کد خبر 1586419
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات فلسطین مطلبی درباره فروش سلاح به اسرائیل منتشر کرد و نوشت:

همزمان با ادامه جنگ رژیم صهیونیستی و حماس در نوار غزه، تعدادی از سازمان‌های بشردوستانه، نهادهای وابسته به سازمان ملل و مقامات اتحادیه اروپا از کشورهایی که به اسرائیل تسلیحات نظامی ارائه می‌کنند خواستند که حمایتشان از تل‌آویو را متوقف کنند.

العربیه انگلیسی با انتشار گزارشی، نگاهی داشته است به کشورهایی که با وجود درخواست‌های فزاینده برای آتش‌بس، به ارسال تسلیحات به اسرائیل ادامه داده‌اند.

انگلیس: بر اساس گزارشی از «کارزار علیه تجارت اسلحه»، صنعت تسلیحات انگلیس 15 درصد از اجزای هواپیماهای جنگی رادارگریز «F35» را که در حال حاضر در غزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، تامین می‌کند. ارزش قرارداد این قطعات حدود 428 میلیون دلار برآورد شده است.

دیده‌بان حقوق بشر نیز در دسامبر 2023 گزارش داد که انگلیس از سال 2015 مجوزهایی به ارزش دستکم 594 میلیون دلار برای صادرات نظامی به سرزمین های اشغالی صادر کرده است. این صادرات شامل ارائه هواپیما، موشک، تانک، فناوری و مهمات بود.

گزارش‌های دیگر نیز از این حکایت دارند که بین سال‌های 2018 و 2022، انگلیس مجوزهایی برای صادرات تسلیحات به ارزش 186 میلیون دلار صادر کرد. با این حال، گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس، گفت که صادرات دفاعی این کشور به اسرائیل «نسبتا اندک» است و در سال 2022 بالغ بر 54 میلیون دلار بوده است.

با این که چندین سیاستمدار انگلیسی از دولت این کشور خواسته‌اند مجوزهای صادرات تسلیحات به اسرائیل را به دلیل درگیری‌های جاری با حماس لغو کند، دولت به چنین نگرانی‌هایی با اشاره به سیستم مجوز صادرات استراتژیک انگلیس پاسخ داده و بر حق دفاع اسرائیل از خود تاکید کرده است.

دانمارک: لارس لوکه راسموسن، وزیر خارجه دانمارک در ژانویه اعلام کرد که در مجموع 15 شرکت دانمارکی اجزای جت‌های جنگنده F35 را که در بمباران غزه مورد استفاده قرار گرفتند، تامین می‌کنند.

هفته گذشته، گروهی از سازمان‌های غیردولتی دانمارک بیانیه‌ای صادر کرده و از دولت خواستند که به صادرات تسلیحات این کشور به اسرائیل پایان دهد. آنها تاکید کردند که نگرانند از این سلاح‌ها برای ارتکاب جنایات جنگی علیه غیرنظامیان در غزه استفاده شود.

سازمان های آکسفام دانمارک، اکشن اید دانمارک، عفو بین‌الملل و سازمان حقوق بشر فلسطینی الحق در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که پرونده‌ای را علیه وزارت امور خارجه و ارتش که فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی دانمارک را تایید می‌کند، تشکیل داده‌اند.

چندین سال است که دانمارک به شرکت‌های این کشور اجازه داده است قطعات جت‌های جنگنده F35 را از طریق همکاری دفاعی به رهبری ایالات متحده صادر کنند. ایالات متحده جنگنده‌های تکمیل‌شده را به اسرائیل می‌فروشد.

آلمان: نزدیک به 28 درصد از واردات نظامی اسرائیل از آلمان انجام می‌شود. از نوامبر 2023، دولت آلمان صادرات 323 میلیون دلاری تجهیزات به اسرائیل از جمله ابزارهای سیستم‌های دفاعی و ارتباطات را تایید کرد.

در چند هفته اول پس از شروع حملات اسرائیل به غزه نیز آلمان 185 درخواست مجوز صادرات اضافی مربوط به تامین تسلیحات از رژیم صهیونیستی را تایید کرد.

در حالی که آلمان عمدتا ارسال خودروهای زرهی و تجهیزات حفاظتی برای سربازان به اسرائیل را فاش کرده است، گزارشی در مجله اشپیگل در ماه ژانویه اعلام کرد که دولت آلمان در حال بررسی و برنامه‌ریزی برای صدور مجوز ارسال محموله مهمات تانک به درخواست اسرائیل است.

فرانسه: بر اساس داده‌های وزارت دفاع فرانسه، این کشور در 10 سال گذشته، بیش از 226 میلیون دلار تجهیزات نظامی به اسرائیل فروخته است.

سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه تاکید کرده است که این کشور از اسرائیل حمایت نظامی خواهد کرد اما همزمان درخواست‌های فزاینده‌ای برای توقف حمایت تسلیحاتی از اسرائیل وجود دارد.

اعضای حزب چپ‌گرا از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه خواستند فروش تسلیحات به اسرائیل را متوقف کرده و در مورد آنچه فروخته می‌شود شفافیت ایجاد کند.

کانادا: از زمان حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، دولت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، دست‌کم 21 میلیون دلار مجوز جدید برای صادرات نظامی به اسرائیل صادر کرده است.

بر اساس شکایتی که در ماه مارس از سوی وکلای کانادایی حقوق بشری، سازمان فلسطینی الحق و چند نهاد دیگر ارائه شده است، ارزش چنین مجوزهایی بیش از مقدار مجاز در نظر گرفته شده است.

فعالان و گروه‌های حقوق بشری دولت جاستین ترودو را متهم کرده‌اند که با وجود قوانین ممنوع‌کننده صادرات سلاح به عوامل خارجی در صورت وجود خطر استفاده در نقض حقوق بشر، از خلاءهای نظارتی برای صادرات تجهیزات نظامی به اسرائیل استفاده می‌کند.

اسرائیل سلاح خود را از کدام کشورها تامین می کند؟

استرالیا: استرالیا در پنج سال گذشته 13 میلیون دلار تسلیحات و مهمات به اسرائیل ارائه کرده که از این میان 2.3 میلیون دلار در سال 2022 بوده است.

دیوید شوبریج، سناتور استرالیایی، در ماه نوامبر پس از اعتراضات در بنادر کشتیرانی استرالیا به دلیل تامین تسلیحاتی اسرائیل، از سیستم صادرات «محرمانه» تسلیحات این کشور انتقاد کرد.

تعیین اینکه آیا محموله‌های استرالیا شامل تسلیحاتی است که به اسرائیل ارسال می‌شود یا خیر، به دلیل شفاف نبودن صنعت رو به رشد صادرات نظامی این کشور دشوار است. با این حال به گفته وزارت دفاع استرالیا، این کشور از سال 2017 حدود 350 مجوز صادرات دفاعی به اسرائیل صادر کرده است که 52 مورد تنها در سال جاری بوده است.

آمریکا: فروش تسلیحات نظامی ایالات متحده به اسرائیل در اکتبر 2023 حدود 23.8 میلیارد دلار گزارش شده است.

بر اساس گزارش‌های وال استریت ژورنال، از زمانی که اسرائیل جنگ خود را در غزه آغاز کرد، ایالات متحده 253.5 میلیون دلار دیگر سلاح به اسرائیل فروخته که شامل بیش از پنج هزار بمب MK-84 می‌شود.

گزارش شده است که ایالات متحده از آغاز جنگ غزه بیش از یکصد سلاح نظامی از جمله هزاران بمب به اسرائیل فروخته است، اما این معامله از نظارت کنگره در امان مانده زیرا کمتر از ارزشی بوده که نیاز به تایید داشته باشد.

گزارش شده است که ایالات متحده سالانه حدود 3.8 میلیارد دلار سیستم نظامی و دفاع موشکی در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد.

در ماه فوریه، قانونی برای ارائه 17.6 میلیارد دلار کمک نظامی اضافی به اسرائیل در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شد. مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوری‌خواهان پیش از این کمک نظامی 14.3 میلیارد دلاری به اسرائیل را تصویب کرده بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس