نرخ فعلی دلار مورد قبول نیست / نرخ مرکز مبادله ارز و طلا مبنا خواهد بود

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: نرخ فعلی دلار که در بازار وجود دارد مورد قبول بانک مرکزی نیست.

به گزارش مشرق، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی امروز اعلام کرد: نرخ فعلی دلار که در بازار وجود دارد مورد قبول بانک مرکزی نیست.

وی تصریح کرد: قصد داریم در مرکز مبادله ارز و طلای ایران کلیه نیازهای واقعی مردم به ارز را تامین کنیم و نرخی که در این مرکز شکل می گیرد نرخ مرجع برای قیمت گذاری است.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: نرخی که در این مرکز شکل می گیرد براساس منابع و مصارف ارزی و متغیرهای بنیادین اقتصاد کلان خواهد بود. تلاش ما این است که این نرخ یک نرخ مناسب خارج از انتظارات و حباب باشد و عرضه کنندگان از این منابع ارزی استفاده کنند.

نرخ مرکز مبادله ارز و طلا مرجع قیمت گذاری خواهد شد

وی افزود: در طی ماه های اخیر بانک مرکزی تلاش کرده است که ارز لازم برای تمامی نیازهای واقعی کشور را به اندازه کافی تامین کند بر این اساس در سال جاری ارزی که در سامانه نیما برای واردات تمامی کالاهای موردنیاز کشور تامین شده به میزان ۴۸درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است این در حالی است که نرخ ان در این مدت صرفاً ۱۷ درصد رشد داشته است.

فرزین با بیان اینکه با توجه به نیاز مردم به اسکناس ارز در ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعب بانکی تلاش کرده ایم تمام نیاز مردم به اسکناس ارز را نیز تامین نماییم افزود: همانطور که قبل از این اعلام شده بود قرار است مرکز جدیدی با عنوان «مرکزمبادله ارز و طلا» را راه اندازی کنیم که دلیل این امر نیز این است که قصد داریم در این مرکز تمامی نیازهای واقعی مردم را به ارز تامین کنیم .

وی با بیان اینکه متاسفانه نرخی کنونی در بازار بدلیل مسائل انتظاراتی نرخ مورد قبول ما در بانک مرکزی نیست گفت: نرخی که در مرکز مبادله ارز و طلا کشف و اعلام می شود نرخ مبنا و مرجع قیمت گذاری در بازار خواهد شد.

وی افزود: به همین دلیل تلاش کرده ایم مرکز مبادله ارز و طلا را راه اندازی کنیم که بر اساس برنامه ریزی انجام شده فردا ساعت ۱۱ شاهد افتتاح این مرکز خواهیم بود البته ساختمان جدیدی نیز برای آن خریداری شده و قبل از عید به این مکان منتقل می شود لیکن اکنون به صورت موقت در بازار متشکل ارزی شروع به فعالیت خواهد کرد.

فرزین با بیان اینکه در مرکز مبادله ارز و طلا تالار حواله را راه اندازی خواهیم کرد گفت: در تالار حواله بخشی از فروش ارز صنایع مختلف از جمله پتروشیمی،فولاد،صنایع غذایی ارز آنها در مرکز مبادله عرضه خواهد شد و به نیازهای متختلف اختصاص می یابد.

*ادامه تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به کالاهای اساسی و تجهیزات پزشکی

وی در خصوص نرخ بازار مبادله ارز و طلا نیز گفت: نرخی که در مرکز مبادله ارز و طلا شکل می گیرد بر اساس منابع و مصارف ارزی و متغییرهای بنیادین اقتصاد کلان خواهد بود و تلاش می کنیم این نرخ قطعاً مناسب و خارج از انتظارات و حباب باشد که بر این اساس هم عرضه کننده و هم متقاضی از منابع ارزی کشور استفاده نمایند.

وی افزود: ما همچنان تامین ارز کالاهای اساسی و تجهیزات پزشکی و سایر نیازهای قبلی را با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ادامه خواهیم داد و ارز انها را از محل فروش نفت و میعانات نفتی و گازی تامین می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تامین ارز به صورت اسکناس برای مصارف خدماتی نیز گفت: همانطور که قبلاً نیز تاکید کرده ایم باید روش تامین ارز سرفصل خدمات کمی متفاوت شود و در طی این مدت تلاش بسیار خوبی در بانک مرکزی انجام شد که ۶۸ قلم نیاز خدماتی شناسایی شد که ارز مورد نیاز این دسته از جمله ارز مسافرتی،پزشکی، دانشجویی در این مرکز باید تامین شود.

وی افزود: برای تامین ارز خدماتی سامانه هایی طراحی شده است که مردم می توانند با مراجعه به آنها ، نیازهای ارزی خود را ثبت کنند که در ادامه مستندات آنها توسط نهادهای ذیربط بررسی می شود به عنوان مثال برای ارز دانشجویی وزارت علوم و برای پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مدارک لازم بررسی می شود که در صورت تایید ارز انها توسط بانک مرکزی تامین خواهد شد و بانک مرکزی تمام نیازهای واقعی ارزی مردم را در این سامانه تامین خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    12 0
    ۵۰ هزار رو رد کرد آقای فرزین تاثیرش بر زندگی مردم رو در نظر بگیر
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    21 0
    اين حرف ها يه جور پدرسوخته بازى و توهين به شعور مخاطب محسوب ميشه ! چى ميشد شما مسؤلين يه ذره انسان و با شخصيت مى بوديد !
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    13 0
    خب اگه میتونی کمش کن
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    14 0
    نرخ فعلی دلار مورد قبول ما هم نیست ولی چیکار کنیم که داریم همه اجناس رو با قیمت روز دلار می خریم! البته موز 80 هزار تومنی، آجیل 600 هزار تومنی و گوشت 500 هزار تومنی رو نمیگم چون دیگه نمیتونیم اینا رو بخریم منظورم پیاز 30 تومنی و خیار 45 تومنیه! بابا قیمت دلار رو نمیتونید کنترل کنید بازار اجناس داخلی و دلال ها رو هم نمیتونید؟ لاستیک قیمت کارخانه جفتی یک و دویست رو باید تو بازار دو میلیون و ششصد بخریم و روغن موتور که روش قیمت خورده 280 رو تو روز روشن میفروشن 400 هزار تومن! رانا رو ایران خودرو با قرعه کشی و پیش فروش و مسدودی و جنگ و خونریزی میده 250 میلیون، تو بازار همین الان برو 500 میلیون بده نقد بخر ببر خونه، واقعا چی شد که اینطوری شد؟!
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    15 2
    اقای فرزین نرخ واقعی ارز در جامعه همان نرخ چهارراه استابول است و اینکه شما بگویی واقعی نیست تاثیر در گران نشدن هیچ کالایی ندارد پس لطفا بجای داستان گفتن بازار استانبول را کنترل کنید تزریق ارز۵۰۰۰ دلار به هر کد ملی اشتباه مطلق شما بود و ایضا واردات هر گونه خودرو و مونتاژ تماما وارداتی خودرو های چینی نیاز ارزی را بشدت زیاد کرده همچنین باید از ورود موبایل های بالا ۳۰۰ دلار به کشور جلوگیری کرد در حال حاضر سریع ترین راه کنترل ارز کنترل مصرف دلار است حالا ما خودروی وارداتی و مونتاژی نداشته باشیم چه ضرری میکنیم ورود این چند هزار خودرو هیچ تاثیری در ارزان شدن خودرو ندارد در خصوص ایران خودرو و سایپا هم باید از گذاشتن آپشن ارزبر و غیر لازم جلوگیری کرد
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    4 4
    شما آقا فرزین بفرما چه قابل قبوله فرقی هم مگه می کنه بره بالا یا بیاد پایین ما به احترام خون شهدا دوباره به این نظام رای می دیم اما متاسفانه سو مدیریت مسئولین کمر اولین نفر ما رو می شکونه
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    5 0
    جناب فرزین سلام اگربااین سیستم جدیدکه از2اسفندرونمایی می شه اتفاقی نیفتادودلار60هزارروردکردوجدانا تاقبل عیداستعفابده عزیز...
  • FR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    1 2
    تا اخر دولت دلار همین 45 تومن نگه دارید
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      2 0
      خوبید؟۴۵ هزارتومان؟دلار؟
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    8 0
    خب شما هم مورد قبول ما نیستید !!یعنی شما رئیس بانک مرکزی نیستید؟؟؟
  • هادی IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    1 3
    دور و بر رئیسی رو همون اقتصاد دان های لیبرالی گرفتن که به روحانی مشاوره میدادن.
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      2 0
      آقا هادى!
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    5 0
    فرزین خدا ازت نگذره با این گندی که زدی. همه چیز گرون شد طی چند روز. بدبختمون کردی.
  • صمیر IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    2 0
    چشم.فردا درستش میکنم برات....
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    7 1
    خداوند ازتون نگدره
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 0
    اقلاً خودم به خودم كه جاشو خالى گذاشتين !!؟ مثبت ميدم ،،،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس