کد خبر 1470257
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
سردار هادیانفر: سازمان‌ها در نصب پلاک سوم خودروها به وظایفشان عمل کنند | امکان کشف سریع خودروهای سرقتی و مخدوشی پلاک با این روش | پلاک سوم چیست؟

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: پلاک‌ها سوم در کشف خودروهای سرقتی بسیار موثر است و با آن می‌توان از مخدوش کردن پلاک‌ها و جرایم مربوط به این تخلف جلوگیری کرد.

به گزارش مشرق، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با بیان اینکه نصب پلاک سوم وسایل نقلیه یک تکلیف قانونی است، گفت: این موضوع به تصویب فرماندهی انتظامی کشور رسیده است و پلیس نیز اقدامات خود در این خصوص را انجام داده است. ما حتی از شرکت‌های دانش بنیان درخواست کردیم که برای تولید چیپ پلاک سوم به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه نصب پلاک سوم روی خودروها کار بسیار اثربخش و درستی است که باید انجام شود، اظهار کرد: همانطور که گفتم این موضوع تکلیف قانونی سال ۸۴ است که به دلایل مختلفی اجرا نشده بود و از وقتی که من به پلیس راهور آمدم پیگیر اجرای آن هستم و خوشبختانه اقدامات زیادی هم در این زمینه انجام شده است. ما در آخرین اقدامات به مرحله تولید نرم افزار رسیدیم که نرم‌افزارهای این پلاک سوم باید آماده شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با بیان اینکه متاسفانه برخی مشکلات هم هنوز وجود دارد، گفت: ببینید یک جایی موضوع فقط من به عنوان پلیس هستم که خب کار را انجام می‌دهم، اما یک جای سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر هم هستند. در این مورد پلیس عمده کارهای مربوط به خود را انجام داده اما بخشی از اجرای این طرح مربوط به هماهنگی با سازمان‌های دیگر است که از من از آنها می‌خواهم به وظایف خود در این خصوص عمل کنند تا این طرح زودتر اجرایی شود.

فواید نصب پلاک سوم روی خودروها چیست؟

هادیانفر پیش از این درباره فواید نصب پلاک سوم گفته بود: این پلاک‌ها فواید زیادی دارد، از جمله اینکه در کشف خودروهای سرقتی بسیار موثر است. در مورد پلاک های مخدوش و دستکاری شده بسیار کارآمدی دارد و پلیس دیگر برای اصالت خودرو نیز نیازی به کنترل تمام اجزای خودرو ندارد.

وی ادامه داد: گاهی برخی از رانندگان گلایه می‌کنند در محلی نبوده اما از آن محل برای آنان پیامک جریمه آمده است و بعد که پیامک را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که فردی پلاکش را مخدوش کرده است. با اجرای طرح پلاک سوم می‌توان از مخدوش کردن پلاک‌ها و جرایم مربوط به این تخلف جلوگیری کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجاگفت: همچنین افسر راهور برای اینکه اصالت یک ماشین را چک کند، باید کاپوت را بالا بزند و شماره شاسی را نگاه کند که با اجرای پلاک سوم دیگر به این کار نیازی نیست و افسر می‌تواند کنار خیابان با دست افزارش این پلاک را اسکن و مشخصات را مشاهده کند.

هادیانفر درباره اینکه طرح پلاک سوم چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: ما تلاش داریم که پلاک سوم تا قبل از پایان سال ۱۴۰۱ به اجرا برسد و فاز اولیه آن اجرایی شود، اقداماتی که انجام می‌دهیم نیز در همین راستا است.

پلاک سوم چیست؟

پلاک سوم چیپی است که زیر شیشه جلو و زیر آیینه باید نصب می‌شود و اطلاعات VIN و سایر اطلاعات مورد نیاز درباره خودرو در آن گنجانده می‌شود. اطلاعات موجود روی این چیپ به صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس