نماینده ایران: اروپا سناریوی برد - باخت را کنار بگذارد و نگرش خود نسبت به ایران را تغییر دهد

نماینده دائم ایران در آژانس انرژی اتمی با بیان اینکه اتحادیه اروپا باید سناریوی برد- باخت را کنار بگذارد و نگرش خود را نسبت به ایران تغییر دهد، گفت: ناکارآمدی این رویکرد استبدادی بارها ثابت شده است.

به گزارش مشرق، «محسن نذیری اصل» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز (چهارشنبه) ۱۷ اسفند ماه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع ایران خطاب به نمایندگان کشورهای عضو ضمن تشریح مواضع کشورمان، به قصد و نیت واقعی غربی‌ها در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

نذیری اصل در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به گزارش جدید مدیرکل آژانس در مورد اجرای برجام در ایران گفت: آنچه معمولاً در این میان نادیده گرفته می‌شود تعهدات متقابلی است که برای ایالات متحده و اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در همان قطعنامه اجرای برجام ذکر شده است.

وی افزود: اگر ما یک آژانس بین‌المللی جهت نظارت بر گسترش تحریم‌های غیرقانونی داشتیم، گزارش مربوط به نقض تعهدات ایالات متحده و اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) طولانی خواهد بود.

سفیر و نماینده دائم ایران با تأکید مجدد بر اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف، کاملاً صلح‌آمیز و در راستای حقوق ایران بر اساس NPT بوده و تحت نظارت و راستی‌آزمایی پادمان‌های آژانس است، عنوان کرد: مدیرکل در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود در چهارم مارس ۲۰۲۳ گفت که «ما قادر به بازرسی هستیم و می‌توانیم در مورد هر گرم مواد غنی شده موجود در آنجا حسابرسی کنیم.»

نذیری اصل همچنین با اشاره به برخی بیانیه‌های تکراری که از ایران می‌خواهد به اجرای تعهدات مربوط به برجام ادامه دهد، افزود: این کشورها نه تنها عمداً تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط کردند، بلکه نهایت تلاش خود را برای پنهان کردن یک واقعیت بسیار واقعی انجام دادند که برجام دارای شرکت کنندگان دیگری و همچنین ضمیمه‌هایی است که باید بدون تأخیر بیشتر توسط آن شرکت کنندگان اجرا شود.

به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی، جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات، فعال‌ترین هیأت بوده و ابتکارات بسیاری را برای پر کردن شکاف‌ها در مذاکرات مطرح کرده است.

نذیری اصل افزود: با توجه به همکاری‌ها و رایزنی‌های اخیر با آژانس و چشم‌انداز مثبت برای رسیدگی به مسائل پادمان باقیمانده، معتقدیم که در صورت وجود اراده سیاسی برای پایان دادن به مذاکرات، شرایط مهیا است.

وی همه شرکت‌کنندگان در برجام، به‌ویژه اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی را فراخواند تا در فرآیندی که منجر به راه‌حلی مناسب برای موضوع مورد نگرانی مشترک شود، حرکت کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: ما بیش از کلمات به اقدامات مشخص در راستای اهداف مشترک خود و همچنین خودداری از پیگیری منافع سیاسی محدود نیاز داریم. نمی‌توان با اجرای کامل تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده یا مسدود کردن سرمایه‌های ایران در قلمرو خود، به طور واقعی از برجام حمایت کرد.

نذیری اصل همچنین به بیانیه‌های اتحادیه اروپا، سه کشور اروپایی و آمریکا اشاره کرد و گفت: این کشورها، که بسیاری از آنها کشورهای چتر هسته‌ای و یا عضو ناتو هستند، هرگز سعی نکردند اذعان کنند که ایران سابقه‌ای درخشان در الحاق به سازوکارهای مقابله با تسلیحات کشتار جمعی دارد. با این اوصاف، به نظر می رسد که آنها به جای ایفای نقش مثبت در پرداختن به مسائل قبلی، از دستور کار سیاسی دیگری پیروی می‌کنند.

سفیر و نماینده دائم همچنین خطاب به نمایندگان کشورهای عضو، به نیات و اهداف کشورهای غربی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: کشورهای غربی مایلند گزینه ایران برای برنامه هسته‌ای صلح آمیز را به گزینه‌ای پرهزینه تبدیل کنند تا ایران حق مسلم خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را دنبال نکند.

وی افزود: آنها به دنبال برجسته کردن و حفظ موضوعی در آژانس هستند که ذیل آن، موضوع مهم و به شدت نگران کننده برنامه هسته‌ای نظامی رژیم اسرائیل، که منبع بی‌ثباتی در منطقه ما و تهدیدی برای صلح و امنیت است، به حاشیه رانده شود.

نذیری اصل عنوان کرد: این دولت‌ها می‌خواهند محیطی ایجاد کنند که یک کشور مستقل یعنی ایران نتواند منافع ملی خود را با رعایت کامل قوانین بین‌المللی دنبال کند و از این طریق به توسعه پایدار خود دست یابد. این دولت‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا واقعیت‌ها را تحت الشعاع قرار دهند و یک دستورکار سیاسی محدود را دنبال کنند. برای این منظور، آنها تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا اجازه ندهند که یک بازیگر اصلی در منطقه نقش خود را در برابر مداخلات خارجی ایفا کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا باید بداند که اینجا بحث بر سر بردن سهم بیشتر نیست. آنها باید سناریوی برد- باخت را کنار بگذارند و نگرش خود را نسبت به ایران تغییر دهند. ناکارآمدی این رویکرد استبدادی بارها در رابطه با ایران ثابت شده است.

نذیری اصل در پایان گفت: با توجه به ادله فوق و همچنین شواهد و ادله‌های قانع‌کننده‌ بیشتر، جامعه بین‌المللی می‌تواند به این نتیجه برسد که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران موضوع اصلی آژانس نیست. اما وقتی از بالا نگاه کنیم، درمی‌یابیم که یک دستورکار سیاسی کوته بینانه توسط این دسته کشورها دنبال می شود تا آژانس را از رسیدگی به موضوع و حل آن بر اساس دلایل فنی باز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    0 0
    خباثت انگلیس چرا بی پاسخ مانده؟! تحریم کردن آنها علیه ایران با تقسیم کاری به چند دسته تقسیم شده! ۱. آمریکا تحریم می کند بعد کنار می روو ۲. سه کشور اروپایی تحریم می کنند و کنار می روند ۳. هر دو گروه به اتفاق هم تحریم می کنند. ۴. تک ،تک سه کشورهای اروپایی این ماه انگلیس، ماه بعد فرانسه و بعد آلمان...یعنی تکی عمل می کنند ایران رو دچار تشویق و یک تکنیک گیج کننده اعمال می کنند تا کسی تابلو نشود.. سفارت انگلیس رو ببندید حداقل بعد از تعیین تکلیف برجام.
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    0 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس