اختلاف مجلسی‌ها در اخذ مالیات از خانه‌های میلیاردی/لوکس سواران مالیات‌ می‌دهند

اختلاف نمایندگان مجلس بر سر چگونگی اخذ مالیات از خانه‌های گران قیمت سبب شد تا بند مربوطه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به کمیسیون تلفیق بازگردانده شود تا ابهامات رفع شود.

به گزارش مشرق، جلسه علنی نوبت صبح روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به بررسی بخش درآمدی مربوط به «مالیات و عوارض» لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور اختصاص داشت که بند (خ) تبصره ۶ به تصویب رسید اما بند (ذ) به دلیل اختلاف نظر نمایندگان برای اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

بر اساس بند (خ) تبصره (۶) که به تصویب نمایندگان رسید، انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳۰ میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌ شود.

موافقت مجلس از حذف مالیات واحدهای مسکونی میلیاردی و اعتراض نمایندگان

بند (ذ) تبصره ۶ در جلسه امروز به یکی از بندهای پرحاشیه جلسه امروز تبدیل شد؛ این بند به دریافت مالیات از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز اختصاص داشت که مقرر می کرد اگر ارز روز آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد، دولت از آنها مالیات بگیرد.

در این بند آمده است:‌واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و زمین های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری در محدوده شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که ارزش روز آنها بیش از ۲۰۰ دویست میلیاردریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

در ابتدای بررسی این بند مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران پیشنهاد داد که سقف تعیین شده برای واحدهای مسکونی به ۴۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد.

مسعود میرکاظمی رییس سازمان و برنامه و بودجه در این باره گفت: دولت در این بند موضوع مالیات بر مستغلات و واحدهای لوکس را در نظر گرفته است. یعنی دولت از باغ ویلاهایی که کاربری تجاری دارند ، مالیات دریافت می کند. اما پیشنهاد آقای شریعتی سبب جلوگیری از ساخت و ساز می‌شود چرا که ساخت و ساز با مالیات همراه خواهد بود. بر همین اساس اگر ایشان پیشنهاد خود را اصلاح کنند، دولت با این پیشنهاد موافق است در غیر این مخالف پیشنهاد آقای شریعتی هستیم.

اما نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند؛ سپس محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد کردند که عبارت «واحدهای مسکونی» از این بند حذف شود زیرا معتقد بود که با اخذ مالیات از واحدهای مسکونی، مالکان با افزایش اجاره بها آن را جبران می کنند.

فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد در موافقت با این پیشنهاد گفت که اخذ مالیات از واحدهای مسکونی و خودرو یعنی اینکه داشتم خانه و ماشین دیگر جزو حقوق مردم نیست. این پیشنهاد در حالی که برخی از نمایندگان در مخالفت با آن فریاد ۲ -۲ می دادند، به تصویب رسید.

حذف واحدهای مسکونی از فهرست دریافت مالیاتی های سال آینده اعتراض برخی دیگر از نمایندگان را به دنبال داشت که معتقد بودند این کار، بند مربوطه را از کارکرد خود جدا می کند؛ مالک شریعتی خطاب به نمایندگان گفت: با حذف عبارت «واحدهای مسکونی» کاخ‌ها و پنت هاوس‌های آجودانیه و الهیه را از دریافت مالیات مستثنی کردیم! وی سپس پیشنهاد کرد که با توجه به حذف این عبارت، دومین عبارت یعنی «در محدوده شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت» هم حذف شود.

اختلاف نمایندگان موجب شد تا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بند (ذ) را به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع دهد زیرا معتقد بود با حذف صورت گرفته، ابهاماتی برای نمایندگان در این زمینه صورت گرفته که می بایست در کمیسیون تلفیق رفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 1
    گرفتن مالیات از تورم کار نادرستی است حالا خانه خالی توجیه دارد چون کمبودی نداریم ولی خالی است ولی خودرو بدلیل کمبود عرضه و تورم این شده است قیمت واقعی اونها رو باید با کشورهای همسایه سنجید
  • CN ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    2 0
    بسیاری از این خانه‌های لوکس متعلق به خود مسئولان و نمایندگان و یا کس و کارشان است و صد البته باید با رأفت از این بیچارگان! مالیات ستاند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس