کد خبر 1469779
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
مکرون: عصر «فرانس‌آفریک» به پایان رسیده است

رئیس جمهور فرانسه از پایان عصر فرانس‌آفریک (Françafrique) که در روابط بین‌الملل به حوزه نفوذ این کشور بر مستعمرات سابق فرانسه و بلژیک در جنوب صحرای آفریقا اشاره دارد، خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از تارنمای روزنامه لو فیگارو، امانوئل مکرون که در تور آفریقایی خود به سر می‌برد روز پنجشنبه در گابن اظهار داشت: سازماندهی مجدد ارتش فرانسه نه عقبنشینی و نه جدایی است.

رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد که کشورش اکنون یک همکار بی‌طرف در قاره آفریقا است.

مکرون با تاکید بر اینکه عصر فرانس‌آفریک به خوبی به پایان رسیده است، افزود: من گاهی اوقات این احساس را دارم که ذهنیت‌ها با سرعتی مشابه ما در حال تکامل نیستند.

وی ادامه داد: وقتی می‌خوانم، می‌شنوم و می‌بینم که فرانسه هنوز به نیاتی نسبت داده می‌شود که ندارد.

رئیس جمهور فرانسه در حالی تور آفریقایی خود را از لیبرویل پایتخت گابن آغاز کرده است که ناظران به کاهش شدید نفوذ این کشور در آفریقا اشاره می‌کنند و خود مکرون به خشم فزاینده علیه کشورش اذعان دارد.

مکرون در آغاز یک تور چهار روزه به آفریقا شب گذشته (چهارشنبه) وارد لیبرویل، پایتخت گابن شد؛ سفری که به گفته منابع فرانسوی، فرصتی برای آزمودن یک شراکت جدید میان پاریس با قاره سیاه است.

تور آفریقایی مکرون که شامل آنگولا، کنگو و جمهوری دموکراتیک کنگو نیز می‌شود، هجدهمین سفر او به عنوان رئیس جمهور فرانسه به آفریقاست.

همزمان، مردم در جمهوری دموکراتیک کنگو در اعتراض به برنامه سفر مکرون به کشورشان به خیابان‌ها آمدند و با برافراشتن پرچم‌های روسیه مقابل سفارت فرانسه در کینشاسا پایتخت این کشور تجمع کردند.

معترضان به سفر مکرون، فرانسه را به حمایت از گروه‌های شورشی در کشورشان و همچنین همکاری با کشور رواندا متهم می‌کنند.

همزمان دیوارهای سفارت فرانسه در کینشاسا نیز مملو از شعارنویسی‌هایی علیه سیاست‌های این کشور در آفریقا شد.

سفر رئیس جمهور فرانسه به آفریقا ۲ روز پس از آن انجام می‌شود که وی در پاریس، از راهبرد چهار ساله آینده کشورش در قبال آفریقا رونمایی کرد.

مکرون با اذعان به "خشم فزاینده نسبت به فرانسه در کشورهای آفریقایی"، خواستار ایجاد یک رابطه جدید متعادل، متقابل و مسئولانه با آفریقا شد.

رئیس جمهور فرانسه با تاکید بر اینکه آفریقا حیاط خلوت فرانسه نیست، خواستار تواضع و گوش شنوا داشتن کشورش د ر قبال کشورهای آفریقایی شد.

ارتش فرانسه از اوت ۲۰۲۲ توسط شوراهای نظامی حاکم بر مالی و بورکینافاسو تحت فشار قرار گرفته تا از این ۲ کشور بیرون برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نشاط IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    3 0
    بله دوران استعمارگرهای پیر به پایان رسیده ، چون ملتها بیدار شدند و بیدارتر هم خواهند شد
  • علی افصحی IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    1 0
    بیش از پانصد سال سی و پنج درصد آفریقا در نواحی شمال و غرب آن قاره تحت اشغال فرانسه است!طی این مدت ثروت قاره آفریقا به کشوری سرازیر شده که مدعی حقوق بشر و کشور ادکلن های متنوع!شیک پوشی و البته توحش بی مانند است طی این مدت میلیون ها آفریقایی به دست جلادان فرانسه کشتار شده اند و فقط در نبرد انقلابیون الجزایر با متجاوزان فرانسه بیش از دومیلیون نفر کشته شده اند و جمجمه بیش از هشتاد هزار قربانی توحش فرانسویان پست تر از حیوان هنوز هم در نمایشگاه جمجمه ها در معرض دید عموم افراد است.آفریقای غربی با پایتختی داکار بیش از دوازده کشور آفریقایی در خود جا می داد که پنجاه درصد از منابع پولی خود را باید به بانک های فرانسه می سپردند. حرکت استقلال بخشی دهه پنجاه میلادی هم فقط یک فریب شیطانی فرانسویان بود که استعمار آفریقا را آفریقایی ساخت به قول فرانس فانون انقلابی استعمار ستیز ، غرب هزینه خود را در اداره سرزمین های مستعمره با واگذاری به افراد تربیت شده بومی خود ،ضمن پایین آوردن هزینه ها، حساسیت ملت های مستعمره را نیز به شدت تقلیل داد و این بار این تربیت یافتگان فرهنگ غربی قاره سیاه بودند که عامل سفید پوستان در استعمار آفریقای سیاه بوده و جنگ ها دیگر نه علیه غرب و فرانسه وحشی که سیاهان علیه سیاهان شدکه همین هم مستمسکی بود در دست امثال مکرون که حافطان صلح در آفریقا باشند.اما با خوداگاهی آفریقا به ویژه پس از انقلاب اسلامی، دیگر دوران غلط فرانس فریک گذشته و آفریقای بیدار به مسیری روان است که بتواند رورگار« افریقا فرانسیک »را رقم زده و فرانسه ذلیل را آب و نان دهد.
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    0 0
    غربگداها بیدارشین که کشورها دارن یکی یکی اربابای غربیتونو با اردنگی پرت میکنن بیرون، اون از افغانستان و ونزوئلا و..... اینم از فرانسه، به پایان سلام کنین!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس