کد خبر 1474024
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
ترکیه، صندوق بازسازی بلایای طبیعی تأسیس می‌کند

پیشنهاد قانونی ایجاد صندوق بازسازی بلایای طبیعی در مجمع عمومی مجلس ترکیه پذیرفته شد که پس از تصویب نهایی، اعتبار مورد نیاز برای کارهای زیربنایی تامین خواهد شد.

به گزارش مشرق، پیشنهاد تاسیس این صندوق در ۱۰ ماده تنظیم شده و برای شروع کار، از منابع مالی این صندوق به منظور بازسازی و احیای مناطق آسیب دیده از زلزله اخیر ترکیه استفاده خواهد شد.

تارنمای خبری استار اعلام کرد: با تاسیس این صندوق، علاوه بر وجوه و اعتبار ویژه تعیین شده در قانون بودجه صندوق، کمک‌های نقدی داخلی و خارجی و نیز وام‌های داخلی و خارجی نیز در صندوق بازسازی بلایای طبیعی جمع‌آوری و ذخیره خواهد شد.

بنا به اعلام این رسانه، ریاست هیات مدیره صندوق بازسازی بلایای طبیعی به عهده وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه خواهد بود.

بر اساس پیشنهاد قانونی، هیات مدیره این صندوق متشکل از وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی، وزیر نیرو و منابع طبیعی، وزیر کشاورزی و جنگلداری، وزیر کشور، وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌ها و رئیس سازمان بودجه خواهد بود.

هزینه درست منابع مالی در مناطق اعلام شده و فاجعه زده، مدیریت و انتقال منابع لازم برای پهنه بندی و اجرای کارهای زیربنایی، ارجاع فعالیت های اجرایی به نهادها و سازمان های عمومی از جمله وظایف این صندوق تعیین شد است.

بنا به پیشنهاد قانونی ارائه شده، صندوق پس از تاسیس براساس استانداردهای حسابرسی مستقل حسابرسی شده و معارف از مالیات خواهد بود و داده‌های مالی آن در مورد منابع و نقل و انتقالات وجوه نیز حداکثر به صورت فصلی منتشر خواهد شد.

مجلس ملی ترکیه امروز اعضای کمیسیون ۲۱ نفره بررسی زلزله را نیز تعیین کردند که با آغاز به کار آنها، پیامدهای زلزله در ۱۱ استان جنوبی این کشور در زمینه ایجاد ساختمان مقاوم در برابر زلزله و تعیین تدابیر لازم و افزایش کارایی سیاست های مدیریت شهری بررسی و گزارش خواهد شد.

وقوع زلزله مهیب زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری ۶ فوریه ۲۰۲۳ (۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) ترکیه و سوریه که جان ۴۸ هزار ۴۴۸ نفر را در جنوب ترکیه گرفت، علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد این دو کشور بر جای گذاشت.

پس از این زلزله که خسارت آن توسط بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه(TEPAV) بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار برآورد شده، مقامات ترکیه به فکر ایجاد ساز و کاری برای مدیریت بحران و بلایای طبیعی در کشور خود افتادند.

بر همین اساس، موسسه «سپر خطر ترکیه» در ۱۳ گروه تخصصی و با حضور کارشناسان دانشگاهی فعال شد تا در زمینه مطالعات علمی، تخصصی و میدانی درباره تمام خطرات و حوادث محتمل در ترکیه فعالیت کند و با نظر کارشناسی آنها، مقررات و آیین نامه‌های قانونی جدیدی تدوین و تصویب کند.

به گزارش شبکه خبری تی. آر. تی، در پی این زلزله، بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجبور به کوچ و مهاجرت از محل زندگی خود به مکانی دیگر شده‌اند.

این رسانه با اشاره به نقل مکان و جا به جایی بیش از چهار میلیون نفر از جمعیت مناطق جنوبی ترکیه به علت تبعات زلزله اعلام کرد: پس از این زلزله، ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ساکن در شهرها نیز به روستای اجدادی خود بازگشته‌اند.

بنا به اعلام مدیر بانک جهانی، زلزله اخیر در ترکیه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان ۱۱ استان ترکیه را بی خانمان کرده و یا به محل سکونت آنها خسارت وارد کرده است.

هر چند که خسارت دقیق این زلزله که از آن به عنوان «فاجعه قرن» یاد می‌شود، هنوز مشخص نشدهاست، ولی برخی نهادهای اقتصادی برآوردهای خود را از میزان خسارت این زلزله اعلام کرده و گفته اند که اقتصاد ترکیه به سختی می‌تواند از زیر بار خسارت این رویداد کمر راست کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس