کد خبر 1471258
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
اوکراین

یک پایگاه خبری اروپایی برآورد کرد، بلغارستان تا کنون به صورت غیر مستقیم بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات و مهمات برای اوکراین فرستاده است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری اروپایی «یوراکتیو» با دست زدن به تحقیقاتی مشخص کرد، بلغارستان در دو سال گذشته به میزان بیش از یک ملیارد دلار تسلیحات از طریق کشورهای ثالث برای کی‌یف فرستاده است.

طبق داده های این پایگاه خبری، بلغارستان بر خلاف موضع رسمی مقام‌های این کشور، حتی قبل از شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین، به صورت غیرمستقیم به اوکراین تسلیحات و مهمات فروخته است.

به نوشته پایگاه خبری یوراکتیو، ولیزار شالامانوف، وزیر دفاع موقت سابق بلغارستان گفت: «شرکت‌های تسلیحاتی بلغارستان به خریداران اوکراینی به صورت مستقیم تسلیحات و مهمات نمی‌فروشند چون طبق یک عرف موجود، چنین معاملاتی را از طریق برنامه‌های خارجی انجام می‌دهند.»

به گفته این مقام بلغارستانی، عمدتا تسلیحات بلغارستانی با حمایت انگلیس، لهستان و آمریکا تحویل کی‌یف داده می‌شوند.

به گزارش این وبسایت اروپایی که مقر آن در شهر بروکسل است، صنعت تسلیحات بلغارستان در سال ۲۰۲۲ در زمینه فروش تسلیحات به خریداران خارجی به ویژه لهستان و رومانی که سلاح‌ها را به اوکراین منتقل کردند، رکورد شکنی کرده است. بزرگترین کارخانه تسلیحات سازی دولتی بلغارستان افزایش ۱۰۰ درصدی فروش خود در این مدت را گزارش کرد در حالی که ارزش مجوزهایی که مقامهای این کشور از فوریه ۲۰۲۲ برای صادرات تسلیحات صادر کردند، بین ۱.۱ تا ۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است. همزمان وزارت صنعت و اقتصاد بلغارستان اعلام کرده، از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ۱۴۰۰) تا ژانویه ۲۰۲۳ هیچ درخواستی نزد کمیسیون کنترل صادرات این کشور برای معاملات تجاری خارجی با نهادهای دولتی یا شرکت‌های اوکراینی ثبت نشده و بنا بر این به ادعای این وزارتخانه، بلغارستان برای این دوره هیچ مجوزی برای صادرات صادر نکرده است.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، «رومن رادف»، رئیس جمهور بلغارستان در ماه ژانویه با افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین ابراز مخالفت کرده و گفت، این کار ممکن است منجر به بروز یک جنگ جهانی شود. او همچنین اضافه کرد،‌ بلغارستان نباید به اوکراین تسلیحات فرستاده و به این ترتیب از ادامه جنگ در این کشور حمایت کند.

اواسط ماه ژانویه، روزنامه آلمانی «ولت» گزارشی درباره وجود یک برنامه مخفیانه برای تحویل مهمات بلغارستان به کی‌یف منتشر کرد. این روزنامه نوشت، بلغارستان در بهار گذشته بالغ بر یک سوم ملزومات ارتش اوکراین در مرحله اولیه جنگ در این کشور را ارائه کرده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • از شهرستان سراب IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    1 0
    اروپا خوب متوجه شده در سایه سکوت و همراهی غیر مستقیم آمریکا روسیه در صدد ایجاد خطر ارضی برای اروپاست خرس خفته شوروی بیدار شده و مرزهای اروپای شرقی رو به خطر انداخته درسته ما در وهله اول خوشحالیم که روسیه با غرب و ناتو بصورت غیر مستقیم وارد جنگ شده و داره برای اونها هزینه تراشی میکنه و شاید فکر کنیم برنده شدن روسیه در این نبردها برای ما سودمنده ولی همه چیز این نیست روسها بعد از لشگر کشی به گرجستان نشان دادند ترسی از حملات نظامی به کشورهای همجوار ندارند اگر انها در اوکراین برنده شوند قویتر شده و برای اشغال سرزمینهای روسی زبان همجوار اقدام خواهند کرد انها از دیر باز چشم طمع به سرزمینهای همسایگان داشتند شمال قزاقستان هم جمعیت قابل توجهی روسی زبان داشت که دولت قزاقستان متوجه نیات روسها شده و پایتخت رو از جایی خوش اب و هوا و معتدل به دشتها و توندراهای بسیار سرد در مرکز و شمال قزاقستان برد تا خطر تجزیه طلبی از بین بره
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    0 0
    اسلاوا اوکراین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس