کد خبر 1471152
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
جنگ اوکراین و آمریکای غرق در بحران‌های خودساخته

«حنیف غفاری» کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی با اشاره به اظهارات رئیس سازمان سیا می‌نویسد: برخلاف تصور اولیه مقام‌های آمریکایی، جنگ اوکراین نمی‌تواند مصداق تنش مدیریت‌شده در نظام بین‌الملل باشد.

به گزارش مشرق، «حنیف غفاری» کارشناس مسائل بین‌الملل، در یادداشتی به ارائه دیدگاه‌های خود در خصوص جنگ اوکراین و رمزگشایی از سخنان رئیس سازمان سیا در این خصوص پرداخته و این چنین می‌نویسد: گذشت یک سال از جنگ اوکراین، قدرت خطرپذیری روسیه را در برابر اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن علیه مسکو دوچندان کرده و افزایش مخالفت‌ها با استمرار جنگ اوکراین در غرب در شکل‌گیری این روند بی‌تأثیر نبوده است، ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به تازگی در گفت و گو با شبکه «سی.بی.اس» نکات قابل تأملی درباره دغدغه‌های امنیتی آمریکا در نظام بین الملل بیان کرد.

در بخشی از این مصاحبه درباره جنگ اوکراین اعتراف کرد، روابط خصمانه آمریکا و روسیه به حد کنترل ناپذیری رسیده است. وی گفت: فکر می‌کنم حتی در شدیدترین روابط خصمانه با روسیه قرار داریم و در این وضعیت نیز باز نگه داشتن خطوط ارتباطی مهم است. در حال حاضر تماس زیادی با روسیه وجود ندارد.

رمزگشایی از سخنان رئیس سازمان سیا چندان دشوار نیست. برنز خواسته یا ناخواسته از شکست راهبرد «خلق تنش های مدیریت شده» درحوزه امنیتی و سیاست خارجی آمریکا پرده برداشت. حدود یک سال قبل، زمانی که اصرار ناتو مبنی بر گسترش ناتو به شرق و محاصره راهبردی روسیه به عاملی برای واکنش روسیه و آغاز جنگ اوکراین تبدیل شد، مقام های آمریکایی معتقد بودند بحرانی کنترل شده یا قابل کنترل را برای مهار بازی روس ها در نظام بین الملل خلق کرده‌اند.

اتخاذ سیاست‌های مداخله جویانه خطرناک تسلیحاتی در جنگ اوکراین از سوی آمریکا و پیشبرد راهبرد نخ نمای «هم جنگ هم صلح» در برخی برهه‌های زمانی یک سال اخیر نشان می‌داد واشنگتن در این معادله خود را متغیری مستقل و دیگران ازجمله روسیه را متغیری وابسته پنداشته و این درحالی است که حتی برخی اعضای ناتو مانند مجارستان، یونان، کرواسی و... نیز پیروی مطلق از دستورات آمریکا را در جنگ اوکراین در دستورکار قرار ندادند و در مواردی با خواسته‌های واشنگتن در این منازعه پیچیده مخالفت کردند.

آمریکا حتی در درون ناتو نیز نتوانست به فرمانده بلامنازع یا همان متغیر مستقل مطلق تبدیل شود؛ در چنین وضعیتی نسبت روسیه با آمریکا مشخص است. گذشت یک سال از جنگ اوکراین ، قدرت خطرپذیری روسیه را در برابر اقدامات تحریک آمیز واشنگتن علیه مسکو دوچندان کرده و افزایش مخالفت ها با استمرار جنگ اوکراین در غرب در شکل گیری این روند بی تأثیر نبوده است.

اظهارات برنز نشان می‌دهد، برخلاف تصور اولیه مقام‌های آمریکایی، جنگ اوکراین نمی‌تواند مصداق تنش مدیریت شده در نظام بین‌الملل باشد. ابراز نگرانی رئیس سازمان سیا از بسته شدن خطوط ارتباطی روسیه و آمریکا بازتابی از نگرانی بزرگتر وی مبنی بر بروز رفتارهای غیر قابل پیش بینی از سوی مسکوست. در این صورت، واشنگتن نه تنها قدرت مدیریت بحران خودساخته‌ای به نام جنگ اوکراین، بلکه قدرت پیش بینی صحنه در دیگر نقاط جهان را نیز از دست خواهد داد.

توهم‌پردازی نظریه‌پردازان دموکرات و جمهوری‌خواه که مبتنی بر پیش فرض تسلط مطلق آمریکا بر پدیده‌های خودساخته شکل می‌گیرد، در حال تبدیل شدن به هزینه‌هایی واقعی و جبران‌ناپذیر در سیاست خارجی این کشور است. در چنین شرایطی مدیریت بحران‌ها جای خود را به هضم واشنگتن در بحران‌ها خواهد داد.

این قاعده درباره جنگ اوکراین نیز صادق است. شاید واشنگتن هیچ گاه تا این حد هزینه‌های اصرار خود بر محاصره راهبردی روسیه را به وسیله گسترش ناتو به شرق بالا ندیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    0 0
    آمریکا حداقل در مورد روسیه بنظر میرسه یکجا هزینه سیاست های طویل المدت خود در مورد روسیه که از زمان جنگ دوم جهانی هست و بالاخره با جنگ روسیه و اوکراین صورت عریانی بخود گرفته بپردازد اگر چه بقیه و از جمله اروپا را هم بی نصیب نگذاشت . طوریکه عواقب آن بهتر و بیشتر در مورد این کشورها در آینده آشکار میگردد بخصوص کشورهای بلوک شرق که به ناتو پیوستند و اکنون امکانات خود که مربوط به زمان شوروی بود را بخواست آمریکا در اختیار اوکراین قرار میدهند بدون اینکه جایگزین و توان معلوم داری در بین باشد
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    1 0
    روسیه 2 میلیون نیرو در اول جنگ داشت 200 هزار وارد اوکراین کرده اوکراین 200 هزار نیرو داشت الان با بسیج عمومی به 1 میلیون نفر رسانده چرا روسیه واقعا با 30 درصد یا 50 درصد توانش حمله نمی کند آیا پریگوژین راست می گوید
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    1 0
    روسیه باید بسیج نسبی دیگری را اعلام نماید چون برای فتح سه استان شمالی رود دونیپر روسیه بهتر می باشد حمله ای از شمال کیف آغاز کند
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    1 0
    چین در هر صورت تحریم خواهد شد چه با تسلیح اوکراین چه با حمله به تایوان اما تحریم به خاطر اوکراین بهتر از تحریم بخاطر تایوان است چون جنگ با تایوان جنگ در خانه برای چینی ها محسوب می شود پس بهتر است چین روسیه را تسلیح نماید و جنگ نیابتی به سبک ایرانی ها انجام دهد
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    1 0
    باید پوتین میدان جنگ اوکراین را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم نماید و اینطور نباشد که ارتش و بسیج مردمی روسیه در یک خط و نزدیک به هم نبرد کنند و بعدش به همدیگر بپرند و مرتب دعوا کنند هر کدام کم کاری کردند پوتین آنها را برکنار نماید بدون رودربایستی
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    1 0
    امریکا تایوان و کره و ژاپن را تسلیح می کند چین نیز باید روسیه را تسلیح نماید
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    1 0
    بازگشت تدریجی اوکراینی ها به کشور اوکراین نشان دهنده قطع نشدن 80 درصدی برق و آب و هتل شدن کشور اوکراین است باید سریع روسیه زیرساخت ها را هدف قرار دهد هم پلها و هم مخابرات و برق اوکراین را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس