ایجاد اغتشاش و خشونت را نمی‌توان تجمع مسالمت‌آمیز نامید

معاون امور بین الملل قوه قضائیه با بیان اینکه تجمعات مسالمت‌آمیز در ایران حق مردم است، گفت: ایجاد اغتشاش و خشونت و قتل مردم و مدافعان امنیت را نمی‌توان تجمع مسالمت‌آمیز نامید.

به گزارش مشرق، کاظم غریب آبادی در نشست صمیمی با خبرنگاران رسانه‌های خارجی، با بیان اینکه کرامت انسانی و حقوق بشر پدیده جدیدی نیست و ریشه در ادیان الهی و دین مبین اسلام دارد، گفت: سیاست حقوق بشری ایران مبتنی بر حمایت و ارتقا حقوق بشر در سطح داخلی و تعامل و مشارکت منطقی و متقابل با سازوکارهای حقوق بشری بین‌المللی است.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به بحث جهان‌شمولی حقوق بشر، گفت: حقوق بشر تمامی ابناء بشر را در بر می‌گیرد و نمی‌توان استانداردهای چندین کشور غربی را برای تمامی کشورها در نظر گرفت؛ باید به تفاوت‌های فرهنگی و تنوع فرهنگی احترام بگذاریم. ایران پایبند به حقوق بشر است و به تنوع فرهنگی نیز احترام می‌گذارد. بر این اساس، جنبش عدم تعهد با ۱۱۸ کشور عضو نیز مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی را ایجاد کرد.

وی در ادامه در خصوص تفاوت اعدام و قصاص گفت: اعدام حکم دولتی است، اما قصاص حق اولیای دم است که در قرآن به آن اشاره شده است، ولی با این وجود تلاش‌ها در جهت جلب رضایت اولیای دم است. از سوی دیگر، بخش قابل توجهی از اعدام‌ها در ایران نیز به قاچاق مواد مخدر برمی‌گردد و سیاست سخت‌گیرانه ایران نیز در زمینه به آسیب‌های گسترده مواد مخدر برای ایران مربوط می‌شود.

غریب آبادی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و تفاوت‌های آن با رژیم پهلوی گفت: دستاوردها پس از پیروزی انقلاب اسلامی به وضوح در ایران قابل مشاهده است؛ نظام ما بر پایه مردم سالاری استوار است و این در حالی است که چنین اصلی در رژیم‌های دیکتاتوری قابل مشاهده نیست. امروز مردم ایران در انتخابات و سیاست‌گذاری کشور خود سهیم هستند و این بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است.

دبیر ستاد حقوق بشر سیاست‌زدگی را آفت حقوق بشر دانست و افزود: حقوق بشر قربانی سیاست‌زدگی است؛ مردم بی‌گناه یمن را ببینید حتی نمی‌گذارند کمک‌های بشردوستانه به دست آن‌ها برسد. مدعیان حقوق بشر که به ایران فشار می‌آورند، چرا خودشان حقوق مردم ایران را رعایت نمی‌کنند؟! چرا در قبال تحریم‌های ظالمانه که رژیم آمریکا وضع کرده و اروپایی‌ها آن را اجرا می‌کنند و زندگی میلیون‌ها ایرانی را تحت تأثیر قرار داده، سکوت کرده‌اند! دوهان، گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه، به وضوح در شورای حقوق بشر گزارش داد که مردم ایران در اثر تحریم‌ها تحت شدیدترین آسیب‌‎ها قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: مردم ایران قربانی فعالیت‌های گروه‌های تروریستی هستند؛ ۱۷ هزار انسان بی‌گناه در نتیجه این اقدامات تروریستی جان خود را از دست داده‌اند. آمریکا و کشورهای اروپایی از گروهک‌های تروریستی که خود را از جمله به قوم شریف کرد یا عرب منتسب می‌کنند، حمایت می‌کنند. سوئد که به اصطلاح می‌خواهد عدالت را اجرا کند، حمید نوری را در حمایت از گروهک تروریستی منافقین بازداشت و محاکمه می‌کند؛ گروهکی که قاتل هزاران ایرانی بی‌گناه بوده و است.

غریب‌آبادی افزود: در اغتشاشات اخیر هجمه گسترده‌ای از سوی غرب علیه ایران صورت گرفت؛ تروریست‌ها که دستگیر می‌شوند، غربی‌ها سازوکارهای حقوق بشری را برای حمایت از تروریست‌ها بسیج می‌کنند. مثلاً در قضیه محاکمه چعب، رئیس گروهک تروریستی حرکت النضال، غربی‌ها داد حمایت از حقوق بشر سر دادند، اما دریغ از یک نامه یا بیانیه در حمایت از قربانیان تروریسم در ایران و یا محکومیت تروریست‌ها!

معاون امور بین الملل قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اغتشاشات اخیر گفت: تجمعات مسالمت‌آمیز در ایران حق مردم است که طبق قانون باید برای برپایی آن مجوز داشته باشند، اما بسیاری از گروه‌ها بدون مجوز تجمعات مسالمت‌آمیز برگزار کردند، ولی هیچ برخوردی هم با آن صورت نگرفت. ولی ایجاد اغتشاش و خشونت و قتل مردم و مدافعان امنیت را نمی‌توان تجمع مسالمت‌آمیز نامید.

وی بیان کرد: دشمن تمامی هم و غم خود را در رسانه‌ها و فضای مجازی علیه ایران به کار گرفت؛ توئیتر در ماه اول اغتشاشات ۵۰ هزار حساب کاربری فارسی جعلی باز کرد تا علیه کشورمان تبلیغ و ترویج خشونت کنند.

غریب‌آبادی در ادامه با اشاره به بازداشت متهمان در اغتشاشات اخیر و عفو گسترده از سوی مقام معظم رهبری، گفت: ما دو نوع عفو داریم؛ عفو موردی که در مناسبت‌های مختلف اسامی محکومین از سوی رئیس قوه قضائیه به رهبری پیشنهاد می‌شود و عفو معیاری که معیارها مشخص می‌شود و در صورت موافقت، مصادیق آن متعاقباً تعیین می‌شوند. تفاوت عفو اخیر این است که متهمین عمدتاً در قضیه تحولات اخیر، نیز شامل این عفو شدند.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه در خصوص کار رسانه نیز گفت: رسانه باید حرفه‌ای رفتار کند و سیاسی نباشد و رسالت حرفه‌ای خود را باید به انجام برساند، بدون اینکه تحت تأثیر تبلیغات مخرب گروه خاصی از کشورها باشد. غربی‌ها هیچ وقت به فکر منافع مردم ایران نبوده و نیستند.

وی در ادامه با اشاره به اغتشاشات اخیر، بیان کرد: سازوکارهای حقوق بشری و چندین کشور دیگر مدام تکرار می‌کنند که در ایران اعتراضات به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شده و نیروهای مجری قانون اعمال زور گسترده علیه مردم اتخاذ کردند، اما شواهد و داده‌ها حاکی از وقوع اغتشاشات دارد. بر اساس میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، تجمعات مسالمت‌آمیز نباید نظم عمومی، اخلاق و امنیت عمومی را به خطر بیندازد؛ این در حالی است که این موارد در اتفاقات اخیر در ایران رعایت نشدند.

وی ادامه داد: در برخی کشورهای اروپایی نیز علیه تظاهرکنندگان اعمال زور صورت گرفته است. این افراد در کشورهای اروپایی «اغتشاشگر» اما در ایران «معترضان مسالمت‌آمیز» خوانده می‌شوند و این همان بازی سیاسی غرب با حقوق بشر است! این یک رویکرد متناقض است.

در ادامه این نشست خبرنگاران خبرگزاری‌های شینهوا، ِزد دی اف آلمان، ترند آذربایجان، شبکه ان تی‌وی ترکیه، و فرانس ۲۴ سوالات مطروحه خود را عنوان کردند که دبیر ستاد حقوق بشر به آنها پاسخ داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 0
    اصلا این راهش نیست خیلی آزاردهنده هست از دوطرف صدمه میبینند و اخرش دستاورد صفر ، حرمت شکسته میشه حرف زشت زده میشه اموال تخریب میشن خانواده عزادار میشه بفرض اینکه دولت صدای مردم رو هم نمیشنود باز راه حل این نیست
  • یوسف از همدان IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    0 0
    خوب جناب دکتر بفرمایید اگر خود من بخواهم به عملکرد شما و دوستانتان اعتراض مسالمت آمیز بنمایم ذقیقا چیکار باید بکنم؟
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
      0 0
      همان کاری که مردم ایران میکنم بدون هیچ دردسری و اغتشاشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس