آمریکا و اسرائیل

تنش و اختلافات صهیونیست ها بر سر طرح تغییر در ساختار قضائی اسرائیل ادامه دارد.

سرویس جهان مشرق - تنش ها و اختلافات داخلی میان صهیونیست ها به مرحله ای رسیده است که حتی کشورهای متحد رژیم صهیونیستی از جمله آمریکایی ها، نگران وضعیت اختلافات داخلی در سرزمین های اشغالی و به تبع آن، به خطر افتادن موجودیت این رژیم شده اند.

روزنامه جروزالم پست در این رابطه نوشت : «با قضاوت از روی عکس‌ها و توییت‌ها، به نظر می‌رسد که مجموعه‌ای از هیئت‌های عادی کنگره به اسرائیل آمده‌اند: سناتورهایی که با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل عکس گرفته‌اند. سفیر آمریکا اعلام کرد که " سیستم دو حزبی در اسرائیل زنده و پابرجاست!!!" چاک شومر دست در دست نتانیاهو ایستاده و پوزخند می زند.»

اما جروزالم پست با اشاره به دلیل اصلی سفر مقامات آمریکایی به سرزمین های اشغالی نوشت: «اما در واقع شرایط فعلی در اسرائیل عادی نیست، جایی که دولت نتانیاهو در حال پیش‌برد قوانینی برای تضعیف قدرت قوه قضائیه است و صدها هزار نفر را برای اعتراض به خیابان‌ها می‌کشاند. علاوه بر این، موجی از خشونت در اسرائیل و کرانه باختری موج می‌زند: حمله اسرائیل به فلسطینیان در شهر نابلس در کرانه باختری این هفته، باعث کشته شدن ۱۱ فلسطینی شد و وزارت خارجه آمریکا گفت که "عمیقاً نگران است". هر دوی این بحران ها، اختلافات داخلی و تنش با فلسطینی ها، در حال اوج گرفتن هستند.»

نگرانی آمریکایی ها از وخیم شدن اختلافات داخلی در سرزمین های اشغالی
جروزالم پست:
چاک شومر و میچ مک کانل به اسرائیل (فلسطین اشغالی) سفر میکنند و با نتانیاهو در بحبوحه بحران های پیش رو دیدار می کنند

شومر، دموکرات یهودی و رهبر اکثریت سنا و همچنین رهبر اقلیت جمهوری خواه، میچ مک کانل، با هیئت هایی از سناتورهای احزاب خود به سرزمین های اشغالی سفر کردند. چند هیئت دیگر از قانونگذاران فعلی و سابق آمریکا نیز در این هفته به سرزمین های اشغالی رفتند. مسئله این است که مقامات دولت بایدن خواستار توقف قانون تغییر در ساختار قضائی رژیم صهیونیستی شده اند که می تواند منجر به یک درگیر و اختلاف همه جانبه در سرزمین های اشغالی شود. تندروی های دولت نتانیاهو به قدری نگران کننده شده است که حتی دولتمردان آمریکایی نسبت به عواقب اقدامات آن نگرانند، به گونه ای که حتی رئیس جمهور ایالات متحده در هفته های اخیر، به صورت مستقیم در این رابطه اظهاراتی را بیان کرد.

درگیری و اختلاف میان اعضای کنست رژیم صهیونیستی بر سر تصویب طرح

در روزهای گذشته نیز سفیر آمریکا در سخنانی گفته بود که جو بایدن به مقامات رژیم صهیونیستی توصیه کرده است که ترمز اصلاحات قضائی را بکشند. این اظهارات سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی با واکنش های تندی از سوی مقامات و حامیان دولت نتانیاهو روبه رو شد. عامی خای شیکلی، وزیر کابینه بنیامین نتانیاهو و از حامیان قانون تغییر در ساختار قضائی رژیم صهیونیستی، در جریان مصاحبه خود نیز اینگونه به سخنان تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل واکنش نشان داد: «صاف و ساده به سفیر آمریکا می‌گویم که سرت به کار خودت مشغول باشد».

نگرانی آمریکایی ها از وخیم شدن اختلافات داخلی در سرزمین های اشغالی
تظاهرات گسترده صهیونیست ها بر علیه طرح تغییر در ساختار قضائی در اطراف کنست رژیم صهیونیستی

در حال حاضر سرزمین های اشغالی شاهد بی سابقه ترین تظاهرات ضد دولتی است و بخش زیادی از ساکنان سرزمین های اشغالی، مخالف این تصمیم دولت نتانیاهو بوده و آن را دیکتاتوری میخوانند. مخالفان نتانیاهو تاکید میکنند که طرح تغییر در ساختار قضائی، نتانیاهو را به یک دیکتاتور تبدیل خواهد کرد، دیکتاتوری که کسی نمیتواند با اختیارات و قدرت آن مقابله کند.

اختلافات داخلی بر سر این مسئله به سطحی رسیده است که مقامات سابق دولت نتانیاهو و کارشناسان صهیونیستی هشدار میدهند که در صورت ادامه وضعیت فعلی، اسرائیل در آستانه یک بحران اجتماعی بزرگ قرار خواهد گرفت که میتواند به موجودیت آن آسیب برساند. همچنین نظر سنجی ها در این حوزه از بروز شکاف در میان ساکنان سرزمین های اشغالی در مسائل اخیر خبر میدهند.

نگرانی آمریکایی ها از وخیم شدن اختلافات داخلی در سرزمین های اشغالی
تظاهرات گسترده صهیونیست ها علیه طرح تغییر در ساختار قضائی در مرکز تل آویو

کارشناسان و تحلیلگران صهیونیستی بر این باورند که برای جلوگیری از یک فاجعه در اسرائیل، دولت نتانیاهو و مخالفان هرچه زودتر باید با یکدیگر به مذاکره بنشینند و بر سر مسائل اختلافی خود، به توافق برسند.

علی رغم تمام مخالفت ها و اعتراضات به دولت نتانیاهو و طرح تغییر در ساختار قضائی، کنست رژیم صهیونیستی روز دوشنبه هفته گذشته این طرح جنجال برانگیر را تصویب کرد. حال باید دید در ادامه این مسئله و در صورت اجرایی شدن این طرح، مخالفان نتانیاهو برای مقابله با وی به چه ابزاری متوسل خواهند شد و شرایط سرزمین های اشغالی به چه سمتی خواهد رفت، موضوعی که در روزها و هفته های آینده مشخص خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ح IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 0
    نگران نباش 5 6 ماه دیگه چیزی ازشون باقی نمیمونه!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس