باربي جديد به نام "دختر ويدئويي" وارد بازار تهران و برخي شهرستان ها شده که يک گردنبند با قابليت فيلم‌برداري به صورت دوربين مخفي دارد و از لحظات خصوصي خانواده تصويربرداري نموده و به پايگاه‌هاي اينترنتي مي فرستد.

به گزارش خبرنگار مشرق، محصول جديد عروسک باربي به نام "دختر ويدئويي" (Video Girl) به بازار جهاني عرضه شده است که مجهز به دوربيني در گردن عروسک مي باشد و از اين طريق از لحظات خصوصي خانواده ها تصويربرداري نموده و ممکن است تصاوير نامناسبي را به پايگاه‌هايي اينترنتي مختلف مانند يوتيوب بفرستد.

نحوه انتقال تصاوير خصوصي فيلمبرداري شده توسط باربي به اينترنت، به اين صورت است که، کاربر يا استفاده کننده از اين عروسک براي دانلود جديدترين موسيقي و مدل هاي رقصيدن عروسکش ، ناگزير به اتصال عروسک به کامپيوتر و اينترنت است. عمليات انتقال اطلاعات به صورت برنامه ريزي شده از قبل، در نرم افزار آن قرارداده شده و هنگام اتصال به اينترنت به صورت خودکار تصاوير فيلمبرداري شده بر روي سرور سايت کپي مي گردد.

ورود باربي دوربين دار  از دو جنبه واجد احتياط و اعلام هشدار به خانواده هاست. اول نقض حريم خصوصي خانواده ها است به طوري که با وجود اين عروسک گويا خانواده همواره در ديد يک دوربين مخفي قرار دارد و دوم آن که اين دوربين مخفي ابزراي براي جاسوسي سرويس هاي اطلاعاتي نيز محسوب مي شود.
عروسک باربي دوربين دار به بازار ايران نيز وارد شده و در فروشگاه هاي تهران عرضه مي شود. اين عروسک در برخي شهرستان ها نيز توزيع شده است.

اين موضوع هشدارهاي روانشناسان آمريکايي را نيز برانگيخته و در اين زمينه خواستار تحريم اين محصول شده اند.

چندي پيش يک روان‌شناس آمريکايي، بخاطر دوربيني که در عروسک‌هاي باربي جديد تعبيه شده، خواستار تحريم آن توسط والدين شد."دانيلا ميلتيک" (Daniella Miletic) از والدين کودکان آمريکايي خواست عروسک باربي جديد را تحريم کنند. نکته مهم در استفاده از اين وسايل، نقض حريم خصوصي شهروندان جامعه نيست. بلکه استفاده جاسوسي که از اين وسايل مي شود در خور اهميت بيشتري است.
دانيلا ميلتيک در مقاله خود نوشت: عروسک‌هاي باربي جديد، که دوربيني درون آن‌ها کار گذاشته شده است، نگراني‌ايي در مورد مسئله حريم خصوصي مصرف‌کنندگان ايجاد کرده است. اين عروسک‌هاي وينيل متعلق به شرکت "متل" (MATTEL) سال‌هاست که در دست مصرف‌کنندگان هستند؛ ولي فناوري‌هاي روز به آنها افزوده شده است. مدل جديد اين عروسک‌ها که دوربيني در آنها کار گذاشته شده، باعث نگراني وکلاي حريم خصوصي و همچنين برخي روان‌شناسان شده است.

ميلتيک ادامه داد: اين باربي جديد که "دختر ويدئويي" (Video Girl) نام دارد، به خاطر اين مسئله که به کودکان اين امکان را مي‌دهد با استفاده از دوربيني که در گردنبند آن تعبيه شده، از خودشان و ديگران فيلم بگيرند، مورد انتقاد قرار گرفته است. اين عروسک که قيمت آن حدود 110 دلار است، يک صفحه نمايش ال.سي.دي کوچک در پشت خود دارد و که مي‌توان آن را به رايانه انتقال داد.

به گفته اين نويسنده، "سالي مک‌کورمک" (Sally-Anne McCormack) روان‌شناس باليني بر اين باور است که ممکن است فيلم‌هاي گرفته شده توسط اين عروسک ناآگاهانه و براي مقاصد سوء در اينترنت مورد استفاده قرار گيرد. وي از والدين خواست اين عروسک را تحريم کنند. يک زن آمريکايي که چهار فرزند دارد، در اين مورد مي‌گويد: "اين عروسک در واقع يک دوربين مخفي است. کودکان آن گونه که بزرگسال‌ها به اين فيلم‌ها مي‌نگرند، آنها را تماشا نمي کنند و ممکن است تصاوير نامناسبي را به پايگاه‌هايي اينترنتي مختلف مانند يوتيوب بفرستند".

وي ادامه داد: "مايکل پيرس" (Michael Pearce) از موسسه "ليبرتي ويکتوريا" (Liberty Victoria) بر اين باور است که تلاش براي متوقف کردن توليد دستگاه‌هاي فيلم‌برداري کوچک مانند اين عروسک بي‌فايده است و استراليا بايد قوانين مناسب‌تري را در مورد حفظ حريم خصوصي مردم در مقابل استفاده ناصحيح از فناوري‌هاي جديد وضع کند.

ميلتيک به نقل از پيرس ادامه داد: "ممکن است رويدادي شخصي و خصوصي در مورد اين عروسک‌ها پيش آيد که شخص دوست نداشته باشد ديگران از آن مطلع شوند. فايده‌اي ندارد که مانع پخش اين گونه چيزها شويم. فقط بايد اطمينان حاصل کنيم که اين فناوري‌هاي جديد در يک محيط قانوني گسترش مي‌يابند که حريم خصوصي مردم در آن به درستي حفظ مي‌شود. محيط کنوني چنين ويژگي‌هايي ندارد".

وي همچنين در ادامه نوشت: "کريستوفر زين" (Christopher Zinn) از اعضاي گروه طرفدار مصرف‌کننده "چويس" (Choice) مي‌گويد که اين دستگاه تنها يکي از صدها دستگاه ديگري است که دوربين مخفي در آنها کار گذاشته شده است. وي در اين باره گفت: نمي توان مانع ابتکار شد. گسترش دستگاه‌هاي تلفن همراه و قلم‌هاي داراي دوربين مخفي... از اين دستگاه‌ها بسيار در دسترس مردم است. من نمي توانم بفهمم که چرا اين عروسک جديد تعادل را برهم ميزند و يک وسيله سرگرمي را به يک وسيله انحرافي تبديل مي‌کند. با کاهش قيمت دوربين‌هاي تصويربرداري، دستگاه‌هاي مشابه ديگري نيز روانه بازار خواهد شد. به نظر من عادلانه نيست که بگوييم اسباب‌بازي کودکان نبايد دوربين داشته باشند.

 barbie_video_girl_doll-.jpg

دانستنش خالي از لطف نيست که امروزه از دوربين تلفن همراه ، دوربين لپ تاپ ، ميکروفن لپ تاپ و finger print, گرفته تا مکالمات تلفني ، ايميل ها و voice chat و video chat، به ابزاري براي جاسوسي تبديل شده اند و توسط آژانس امنيت ملي آمريکا (NSA) کنترل مي شوند. اين موضوع صرفا به افراد سياستمدار و يا افراد خاص جامعه آمريکا اختصاص ندارد؛ بلکه براي افراد همه جوامع در سراسر دنيا در نظر گرفته شده و رفتار و مکالمات همه انسانها را در همه جا پوشش مي دهد. رسالت سازماني و ماموريت NSA کنترل روابط و اطلاعات افراد در سراسر دنياست.
عروسک باربي نيز نقش غير قابل انکاري در گسترش سبک زندگي آمريکايي بويژه در ميان دختران دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس