جنگنده

بر اساس ارزیابی اطلاعاتی آمریکا که توسط جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، تایید و حمایت شده است، ایران در حال آموزش خلبانان خود برای پرواز با این هواپیماها است.

به گزارش سرویس جهان مشرق، پایگاه خبری-تحلیلی «eurasiantimes» در گزارشی به قلم ساکاشی تیواری(۲۷ دسامبر)، به گزارش‌های ادعایی رسانه‌های غربی درباره تحویل ۲۴ فروند جت جنگنده‌ی پیشرفته سوخوی۳۵ به ایران پرداخت. این گزارش شامل تحلیل فنی درباره مزایا و معایب این نوع جنگنده و نقش آن در جبران کمبودهای ایران در حوزه‌ی نبرد هوایی و مقایسه آن با نیروی هوایی رقبای ایران است.

مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌ها منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.

تحویل یک اسکادران سوخوی ۳۵ به ایران به زودی محقق می شود+عکس و فیلم

در اوایل ماه جاری، یک ارزیابی اطلاعاتی غربی مدعی شد که ایران به زودی می تواند جنگنده های سوخو-۳۵ فلانکر-ای روسیه را دریافت کند. چند روز بعد، مقامات اطلاعاتی در دولت جو بایدن جزییات بیشتری از این مساله را به رسانه‌ها درز دادند.

منابع اطلاعاتی غربی که توافقات امنیتی ایران و روسیه را رصد می‌کنند، فاش کردند که مسکو به زودی یک اسکادران کامل از هواپیماهای جنگنده را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد داد.

تحویل یک اسکادران سوخوی ۳۵ به ایران به زودی محقق می شود+عکس و فیلم

بر اساس آخرین گزارش های رسانه ای، ۲۴ فروند جنگنده سوخو-۳۵ که در ابتدا برای مصر تولید و کنار گذاشته شده بودند، اکنون می توانند به ایران تحویل داده شوند. به گزارش i۲۴ News، روس ها به دنبال مشتریانی برای هواپیمای فروخته نشده هستند و به نظر می رسد تهران به عنوان یک انتخاب طبیعی مطرح شده است.

از آنجایی که آمریکایی ها به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری ارتش مصر شروع به فاصله گرفتن از ارتش مصر کردند، دولت مصر قراردادی به ارزش ۲ میلیارد دلار با روسیه برای خرید بیش از دوجین SU-۳۵ امضا کرد.

با این حال، این معامله در نهایت به سرانجام نرسید.از آنجایی که ایران با ارسال پهپادهای کامیکازه به مسکو به تلاش‌های تهاجم روسیه کمک می‌کند، ایالات متحده نگران دستیابی ایران به جت‌های جنگنده Su-۳۵ است.

اعتقاد بر این است که این جنگنده ها به طور قابل توجهی قابلیت های رزم هوایی نیروی هوایی ایران را ارتقا می دهند. این هواپیما به عنوان یک هواپیمای جنگی نسل ۴++ طراحی شده است که عمدتاً برای ایجاد برتری هوایی طراحی شده است. این هواپیما همچنین به دلیل عملیات هوا به زمین و تسلیحات بزرگ قابل نصب روی آن، شناخته شده است.

«شرکت هواپیمایی متحد روسیه»(UAC) می‌گوید که Su-۳۵ ویژگی‌های یک جنگنده‌ی مدرن (مانورپذیری فوق‌العاده، کمک‌های دستیابی فعال و غیرفعال برتر، سرعت مافوق صوت بالا و برد طولانی، توانایی مدیریت اقدامات رزمی گروهی و غیره) را با هم ترکیب می‌کند. یک هواپیمای تاکتیکی خوب (برد وسیعی از سلاح های قابل حمل، سیستم مدرن جنگ الکترونیک چند کاناله، کاهش امضای رادار، و بقای رزمیِ بالا).

تحویل یک اسکادران سوخوی ۳۵ به ایران به زودی محقق می شود+عکس و فیلم

بر اساس ارزیابی اطلاعاتی آمریکا که توسط جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، تایید و حمایت شده است، ایران در حال آموزش خلبانان خود برای پرواز با این هواپیماها است. به علاوه، مقامات آمریکایی معتقدند که روسیه به ایران کمک نظامی و فناوری بی‌سابقه‌ای در شراکت دفاعی تمام عیار فیمابین ارائه می‌کند.

از منظر ائتلاف غربی، این مشارکت نه تنها برای اوکراین، بلکه برای همسایگان ایران در منطقه تهدید محسوب می شود. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت:

"ما این اطلاعات را با شرکای خود در خاورمیانه و سراسر جهان به اشتراک گذاشته‌ایم."

همانطور که قبلاً توسط EurAsian Times مشاهده شد، ادعاهای ایالات متحده احتمالاً متوجه کشورهای عربی خلیج فارس است که تلاش کرده اند تجاوز منطقه ای ایران را مهار کنند اما از اتخاذ موضع قوی در برابر تهاجم روسیه به اوکراین کوتاهی کرده اند.

ایران در چند دهه گذشته هیچ هواپیمای جنگنده جدیدی خریداری نکرده است، به استثنای چند جنگنده روسی MiG-۲۹ Fulcrum که در دهه ۱۹۹۰ خریداری کرد. علاوه بر MiG-۲۹، نیروی هوایی ایران عمدتاً از هواپیماهای F-۴ Phantom II، F-۱۴ Tomcat و F-۵E/F Tiger II اصلاح شده بومی از دوران جنگ سرد استفاده می کند. در نتیجه نگهداری و بهره برداری از این هواپیماهای قدیمی دشوار است.

با این حال، علی‌رغم نگرانی‌های مقامات آمریکایی و کشورهای خاورمیانه که ایران را یک تهدید می‌دانند، برخی کارشناسان نظامی معتقدند که حتی دستیابی به هواپیمای سوخو ۳۵ نیز نمی‌تواند برتری هوایی ایران را بر منطقه خلیج فارس فراهم کند.

اگرچه خرید Su-۳۵ بزرگترین خرید از نوع خود برای ایران در سه دهه اخیر خواهد بود، اما هنوز برای جایگزینی کامل و مؤثر جت های جنگنده قدیمی در نیروی هوایی ایران کافی نیست.

در چشم انداز دورتر، ایران برای جایگزینی پیشرفته ترین جنگنده‌های خود، یعنی F-۱۴A Tomcat و MiG-۲۹A Fulcrum، به حداقل ۶۰ هواپیمای نسل ۴.۵ نیاز دارد.

در حال حاضر، هیچ اطلاعاتی مبنی بر این‌که آیا روسیه ۳۰ فروند یا بیشتر از جنگنده‌های سوخو ۳۵ دیگر را به عنوان بخشی از دومین دسته برای تحویل به ایران تولید خواهد کرد یا آیا جنگنده‌های خود را از انبار تسلیحاتی خود ارسال خواهد کرد، وجود ندارد، که با توجه به نیاز آن‌ها در درگیری‌ها در جبهه اوکراین، چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

علاوه بر این، گمانه زنی ها مبنی بر اینکه ایران ممکن است بخواهد سری دوم Su-۳۵ را در داخل کشور تولید کند، وجود دارد. در این صورت، ممکن است هدف آن، قراردادی باشد که تقریباً پس از توافق قبلی روسیه با هند شکل گرفته بود که به دهلی نو اجازه می داد ۱۴۰ فروند Su-۳۰ تحت لیسانس بومی تولید کند.

تحویل یک اسکادران سوخوی ۳۵ به ایران به زودی محقق می شود+عکس و فیلم

تهران همچنان با نیروی هوایی حریف قابل توجهی در سراسر خلیج فارس روبرو خواهد شد، حتی اگر اولین دسته از سوخوهای ۳۵ در سال آینده وارد ایران شود و بعداً توافقی برای جت های اضافی وجود داشته باشد. بزرگ‌ترین دشمن منطقه‌ای ایران، اسرائیل است، با ناوگانی از جنگنده‌های رادارگریز F-۳۵ در کنار F-۱۶‌های اصلاح‌شده‌.

تحویل یک اسکادران سوخوی ۳۵ به ایران به زودی محقق می شود+عکس و فیلم

تحویل یک اسکادران سوخوی ۳۵ به ایران به زودی محقق می شود+عکس و فیلم

در خلیج فارس، عربستان سعودی ناوگانی متشکل از ۸۰ جنگنده ارتقا یافته F-۱۵SA (Saudi Advanced) دارد که یک نسخه پیشرفته تر از Strike Eagle است. این هواپیماها می توانند تا ۱۲ موشک هوا به هوای دوربرد AIM-۱۲۰ AMRAAM را حمل کنند و به عنوان داگ فایترهای عالی شناخته می شوند.

تحویل یک اسکادران سوخوی ۳۵ به ایران به زودی محقق می شود+عکس و فیلم

تحویل یک اسکادران سوخوی ۳۵ به ایران به زودی محقق می شود+عکس و فیلم

همین‌طور، امارات متحده عربی اکنون ناوگانی از هواپیماهای مدرن F-۱۶E/F Block ۶۰ را در اختیار دارد. این کشور از سال ۲۰۲۷، ۸۰ جنگنده چند منظوره استاندارد داسو رافال F۴ را از فرانسه دریافت خواهد کرد.

تحویل یک اسکادران سوخوی ۳۵ به ایران به زودی محقق می شود+عکس و فیلم

تحویل یک اسکادران سوخوی ۳۵ به ایران به زودی محقق می شود+عکس و فیلم

Su-۳۵ بدون شک یک هواپیمای خوش زرق و برق با موتورهای بردار رانش و کابین خلبان "شیشه ای" است. با این حال، این هواپیما در جنگ الکترونیک از کشورهای خلیج فارس عقب می ماند و در برابر نیروی هوایی کشورهای غربی هم فاصله معناداری را پیش‌رو دارد.

برخلاف رادارهای آرایه اسکن الکترونیکی فعال (AESA) که در F-۱۵SAهای عربستان و F-۱۶های اماراتی یافت می شود، Su-۳۵ فقط دارای رادار آرایه اسکن الکترونیکی غیرفعال (PESA) است که کارایی کمتری دارد.

تحویل یک اسکادران سوخوی ۳۵ به ایران به زودی محقق می شود+عکس و فیلم

رافال‌هایی که ابوظبی سفارش داده، دارای ویژگی‌های پیچیده تری همچون یک سیستم جنگ الکترونیکی درجه یک و قوی خواهد بود.

حتی اگر ایران در نهایت تا پایان این دهه ۶۰ فروند Su-۳۵ را به دست آورد، بعید است که بتواند دفاع هوایی کشورهای رقیب را به صورت جدی تهدید کند.

علاوه بر این، در مورد توانایی های تهاجمی این جنگنده علیه هواپیمای نسل ۴.۵ غربی که به احتمال زیاد در منطقه خاورمیانه با آن روبرو خواهد شد، تردیدهایی وجود دارد.

با این حال، این هواپیماها ممکن است حمله به سایت های هسته ای ایران را برای اسرائیل یا ایالات متحده به طور قابل توجهی دشوارتر کنند، به ویژه اگر آن‌ها در کنار سامانه های پیشرفته دفاع هوایی مانند اس-۴۰۰ قرار گیرند.

در کل، بیش از هر احتمال دیگری، واشنگتن احتمالا نگران افزایش همکاری نظامی-فنی بین ایران و روسیه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 223
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    عالی
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      31 19
      عالی؟
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      52 17
      جان مادرتون سانسور نکنین لعنت خدا به حق مادرم حضرت زهرا (ع) به مسببین وضعیت اینترنت موجود
    • ناشناس IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      47 9
      خداییش دیدن این طیاره ها لذت داره.چه شکوهی تو دل آسمون دارند.
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      83 16
      جوانان نخبه انقلابی ایران باید توانایی های داخلی خودرا برای ساخت بهترین جنگنده های نسل پنجم گسترش دهند و بتوانند یک نیروی هوایی بسیار قوی در منطقه که حرف اول را داشته باشد بسازند باید در کلیه مسائل دفاعی به خودکفایی کامل برسیم انشاءالله
    • US ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      49 42
      اگر سوخو ۵۷ می داد عالی بود نه سفارشات لغو شده توسط هند و مصر!عالی تر زمانی بود که عرض ۴۳ سال هیچ سرمایه گذاری در حوزه ناوگان هوایی کشور نشد و خریدهای دوره شاه رو فقط استفاده کردند، متأسفانه ضعیف ترین ناوگان هوایی خاورمیانه بلکه دنیا متعلق به ایران هست ، لا اقل از ترکیه یاد بگیرید و خودتان بسازید
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      24 42
      ۲۲:۲۰ خدا و حضرت فاطمة‌الزهراء سلام الله علیها، دشمنان اسلام یعنی ضدانقلاب بی‌شرف را لعنت می‌کنند نه نظام اسلامی را که فضای مجازی دشمن رو به هم ریخته. لعنت خدا و مادر عالم بر تو و براندازای عوضی
    • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      16 9
      من اولا ضد انقلاب نیستم و عاشق کشور و رهبرو و مردم کشورم هستم خداشاهده بعدشم باشه بگو لعنت خدا به من کاش فقط فضای مجازی دشمن رو مسدود کرده بودن اینترنت بین المل رو یه جوری بستن که... برگرده به تو و امثال تو که فکر میکنین فقط خودتون بایمان هستید و فکر می کنید اگر ادم حرفی بزنه ضد انقلابه
    • سید IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      25 7
      علی رغم تبلیغات منفی غرب علیه جنگ افزارهای شرقی به خصوص جنگنده هوایی های روسی، وقتی دیدیم در جنگ دوم خلیج فارس یک اِف 18 آمریکایی در آسمان عراق توسط یک میگ 29 عراقی سرنگون شد آن هم با تفاوت سال تولید آن ها و تفاوت آموزش خلبانان عراقی با خلبانان آمریکایی و آن همه امکانات هشدار دهنده زمینی و هوایی یانکی ها برای آگاه کردن خلبانان شان از تهدید احتمالی، می توان فهمید که بیشتر این منفی گویی ها برای آن هست که افکار ایرانیان چه در داخل و چه خارج نشینان را علیه این دستاورد تسلیحاتی بسیج کنند تا تحریم تسلیحاتی ایران شکسته نشود!!!
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      12 6
      خودباوری نداشتید. پول ملت را هم برای هر مفت خوری خرج کردید الا سرمایه گذاری در علم و دانش هوایی.
    • محسن IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      6 6
      من توی پایگاه شیراز از نزدیک در حال پرواز دیدم حالا چه مدلی بود نمیدونم ولی لحظه پرواز سلطان آسمان هستن انشاالله پوتین به عهد وفا کنه و ارسال کنه
    • علی IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      2 0
      خود روسیه کمتر ۵۰ فروند سوخو ۵۷ داره اوایلانقلاب هم تحریم تسلیحاتی بودیم
    • حمیدرضا IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      9 0
      رسانه های غربی وقتی قدرت جنگنده های کشورهای حاشیه خلیج فارس رو به رخ ما می کشند، یا نمی دانند و یا جرات ندارند عنوان کنند که در صورت هر گونه اقدام احمقانه ای علیه ایران ارتش و سپاه مقتدر ما تا شعاع بیش از 2500 کیلومتر از خاک مقدس ایران ، پایگاه های هوایی دشمن رو با موشکهای قدرتمند ظرف چند دقیقه شخم می کنند. در این صورت حتی جنگنده های f35 هم جایی برای نشست و برخاست علیه کشورمان ندارند. این گونه نظرات کارشناسی فقط برای فروش بیشتر به گاوهای شیرده است.
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    27 7
    خوبه
    • US ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      34 15
      اگر نتانیاهو اجازه بده به پوتین بله خوبه ،داستان اس ۳۰۰ رو فراموش کردید؟!
    • محمد IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      10 16
      جنگنده هاي روسيه از نظر سيستم هاي ناوبري و راداري و الكترونيك بسيار ضعيف و عقب افتاده هستن غير ممكنه در براير سيستم جنگ الكترونيك جنگنده هاي غربي كه بسيار پيچيده و قوي هستن دوام بياره شركت دفاعي BAE سيستمز انگلستان چند ماه پيش سيستم جنگ الكترونيكي را كه براي جنگنده نسل ٦ خودش با نام تمپست مورد آزمايش قرار ميداد در فاصله ٣٠٠ كيلومتري براحتي و از طريق ماهواره تمامي رادارهاي پيشرفته و سيستم قغل راداري را از كار انداخته و مختل كرد بطوري كه خود شركت لاكهيد مارتين آمريكا خواستار بكار گيري اون در جنگنده هاي ساخت خودش شده چرا آنها اعتراف كردن اين سيستم از تمامي سيستم هاي دفاعي و پارازيت انداز و غيره براحتي عبور كرده و باعث از كار افتادن و اختلال كامل رادارها شده
    • علی IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      4 6
      خاک تو سرت زمان اس ۳۰۰ پوتین سرکار نبود.برا من از تاریخ میگی...
    • مربی خلبان جنگنده (با 20 سال سابقه پرواز) IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      11 4
      خوشحالم که توی تهرون صدها متخصص تسلیحات هست. کاش ما آماتورها قبل از خرید سوخو باهاتون مشورت می کردیم!
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      12 6
      روسیه S200 به ایران فروخت. S300 هم به ایران فروخت. زیردریایی به ایران فروخت. جنگنده MIG29 هم به ایران فروخت. سوخو 35 هم بزودی خواهد آمد. چون دیگه رژیم صهیونیستی هیچ نفوذی در روسیه ندارد. و حتی روسیه کشور دوم یهودیان (اوکراین) رو تبدیل به ویرانه و خاکستر ساخت
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      2 1
      پوتین نتانیاهو رابطه شون بخاطر اوکراین خرابه
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    31 2
    انشالله
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    12 4
    انشالله از اين سلاح استفاده نكنند
    • ناشناسم IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      38 6
      پس هراس شما امریکائیها وغربیها ازخریدتسلیحاتی ایران ازچی هست؟؟! . فعلأ ایران بدون جنگنده سوخوهم برای شماکابوس هست چون هر2موشک شلیک شده ایران نابودگرتراز جنگنده های نسل پلاس مثبت4 هست. غیرازاین بود صهیونیستها خیلی وقت بودکه تهاجم رو شروع میکرد. البته دلداری دادن هم بدنیست.
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    28 3
    خداکنه
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    67 23
    کشور امام زمان همواره قوی تر باید باشد.
    • NL ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      16 5
      البته
    • NL ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      22 7
      قطعا
    • NL ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      18 7
      هستیم و خواهیم بود
    • NL ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      23 16
      البته به شرطی که نون گیرمردمش بیاد
    • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      13 3
      کشور امام زمان موقع ظهور میگن که امام بی نهایت لطف و محبت میکنه درحق مردم و انتقام دردناکی هم میگیره از مسببین مشکلات
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      5 14
      انتقام نون و اب میشه ؟
  • نوید IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    28 17
    چرا روسیه هیچ وقت سلاح به ما نفروخت
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    12 39
    همون اف 5 که ساختیم خیلی خوبه رادار ارتقا یافته و موشک جدید بس بود برا جنگ با اف 35 این همه هزینه نیاز نبود
    • Mahdi IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      33 15
      داداش نگوکه این حرفت رو از رو شوخی نزدی جنگنده ی اف ۳۵ و اف ۲۲ ربتور بهترین جنگنده های جهان هستند که بی نظیر هستند حتی جی ۲۰ چین و سوخو ۵۷ و ۷۵ هم در قیاس با اف ۳۵ واف ۲۲ در حد ی کپی برداری مسخره هستند ما به خصوص در زمینه ی دفاعی نباید غرور بی خود داشته باشیم اگه خلبانانمان رو با این جنگنده های زپرتی به مقابله ی با جنگنده های روز دنیا بفرستیم فقط جون یک نخبله و هم وطنمان رو به خطر انداختیم
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      3 16
      مهدی شر ور نگو بابا وقتی هیچی نیمدونی اف 22 که تولیدش قطع شد سال 2006 اونم به خاطر اینکه تو ارتفاع بالا موتور خاموش میکنه اف 35 هم گرما موتور بالاس و بدنه اونقدر نقاط گرد داره که از اف 5 هم سطح مقطع رادارش بالاتره بورو به یکی این حرف ها رو بزن مثل خودت بی سواد باشه ندونه
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    21 1
    عالی
    • امیر IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      2 3
      عالی
  • رهگذر IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    47 67
    اسرائیل در حد تحمل دشمنی متحدان ایران هم نیست چه برسد به رقابت هوایی با ایران! قدرت ایران در جنگنده های با خلبان تمام نمی‌شود. جنگنده های بدون خلبان ایران است که در منطقه رقیبی ندارند.
    • GB ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      49 49
      شما که دارین هر روز از اسرائیل ضربه میخورین این شما هستید که عددی نیستید برای بقیه.ههههههه
    • GB ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      34 35
      شما که دارین هر روز از اسرائیل ضربه میخورین این شما هستید که عددی نیستید برای بقیه.ههههههه
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      17 18
      ساکت شو نادان واقعا دشمن دانا بهتر از دوستی چون تو نادان است باید به بروز ترین جنگنده ها مجهز بشیم
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      2 2
      الان برنامه های متنوعی برای خنثی وهدایت وپدافند حتی درمحل پروازبمب اتم هست ازبمب های الکترومغناطیس وخاموش کننده جریانات شلیک موشک دراسمان ویا دستگیره های هایپرسونیک برای انتقال موشک وجنگال درپادگان پدافند فلسطین زمینی ازادمیشهو به ابراهیمی ها میرسه باهرنسب ونژادی
    • US ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      38 19
      خب راست میگه ، اسرائیل در داخل ایران ترور می‌کند و تاسیسات هسته ای رو هدف قرار می دهد با ویروس و...در سوریه چپ و راست میزنه شما کی به آنها ضربه زدید بجز شعار نوشتن روی موشک؟!
    • مهدی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      6 9
      به دو چیز هیچ وقت توجه نکنید: جمله قبل از «اما» وجوله قبل از «هههههه»
    • GB ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 6
      ۰۹:۰۶ جوله نه و(( جمله)) بعدش زیاد جوگیر نشو تا خراب نکنی خودتا.هههههه
    • رهگذر IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      6 4
      خالی بند 21:52، شاید اسرائیلی باشی ولی به هر حال، اسرائیل کجا هر روز داره به ایران ضربه می‌زنه؟!! کِی گفته ما به ایران توی سوریه حمله کردیم؟!! تلافی حمله اشتباه به پایگاه T4 سوریه که انهدام پایگاه شنود اسرائیل در جولان بود، جواب نبود اون وقت؟!! برو عمو، برو ....
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      2 1
      فراری های انگلیس وامریکانشین ،هرروزخبرازدرگیری و کشته شدن واصابت موشک و حمله پهپادی در سرزمین جعلی واشغالی اسرائیل به گوش می رسه بعدچندتامریض مثل شمامیگین ایران کاری نتونسته بکنه.اگربه حساب حضورمستقیم نیروهای ایرانی باشه که متقابلااسراییل هم مستقیماغلطی نکرده.
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    59 8
    3 نکته مهم تو این گزارش نیامده 1 . جنگنده در کنار سطح هوش و مهارت و توانایی خلبان مهم است که ایران همیشه بهترین خلبانان دنیا را داشته و دارد و عملیات هایی ترتیب داده که در تاریخ جهان یادگاری مانده و فصل و سطح جدیدی برای عملیات نظامی بوده... پس اگر فرضا سوخو 35 از اف 15 و اف 16 هم ضعیف تر باشد اینطرف خلبان ایرونی داخل کابین می شینه درحالی که کلا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بلحاظ نیروی انسانی وضع خرابی دارند همین حالا داخل جنگنده های عربستانی , خلبانان اردنی پاکستانی و اسرائیلی می نشیند 2 . اینکه در شیعه اجازه جهاد تهاجمی و درواقع حمله نظامی در غیاب امام عصر وجود ندارد چنانکه داعش کاملا در عراق نفوذ کرد و جلو آمد و بعد آیت الله سیستانی دستور جهاد دفاعی داد تا تفسیر دفاع داشته باشد پس اساسا ایران از هیچ ابزاری برای حمله استفاده نخواهد کرد مگر اینکه اول مورد تهاجم قرار بگیرد که این کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل اصلا جرات چنین کاری ندارند 3 . نیروی هوایی اساسا یک نیروی کلاسیک محسوب می شه اما ایران استاد بزرگ جنگ نامتقارن هم هست و همه دهه های گذشته روی دکترین نامتقارن کار کرده که حتی قدرت های غربی هم چنین توان نامتقارنی ندارند پس اینکه ما جنگنده بفرستیم آن ها بفرستند رو هوا شاخ به شاخ بشن دید کودکانه ایه چون ما n تا ابزار کاری ضربه زدن داریم یک موردش توان موشکی ما تو 12 ساعت امارات , 72 ساعت عربستان و 1 هفته کل پایگاه های نظامی اسرائیل را با خاک کوچه یکی می کنه امثال امارات و فلسطین اشغالی یک باریکه کم عمق هستند و ایران البته می تواند کلی برگ آس دیگر هم رو کند که ربطی به توان نظامی اش نداشته باشد ! از داخل کار را بغل کنند ! پس اصلا باید دید این اف 15 و اف 16 و اف 35 می توانند از زمین بلند بشن بعد بررسی کنیم که تو درگیری با سوخو 35 چه می شود ! بعد بلند شدن برگشت کجا می خوان بشینن ؟ تو خیابان های کویت ؟! هر خیابانی تو هر کشوری هم بشینن موتورش خاموش نشده غزل خداحافظی را خوانده پس اثر تحویل اسکادران سوخو 35 به ایران , یک اثر ساده با چند تا ضرب و تقسیم ریاضی نیست ما در بحث نظامی یاد گرفتیم نهایت بهره و بهترین بهره را حتی به پیچیده ترین اشکال مختلف که به عقل هیچ بنی بشری نمی رسد را ببریم
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      3 4
      بند دومت کاملا اشتباهه. منظور از اجازه تهاجم نداشتن در اسلام پیش از حاکمیت معصوم، دفاع پیشگیرانه و زودهنگام نیست! حمله به کفار برای برچیدن کفر و پذیرش اسلامه! خلاصه که اشتباه زدی. چون تعللی که در عراق رخ داد، ناشی از نشناختن داعش و تشخیص غلط نبود نه که اجازه دادن داعش بیاد حاکم شه بعد حمله کنن! وای از این همه بی‌بصیرتی و ساده‌انگاری
    • رسول IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      11 11
      عزیزم خلبان با صلوات خلبان برتر نمیشه نیاز به تمرین داره که قبل از انقلاب با بهترین هواپیماهای روز دنیا و با اساتید بهترین نیروی هوایی دنیا تمرین میکردن الان ساعت موظفی پروازشان به سختی پر میشه
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      1 10
      اندیشه هاتون شبیه حجتیه هست
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      16 2
      با یک شلیک دو یا سه هواپیمای صدام را سرنگون کردند که در تاریخ نظامی بی نظیره خاطرم نیست همین یا مطلب دیگری هم هست که بنام خلبانان شجاع و فکور در زمره کارهای بدیع رزم هوائی در جهان نشان دار شد همین ساختن قطعات و آماده سازی هواپیماهای قدیمی و استفاده از تجارب برای ساخت پهپاد و کوثر و انشاءالله با پیوستن سوخو حتما با ابتکارات بومی جنگنده های ایده آل برای بهره وری بهتر و مطلوب تر خواهیم ساخت فقط امیدواریم انتقال تکنولوژی هم در برنامه باشد
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      19 1
      این یک. گزارش غربی بود که همواره تجهیزات غرب رو برتر از بقیه میدونه و کاملا مستدل نیست. سوخو 35 هم در برد و قدرت مانور جزو برترین هاست. شاید بزرگترین محدودیتش رادار غیر فعال و ضعیف بودن در جنگ الکترونیک هست که در کل قابل ارتقا هست هر چه باشد برای ایران یک غنیمت هست.
    • یوسف از همدان IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      3 3
      جوگیر شدی داداش.
    • عبدالله IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 0
      ٢٢:٣٠@ منحرفین در هر لباسی هستند خصوصاً کسانی که از این نام مقدس سوءاستفاده نمودند (له/ علیهش) امّا هرکس اثناعشری است لاجرم حجتیه است. ضد انقلاب هم اوائل کوشید اشخاص مذهبی را «حزب اللهی» لقب دهد تا به زعمش آنها را از تودۀ ملّت جدا نماید لذا شهید رجائی با فطانت گفت: من طرف‌دار حزب‌الله هستم. و السلام
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    33 7
    در بلوک غرب غیر از اف 22 جنگنده دیگری توان رویارویی با سوخو 35 را ندارد . از حالا قابل پیش بینی است پادوهای رسانه ای غرب شروع به لجن پراکنی خواهند کرد . اما واقعیت این است که این جنگنده برتری مطلق هوایی را رقم خواهد زد. حتی در یک مورد هم که اف 22 ها برای بمب افکن های سوخو 25 روسی در سوریه مزاحمت ایجاد کرده بودند با ورود به صحنه سوخو 35 ، فورا منطقه را ترک کردند.این هواپیما علاوه بر رادار اصلی دو رادار مخصوص برای ردیابی جنگنده های استیلث در بالهای خود دارد که هواپیماهای استیلث را از دوردست ردیابی می کنند.اف 35 و بی 2 اهداف راحتی برای سوخو 35 هستند.
    • US ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      30 28
      یعنی خاک برسرت با این بغض بدبینی ، موتور سوخو ۳۵ از اف ۱۶ ضعيف تر هست دوما بهترین جنگنده دنیا مختص آمریکا هست بنام اف ۱۸ ،نادان
    • آریا IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      20 38
      ۰۰:۱۱ ، خاک بر سر تو غربگدای خودفروخته ، تو به هموطن خودت میگی خاک بر سر ، که چه خبر ... به خر آمریکا گفته یابو ؟خود آمریکایی‌ها درباره آف ۱۶ و آف ۱۸ همچین ادعایی ندارن ... چی به شماها میدن که خودتون رو برای آمریکا جر میدین ؟ ببین اصلا آدم حسابت میکنن بعد پادویی کن براشون ...
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      2 0
      ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ حقا که خاک برسرخودت. عقده‌ای‌ روانی.
    • ایران قوی IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      7 1
      دمت گرم آریا خوب جوابشو دادی این موجود های خود تحقیر بین فقط نیاز دارن یکی افسارشون رو بگیره و هدایت کنه فکر میکنن دنیا فقط آمریکاست
    • M IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
      0 0
      ابلهی که میگی f16 و f18 بهترینن اولا f22 و f35 بهترینن و بعد از این su57 و ... و f16 جز ۱۰ تای برتره نه دومی اول یکم بخون بعد بلغور کن
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    8 6
    بعد از خرید می توان به اویونیک چین ارتقاشون داد
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    13 78
    چرا ما سریع(پهپادهای مهندسی معکوس آمریکایی را)دادیم روسیه تا جنگشو پیروز بشه-ولی اینهاچند جنگنده سوخوی ازمد افتاده را باآیه الکرسی وهزارتا سلام صلوات،میخواهند بدهند!؟
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      20 20
      کی گفته روسیه پیروز شده؟؟؟؟!!!!! روسیه که کلا از خاک اوکراین عقب نشینی کرد وسرشکسته شد مثل اینکه تو باغ نیستی.
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      13 10
      سوخو 35 از مد افتاده میشه گفت جوک سال بود - با یه مسئله ای مخالفی حداقل یه جستجویی بکن
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      16 10
      از کارشناسان نظامی آلبانی بپرسید لطفا !
    • فرزاد IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      7 5
      اینو بدون که سوخو۳۵ آخرین نسل ازجنگنده های ساخته شده در دنیا وبروزترین جنگنده است که معروف به جنگنده نسل پنجم است بهتر ازاین جنگنده ای در دنیا ساخته نشده است.اف ۳۵ که آمریکا ساخت همه جوره پایینترازسوخو۳۵ است اف ۳۵ پادوی سوخو۳۵است .تازه بعلت نقص فنی اساسی که درتمام اف ۳۵ ها وجودداردتماما زمین گیر هستند.
    • حجت IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      1 4
      پروفسور، هواپیمای سرنشین دار رو با بدون سرنشین مقایسه می کنی؟
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    26 59
    تحلیل های غربی ها همیشه روی کاغذ برای ذهن خودشون دهان پر کن و غیر قابل رد کردنه، اما جایی که اینها توجه نمیکنن یکی قدرت ایمانه، و دیگری کلام حضرت حق... و ما رمیت اذ رمیت و لکن ..‌
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    28 39
    ایران برای به چالش کشیدن دفاع هوایی کشور های خلیج فارس به سوخو و فانتوم نیاز نداره‌.‌یک شاهد کافیست که غیززززززز و بوم.
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      8 8
      دنیا دنیای پیشرفت و تکنولوژی .. هست نه جنگ افروزی
    • ایران قوی IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 0
      بله درسته دنیا دنیای پیشرفت و تکنولوژیه اما در سایه امنیت وقتی امنیت نباشه چجوری میخوای پیشرفت کنی وقتی دست برتر داشته باشی تو حوزه دفاعی هیچ احدی جرعت نمیکنه چپ نگات کنه اینو تو کله پوکت فروکن
  • مجتبی PL ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    23 5
    در صورتی که سوخو 35 نوع اس به ایران تحوبل دهد مناسب هستند. البته ایران به تعداد زیاد جنگنده سبک نیاز دارد که با تولید موتور توربوفن بومی محقق می شود. البته ونزوئلا اف 16 های زمینگیر دارد که ایران می تواند برای مهندسی معکوس چند نمونه از این کشور تحویل بگیرد و با موتورهای بهینه سازی شده و فنآوری های بومی شده جنگنده مورد نیازش را بسازد
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    3 4
    حرفی برای گفتن ندارم
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    10 0
    عالی
  • عبدالله IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    26 2
    آمریکا و سگ دست آموزش اسرائیل به هیچ وجه نمی توانند از دیوار دفاعی پدافند قوی ایران عبور کنند. و قبل از اینکه وارد فضای ایران شوند توسط رادارهای قوی بومی که چند لایه هستند کشف و سرنگون میشوند.
    • محسن IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      2 2
      علی الضاهر بازدارندگی موشکی خود ایران و حزب الله لبنان را هم باید در نظر گرفت
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    20 6
    به به، خیلی هم عالی ، مبارک باشه!! چشم غربگدا و اغتشاشو و یانکی گاوچرون تروريست کور!!!
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      1 1
      کو ؟
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      0 0
      انشاا.. زنده بادایران
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    16 28
    یه چند نفر ازین غربگداها همیشه میگفتن اگه روسیه به شما هواپیما فروخت به ما بگین......!!! حالا من میگم، چطورین...... ها؟؟! خخخخخخخخخخخخ
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      7 2
      هنوز نداده که ؟ احتمالا پولش رو گرفته و سرکاری داره آموزش میده .
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      9 1
      اونی که قطعی نمیده ، اتمه .
    • عبدالله IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 0
      اتمم دستمون نرسیده متأسفانه گفتیم بو میده! در حالیکه خدای والا فرموده چنان ابزار و ابهت نظامی داشته باشید که دشمن خدا از شما بترسد. «وَ أَعِدّو لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللّٰهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرينَ مِنْ دونِهِمْ لا تَعْلَمونَهُمُ اَللّٰهُ يَعْلَمُهُمْ» ﴿الأنفال ٦٠﴾ هر چه مي‌توانيد از نيرو و مرکب‌هاي آماده، بسيج كنيد تا دشمن خدا و دشمن‌تان و ديگراني جز ايشان را كه نشناسيد و خدا مي‌شناسد، بترسانيد. اگر جنگ جهانی شود هیچ سلاحی کارایی بمب اتم را ندارد. اتمی که نداشتنش باعث تسلیم ژاپن شد و امپریالیزم امریقا $ بی‌پشتوانه را با مُشت بمب اتم بر میز اقتصاد جهانی کوبید. چرا و تاکی باید سلاح دست عدو بر ما حرام! شود؟ و السلام علیٰ من اتبع الهدیٰ
  • حسین IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    11 4
    جنگ تحمیلی نشون داد جنگنده های روسی در برابر جنگده های امریکایی حرفی برای گفتن ندارند ،بهتره روی یک پلت فرم امریکایی مثل اف ۱۶ و با مهندسی معکوس تعداد زیادی جنگنده بومی تولید کنیم.
    • سین IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      3 0
      بعد از جنگ تحمیلی جنگ های دیگه ای هم وجود داشته و هم تاکتیک ها و هم جنگنده ها تو این مدت تغییرات زیادی داشتند
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      0 1
      جنگ سوریه نشان داد جنگنده های روسی بسیار کارامد هستند و امریکا در برابر نیروی هوایی روسیه عقب نشینی کرد. برای سوخو 35 های خریداری شده از روسیه می توان از شرکت سازنده ارتقاء رادار طلب کرد یا با فناوری بومی آنها را بهینه سازی کنیم
    • حقیقت گو IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      1 0
      تو همون جنگ تحمیلی میگه ۲۵ عراق می‌آمد ایران را بمباران می کرد و تشریف می برد کسی هم نمی تونست چپ نگاش کنه غیر از سه مورد که یکیش بالای ذوب آهن اصفهان بود و یک افسر ارتش با موشک هاوک انداختش اما دو هفته بعد منافقین ترورش کردن ...
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    11 1
    تنها راه مقابله با غرب: ۱-اصلاح اقتصاد و معیشت مردم ۲-ریشه کن کردن فساد و رانت در هر شکل ممکن ۳-ساخت سلاح هسته ای
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      0 0
      وايسا تا محقق بشه
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    2 2
    پول بیخوده وقتی موشک اپتیکی روی پهبادداریم وانواع موشکهای منهدم کننده روی هواپیماهای خریداری شده ومافوق صوت سری کوثرداریم چراسوخو بخریم
    • محمد خاتمی IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      3 3
      وقتی یک خلبان الان ماهی 2ساعت پرواز پر میکند کجا با خلبانانی که در گذشته باید ماهانه 40 ساعت پرواز پر می کردن.....شما خلبانان اس قبل 57 را دوره کنید همشان بیشتر از 800ساعت پرواز تمرین رزمی وگپ داشتند ......الان بخاطر مشکلات ماهی 2 ساعت هم نمیشه بدبخت ها میرن توی باند برای تکاو که پرواز بخاطر نقص ابولت میشه......ودر اخر سوخو 35 اصلا جنگنده خوبی برای رزم نیست فقط برای نمایش های هوایی واکروجت بازی خوبه
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    9 1
    رژیم نجس یهود عنود خوب می داند که در صورت کوچکترین تعرضی به ایران یک یهودی نجس حرامزاده از آسیا زنده به در نخواهد رفت . و قطعا غذای کوسه ها و لاکپشتها خواهند شد هر چند که هر قطره خون نجس انها ضمن الوده کردن دهن کوسه ها یک اقیانوس را نیز نجس می کنند .
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    2 3
    با ظهور و پیشرفت تکنولوژی پهپادهای انتحاری و رادارگریز، نگهداری از هر هواپیمای جنگی در آشیانه های سرباز و غیر پوشیده اشتباهی بزرگ است. یک پهپاد کوچک نفوذی می تواند یک هواپیمای گرانقیمت را براحتی منهدم یا زمینگیر کند. برای نگهداری از این داراییهای ارزشمند بایستی یک فکر اساسی بکنند!
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    6 8
    خدا وکیلی این پوتین بیشرف، یک روده راست توی شکمش نیست. هر چی بنجل هست قالب ایران می کنه
  • محمدهادی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    6 0
    وجود چندین اسکادران سرحال و تازه نفس از سوخو های مدرن برای پیکره ی دفاع هوایی کشور بسیار ضروریه مسلما هماهنگی این پرنده های چالاک و مدرن درکنار سیستم های راداری قدرتمند کشورمون در تمام نقاط،خط دفاعی قدرتمندی رو در مقابل دشمنان مون شکل میده که براحتی کسی هوس جسارت به این مرز نخواهد کرد ضمنا مهمتر از دریافت اسکادران های اولیه از این سوخو،تجهیز نیروی هوایی مون به پرنده نسل پنج جدید روس هاس که تک موتوره است و بسیار ظاهر و قابلیت های مشابه به اف۳۵ غربی ها داره امیدوارم ایران در اون پروژه بسیار جدید روس ها شراکت کنه و چیزی در حدود ۷۰ فروند از اون پرنده رو دراختیار بگیره در آینده نزدیک اینطوری میشه گفت یک نوسازی بسیار مهم و تاریخی پس از دهه ها در پیکربندی هوایی نیروهای مسلح کشور رقم خورده انشاله
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    4 0
    خوب چیزاییه
  • GE ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    1 9
    پس ما جایی صدام حسین را در منطقه میگیریم یا این سلاحهای روسی
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      10 2
      تو ما نیستی - تو همان پسماند صدام هستی - ما ایرانی و صاحب تمدن 7000ساله هستیم - اهل تعامل صلح با همه ملل نجیب جهان هستیم به حالمان تفاوتی ندارداین نجابت در شمال کشورمان باشد یا آنسوی دریاها اما این یانکی های نا نجیب هستند که بنای ناسازگاری دارند و چراع عمرشان بمدد و اراده الهی بزودی خاموش خواهد شد - در ایران ؛ فراز و فرودهایی بوده در گذشته اما امروز ایرانی در میان سایر ملل سربلند است اشتهار به عزتمندی که ؛ این عزتمندی در غرب از مدیترانه - در شرق تا فرای مرزهای چین و در شمال از مرزهای روسیه با حوزه حوزه خزر و... خود تحقیری و کانالیزه کردن کشور به فقط غرب از مشکلات فراراه این کشور بوده و هست و دوره ای قجرهای بی کفایت را همانند همین اکراین وادار به همسایه ازاری می کردند دوره تمام شده است کشور روسیه همسایه ایران با وسعت سرزمینی بسیار بزرگ با مقدورات زراعی و معدنی و.. ایجاد همکاری سازنده با کشورهای همسایه و دوست ملت ایران مورد قبول وجدانهای بیدار است. اما ملت ایران طاقت تحمل داغ قائم مقام فراهانی ها و میزاتقی خان امیر کبیرها و سرداران جنگل و دتستان و دلوار - مصدق و . . ساقط کردن ایرباس و ..را ندارند هرگاه غرب نیز همانند بقیه کشور های دوست نجابت لازم را داشته باشند و دست از وحشیگری خودشان بردارند قطعا جواب نجابت نجابت است = و..
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    4 0
    خبر از آمریکا میگیرید و خوشحالید ؟ چرا خود روسیه و ایران نمیگن ؟
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    2 0
    میگه هواپیماها مال مصر بوده ، چرا مصر نگرفتدتشون ؟
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      7 0
      آمریکا جلوی خرید مصر گرفت به مصر گفت اگه سوخو ۳۵ از روسیه بخری تحریمت می کنیم مصرم منصرف شد
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    2 10
    ایران مال هواپیما و جنگ هوایی نیست . آبروی صنعت هوایی روس رو هم میبره .
    • عبدالله IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      4 0
      این تویی که لایق نظردهی نیستی آبروی هرچی مثل خودت خائن خودکم بینه هم بردی
    • حمیدرضا IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      1 0
      البته که کافر همه را به کیش خود پندارد.
  • میر غفار IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    3 2
    خدا کنه مثل نیروگاه اتمی بوشهر ناامیدمان نکنه
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    4 1
    احسنت تنها چیز خوبی که از روسیه میشه خرید اسلحه است
  • سلام IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    6 4
    سلام به همه شرق گداهای عزیز قیمت دلار و بدبختی مردم هم بزنید .
    • مهدی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 2
      پس قبول داری که غربگدایی چون اگر نبودی به مخالف افکار پلید و مزدور مآبانه خودتون نمیگفتین شرق گدا
    • عبدالله IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 1
      علیک السلام و لاکن تف به آینه مکن جانا! غربگدا اگر بهری از نجابت/ شرافت داشت هرگز راضی نمیشد $ تحریمگر غذا و داروی ملّت را بها داده بهانۀ مسابقۀ گرانترترفروشی نماید. نامردی و نامردمی است از لج/ بخاطر سیاست، مذهب و مرام را پشت‌پا زدن. و السلام
  • حسین IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    8 0
    این نشریه آمریکایی فراموش کرده خلبان ایرانی باخلبان عرب زمین تاآسمان فرق دارد خلبان ایرانی نترس شجاع ولی خلبان عرب ترسو ترسو ترسواست هرچندخلبان عرب هواپیماهای بهتری سوارشودولی فاقد فکرواندیشه ایرانی است اینرادرجنگ ایران وعراق ثابت کرد
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    1 0
    مصر ناوهای سفارشی روسیه که قرار بود از فرانسه تحویل بگیره را چند سال قبل خرید و حالا اجازه نیافت جنگنده روسی سفارش داده شده را تحویل بگیرد شاید اسرائیل موافق نبود همانگونه که با خرید اف سی و پنج امارات عربستان هم اگر دارد بقول دوستمان هدایتگر یا خلبان کامل ندارد یعنی شاید اجازه ندارند مگر افرادی که اطمینان صد در صدی باشند تعدادی از اردن پاکستان یا جای دیگر اسرائیل و آمریکا که در حملات علیه یمن بدانها اشاره میشد با تعداد معدودی از خودشان و بخشی هم بعنوان کمک خلبان
  • از شهرستان سراب IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    8 1
    بنظر میاد شاید روسیه متوجه شد در دنیا فقط میتونه روی ایران حساب باز کنه چین هند کره شمالی ونزوئلا کوبا پشتشو خالی کردند سوریه هم بقدری دچار مشکلات هست عملا نمیتونه برای روسیه کمکی باشه 24 فروند یا 60 فروند برای کشوری به مساحت ایران ناکافیه کاش میشد حداقل 300 جنگنده جدید تهیه کرد و نیروی هوایی ایران را تا 20 سال ساپورت کرد امیدوارم روسها زیر قولشون نزنند و یا وعده الکی به ایران نداده باشند تا حمایت ایران رو در جنگ کسب کنند
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    1 5
    جنگ افزار روسی به شدت در جنگ اوکراین تحقیر شد
  • سردار IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    4 2
    خوب میشه اگه سوخو 35 بخره ولی به روسیه تزاری اعتمادی نیست. باید کلا تست بشن از لحاظ الکترونیکی.. بعدش چیزی که برتری ما را نسبت به بقیه نشون میده هواپیما و پهپاد و موشک نیست. ایمانمونه🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    3 0
    ما باید موتور توربو فن برا جنگنده بسازیم والسلام
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    3 2
    چرا نظرات همش یه سمت و سو داره؟؟؟
    • مهدی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      5 1
      چون کلا ایرانی ها همه دنبال کار و زندگی هستند و اونایی که نظر میدن مشخص هست که در جایی غیر از این آب و خاک و با پول کشوری دیگر کارشون نظر دادن و منفی دادن و کلا نا امید کردن مردم هست و امثال من هم که نظر میدیم خیلی کم هستیم و از روی ناچاری بعضی وقت ها برای کشور و مردم باید یه نظری بدیم
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    1 1
    آیا این از آخرین مدل جنگنده روسیه هست؟ بخاطر عدد سی و پنج اشتراکی در دو مدل غربی و شرقی و بارزترین تفاوتشان همین نشست و برخاست درجاست تقدم و تاًخر در استفاده از این عدد با کدامین است و این اعداد به چه منظور است علت خاصی جز جدیدتر بودن و نشان دارد؟
  • سید IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    1 0
    همینم خوبه..حداقل نیروهوایی یه جونی می گیره ..والا .
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    3 5
    پیاز 30تمنه وای
    • عبدالله IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 2
      اغتشاشگر کوچه و بازار اگر شرف داشت با سوختن حجاب و مسجد و آمبولانس و قتل جوانان غیور حافظ امنیّت و کشتار زوّار شاچراغ اشک ملّت را در نمی‌آورد. اشک پیاز هم از دست بازیگر نانجیب $ در آمده. امریقا غذا و داروی ملّت شریف ایران اسلامی را تحریم کرده اتباع و چاکرانش کاغذ توالتش را بیشتر میخرند! به جهنم که هل من مزید. و السلام
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    3 1
    اول اینکه اگر فلانکر ای توانایی رقابت با جنگنده های اعراب رو نداره پس چرا اسراییل و امریکا که جنگنده نسل پنج دارن نگرانند؟ دومین نکته اینه که این جنگنده ها در دکترین نظامی ایران نقش تکمیل کننده دارند و نه نقش اول...
  • CA ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    7 6
    بزک نمیر بهار میاد کمبوزه با خیار میاد . روس‌ها بدون اجازه آمریکا ، و اروپا به ما هیچی نمیدن . ماجرای اس ۳۰۰ هنوز یادم نرفته
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    5 4
    ماکه جنگنده کوثر داشتیم که برابر باf35امریکایی هابود پس چطورشد الان دنبال سوخو رفتیم؟
    • محمد IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      2 1
      متاسفانه بعدها معلوم میشه تفسیرهایی که اکثر اوقات نوشته میشه برای دلخوشی بوده و حقیقت نداره مثل قضیه کوثر و اف 35 بله ایمان رکن بسیار مهمی هست و بسیار تعیین کننده ولی نه اینکه خودمون رو گول بزنیم که ما برتر هستیم اگر برتر هستیم چرا دنبال خریدهای بیشتر هستیم چرا تسلیحات غربی رو مهندسی معکوس میکنیم چون نداریم و درصدد جبران و بهتر شدن هستیم که زمان و سرمایه خواهد برد همین صنعت پهپادی که پیشرفتهای فوق‌العاده ای داریم قدمتش برمیگرده به اوایل و اوسط جنگ چندین دهه کار شده و تازه از روی نوع آمریکایی و اسرائیلی مهندسی معکوس شده تا به اینجا برسیم.
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    5 0
    هر دروغ و دونگی آمریکا میگه شما سریع نشر میدهید
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    1 2
    از دو حال خارج نیست ، یا تحلیلگرای آمریکایی دلار مفت میگیرن که جفنگ بنویسن . یا میخوان ما رو قلقلک بدن که ۷ ، ۸ میلیارد دلار پول نداشته رو بدیم ۲۰ تا دونه جنگنده بگیریم که تاثیر زیادی هم تو توازن قدرت ما نداره. ما اگه پول داشتیم خط تولید کوثر سالی ۳ تا دونه تولید نمی کرد و الان رسیده بود به سالی ۱۵ تا که چند سال پیش قرار بود برسه.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    3 3
    از دو حال خارج نیست ، یا تحلیلگرای آمریکایی دلار مفت میگیرن که جفنگ بنویسن . یا میخوان ما رو قلقلک بدن که ۷ ، ۸ میلیارد دلار پول نداشته رو بدیم ۲۰ تا دونه جنگنده بگیریم که تاثیر زیادی هم تو توازن قدرت ما نداره. ما اگه پول داشتیم خط تولید کوثر سالی ۳ تا دونه تولید نمی کرد و الان رسیده بود به سالی ۱۵ تا که چند سال پیش قرار بود برسه.
    • IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      4 0
      کوثر پلتفورم خوبی نیست که از روی اف 5 ساخته شده برای پنجاه سال پیشه.پلتفورم قاهر خیلی بهتره ونزدیک به جنگده های نسل جدید.باید همزمان با تقویت موردی جنگنده ها با سوخو35 روی قاهر کار کرد و تولید انبوه کرد.شاید مخفیانه داره اون پروژه جلو میره و تنها گیرش موتور توربوفن هست.إن شاءالله چشم جهانیان رو با تولید ایرانی متعجب کنیم
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 0
      در مورد کوثر قابل ذکره که بزرگترین مشکل برای تولید این جت سبک و آموزشی موتور هست. اتفاقا پلتفرم بسیار موفق و خوبی برای جتهای آموزشی و یا جنگنده های سبک پشتیبانی هست. اما خب بحث موتور در اثل پاشنه آشیل سنعت هوایی ایران هست.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    1 0
    سوخو ۳۷ هم خوب است
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    2 1
    برای چی انقدر این هواپیما رو کوبیده ؟ انگار بعضا دوستان هم از ورود این هواپیما خوشحال نمیشوند
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    10 8
    کشتن مردم بی گناه اوکراین!!!!همدستی با روسیه و ننگ همراهی با متجاوز!!! بخاطر چند طیاره!!!!! شیعه به کجا داره میره؟؟؟؟؟
    • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      1 0
      هه البانی از کی تا حالا نگران کشتن مردم شده ؟؟
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      1 0
      شیعه داره میادخدمت میهن فروش جماعت برسه.
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    10 5
    کشتن مردم بی گناه اوکراین!!!!همدستی با روسیه و ننگ همراهی با متجاوز!!! بخاطر چند طیاره!!!!! شیعه به کجا داره میره؟؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    5 4
    کشتن مردم بی گناه اوکراین!!!!همدستی با روسیه و ننگ همراهی با متجاوز!!! بخاطر چند طیاره!!!!! شیعه به کجا داره میره؟؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 9
    هواپیماهایی صدام به ایران کادو دا د اینا مال سی وپنج سال پیش بود
  • Fredon. IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    5 5
    ماشالله همه شدن کار شناس دویست تا خلبان ایرانی حدود دو ساله دارن در پایگاه روسیه دوره می بینند که داره دورها تمام میشه تو چهار ماهه تعدادی از عدد از این سوخ ۳۵ به ایران توسط خلبانان ایرانی وارد پایگاه اصفهان و همدان میشن خودتان را خسته نکنید یکی هم بنده خودم هستم که با زنده سوخ ۳۵ وارد اصفهان خواهم شد خدا بخواهد
    • احمد IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      4 0
      انشااله به کوری چشم دشمنان
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      1 0
      بسیار عالی.سلامت و تندرست باشید
  • Fredon. IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 0
    ماشالله همه شدن کار شناس دویست تا خلبان ایرانی حدود دو ساله دارن در پایگاه روسیه دوره می بینند که داره دورها تمام میشه تو چهار ماهه تعدادی از عدد از این سوخ ۳۵ به ایران توسط خلبانان ایرانی وارد پایگاه اصفهان و همدان میشن خودتان را خسته نکنید یکی هم بنده خودم هستم که با زنده سوخ ۳۵ وارد اصفهان خواهم شد خدا بخواهد
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      1 2
      آقای خلبان خالی بان، قبل از پرواز یاد بگیر اسمت رو درست بنویسی ،
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 0
    *ایران برای نوسازی ناوگان هوایی نظامی خود به ۲۴۰ جنگنده سوخو ۳۰ اس ام یا معادل ۱۲۰ تا ۱۶۰ سوخو ۳۵ اس نیاز داره
  • محسن حمیدی زارع IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 1
    به نظرم ما ابدا و اصلا نگران تعداد و نوع هواپیماهایی که باصطلاح بلوک غرب به کشورهای عدسی و نخودی سایز خلیج فارس مثل امارات و قطر و بحرین و کویت و حتی عربستان میده نگران نیستیم چون در آخر همه این ها داشته های در دست جبهه مقاومت به فرماندهی امام زمان علیه السلام خواهد بود. نشان به آن نشان که این کشورها از دست مینی پرنده هایی که ایران به مبارزان یمنی ساختنشون رو یاد داده در امان نیستند و به صرافت افتادند که چطور شکرخوری سیاسی کنند تا بلکه چندروزی بیشتر از ترکشهای جنگی که علیه شیعیان مظلوم یمن به راه انداختند در امان باشند. از این گذشته جتفایتر یا جنگده های هوایی نیاز به خلبان دارد و با ضریب شجاعت بسیار که صد البته ایرانی شیعه در شجاعت بی مثال است همانطور که در جنگ هشت ساله بین ایران و عراق بعلاوه دهها کشور حامی عراق این جنگده های امریکایی بود که در زمان شاه ایران خلبانها را در خودِ امریکا اموزش داده بود و حالا بعد از انقلاب از منافع و مواضع انقلابی این مرز و بوم دفاع میکرد و شجاعتِ مثال زدنی خلبانان ایرانی و شیعه غیرتمند بود که کل ناوگان هوایی عراق را عملا زمینگیر کرده بود و بر این اساس به موشک پناه برد و تهدید جدی برای ایران ایجاد کرد در نهایت اما باز شجاعت و همت شعیان ایرانی بود که با ساخت موشک های دوربرد و نقطه زن در اوج قدرت و دقت و همزمان در اوج غربت رسانه ای کمر همت به ساخت این موشکها داشتند تا جایی که همه مسخره میکردند و باور نداشتند که ایران حتی آفتابه بسازه اما دیدیدم در اوج غربت و ضعف رسانه ای این شیربچه های شیعه ایران زمین بودند که با ساخت موشک عملا جرات رو از بلوک غرب گرفت که بتونه نگاه چپ به این مرز و بوم داشته باشه و ایضا همزمان با گذر نسلی و دهه ها از ناوگان هوایی جنگده ها ایران بود که آهسته و پیوسته آمد باز در اوج قدرت اما غربت رسانه ای به ساخت پهپادهای تهاجمی و انتحاری روی آورد و امروز به جرات میتوان گفت حرف اول و آخر را در هر نبرد هوایی در هر جنگ پیش روی منطقه ای و فرامنطقه ای این پهپادهای ساخت شیربچه های ایرانی شیعی میزنه نه امریکایی و اسراییلی که فقط زبان دراز و دهان گشاد و قدرت رسانه ای با صدای انکر الاصوات دارند نشان به نشانی که خود بلوک غرب مثل سیروسرکه میجوشه از تحویل و فروش تعدادی پرنده بدون سرنشین شاهد که دست برتر در جنگ کل دنیا علیه روسیه است
  • علوی IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 1
    بنده کارشناسی در تسلیحات نظامی ندارم اما ؟! مقالات دوستان میلیتاری در حوزه هواپیما را که میخونم احساس میکنم افرادی که غرق در همون مجلات ماشین و دانستنیها و حفظ معلومات مشخصات فنی هواپیماها و مقایسه آنها و نهایتا نوعی خود تحقیری غربزدگی یا لا اقل نگرش سطحی و ناقص دارند که مانع نگر نیست و با عدم تحلیل درست از توانمندی های - موشکی-پهپادی - جنگ الکترونیک؛ و سلاح های ناشناخته و اینکه سند؟! هواپیمای فوق جاسوسی رادار گریز آیت الله مایک ! رو خاطرتون هست ؟لطفا تصاویر ش رو مجدد نگاه کنید! دقیقا یک برش صاف از سمت دیواره هواپیما که در مقایسه با نشستن فردی در روی صندلی و موازات سینه و زیر بازو اتفاق افتاده بود که هواپیما و سرنشینان در یک برش صاف از وسط دو نصف شده بودند و قطعا کودکانه است تصور کنیم طالبان که به روی سر اجساد اونها رسیدند دارای چنین سلاحی باشند، یا زلزله مصنوعی در آلبانی و دقیق زیر کمپ منافقین را بخاطر بیاورید ... حالا به یک سلاح برتر دشمن بر سر یک معاهده نظامی نزنید ! مگر نه اینکه جنگ روس و اکراین قفل شده بود و شاهد ۱۳۶ قفل را باز کرد و اگر برتری هوایی نیست پس چیه ؟ ضمنا اون فیلم عقابها بود که دو تا خلبان و دو هواپیما شاخ به شاخ در هوا میشدند :=)
  • سلام IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    9 0
    اینقدراسراییل اسراییل نکنید آقاخانم عددی نیست بادلیل میگم اینم دلیلش حزب الله لبنان یک حزبه درکشورلبنان همه لبنان حزبالله نیستند نمیدونم چقدرعضوداردبیست هزارنفر پانزده هزارنفرچقدرعضوداره درهرصورت یک حزب هست یک کشور مستقل نیست اسراییل چیزخوری کرد سی وسه روزباهاش با یک حزب جنگید دیدنمیتونه کاری ازپیش ببره افتادبه غلط کردن پیشنهاد آتش بس دادحالاداره برای ایران یک بیشه شیران باتمدن هفت هزارساله مسلمان عاشورایی چیکارمیخوادبکنه زر مفت میزنه اگر ما بدونیم کی هستیم ممنون
  • ..... IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 0
    یعنی f 15 از su 35 بهتره؟!!! خخخخخ
  • علی IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 0
    به ولله پای این جنگنده ها به ایران برسن چنان با رادار های جدید بومی تقویت بشن جنگنده نسل 5 جلوش لنگ بندازه اخخخخ امریکا اسرایل دارن میسوزن اخ دارن میسوزن وای به اون روزی که شراکتی بخوان تو ایران تولیدش کنن
  • خداپرست IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    6 1
    فقط مرگ بر منافق و وطن فروش یادمان نرود
    • عبدالله IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 1
      مرگ بر امریقا Death To usa الموت لأمریقا مرگ بر اسرائیل מוות לישראל الموت لإسرائیل Death to Israel
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      0 0
      درودبرایران وایرانی لعنت برمیهن فروش
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 5
    مثل اینه تو مسابقات با بنز بی ام و رقیبان.از پیکان بری پراید بخری.
  • جاوید ایران اتمی US ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    9 0
    اینکه از سوخو ۳۰ که قراربود قبلاً به ایران بفروشن رسیدیم به اینجا که قرار شده سوخو ۳۵ مدرن به ایران تحویل داده بشه عالیه، این نتیجه دادوستد پایاپای ایران با روسیه هست، اونایی که میگفتن چرا ایران باید به روسیه پهپاد بده تحویل بگیرن، پهپاد دادیم حالا صاحب جنگنده مدرن سوخو ۳۵ شدیم، بنظر من و اگه من بودم تجهیزات دیگه مثل موشک هم به روسیه میدادم و در عوض از روسها میخواستم جنگنده نسل پنجم و یا حتی در آینده نسل ششم روسیه رو هم به ایران تحویل بدن، این شگفت آور میشد، ماباید این کار رو بکنیم، غربی ها و دشمنان ایران با این کار از حرص منفجر میشن، ضمناً تعداد سوخو ۳۵ هایی که به ایران میدن باید خیلی بیشتر باشه، حدوداً ۱۵۰ الی ۲۰۰ جنگنده سوخو ۳۵ باید ایران بخره، جنگ اوکراین بهترین فرصت برای ایرانه که در این زمینه و جنگنده های نسل پنجم و ششم با روسها چانه زنی کنه، ایران باید با حمایت نظامی از روسیه بتونه این تجهیزات رو بدست بیاره، نگرانی بدخواهان ایران هم دقیقاً همینه، اینجوری هم روسیه موفق میشه در جنگ و هم ایران به تجهیزاتی که دهه هاست میخواسته میرسه. همیشه ادعامیکردن ایران در جنگنده بخاطر اینکه سالها نتونسته نوسازیش کنه عقب هست، خیلی میخوام قیافه اونایی که همیشه از این حرفها میزدن و به ایران طعنه میزدن رو بعد از تحویل گرفتن این تجهیزات مدرن و تجهیزات احتمالی دیگه در آینده ببینم، مگه همیشه این حرفارو نمیزدن!؟ حالا از چی ناراحتید ایران میخواد این جنبه رو هم تقویت کنه، ببینیم اونوقت بهونتون چیه!؟ منظورم افرادی مثل کارشناسان و تحلیلگران شبکه هایی مثل ایران اینترنشنال عربستان و بی بی سی هستش و همچنین اون ایرانی نماها و بعضی مردم خود تحقیر داخلی. کارایی جنگنده های روسیه مثل سیستم موشکی سری اس و اسکندر روسیه از امریکا هم بهتره برای همین امریکا اجازه نداد مصر جنگنده روسی بخره. همه دنیا میدونن مثلاً اسکندر و سری اس سیستم موشکی روسیه از پاترویت های امریکایی عملکرد بهتری دارن، علاوه از اینا اگه این جنگنده های مدرن به دست ایران برسن کاراییشون فراتر از تصور خواهد بود چون ایران روش های بکارگیری جالبی داره و میتونه چندبرابر معمول از این تجهیزات تولید قدرت کنه.
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 0
      فقط درمورد جمله اولت... اتفاقا روسها علاقه مند بودن سوخو 35 بفروشند و خود ایران علاقه مند بود که سوخو 30 بخره. البته نسخه ای از سوخو 30 که از رادار و اویونیک سوخو 35 برخوردار بود. چون ارزانتر بود و تعمیراتش هم ساده تر و این باعث میشد با هزینه کمتر تعداد بیشتر خرید و البته دو کابین بود.
  • علیرضا IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 8
    چطور آمریکا از جزئیات قرارداد نظامی فوق محرمانه بین دو کشور دشمنش یعنی ایران و روسیه مطلع می شود ؟!! احتمالا جاسوسان فعالند !!-
    • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      9 1
      چقدر تو دیگه نادان هستی خودتون عملا تو سایت مشرق دارید اعتراف میکنید با اینکه مسئولان کشور دخالت درجنگ روسیه را انکار میکنند.هههههههه
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 2
    خاورمیانه نه ؛ غرب آسیا !!!
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      2 1
      در فرهنگ ملل منطقه ای که ایران در آن قرار دارد آسیا و جانمائی آن در نقشجات در غرب آسیا قراداداه شده است و غرب قاره آسیا صحیح تر است و کشورهای حوزه خلیج فارس دریای عمان جهان از جمله ی ایران و عراق و کویت و بحرین و عربستان و قطر و عمان و پاکستان و.. تعریف دست آن است. - خاورمیانه یعنی مشرق میانه که همه جای کره زمین مشرق یعنی محل طلوع آفتاب و مضاف آن میانه در هرنقطه کره زمین متصور است. لذا این ترکیب حعلی با واژه های خاور و میانه برای غرب آسیا بنوعی تحقیر قاره اسیا برای کوچک سازی آن (قاره کهن و بزرگ اسیا است) ایران در غرب آسیا و یک کشور عزتمند در طول تاریخ درخشیده و می درخشد و در قاره آسیا و در غرب قاره آسیا است.
  • سام ذالی GB ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 0
    سلام دوستان در جدال استراتژیک مابین کشوری که در حال تغییر بنیادی در دنیای تک قطبی به چند قدرت است با کشوری که برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم علنی و مستقیم مورد اصابت موشک ما قرار گرفته طبیعی است اگر تحلیل کند که اسب های ایران سه عدد پا و مال ما غربی ها پنج تا است. شما تردید نکنید اگر روزی ایران مخفیانه اف ۳۵ هم تهیه کند اونور آب می‌گویند ماکت است و اصلا این شکاری ارزش ندارد.
  • امید IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 1
    وای چقدر کارشناس ایشالله ماشاالله داریم
  • DE ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 1
    مثل همان 4 هواپیمای اسقاطی 25 ساله که که از ترکیه خریدند ؟؟
  • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 1
    فقط برای دوشیدن گاوهای شیرده.
  • رز IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 0
    خداشاهده خلبانان شجاع ما لیاقت بالاترازاینارادارند چون باهوش بالایی میتونند باهمه نوع جت پیشرفته پروازکنند
  • محمد IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 0
    آخجون مهندسی معکوس :D به به
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 4
    روسیه خودش لنگ فشنگه هواپیمای کجا بود
  • مهرداد IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 1
    حالا هی خبرچینی کنید تا چندتا تحریم بین المللی بکنند
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 2
    این بزودی پنج سال دیگه است
  • کردستانی ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 1
    سلام مزدور اسرائیل که نظر دادی ، ما از اسرائیل ضربه نمی خوریم بلکه از شما مزدوران داخلی ضربه می خوریم که جیره خواری و نوکری رژیم نامشروع اسرائیل هستی و الا اسرائیل عددی نیست که به ایران ضربه بزند
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 0
    پایگاه هاشون باید بشدت محافظت بشه و اصلا اطلاعات پایگاهاشون لو نره اهداف و ماموریتهاشون باید بدقت برنامه ریزی بشه اینها مهمترین جنگ افزارهای ایران هستند و احتمالا کارامد ترین و قراره برای تلفات به نیروی هوایی دشمن استفاده بشن
  • کیوان مرادعلیوند IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 1
    بسمه تعالی با سلام ودرود به روان پاک شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی ایران امروز قدرت دفاعی وتوان بازدارندگی بروز کشور ومملکت ایران با توجه به علمی دانش بنیان ،اقتصادی ،اجتماعی،سیاسی وروابط خوب وعالی بین المللی باعث شده که دشمنان ونوچه هایشان فقط ازدور توسط رسانه ،تحریم ترور شخصیت ها ودست بردن در سفره اقتصادی مملکت ایران دست به شیطنت وفتنه انگیزی بزنند،غیر از این پتانسیل قوی کشور بارهبریت فرماندهی با بصیر ت کل قوا، درصورت کوچکترین ضعف تدافعی کشور،مثل گرگ ها وسگ های هار وخون آشام به تمامیت ارضی کشور ومردم متمدن ایرن کوچکترین رحمی نمی کردند.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 0
    این همه هیاهوی مطبوعاتی رسانه های غرب برای این است که بازار تسلیحات جدیدی برای خودشان باز کنند. ایران هم در این دام نمی افتد.
  • vs MN ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 3
    معلوم نیست این جنگنده ها اصل اصلن یا در حد پرواز موقتن با توجه به تجربه دیده شد جنگنده های روسی در ایران در حین پرواز آموزشی سقوط کردن
  • Faridon.gh4848 IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 3
    بخاطر نخریدن مصر این چند هواپیما روسیه به ایران میدهد آنان هم با پول کشور وبیت المال ...خدا میدونه روسیه آیا در آینده تجهیزات موشکی وسرویس آن را تامین خواهد نمود ؟ یا زمینگیر خواهد شد
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      1 1
      مگه امریکا تجهیزات نداد نتونستیم هواپیما هاش رو استفاده کنیم... 40 ساله داریم استفاده میکنیم
    • ذ IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      0 0
      12.34 پس چرا از میراژ ها نتونستیم استفاده کنیم؟
  • محمد IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 4
    این هنه باج دادید برای یه دونه . خخخخخخ
  • مهدی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 10
    انشاالله که بتونیم این جنگنده هارو بعد از ورود ب کشور ارتقا بدیم و بومی سازی کنیم مث موشک هایی ک از روسیه گرفتیم... ✌🏻🇮🇷
  • مهیار IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    9 6
    در حالی که مردم با مشکلات عدیده اقتصادی و رکود کسب و کار مواجه هستند آیا خرید جنگنده از روسیه لازم و ضروری است؟!! اگر دولت بودجه خرید هواپیمای جنگنده را دارد پس چرا به وضعیت اقتصادی کشور سر و سامانی نمی‌دهد؟!!
  • مهیار IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    5 7
    در حالی که مردم با مشکلات عدیده اقتصادی و رکود کسب و کار مواجه هستند آیا خرید جنگنده از روسیه لازم و ضروری است؟!! اگر دولت بودجه خرید هواپیمای جنگنده را دارد پس چرا به وضعیت اقتصادی کشور سر و سامانی نمی‌دهد؟!!
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 0
      تهاتر کالا با کالاست...پهباد دادیم اینو گرفتیم ربطی به وضعیت نداره
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      2 0
      هر کشوری هرچه برای ارتقای توان نظامیش هزینه کنه لازمه خصوصاً ایران که دشمن زیاد داره زمان شاه هم بهش ایراد می‌گرفتند که چرا جنگنده میخره گفته بود از عراق می‌ترسه که در طول تاریخ همسایه درستی برای ما نبوده و واقعاً هم حق داشت اگر جنگنده ها و هلیکوپتر ها زمان جنگ نداشتیم به احتمال قریب به یقین کارمون ساخته بود صدام
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      2 1
      وطن فروشان و نوکران غرب دارند جلز و واز میکنند! شما اگه آدم درستی بودی باید میگفتنی پولی که تو شکم بازیگرا و فوتبالیستایی که سرباز دشمنان ایران میشند ریخته میشه جلوش رو بگیرید که به هیچ دردی نمیخورند جز هرزه گردی و ولخرجی و استعمار فرهنگی غربی و صهیونیستی.نه که به تقویت نیروی دفاعی گیر بدی! برو پی کارت منافق هم سوخو 35 خریدیم هم با شاهد زدیم تو سر ارباب های غربی و سعودیت!
  • ایمان IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    7 0
    فقط سوخو 57 خوبه که اونم نمیده
  • یعقوب IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 0
    جهت بالاتر گذاشتن کلاه: قدرت نیروی هوایی اسرائیل به تنهایی و فقط در زمینه جنگنده: ۳۲۰ واحد فعالF-15 F-15E F-16 F-35 اصلو بچسبید.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 0
    عجیب در فیلم تاپ گان به منطقه هسته ای که حمله میشد با جنگنده سوخو سی پنج دفاع می کردن یعنی امریکایی ها تا انقد پیش بینی کردن البته در واقیعت هیچ غلطی نمی تونن بکنن ولی در زمینه اینده پژوهی بسیار توانمندن
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 0
    فقط یه رنگ بدنه خوب به اینهابکشین مثل همین مشکیه....در داخل کشور به همه چی اهمیت میده الازیبایی
  • امید IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 1
    إِنَّا فَتَحۡنَا لَكَ فَتۡحٗا مُّبِينٗا برای آزادی قدس عزیز و محو شدن اسرائیل جعلی
  • میلاد IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 0
    کابین خلبان "شیشه ای" پسر میدونی ینی چییی ؟ کابین خلبان شیشه ایی باشه . ازین بهتر نمیشه
  • مجید IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 0
    مجله فوربس بود
  • بهمن IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 1
    مهم داشتن تجهیزات نیست مهم اینه که کادر متخصص وجود داشته باشه امارات چه تعداد خلبان داره؟ یا عربستان؟ اونا فقط خرید میکنن اما نیروی متخصص لازم جهت بهره برداری ذو ندارن
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    5 1
    جای 24 تا بگو 23 تا .....یکیش را بدین همون مرکزی که دارن روی کوثر کار میکنن تا آخرین پیچش را باز کنن و روی تمام قطعات کار علمی کنن و مقاله تهیه کنن .....درک تکنولوژیش(نقاط ضعف و قدرتش و دیدگاه سازنده اش) از خود هواپیما مهمتر است ....
  • قربانعلی IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 1
    جنگنده های روسی از لحاظ سخت افزاری و ایرودینامیک بسیار عالی هستند این رو خود موسسات غربی هم گفتن منتها تنها نقطه ضعف جنگنده های روس در برابر جتهای غربی فقط نرم افزاری و الکترونیک هست یادتون نره که ما موفق شدیم ار کیو 170 رو بدست بیاریم که لبه تکنولوژی امریکا بوده و دارای اخرین ورژن الکترونیک امریکاست پس اگه دانشمندان ما بتونن سوخو35 رو با الکترونیک امریکایی ارتقا بدن اونوقت میشه در برابر غرب حرفی برای گفتن داشت
  • ناشناس IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 0
    برای مقابله با آل سعود و صهیوتیست ها . حداقل به 80 فروند از این تیپ جنگنده بمب افکن و رهگیر نیاز داریم . دشمنانمان و مکر آنان را نباید دست کم بگیریم
  • مهدی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 1
    بنظرم فقط یک اسکادران به همراه موشکها ومهماتش کافیه اونهم واسه انتقال تکنولوژیش.وپی بردن به نکات مهندسی روسی درسلاحها وادوات آن.درهرصورت پهپادوموشک اسلحه برتری برای ما هست
  • امین US ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    7 1
    من نگرانم که پوتین زیر قولش بزنه و اینکه هر روز میگه میخوام به ایران سوخو۳۵ بدم برای گرفتن امتیاز از امریکا در اکران باشه و از طرفی ایران هم فعلا ازش حمایت کنه و پس از توافق با امریکا زیر قولش بزنه و سر ایران بیکلاه بمانه.من از قضیه فروش اس۳۰۰ به ایران نگران هستم .البته من اصلا به امریکا ذره ای هم اعتماد ندارم ولی از روسیه هم مطمئن نیستم چون قدرتهای بزرگ فقط دنبال منافع خودشان هستندو اصلا به منافع کشورهای دیگر اهمیت نمیدهند.
  • حسن از تبریز IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 2
    باسلام واحترام عزیزان ناراحت نشوند
  • علی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 1
    یقیننا
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    6 1
    ۱۰ده فروندزیردریایی اتمی نامرئی وردارگریزاقیانوس پیمای ایرانی،باکف نشینی دراعماق آب های ساحلی وبیخ گوش شهرهای ساحلی آمریکافرانسه وانگلیس می‌تونه کاری کنه که صدبرابرقدرتمندترمرگبارترازجت جنگنده باشه زیردریایی اتمی یعنی حضورکشورایران بطورنامرئی کنارشاهرگ گردن دشمن
    • اا IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 0
      عزیزان من نه غربی هستم ونه شرقی یک ایرانی هستم دوستدار وطن من یک صنعتگرماشین ساز هستم ۲۵ سال باتمام ماشین آلات وابزار غربی هم کارکردم شرقی هم کار کردم ابزار وماشین شرق هیچ وقت با ابزار وماشین غربی به لحاظ کیفیت قابل مقایسه نیست این چیزیست که من هرروز دارم تجربه میکنم وروی هوا هم حرف نمیزنم نمونش یدونه سنسور آلمانی میبندیم روی دستگاه سالها کیفیت تمام کار میکنه سنسور چینی میبندی همون روز اول خراب میشه مابقی قطعات روهم خراب میکنه یه خورده باید واقع بین بود رو احساسات حرف نزنیم درود
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 0
    کامنت ها رو خواندم فقط ب یکی دو مورد اشاره می‌کنم، اول برای حمله ب کشورهای کوچک ب تعدادی جنگنده زیادی نیاز نیست. مخصوصا در مورد اسرائیل شاید ب کمتر از30، 40 تا نیاز باشد. کشورهای عربی هم اغلب کوچک هستند،تنها عربستان هست که بجز بیابان فقط چند ‌شهر بزرگ دارد. در مورد روسیه هم اضافه کنم، اطمینان کامل در روابط این کشور با ایران داشته باشید مگر آنکه غرب موفق شود ان کشور را تجزیه کند. ارتباط با ایران برای روسیه حیاتی است و بلعکس. روسیه از غرب با اروپا متصل می‌شود که از قرار معلوم مسدود خواهد شد، اگر هم ارتباط بر قرار شود هیچ گاه دوستانه نخواهد شد. از شرق ب اقیانوس آرام که بر سر چندین جزیره با ژاپن اختلاف دارد. تنها از جنوب از طریق ایران و اتصال ب خلیج فارس می‌تواند تجارت خوبی راه بیندازد. روس‌ها دانش فضایی و اتمی درجه یکی دارند. روسیه تقریبا متحد بدرد بخور دیگری ندارد. اینها و خیلی موارد دیگر روسیه را بهترین کاندید برای دوستی و رابط نظامی و تجاری ایران می‌کند.
  • خرد IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 0
    حالا کی به ما هواپیما میفروشه؟ کاچی بهتر از هیچیه همین ها رو هم عرضه داشته باشند بخرن خوبه.
  • مسعود IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    شکر خدا ما سامانه های پدافند هوایمان قوی هست ویلا از لحاظ جنگنده بیست درصد قدرت هوای نداریم نسبت به همسایه ها
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    تحویل یک اسکادران اسباب بازی
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 1
    اولا روسیه خرسی ست باطینت ومکر روباه،ماهم جزگاوصندق پول وانبارضایعات برای این ابرقدرت کاغذی چیز دیگه ای حساب نمیشیم،امریکا بده روسیه بدتر وچین نامردتر،این به کرات ثابت شده،حداقل امریکاخریدهای تسلیحاتی ایران را بوقت تحویل داد،سوخوهای روسی بدلیل تحریم های اروپا و غرب ،بیشترتجهیزات اروپایی وبدرد بخورش را برمیدارند واشغالهای خودشون را جایگزین میکنن جدای آن سوخوها طوری طراحی شدن قطعاتشون بدرد هم نمیخوره یکی اگه بهر دلیلی از کاربیفته نمیتوان قطعاتش را برای یکی دیگه بکاریردویابایدازکارخونه سازنده بگیری یا بیاندازید دور ،حساب کنین بابدعهدی روس‌ها این هواپیماهای بدردنخور تبدیل به زباله میشن،حالا یه چاپلوس وستروس هرچی میخوان بگن
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    پس چرا این قدر نگرانی
  • Nader IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    بشینید تا تحویل بدن
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    این هواپیماها را وقتی برای مصر تولید کرد و مصر از قرارداد منصرف شد و اونها را تحویل نگرفت ،روسیه در حالی که درجیر جنگ است و احتیاج به هواپیما دارد این هواپیماها را به ناوگان خودش اضافه نکرد و کنار گذاشت بدون استفاده و برای تامین نیازهای خودش مشغول ساخت همین هواپیماها شد .خب چرا از اینها استفاده نکرد ؟فقط یک دلیل می‌تونه داشته باشه و اونم فقط این می‌تونه باشه که روسیه میداند این سوخو ها با اون سوخوهایی که از اول واسه استفاده خودش تولید میشن خیلی فرق داره و از نظر کیفیت و امکانات درحدی نیستند که بخواد خودش از اونها استفاده کنه
  • وطنم ایران IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    خدارو شکر که جنگ فی مابین روس ‌ و اوکراین دنیا رو متوجه ساخت
  • علی IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    3 0
    ب نظرم اگه این سرمایه ای ک واسه خرید سخو ۳۵ میخان انجام بدن هزینه نخبه های خودمون کنن بهتره باید بتونیم خودمون بسازیم ک دستمون جلوی دیگران دراز نباشه نخبه های ما میتونن فقط کافیه حمایت کنن
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    2 0
    خرید سوخو ۳۵ و توسعه هواپیما نسل پنجم ایرانی با کمک فنی روسیه این بهترین گزینه برای نوسازی ناوگان هوایی است.
  • حمید حسینی IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    0 0
    جانم فدای رهبر سید علی.تا آقا را داریم غم نداریم.ان شاءالله.سوخورو از روسیه میگیریم.وخودمون هم می سازیم
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    این جنگنده کابوس جنگنده های غربی هست هروقت در سوریه از باند بلند شد جنگنده های امریکا اسراییل منطقه رو ترک کردند با ورود این شاهزاده ی آسمان به ناوگان ایران در کنار اف ۱۴و میگ ۲۹ها دیگه نفوذ به حریم ایران غیر ممکن خواهد شد ! روسیه هم بعد انقلاب جنگنده های میگ ۲۹و سوخو ۲۴رو به ایران فروخته
  • ناشناس IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    بحث هواپیما نیست ، اینه که دوتا مشت داریم یه مشت هم اضافه میشه جنگ فقط با هواپیما جلو نمیره اینو تو جنگهای فعلی هم میبینیم وجود هواپیما باعث افزایش قدرت استراتژیکی میشود .شما هم نگران از بین رفتن پدافند دشمن نباشید به حول و قوه الهی قدرت سهمگین موشکی و پهپادی کشور عزیزمان زبانزد خاص و عام است .
  • ایرانی IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    0 0
    اتفاقا جنگنده خوبی هست، چون نذاشتند مصر بخره اونم بخاطر ترس اسرائیل از این جنگنده ها.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    0 0
    زمین اسرائیل را شخم می زنیم دیگه جایی برا نشستن هواپیما باقی نمی زاریم. می دونیم تو جنگ با اسرائیل ترکیه در نقش عقبه اسرائیل ظاهر خواهد شد چون خاک اسرائیل کوچیکه نیاز به عقبه داره. پس ترکیه عملا وارد جنگ خواهد شد اما بیش از یک سال دوام نمیاره چون منابع انرژی نداره.
  • علی هدایت IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    آخه امارات چند دقیقه در مقابل ایران می‌تونه دوام بیاره
  • علی IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 0
    با ۲۴ عدد سوخو ۳۵ درمقابل ۵۰۰ تا اف ۳۵ آمریکایی و اسرائیلی چگوته میشه و معادلات منطقه و توازن قدرت را برقرار کرد ؟
  • ر IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 0
    تصور دشمنان ایران این است که ایران قدرت موشکی و پهپادی است اما در زمینه جنگنده های پیشرفته نیاز فوری به خرید یا تولید بومی دارد پس اگر بتوانیم به جنگنده روسی یا چینی و ... دسترسی پیدا کنیم و یا تولید تحت لیسانس را انجام دهیم برنده هستیم
  • IR ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    0 0
    این خبر مال شش ماه پیشه وهنوز نیامده .گمون کنم مثل اس سبصد ها ایت هم چندین سال طول بکشه
  • فدائی رهبر معظم جهان اسلام امام خامنه ای IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    0 0
    جنگنده F35 اسرائیل یک سی بل متحرک بسیار ساده برای موشک فاتح ما است و سه سوت آنانرا منهدم میکنیم لذا برتی ایران برای حفاظت از مرز هوائی بسیار بالاست ، صهیونیستها اگر جرات دارند با f35 تجاوز کنند و نتیجه اش را لمس کنند .
  • محمد ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    0 0
    بسیار خوب است، پس از تقویت نیروی دریایی و زمینی واقعا نوبت نیروی دریایی بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس