موسسه صهیونیستی

موسسه مطالعات امنیتی ملی رژیم صهیونیستی - (INSS) در گزارشی تحت عنوان " ارزیابی استراتژی اسرائیل برای سال ۲۰۲۳" سندی ۸۱ صفحه‌ای منتشر کرده است.

سرویس جهان مشرق - سند ارزیابی اسراتراتژی اسرائیل - سال ۲۰۲۳، سندی ۸۱ صفحه ای است که توسط موسسه مطالعات امنیتی ملی رژیم صهیونیستی - (INSS) در رابطه با حوزه های سیاسی، امنیتی، فناوری، بین الملل و اقتصادی منتشر شده است.

موسسه مذکور یک موسسه تحقیقاتی و اندیشکده مستقل صهیونیستی است که در حوزه مسائل امنیت ملی مانند امور نظامی و استراتژیک، تروریسم و تنش های کم شدت، موازنه قوا در خاورمیانه و جنگ سایبری فعالیت می کند. از این موسسه به عنوان یکی از بهترین اتاق های فکر در خاورمیانه و شمال آفریقا یاد می شود.

این موسسه ماموریت خود را شکل دهی به گفتمان عمومی موضوعات در دستور کار امنیت ملی اسرائیل، تجزیه و تحلیل سیاست‌ها و توصیه‌هایی برای تصمیم‌گیران، رهبران عمومی و عموم استراتژیست ها تعریف می کند. در حال حاضر، رئیس این موسسه، تامیر هیمن، رئیس سابق سازمان "آمان" ارتش رژیم صهیونیستی است.

در این گزارش، بخش مرتبط با ایران در این گزارش، از زبان عبری به فارسی ترجمه شده است.


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه‌ی سیاسی کشور از محتوای گزارش مذکور این متن را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


از اقدام نظامی همه‌جانبه علیه حزب‌الله تا افزایش اقدامات برای نابودی مراکز هسته‌ای ایران


ایران - ماموریت: مهار چالش هسته ای و تحکیم منطقه ای

اهداف اسرائیل در قبال ایران:

مهار چالش هسته‌ای و نفوذ منطقه‌ای ایران

نویسندگان: سیما شیین، راز زیمت، افرایم اسکلای، سارا لیرن زیلبربرگ، یووال ریمون

استراتژی کنونی اسرائیل:

عدم بازگشت به برجام، توافق جدیدی اما با شرایط سخت‌تر و طولانی‌تر، برطرف کردن تهدیدات نظامی، مقابله با اقدامات منطقه‌ای، حمله به سوریه و حمله به افراد و بخش‌های مهم

وضعیت کنونی در کشور مد نظر (ایران)

در حوزه هسته‌ای: غنی‌سازی مواد با درصد بالا، هزاران سانتریفیوژ پیشرفته، محدود کردن نظارت‌ها، قابلیت رسیدن به مواد شکافت‌پذیر برای ساخت سه رآکتور دیگر؛ اقدامات منطقه‌ای: تداوم تلاش و اقدام با وجود چالش‌های مشروعیت.

شکاف در استراتژی اسرائیل

ایران در حال پیشروی برای کسب توانایی شکافت هسته‌ای نظامی در کوتاه‌مدت است و (در اسرائیل) واکنشی برای تداوم این امر وجود ندارد، اختلاف در مصداق تهدید نظام بین‌الملل (از اقدامات هسته‌ای ایران)، تنهایی اسرائیل در نظام بین‌الملل.

استراتژی جایگزین

آشتی با ایران به عنوان یک کشور آستانه هسته‌ای و شاید در آینده یک کشور هسته‌ای؛ به تعویق انداختن پیشرفت در فعالیت‌های ایران با ضربه زدن به مراکز هسته‌ای؛ فشار اقتصادی و انزوای سیاسی؛ دستیابی به یک گزینه نظامی به صورت مستقل و اجرا در یکی دو سال آینده؛ اقدام نظامی همه‌جانبه علیه حزب‌الله که در صورت موفقیت ممکن است ابزار اصلی بازدارندگی ایران در برابر اسرائیل را از دست ایران خارج می‌سازد.

استراتژی پیشنهادی

تقویت همکاری با ایالات‌متحده برای بهبود گزینه نظامی و ایجاد یک ساختار سیاسی برای مبارزه علیه سلاح‌های هسته‌ای (دستکم برای کند کردن دستیابی به سلاح هسته‌ای) در کنار ایجاد یک گزینه نظامی به صورت مستقل؛ در مواجهه با اقدامات منطقه‌ای، پیشگیری مستمر از بهبود ظرفیت‌های ایران در سوریه و لبنان و کاهش استقرار ایران در سوریه.

گام‌های پیشنهادی عملی

هماهنگی با ایالات‌متحده در مورد خطوط قرمز و واکنش به حفظ و عبور از آن‌ها، تضمین فضای عملیاتی مستقل برای اسرائیل، دریافت امکانات نظامی پیشرفته از امریکا، ایجاد بازدارندگی معتبر، تشدید نظارت بر اجرای تحریم‌ها با تأکید بر صادرات نفت، افزایش اقدامات برای نابودی مراکز هسته‌ای ایران، افزایش نظارت و جلوگیری از سفارش ماشین‌آلات و خرید مواد و ماشین‌آلات توسط ایران.

تبیین وضعیت

سال ۲۰۲۲ برای ایران با ترکیبی از دستاوردها و چالش‌ها شناخته می‌شود، چهار سال پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، برنامه هسته‌ای ایران با گام‌های شتابان در حال پیشرفت است و ایران را به آستانه (ساخت بمب) هسته‌ای می‌رساند؛ این مرحله این امکان را به ایران می‌دهد که اگر بخواهد، در مدت کوتاهی یک وسیله انفجاری و آزمایش هسته‌ای را کامل کند و در مدت حدود دو سال یک کلاهک هسته‌ای را تکمیل کند. برنامه هسته‌ای در حال حاضر شامل غنی‌سازی در دو سایت هسته‌ای، غنی‌سازی با درصد بالا، تأمین مواد لازم برای شکافت هسته‌ای با سطوح مختلف غنی‌سازی است این برنامه امکان غنی‌سازی بالایی را برای تأمین مواد لازم برای حدود چهار وسیله انفجاری هسته‌ای در عرض چند هفته فراهم می‌کند. هزاران سانتریفیوژ در حال فعالیت هستند که برخی از آن‌ها پیشرفته هستند و با اورانیوم فلزی در حال کار هستند. (بیشتر مواد غنی‌شده با غنای ۶۰ درصد در اصفهان هستند که قابلیت تبدیل‌شدن به فلز را دارند.)

علاوه بر این برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت محدود و جزئی است، با این حال ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در مورد سایت‌های اعلام نشده‌ای است که اورانیوم‌هایی با منشأ کشورهای خارجی در آن‌ها یافت می‌شود، درگیر است؛ تهران درباره این بخش از برنامه هسته‌ای که نقض معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است، توضیح و پاسخی به سؤالات ارائه نمی‌کند.

تحولات در برنامه هسته‌ای

از اقدام نظامی همه‌جانبه علیه حزب‌الله تا افزایش اقدامات برای نابودی مراکز هسته‌ای ایران

در عرصه بین‌المللی

ایران گامی بی‌سابقه در حمایت آشکار از روسیه در جنگ اوکراین برداشته است، این امر با تأمین پهپادها و کارشناسان و همچنین کارخانه ساخت پهپاد در خود روسیه و حتی موشک‌های بالستیک نمایان شد. برای اولین بار از نظر ناتو، با توجه به جنگی که در قلمرو آن جریان دارد، ایران به عنوان بخشی از مشکل پیش روی اروپا دیده می‌شود. سران ناتو در پایان اجلاس اعضای این سازمان در اکتبر ۲۰۲۲ در بیانیه‌ای از ایران خواستند از ارسال سلاح به روسیه خودداری کند. تصمیم ایران برای حمایت از مسکو در چرخش شدید آن به سمت محور شرقی، روسیه و چین، است و تهران آشکارا این امر را اعلام کرده است، این موضوع باید به عنوان نشانه‌ای از تقویت اردوگاه محافظه‌کاران رادیکال در ایران تلقی شود که مخالف بازگشت به توافق هسته‌ای و هرگونه نزدیکی با غرب هستند. ایران نیز از دیدگاه خود این تحول را کمک مهمی به جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود می‌داند و شاید این امر را یک تضمین در برابر تحولات منفی برای خود تلقی می‌کند. تهران همچنین همکاری رو به رشد خود و روسیه را فرصتی برای تبادلات مناسب درزمینهٔ تأمین سامانه‌های تسلیحاتی مدرن و بهبود وضعیت اقتصادی از طریق تجارت با ارزهای داخلی و مبادلات پایاپای می‌داند.

در عرصه غرب آسیا

ایران به اقدامات خود برای ایجاد نفوذ خود در سوریه، عراق، لبنان، یمن، نوار غزه و حتی در کرانه باختری ادامه می‌دهد. ایران سلاح‌ها و فناوری‌های پیشرفته را به عوامل و متحدان خود منتقل می‌کند و از دیگر سو ویژگی‌های این اقدامات را با واقعیت در حال تغییر روی زمین تطبیق می‌دهد. (به عنوان مثال جذب شبه‌نظامیان بر پایه نیروی انسانی سوریه، ارائه فناوری‌هایی که امکان تولید خودسرانه مهمات در لبنان، یمن و نوار غزه را فراهم می‌کند.) علیرغم مشکلاتی که وابستگان ایران در عراق و لبنان با آن مواجه هستند، به دلیل مشکلات داخلی در این کشورها، نیروهای طرفدار ایران موازنه سیاسی قوا را دیکته می‌کنند و بدون آن‌ها امکان ایجاد و مدیریت نظام حکومتی وجود ندارد. تهران این‌گونه نفوذ خود را در این کشورها تضمین می‌کند. تشکیل دولت جدید در عراق به ریاست محمد شیاع السودانی که در مقایسه با مصطفی الکاظمی به ایران و شبه‌نظامیان طرفدار ایران نزدیک‌تر به شمار می‌رود، ممکن است ایران را در پیشبرد اهدافش در عراق بیشتر یاری کند.

در عرصه داخلی

ایران به دلیل موج اعتراضات شدید که از سپتامبر ۲۰۲۲ ادامه داشته است، با مهم‌ترین چالش ثبات حکومت از زمان انقلاب اسلامی مواجه است، برخلاف موج‌های اعتراضی قبلی که بر تقاضای بهبود اقتصادی متمرکز بود، اعتراض ۲۰۲۲ دارای ویژگی سیاسی و ضد نهادی بارزی است و در عین حال موجودیت جمهوری اسلامی را به چالش می‌کشد. به نظر می‌رسد حکومت قادر به توقف این اعتراضات نیست، هرچند که معترضان نمی‌توانند پایه‌های حکومت را تضعیف کنند. با این حال، حتی اگر نظام موفق شود موج کنونی اعتراضات را سرکوب کند، انتظار می‌رود ناآرامی‌های داخلی ادامه داشته باشد و در غیاب راه‌حل‌های عملی برای خواسته‌های مردم و با نظر به بی‌توجهی مداوم به شکاف‌های عمیق نسلی، اجتماعی و فرهنگی که در حال وقوع در ایران است، ممکن است اعتراض به جایی برسد که تهدیدی واقعی برای بقای حکومت باشد.

علاوه بر موارد فوق ایران با وجود تلاش مستمر برای تطبیق اقتصاد کشور با شرایط تحریم (اقتصاد مقاومتی)، با یک بحران اقتصادی مداوم مواجه است.

با توجه به ادامه تحریم‌های اقتصادی (و شاید تشدید آن) و اعتراضات مردمی پیش‌بینی می‌شود که حتی این بحران بدتر شود، به دلیل خسارات وارده به اموال عمومی و قطع شدن اینترنت توسط مقامات مسئول که خسارت سنگینی به مشاغل وارد می‌کند، آسیب قابل‌توجهی به اقتصاد ایران وارد شده است. در سال ۲۰۲۲ افزایش شدید تورم ادامه یافت (حدود ۴۵ درصد)، در می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۳۹۱) به دنبال تصمیم دولت مبنی بر لغو نرخ رسمی ارز در نظر گرفته شده برای واردات مواد غذایی اساسی، افزایش شدید قیمت به ویژه در محصولات اساسی ثبت شد. علاوه بر این‌ها، ایران با کسری بودجه شدیدی مواجه است به دلیل مسائلی مانند لزوم پرداخت یارانه به دهک‌های ضعیف که بعد از اصلاح نرخ ارز ایجاد شده است. علیرغم افزایش درآمدهای دولت از نفت، با توجه به افزایش قیمت نفت پس از جنگ در اوکراین و اعمال تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران به‌ویژه به چین، کسری بودجه در حال وخیم‌تر شدن است. صحت دارد که در ماه‌های پایانی سال به دلیل فروش نفت روسیه به چین با قیمت‌های تخفیفی به‌عنوان جایگزین نفت ایران، حجم صادرات ایران کاهش پیدا کرد. (ظاهراً به حجم حدود ۸۵۰ هزار بشکه نفت در روز رسید.)

منظور از کسری بودجه، ضعف بیشتر در توانایی دولت برای سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های ملی است که به عنوان موتوری برای رشد اقتصادی نیز ضرورت دارد. بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی پیش‌بینی می‌شود اقتصاد ایران تا سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ با نرخی تنها دو درصد رشد کند. پیش‌بینی می‌شود این رشد کم منجر به افزایش مجدد نرخ بیکاری که در حال حاضر ۹.۵ درصد تخمین زده می‌شود، بشود. در شرایط ناامنی اقتصادی و سیاسی نرخ ریال ایران در سال گذشته نیز به کاهش خود ادامه داد و به پایین‌ترین سطح در بازار آزاد، بیش از ۳۶۰ هزار ریال در ازای هر دلار رسید؛ بنابراین، انتظار می‌رود که بیکاری، وضعیت سخت اقتصادی و شوراندن علیه سیستم مذهبی در کنار هم به یک اعتراض مدنی شدید دامن بزند.

درگیری ایران و اسرائیل

اسرائیل به عنوان تهدید اصلی برای امنیت ملی ایران تلقی می‌شود، عمدتاً به این دلیل که اسرائیل تنها طرفی است که شروع‌کننده درگیری و اقداماتی علیه ایران است که به حضور ایران در منطقه با تأکید بر سوریه و آسیب می‌رساند و حتی اقداماتی در خاک ایران انجام می‌شود، به اسرائیل نسبت داده می‌شود؛ ایران تاکنون پاسخ مؤثری برای درگیری اصلی در سوریه پیدا نکرده است. حمله به کشتی‌ها، حملات سایبری و حتی تشویق شبه‌نظامیان در سوریه برای آسیب رساندن به حضور آمریکایی‌ها در منطقه التنف، تاکنون بازدارندگی مورد انتظار ایران را ایجاد نکرده است. ایران سعی کرد از طریق حملات به اقلیم کردستان در عراق، جایی که همکاری با اسرائیل را نشان می‌دهد، هزینه‌ای را برای همکاری با اسرائیل تعیین کند، اما دستاوردهایش در آنجا نیز محدود است. علاوه بر این‌ها، فعالیت‌های ایران در منطقه به آرزوی حفظ دولت شکننده عراق محدود شده است. تنش میان ایران و آذربایجان که دارای مرز مشترک هستند به علت روابط اسرائیل و آذربایجان تشدید شد، با تقویت روابط اسرائیل با باکو، در تهران نگرانی از امکانات اطلاعاتی و عملیاتی که اسرائیل از حضور خود در آذربایجان به دست می‌آورد، افزایش یافت. با تمام احوالات تهدیدهای علنی ایران برای باکو و همچنین تمرینات نظامی غیرعادی در مرز مشترک با آن‌ها، آذربایجان را منصرف نکرد و حتی در نوامبر ۲۰۲۲ از افتتاح سفارت خود در اسرائیل خبر داد. از نظر ایران، این تحول به توافق ابراهیم که همچنین نتوانست آن را خنثی کند، پیوند خواهد خورد و این احساس را تقویت می‌کند که اسرائیل در تلاش است تا حلقه حضور در اطراف ایران ایجاد کند تا به نوعی واکنش به ایجاد حلقه‌ای که ایران از طریق حضور خود و نمایندگان آن در مرزهای اسرائیل ایجاد کرده است، باشد.

چالش‌های پیش روی اسرائیل

در زمینه هسته‌ای؛ عدم پاسخگویی در چارچوب زمانی فوری در قبال پیشرفت زیاد در برنامه هسته‌ای، این امر به دلیل عدم توجه به موضوع از سوی آمریکا و اروپا تقویت می‌شود.

در عرصه منطقه‌ای؛ اقدامات مبام (درگیری بین جنگ‌ها) در سوریه تنها به توقف انتقال بخشی از تسلیحات موفق می‌شود. در لبنان، حزب‌الله از حفظ معادله بازدارندگی علیه اسرائیل اطمینان حاصل کرده است، در عراق دولتی تأسیس شد که جریان غالب در آن طرفدار ایران و شبه‌نظامیان طرفدار ایران است و بخشی از استراتژی امنیتی ایران هستند و تلاش برای ایجاد ناآرامی در کرانه باختری از طریق جهاد اسلامی ادامه دارد.

استراتژی اسرائیل و شکاف با وضعیت کنونی

اسرائیل از عدم بازگشت به توافق هسته‌ای حمایت می‌کند و اخیراً خواستار تنظیم یک توافق جدید محکم‌تر و طولانی‌تر شده است که ایران با آن مخالف است و هم‌زمان با ایجاد یک گزینه نظامی به صورت مستقل، اسرائیل در تلاش است تا ایالات‌متحده را متقاعد کند تا قدرت بازدارندگی خود را در برابر ایران که آسیب دیده است، تقویت کند و یک تهدید نظامی معتبر ایجاد کند.

خلأ اصلی در این سیاست این است که از یک سو اسرائیل هیچ تأثیری بر ایجاد شدن یا نشدن توافق با ایران ندارد و راهی برای دستیابی به توافق محکم‌تر و طولانی‌تر ندارد و همچنین احتمال زیادی این امید محقق شود که دولت آمریکا احتمال یک گزینه نظامی را افزایش دهد زیرا تخمین دولت امریکا از زمان در اختیار برای ممانعت ایران از ساخت تسلیحات هسته‌ای طولانی‌تر از زمانی است که اسرائیل تخمین می‌زند. در این شرایط اسرائیل پاسخی برای وضعیت ادامه پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران ندارد. با گذشت زمان، ایران به توانایی شکافت هسته‌ای کوتاه‌مدت برای سلاح‌های هسته‌ای پیشرفت می‌کند و این امر تنها منوط به تصمیم خود اوست.

استراتژی‌های جایگزین احتمالی برای اسرائیل

در زمینه هسته‌ای؛ اسرائیل جایگزین‌های کمی دارد و همه آن‌ها نامطلوب هستند:

  • تحمل ایران در شرایطی که به یک کشور در آستانه هسته‌ای تبدیل شده است که ممکن است تصمیم به دستیابی به سلاح هسته‌ای نیز بگیرد.
  • ادامه خنثی کردن فعالیت‌های سایت‌های هسته‌ای به طور فشرده، به امید به تأخیر انداختن ایران
  • آماده کردن یک گزینه نظامی و آمادگی برای بهره‌برداری از آن به طور مستقل در چارچوب زمانی یک دو سال آینده

تخمین زده می‌شود که هیچ گزینه‌ای تضمین نمی‌کند که ایران توانایی هسته‌ای نظامی نخواهد داشت.

استراتژی پیشنهادی

در زمینه هسته‌ای

  • اعلام «مرگ» توافق از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی و درخواست از شورای امنیت برای تصمیم‌گیری برای تمدید تحریم‌های ایران (snapback) طبق توافق هسته‌ای.
  • تشکیل یک نقشه راه مورد توافق با ایالات‌متحده و ترجیحاً با سه کشورهای اروپایی (آلمان، بریتانیا و فرانسه) با توجه به واکنش‌ها به تشدید اقدامات در برنامه هسته‌ای و توافق بر سر خطوط قرمز (به صورت مخفیانه).
  • تداوم عملیات‌های نابودکننده برای به تعویق انداختن پیشرفت برنامه هسته‌ای، با تأکید بر اهدافی که ضربه به آنان تعویق طولانی‌مدت را به دنبال دارد.
  • پیشبرد گزینه نظامی به صورت مستقل
  • تشدید راستی آزمایی و نظارت آمریکا بر اجرای تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران با تأکید بر صادرات نفت؛ گسترش دایره تحریم‌ها فراتر از تحریم‌های اقتصادی به انزوای سیاسی (تعلیق ایران از فعالیت‌های سیاسی، کمیته‌های سازمان ملل، از رویدادهای ورزشی، جلوگیری از سفر ایرانیان به خارج از کشور و تحصیل در خارج از کشور)
  • اقدام برای افزایش نظارت بر خرید مواد و ماشین‌آلات دو منظوره به دست ایران و جلوگیری از آن در عرصه منطقه‌ای

در زمینه منطقه ای

  • ادامه حملات اسرائیل به سوریه (درگیری میان جنگ‌ها) و فعالیت‌های مخفیانه برای اهدافی در خاک ایران و آسیب رساندن به ساختارهای مدنظر (سپاه پاسداران، ساختارهای موشکی و پهپادی) که برای عملیات‌های استقرار در منطقه توسط ایران و تأمین تسلیحات توسط برای هم‌پیمانان خود مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ترویج همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در سطوح اطلاعاتی و عملیاتی با کشورهای خلیج‌فارس به منظور بهبود توانایی آن‌ها در مقابله با تهدیدات پهپادها و موشک‌های ایران؛ این امر با همکاری آمریکا و مدیریت آن‌ها و با در نظر گرفتن حساسیت‌ها با توجه به تهدیدات ایران علیه کشورهای خلیج‌فارس صورت می‌گیرد.
  • استفاده از بهبود روابط با ترکیه برای بررسی همکاری اقدام علیه ایران در سوریه (و شاید هم در عراق)
  • استفاده از کمک نظامی ایران به روسیه برای افزایش فشار بر غرب برای اقدام علیه سپاه پاسداران و سامانه‌های موشکی و پهپادی ایران (همچنین از طریق افزایش فشار اقتصادی)
  • هماهنگی با ایالات‌متحده و کشورهای حوزه خلیج‌فارس در چارچوب یگان ۱۵۳ نیروی دریایی سنتکام (CENTCOM) برای متوقف کردن اقدامات ایرانی‌ها برای انتقال سلاح از طریق دریا.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    36 6
    اینها همه جوکه نگران اسرائیل نباشید در حال غرق شدن است
    • شاکی IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      11 1
      طبق سنوات و سال های گذشته
    • CA ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      2 0
      دقیقا
    • US ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      2 4
      ما بهاییان ایران اجازه غرق شدن به آنها نخواهیم داد
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      4 3
      جناب بهایی قبر عباس افندی کجاست؟ شما پیش خودتون چی می گید و پیرو این دلقک انگلیسی شدید
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      1 3
      نه بابا چی میزنی لامصب از موتوری نخر
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    20 0
    هیچ ایده جدیدی ندارن ...به زبون ساده یعنی تکرار اقدامات فعلی تا ببینیم چی میشه
  • سید IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    16 0
    موضع انفعالی صهیونی ها در این تحلیل و نظر کارشناسانش به خوبی مشهود است و این شاید نخستین بار باشد که حکومت صهیونی که همیشه سایر کشورهای منطقه را با طراحی و نقشه های حساب شده مجبور به مواضع انفعالی و بی خاصیت می کرد، با طراحی های دقیق و غیرقابل پیش بینی ایران در روند تحولات منطقه، این کیان جعلی در قبال رفتار ایران و مقابله با آن چنین دچار سردرگمی و انفعال شده است!
  • عقرب سیاه IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    73 57
    اسرائیل عاشقتم
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      49 4
      اسراییل محکوم به زوال و نابودی است دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد احتمالا سرنوشت دیگر عاشق اسراییل (توله پهلوی) یعنی دربدری و فلاکت انتظارتو بکشه
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      45 7
      با این حرفت رسما منافقی نجس !
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      4 1
      لجن تو حلق اسرائیل
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      6 0
      عزیزم صهیونیسم تکفیری واین پایگاه شیطانی بقیه روحیوون میدونن
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      9 4
      🦂🦂عقرب سیاه 😆
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      0 3
      ۱۰:۳۲ عزیزی ای جانم
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    29 1
    لطفا این متن را به زبان عبری و لاتین و فرانسوی و ایتالیایی و... ترجمه نموده و به اطلاع و رویت چشم های ناپاک و نا بینا و بیمار نتانیاهو هوو هووو برسانید. که به قول ما ایرانی ها:شتر ( این مردک گاو و... البته بلانسبت شتر و گاو ) در خواب بیند. پنبه دانه. گهی ... و گه ...
  • ما شهید سلیمانی هستیم.. IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    23 2
    لطفا این متن را به زبان عبری و لاتین و فرانسوی و ایتالیایی و... ترجمه نموده و به اطلاع و رویت چشم های ناپاک و نا بینا و بیمار نتانیاهو هوو هووو برسانید. که به قول ما ایرانی ها:شتر ( این مردک گاو و... البته بلانسبت شتر و گاو ) در خواب بیند. پنبه دانه. گهی ... و گه ...
  • رضا IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    28 1
    یدالله فوق ایدیهم
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    18 1
    کوره برای خودش قصه می بافه. موفق باشی اسقاطیل. تو بزن ماهم میزنیم ببینیم تو باقی میمونی یا ما. جائ الحق و زهق الباطل
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    5 0
    الله خیر حافظا و هو ارحم الرَّاحِمِینَ ان الباطل کان زهوقا ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    26 0
    اسرائیلی های بدبخت آرزوهاشون رو مکتوب کردن! اسرائیل خیلی به کمک آمریکا امیدواره.آمریکا و توله ش (ناتو) تو عراق و افغانستان چه شکری خوردن که حالا این اسرائیل بدبخت بهشون امیدواره!! الغریق یتشبث به کل حشیش.
  • IQ ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    6 1
    فیلمی در فضای مجازی امروز دیدم صهیونیست ها از روی پل خدا آفرین سمت آذربایجان برای محلی های ایرانی اون طرف مرز دست تکان میدن اربیل رو در صد کیلومتری ایران می‌زنید چرا اینقدر ساکت هستید دربرابر آذربایجان اومدن بیخ گوش ایران
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    13 2
    اسراعیل غلط زیادی کرد مورچه چییه که کله پاچش چی باشه
  • مهران IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    5 0
    با سلام میخواستم بگم اسرائیل به لجن خوردن افتاده، گفتم بی ادبیه. این ما نیستیم که دور خود دیوار کشیده ایم، بلکه این اسرائیله که در خود را حصار بتنی کشیده. اسرائیل باید بداند که ما کمر به نابودی او بسته ایم و انشاالله بزودی زود به این هدف دست خواهیم یافت.
  • مهران IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    4 1
    با سلام میخواستم بگم اسرائیل به ....خوردن افتاده، گفتم بی ادبیه.
  • 🪂 IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    5 0
    نام SS بر خود گذاشتند: یعنی فتنه خودشان بوده SS! وگرنه چنین نامی نباید انتخاب میکردند. اما مثل مافیایشان (افسادطلبان) که خود میدانند آل ابوسفیانند، و خود را با جدشان مقایسه می‌کنند، ارباب صهیونیسم هم می‌داند نازیسم و اشک نازی و SS خودش بوده، و احتمالا کل شرارت کلونیالیسم و گلوبالیسم و هرچه فرقه و ایسم هم خودش.
  • دهقان IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    17 0
    ومکرو مکرالله خیر الماکرین هیچ وقت از واق واق سگ نترسید چون پارس سگ نشان از انزوا و ترسش هست که برای حریم خودش امنیت تامین کنه ولی هر ترفند و شیوه ای که قوم نجس طرد شده صهیونیسم تا حالا بکار گرفته همه باعث تحقیر و شکست خودش شده انتشار این اسناد آنهم علنی بعلت ترس از آینده هست و اینکه پایان ما نزدیک هست فکر راهکار باشید
  • DE ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    15 1
    این جماعت از قدیم جنایتکار بوده اند . در اروپای قدیم سم وارد آب آشامیدنی مردم میکردند و در هرشهری قمار خانه و فحشا خانه باز میکردند و نزول خوری میکردند .
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      4 0
      پس همون فرقه مولوخ هستن، نه یهود. بلکه در انواع نقاب‌ها(انوسی) همین نفوذیهان که طبق دستور افراطگرایی میکردن و پونس میزدن سر بی حجابها، بعد هم دوره دیدن شدن اساتید مخ زنی! چرا جایشان را نمیدهید به نسل جوان؟
  • ش. AE ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    5 0
    ایران هم وایساده شما ها هر غلطی میخواید بکنید تمام سفارتخانه و مراکز فرهنگی شما نیرو گاه هسته‌ای شما و ......... با نیروهای واکنش سریع ایران روبه رو خواهید شد این حرف پدر امنیت ایران شهید حاج قاسم سلیمانی آویز گوشتون کنید آنجایی که شما فکرش رو نمی‌کنید ما در انجا حاضر هستیم خدا بیامرزتش حرف هاش طلاست
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    3 17
    برای جلوگیری از جنگ رابطه با اسرائیل را برقرار کنید و سفارت ها را باز کنید
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      1 0
      ما از خدامونه که جنگ بشه و اسرائیل با خاک یکسان کنیم، تا وقتی خدا با ماست از چیزی نمی ترسیم.
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    6 18
    کل خاورمیانه به فنا بره اسراییل میمونه شک نکنید
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      5 1
      در عقل شما که باید شک کرد.
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    5 0
    به اغتشاشات در ایران خیلی دل بستند و اصلا خبر ندارند که خیلی وقته تموم شده بعد تا بحران داخلی خودشون رو اصلا نمی‌بینند کور به تمام معنا
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    0 0
    1) این گزارش درچه تاریخی تدوین و منتشر شده است؛ با بسیاری از رخدادها و دگرگونی ها در عرصه های اکنون جهان، منطقه ، ایران و دولت اشغالگر همسازی و انطباق ندارد؛ 2) تحلیل ها، راهبردها و پیشنهادها از پیوستگی و هماهنگی بایسته برخوردار نیستند و اینگونه می نماید که کمابیش آرزوهای حاکم بر این قوم اشغالگر برآن اثرگذاری زیادی داشته است 3) اگرچه که نباید دشمن را دست کم گرفت و حتی اگر بیش از ظرفیتش به آن بها داده شود و برای رودررویی با آن برنامه و طرح داشت بهتر است ؛ بااین وجود، خوب است که از این چنین موسسه به عنوان یکی از بهترین اتاق های فکر در خاورمیانه و شمال آفریقا یاد می کنند 4) پارسی را پاس بدارید: « راهبرد» و نه « استراتژی» .
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    2 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    5 0
    دشمن ایران اسراییل نیست .. دشمن احمق هایی هستن که مغزشان در فضای مجازی به دروغ پر شده ... دشمن ایران عبدالحمیدی هست که امروز رو فطر اعلام کرده و نماز عید فطر هم امروز خوانده
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    1 0
    نظام بیشتر از عبدالحمید احتیاط میکنه تا اسراییل
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    0 0
    جالبه که یه کپی هم برای مشرق فرستادن.
  • 🥸 IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    1 0
    خصلت اصلی اینها نفرت از ایران است. بلکه نفرت از همگان. اگه اشتباه نکنم همان برده داران تاریخ هستن. معلوم نیست دچار چه نوع مسخ و جادو هستن که همچون بردگان بیفکر و اختیار همگی یک خط را دنبال میکنن، مثل روبات که پروگرم میشه، آیا روبات هستن؟ یا صرفا مسخ و مغزشویی شدن. آیا ژنتیک دستکاری شده دارن؟
  • US ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    2 1
    اسرائیل هیچ غلطی نمیتواند بکند
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    1 5
    قیمت ین و پوند هم مثل قیمت دلار بالا رفته یا پلار بیشتره؟
  • طاهری IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    4 1
    بدبخت یهودی هایی که پول مفت به این خزعبلات میدن !! بازی با کلمات هستش ، یک راه بیشتر ندارین و آن بمباران اتمی هست ! میتونید ؟؟!!
  • مهدی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    2 0
    ای بابو.اگه چندتا بمب اتمی درست کرده بودید.......
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    2 0
    بیشتر به یک مقاله دبیرستانی شبیه هست اسقاطیل و شیطان بزرگ هیچ غلطی نمی تواند بکنند علی رغم همه چالشها ایران مقتدر هر روزی قوی تر از دیروز می شود
  • ناشناس IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    اینجور مینشینند و تصمیم گیری میکنند اونوقت هنوز یه مشته جیباشون پر نشده. تنها راه مقابله حذف فساد از دولت و مجلس و قوه قضاییه است. اقتدار میخواد
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    اهدافِ در کنار هم اونا! : «توافق جدیدی اما با شرایط سخت‌تر و طولانی‌تر، حمله به سوریه و حمله به افراد و بخش‌های مهم»
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    «ایران به دلیل موج اعتراضات شدید که از سپتامبر ۲۰۲۲ ادامه داشته است، با مهم‌ترین چالش ثبات حکومت از زمان انقلاب اسلامی مواجه است.» یکی سرِ کارشون گذاشته :))))))))))))) تشکر از نفوذی ها یا حماقت ذاتی دشمن :))))))))))))))))))
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    «ایران به دلیل موج اعتراضات شدید که از سپتامبر ۲۰۲۲ ادامه داشته است، با مهم‌ترین چالش ثبات حکومت از زمان انقلاب اسلامی مواجه است.» یکی سرِ کارشون گذاشته :))))))))))))) تشکر از نفوذی ها یا حماقت ذاتی دشمن :))))))))))))))))))
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    «اسرائیل از عدم بازگشت به توافق هسته‌ای حمایت می‌کند و اخیراً خواستار تنظیم یک توافق جدید محکم‌تر و طولانی‌تر شده است که ایران با آن مخالف است» البته همون که اصلاحطلبان (از حسن روحانی تا...) باهاش موافقند!!!
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    «هماهنگی با ایالات‌متحده و کشورهای حوزه خلیج‌فارس در چارچوب یگان ۱۵۳ نیروی دریایی سنتکام (CENTCOM) برای متوقف کردن اقدامات ایرانی‌ها برای انتقال سلاح از طریق دریا.» بستن تنگه هرمز :)))))
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    اعتراف علنی: «فعالیت‌های مخفیانه برای اهدافی در خاک ایران و آسیب رساندن به ساختارهای مدنظر (سپاه پاسداران، ساختارهای موشکی و پهپادی)»
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    تقریبا تنها راهی که هی تکرار کرده حمله نظامی مستقل هست :) که باعث مستقل شدن روح از جسمانشون میشه :)))) وقتی مطمئن به پایان یه وسیله ای هستند دم آخر ازش انتحاری استفاده می‌کنند. حمله نظامی هرچند محدود. اسرائیل، نوکری است که هم هزینه‌زا هست خصوصا آبرویی، هم به آخر حیاتش رسیده. با اینکه می دونند جواب این انتحار، حمله به فلسطین اشغالی و پایان اسرائیل است اما می‌گویند حداقل یه ضربه ای بزنیم و از فلسطین خارج شیم (غربیا اینو میگن، آمریکا و انگلیس و فرانسه و .... سران یهود فرعونی). خب همه می‌دونند و همیشه شنیدند که اینا می‌گفتند اسرائیل متحد و... ماست و همه اسرائیل رو نوکر غرب و کارای اسرائیل رو کارای غرب می‌دونند. یه راهکار احمقانه برای این بخش داشتند: چند هفته تغییر موضع درباره اسرائیل بدهند بعد به نوکرشون بگن این کار رو بکن. طرف دستش رو گذاشت روی چشمش و گفت الان شب هست دیگه؟! به همین ابلهانه ای. سیاستمدارانِ ابله و احمق. سطحِ پایین‌ترِ این طرح رو قبلا با ترامپ و آمریکا اجرا کرده بودند. ترامپ ۲ تا کار کرد که نظر و دستور همه دولت های غربی بود: خارج شدن از برجام و ترور سردار قاسم سلیمانی. اما هزینه ش رو بر دوش یک نفر گذاشتند، دشمن ظاهری (با فریبکاری) و در حقیقت همکار و همفکرشان ترامپ. ترامپ فقط بازیگر ظاهری غربی ها بود، دستور دهنده غربی ها بودند. همین کار رو با نتانیاهو و اسرائیل میخوان انجام بدهند و هزینه ش رو بر دوش یک نفر و یک رژیمِ درِپیت و ازکارافتاده بذارند با پایان انتحاری. غربی ها از الان میانجی ها رو هم آماده کردند!!!
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    تقریبا تنها راهی که هی تکرار کرده حمله نظامی مستقل هست :) که باعث مستقل شدن روح از جسمانشون میشه :)))) وقتی مطمئن به پایان یه وسیله ای هستند دم آخر ازش انتحاری استفاده می‌کنند. حمله نظامی هرچند محدود. اسرائیل، نوکری است که هم هزینه‌زا هست خصوصا آبرویی، هم به آخر حیاتش رسیده. با اینکه می دونند جواب این انتحار، حمله به فلسطین اشغالی و پایان اسرائیل است اما می‌گویند حداقل یه ضربه ای بزنیم و از فلسطین خارج شیم (غربیا اینو میگن، آمریکا و انگلیس و فرانسه و .... سران یهود فرعونی). خب همه می‌دونند و همیشه شنیدند که اینا می‌گفتند اسرائیل متحد و... ماست و همه اسرائیل رو نوکر غرب و کارای اسرائیل رو کارای غرب می‌دونند. یه راهکار احمقانه برای این بخش داشتند: چند هفته تغییر موضع درباره اسرائیل بدهند بعد به نوکرشون بگن این کار رو بکن. طرف دستش رو گذاشت روی چشمش و گفت الان شب هست دیگه؟! به همین ابلهانه ای. سیاستمدارانِ ابله و احمق. سطحِ پایین‌ترِ این طرح رو قبلا با ترامپ و آمریکا اجرا کرده بودند. ترامپ ۲ تا کار کرد که نظر و دستور همه دولت های غربی بود: خارج شدن از برجام و ترور سردار قاسم سلیمانی. اما هزینه ش رو بر دوش یک نفر گذاشتند، دشمن ظاهری (با فریبکاری) و در حقیقت همکار و همفکرشان ترامپ. ترامپ فقط بازیگر ظاهری غربی ها بود، دستور دهنده غربی ها بودند. همین کار رو با نتانیاهو و اسرائیل میخوان انجام بدهند و هزینه ش رو بر دوش یک نفر و یک رژیمِ درِپیت و ازکارافتاده بذارند با پایان انتحاری. غربی ها از الان میانجی ها رو هم آماده کردند!!! چه بسا رفتن رضا پهلوی به فلسطین اشغالی هم برای نمایش و ظاهرسازی دیگری است. بعد از چند حمله کوچک اسرائیل، رضا پهلوی میخواد فراخوان اعتراض بده و مثلا برخی هم (که ما باید فکر کنیم از طرفدارانش هستند) بیایند و تخریب از داخل. که اصل ماجرا این است که رضا پهلوی نقش سفیدکننده نیروهای یهودی موساد در ایران رو داره، چون برچسب طرفداران رضا پهلوی از برچسب طرفداران اسرائیل موجه‌تر هست پیش مردم و علی کریمی و ... هم بازیچه موجه‌تر کردن بودند (با اینکه می دانستند کارشان تمام است و آبروشان تمام، ولی دشمن انتحار کرد و خودزنی به خاطر موجه‌تر کردن جلوه طرفداران رضا پهلوی به نسبتِ ماموران موساد اسرائیل). سعی برای ایرانی معمولی نشان دادن ماموران موساد است تا (ادامه دارد)
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    (ادامه پیام قبل) آوردن رضا پهلوی به فلسطین، سعی برای ایرانیِ معمولی نشان دادن ماموران موساد در ایران است بعد از فراخوان رضا پهلوی، تا هم به راحتی دستگیر نشوند و هم اعدام. مثلا آمریکا به رئیس سیا واحد ایران گفته وقتی به نتانیاهو گفتیم حمله کن،‌ شما هم از داخل حمله کنین به نام اعتراض. واحد ایران سیا گفته اینطوری زود دستگیر میشیم و همه اعدام. چون تابلو هست مامور آمریکا و اسرائیل هستیم. از نظرشون مردم، همه همه، نزدیک ۹۹.۹۹ درصد با اعدام ماموران موساد موافقند، اما با اعدام عنوان «مردمِ معمولیِ فریب خورده از رضا پهلوی» درصد کمتری موافقند مثلا ۹۰ درصد. برای همین نمایش رضا پهلوی رو انداختند برای مردمی نشان دادن و اعدام نشدن.// راهکار: افشای علنی و مکرر ماهیت شبکه مخفی یهود در ایران برای مردم با اسم های مهدی و عباس و ... ! و با ثبت دین اسلام در مدارکشان! و ارتباطشان با موساد و سیا .با آوردن عکس ها مثلا خاخام شوفظ که عین آدمای هيئتی هست قیافش :)). نمونه های مکرر برای باور کردن تصویری (عین الیقین) و نه باور علمی و اطلاعاتی (علم الیقین). شبکه مخفیِ یهودی های مخفی. و اینکه رضا پهلوی و خاندان پهلوی هم حتی شاید یهودی اند و اینکه زیر نظر سیا و شبکه سازی سیا هست. (هرچند اعدام همین عنوان همراهان اسرائیل در حمله کشور ایران هم کاملا پذیرفتنی است.)// یه عده هم اون روز بلند میشن میگن اینا فریب رضا پهلوی رو خوردند و دلسوزی برای ماموران سیا و موساد می‌کنند و بدوبیراه به رضا پهلوی حتی با عنوان خائن می‌دهند و به ماموران موساد و سیا با عنوان فرزندان فریب خورده مان (از رضا پهلویِ خائن) یاد می‌کنند :)) و اینکه حکومت باید عاقل باشه این فرزندان فریب خورده مان را اعدام نکند! احتمالا برای طبیعی‌تر شدن این سناریو باید کم سن های موساد رو هم به صحنه بیاورند تا عنوان فریب خوردگی مقداری با ظاهرشان مطابقت کند و احتمالا الان همان ماموران دارند عکس با گیتار و میکروفون و... میگیرند :)) و فیلم پر می کنند:))‌ برای مردمی نشان دادن ماموران!!! باورپذیری عنوان فرزندان فریب خورده از رضا پهلویِ خائن :)) درواقع چندتا مهره سوخته رو دارند انتحاری استفاده می‌کنند، اسرائیل و رضا پهلوی و علی کریمی و... برای یه نقشه احمقانه و از پیش باخته. اما روشنگری از نقشه های آینده شون به مردم نقشه رو بازنده تر می کند.لطفا منتقل کنید
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    (ادامه دوم پیام قبل) اما یکی از وجوه احمقانه طرح شون اگر این باشد که گفته شد این است که اسرائیل کارش تمام است به دست ایران و محبوب تر شود در جهان و دوم اینکه سفید نمی شود همکار اسرائیل با نام دلسوزی و حتی با فحش به رضا پهلوی! حتی اگر اعدام ۱۰۰ ها نفر باشد عادیه...
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    وعده نابودی اسرائیل هم در قرآن هست و هم در کتب یهود، برن بالا بیان پایین اسرائیل را به شدت نابود خواهیم کرد. برای نابودیتون نیازی به بمب اتم نداریم صهیونیست های نجس.
  • دهقان IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    0 0
    ای غاصبان صهیونیسم در خاک اشغالی اول قبر بکنید برای خودتون بعد اینقدر زر پسیه بزنید و ایران تهدید نمایید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس