچ گزینه دارویی مجاز برای آن وجود ندارد.

نتایج این مطالعه که در مجله Brain منتشر شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس