کد خبر 1437867
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱
ضعف حافظه تاریخی «ماکرون» و اتهام زنی به روسیه

رئیس جمهور فرانسه بدون یادآوری سابقه طولانی استعمار و حضور نظامی این کشور در آفریقا، روسیه را متهم به جاه طلبی در قاره آفریقا کرد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور فرانسه بدون یادآوری سابقه طولانی استعمار کشورش در کشورهای آفریقایی، روسیه را متهم به جاه طلبی در قاره آفریقا کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس کشورهای فرانسوی‌زبان در تونس در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی گفت، شماری از قدرت‌ها که می‌خواهند نفوذ خود را در آفریقا گسترش دهند، در تلاش هستند به فرانسه ضربه بزنند.

ماکرون بدون اشاره به سال‌ها غارت و چپاول مردم قاره آفریقا مدعی شد که رفتار روسیه در قاره‌ آفریقا «غارتگرانه» است.

ماکرون گفت: «باید به آنچه در جمهوری آفریقای مرکزی یا جاهای دیگر می‌گذرد نگاه کنید تا ببینید که پروژه روسیه در حال اجراست».

در تحولی دیگر، فرانسه خروج نیروهای ویژه خود از بورکینافاسو را رد نکرد. به گزارش منابع خبری، «سباستین لکورنو» وزیر دفاع فرانسه روز یکشنبه گفت که فرانسه خروج نیروهای ویژه خود از بورکینافاسو را رد نکرده است.

در بورکینافاسو اعتراضات علیه حضور نظامی فرانسه در حال افزایش است.

پلیس بورکینافاسو جمعه گذشته از گاز اشک آور برای متفرق کردن صدها معترض که به سمت سفارت فرانسه در اوگادوگو راهپیمایی کرده بودند، استفاده کرد.

وزیر خارجه کشور مالی نیز اخیرا طی نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت فرانسه حریم هوایی این کشور را بارها نقض کرده و به تروریست‌های افراطی سلاح‌های بسیاری تحویل داده است.

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر نیز چندی قبل ضمن انتقاد از استعمار فرانسه گفت که کشتارهای فجیع این کشور در الجزایر را نمی‌توان فراموش کرد.

تبون در پیامی به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد کشتار ۸ مه ۱۹۴۵ توسط ارتش فرانسه، تاکید کرد که این جنایات، همچنان در ذهن مردم الجزایر است.

نیروهای اشغالگر فرانسه در آن زمان، تظاهرات کنندگان الجزایری را به صورت وحشتناک در مناطق «سطیف»، «قائمه» و «خراطه» در شرق الجزیره قتل عام کردند. بر اساس آمارهای رسمی، ۴۵ هزار نفر در این کشتار، جان خود را از دست دادند. این افراد، خواستار استقلال الجزایر بودند.

رئیس جمهور فرانسه اخیرا حین دیدار از الجزایر با مخالفت و اعتراض‌های مردم مسلمان این کشور آفریقایی مواجه شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس