آسیب‌شناسی کیفیت لیگ برتر فوتبال توسط چراغپور؛ یک دهه از فوتبال روز دنیا عقب هستیم

کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به شرایط کنونی تیم ملی ایران گفت: ما نیاز به یک مربی ایرانی داریم که ابعاد مختلف فوتبال ما را به خوبی بشناسد و بازیکنان نیز او را قبول کنند.

به گزارش مشرق، جلال چراغپور در واکنش به این سئوال که آیا سپردن سکان هدایت تیم ملی فوتبال ایران به گزینه ایرانی اتفاق خوبی است یا خیر، اظهار داشت: بحث تیم ملی ما در این دوره با تیم‌های ملی سنوات گذشته یک فرق اساسی دارد زیرا اکنون در یک دوره دگردیسی هستیم و در همین ایام است که فوتبال روز دنیا پوست می‌اندازد. دهه ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ نسل علی دایی و بازیکنان آن زمان را داشتیم و دوره بعد تا ۲۰۲۰ نسل دیگری را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: برای آنکه ماجرا بهتر باز شود باید به این نکته اشاره کنم که روزگاری از تلویزیون فقط یک فوتبال را نگاه می‌کردیم اما الان هر ساعت می‌توان یک بازی با سبک‌های مختلف و نتایج متفاوت را دنبال کرد. به عنوان مثال بازی هفته بیست‌وششم لیگ برتر فوتبال انگلیس بین دو تیم لیورپول و منچستریونایتد را دیدیم که با ۷ گل به سود لیورپول خاتمه یافت اما آیا می‌توان گفت مربی آنها ضعیف است یا بازیکنان او خوب نیستند؟

چراغپور خاطرنشان کرد: فوتبال ملی هم همین خواص را دارد. مثال روشن آن تیمی مانند مراکش است که در جام‌جهانی ۲۰۱۸ با ما در یک گروه قرار داشت و اتفاقا با یک گل هم آنها را بردیم اما در دوره بعدی مراکش خود را در جمع ۴ تیم برتر جهان قرار داد و باید دید چرا چنین اتفاقی رخ داده است. مگر می‌شود در ۴ سال زیربنای فوتبال این همه تغییر کند؟

وی گفت: این یک واقعیت است که فوتبال تیم ملی ما تمام شده، ۸ سال پیش همه می‌گفتند مهدی ترابی بازیکن بسیار خوبی است و فاکتورهای خاصی دارد اما آیا امروز همان صحبت‌ها را در خصوص وی می‌شنویم؟! در مورد وحید امیری می‌گفتند خستگی‌ناپذیر است و پا به توپ خوبی دارد اما امروز او را به همان شکل می‌بینیم؟ این مساله در خصوص احسان حاج‌صفی، اشکان دژاگه و برخی دیگر از بازیکنان دیگر هم مصداق دارد و این یک واقعیت است.

این کارشناس فوتبال کشورمان ادامه داد: اگر بخواهیم فوتبال ایران را از پایه تا ساختمان را به درستی بنا کنیم چاره‌ای نداریم که کار را به دست یک ایرانی کاربلد بسپاریم چراکه اگر یک خارجی بیاید بدون شک نمی‌تواند بنیادهای اساسی فوتبال ما از رده‌های سنی مختلف را مطالعه و بررسی کند و زمان را از دست خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

اهدای پیراهن خاص به قلعه‌نویی +عکس

وی تصریح کرد: برای ساخت تیم ملی به یک مربی ایرانی احتیاج داریم اما برای مواجهه جهانی یا باید سواد جهانی داشته باشیم یا مربی جهانی بیاوریم. اگر پرسپولیس بازی ۲ بر صفر را با تساوی عوض کرد و در ثانیه‌های پایانی به برتری رسید، بر اساس فناوری فوتبال نبود و اتفاقات در آن دخیل است. با چنین فوتبالی اگر به رقابت‌های جهانی برویم همان اتفاقی رخ می‌دهد که در جام‌جهانی برابر انگلیس تجربه کردیم و این خوب نیست.

چراغپور در واکنش به این سئوال که آیا مطرح شدن نام امیر قلعه‌نویی به عنوان گزینه اصلی هدایت تیم ملی کار درستی است یا خیر، گفت: او باتجربه‌ترین مربی فوتبال ایران است و در ۲۵ سال اخیر به صورت مستمر در فوتبال ما حضور داشته، از سویی دیگر تجربه تیم ملی را هم دارد و مهم‌تر اینکه شخصیت کاریزماتیک فوتبال را داشته و زیر و روی فوتبال ایران را به خوبی می‌شناسند. این مربی قدیمی هر جایی حضور داشته عملکردش را دیدیم. ۲۵ سال است تیم می‌بندد و عملکرد او در تیم‌هایی مانند استقلال، سپاهان، گل گهر و بسیاری از تیم‌های دیگر را از خاطر نبرده‌ایم.

این کارشناس فوتبال کشورمان ادامه داد:‌ ما ۱۲۰ بازیکن داریم که می‌توانیم روی آنها حساب کنیم. این بازیکنان قابلیت استفاده در خطوط مختلف زمین و در پست‌های متعدد را دارند و اگر به درستی پالایش شوند، تا ۱۰ سال آینده تیم ملی را بیمه خواهند کرد اما این کار نیازمند بررسی دقیق و مطالعه است.

وی تصریح کرد: در تاریخ فوتبال ما فیزیک‌های عالی از استان‌های مازندران و گیلان داشتیم که در دفاع عملکرد خوبی داشتند. در میانه زمین از مناطقی همچون اردبیل بازیکنانی داشتیم که امثال آنها را به یاد داریم و می‌توان از بازیکنانی مانند حمید استیلی، اسماعیل حلالی، کریم باقری و امثال آنها نام برد. هافبک‌های فنی از آبادان و خوزستان در تیم ملی داشتیم اما سال‌هاست این مساله تعطیل شده و این‌ها مسایلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در یک کلام تیم ملی نیاز به یک کادر داخلی دارد که پالایش، پویش و پیمایش منطقه‌ای، نژادی و فرهنگی خوبی داشته باشد و این کار فقط از یک مربی ایرانی بر می‌آید اما نیاز است مدیرفنی و تمرین دهنده حرفه‌ای خارجی در کنار او باشد تا از این بعد نیز تیم ملی به روز شود و سایر دستیاران نیز می‌توانند ایرانی باشند.

چراغپور در پایان اضافه کرد: معماری قلعه‌نویی حرف ندارد، هر تیمی را می‌گیرد در یک پروسه ۳ ساله ارتقا جایگاه داده و در میان تیم‌های مدعی بالای جدول است و این را بارها دیده‌ایم. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که اگر الان معماری درستی نکنیم با پس‌لرزه‌های مختلف شاهد فروپاشی تیم ملی فوتبال ایران خواهیم بود و هر ۶ ماه یک بار باید مربی عوض کنیم و ثباتی که با کارلوس کی‌روش پیدا کرده بودیم را دیگر نمی‌بینیم. به این که کی‌روش خوب یا بد بود، کاری ندارم اما به هر حال ثبات داشتیم و همه می‌دانستیم شرایط به چه صورت است. تیم ملی ایران الان به این ثبات و دانش نیاز دارد و امیدوارم بهترین گزینه برای سرمربیگری تیم ملی ایران انتخاب شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    2 2
    خخخخخ
  • یدالله میش دو قلی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    0 2
    بهترین آدمی که تو عمرم از نزدیک دیدم و باهاش مراوده داشتم گلبدین حکمتیار بوده البته الان نمیدونم زنده هست یا نه ولی اگه زنده هست مربی تیم ملی ایران کنید چون آدم جالبی هست
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
      0 1
      مهران غفوریان هم آدم باحالیه و میشه بعنوان یک گزینه بهش فکر کرد
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
      0 1
      بَهَع تو برهان الدین ربانی رو ندیدی که از گلبدین حکمتیار طرفداری میکنی . آلکس فرگوسن و مورینیو و گواردیولا و مارچلو لیپی و.... همگی شاگردان برهان الدین ربانی بودند کجای کاری؟
  • شیرازی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    0 1
    تحلیل‌های این آقای غربزده را پخش نکنید.منحل در فرهنگ فوتبالی غرب است.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    1 0
    بهترین گزینه مربی ایرانی است این همه پول بیت المال را برای مربیان خارجی خرج نکنید .
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    0 1
    توخل و ... (قطر یکی رو اخراج کرد، کیروش رو آورد، خالا میگن میخوان همون اخراجی قطر رو بیارن!!!! )
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    0 0
    توخل و ... (قطر یکی رو اخراج کرد، کیروش رو آورد، حالا میگن میخوان همون اخراجی قطر رو بیارن!!!!)
  • مهشید IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    0 1
    قلعه نوعی که خیانت کرد به سیرجانی هابا اتوبوسی دفاع کردنش
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    0 0
    حالا که صحبت امیر قلعه نویی شد بگم که آقا من چند روز پیش داشتم از خیابون رد میشدم پشت شیشه یه مغازه یه اعلامیه ترحیم زده بود به اسم امیر قلعه تویی اتفاقا از دور قیافه اون مرحوم هم خیلی شبیه قلعه نوعی بود اولش دنیا رو سرم خراب بعد که نزدیک شدم دیدم یه آدم جوانتر با یه شکل دیگس خیالم راخت شد . دروغ نمیگم به قرآن برید تو سایت بهشت زهرا تو قسمت جستجوی متوقی نام امیر و نام خانوادگی قلعه نویی رو سرچ کنید نام مرحوم امیر قلعه نویی میاد . بزنید قلعه نویی نه قلعه نوعی , چون نام ایشون رو به این دو شکل مینویسن و نام اون مرحوم هم قلعه نویی بود
  • وحید IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    0 0
    آشغالترین گزینه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس