مین ریزی در دریا، قابلیت جدید بالگرد‌های سپاه

بالگردهای نیروی دریایی سپاه، براساس راهبرد نبرد ناهمتراز و برای مقابله با تهدیدات در خلیج فارس و فراتر از آن، به انواع مین‌های دریایی مجهز شدند.

به گزارش مشرق، بنا بر آنچه در مستند تلویزیونی «سلاح ایرانی» به نمایش درآمد، با اضافه شدن قابلیت مین‌ریزی به بالگردهای میل ۱۷، یک گام دیگر به سمت افزایش قدرت تهاجمی بالگردهای هوادریای سپاه برداشته شده است. به این ترتیب بالگردهای میل ۱۷ نیروی دریایی سپاه قابلیت آن را پیدا کرده‌اند تا در نبرد ضدزیردریایی نیز شرکت کنند که این امر تکمیل کننده بخشی از پازل راهبرد نبرد ناهمتراز ندسا است.

بالگردهای یگان هوادریای نیروی دریایی سپاه پاسداران، پیش از این به موشک‌های کروز ضدکشتی «نور» با برد ۱۲۰ کیلومتر، «قادر» هواپایه با برد ۲۰۰ کیلومتر و راکت‌اندازهای ۵۷ میلیمتری «اس ۵» مجهز شده بودند.

سابقه استفاده از مین‌های دریایی در نیروی دریایی سپاه به اواسط سال‌های دفاع مقدس و سال‌های ابتدایی تشکیل این نیرو برمی‌گردد. در این سال‌ها نیروی دریایی سپاه با بهره‌گیری از قایق‌های تندرو، عملیات مین ریزی در مسیر شناورهای دشمن در خلیج فارس را اجرا می‌کرد. از جمله مهمترین این عملیات‌ها می‌توان به اصابت مین به نفتکش بریجتون و ناو آمریکایی ساموئل بی رابرتز اشاره کرد. عملیات‌های مین ریزی نیروی دریایی سپاه آنقدر اثرگذار بود که نیروهای فرامنطقه‌ای را مجبور کرد تا کشتی و بالگردهای مین‌روب خود را برای مقابله با مین‌های دریایی ایران به خلیج فارس اعزام کنند.

روند تکامل مین‌های دریایی در نیروهای مسلح بعد از دوران دفاع مقدس روند شتابانی به خود گرفت و منجر به تولید انواع مین‌های دریایی با کاربردهای مختلف شد. این مین‌ها که امروز تحت عنوان مین‌های سری «مهام» شناخته می‌شوند در انواع گوناگون با کاربردهای مختلف برای پرتاب از انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی و همچنین هواپیما و بالگردها طراحی شده‌اند و قادرند انواع ناوها و زیردریایی‌های دشمن را نابود کنند.

مین‌های دریایی معمولاً مجهز به حسگرهایی هستند که نسبت به تغییرات میدان مغناطیسی، فشار آب و صوت تولید شده توسط پروانه شناورها حساس هستند و در صورت تغییر در یکی از این مولفه‌ها منفجر می‌شوند. علاوه بر این، برخی دیگر از مین‌های دریایی نیز در صورت برخورد مستقیم با شناورها منفجر می‌شوند و برخی دیگر بصورت همزمان به چند حسگر مجهز هستند و به صورت ترکیبی عمل می‌کنند.

نیروی دریایی سپاه که از سال ۸۶ مسئولیت حفاظت از خلیج فارس و تنگه هرمز را بر عهده دارد، برای مقابله با ناوگان نیروهای فرامنطقه‌ای بخصوص نیروی دریایی آمریکا، روش نبرد ناهمتراز را برگزیده که، مین‌ریزی‌ها یکی از موثرترین مولفه‌ها در پیشبرد این راهبرد هستند.

مین دریایی «مهام ۲» با ۳۵۰ کیلوگرم مواد منفجره، مجهز به دو سنسور صوتی و مغناطیسی است و می‌تواند در عمق ۱۰ تا ۵۰ مترری زیر سطح دریا قرار گیرد و انواع شناورها و زیردریایی‌ها تا وزن ۲۵۰ تن با سرعت ۴ تا ۱۵ نات دریایی را نابود کند.

به این ترتیب این مین با توجه به عمق کم خلیج فارس یکی از تسلیحات کاربردی در مین‌ریزی‌های پدافندی برای انهدام انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی است که دشمن از آن‌ها برای تهاجم آبخاکی استفاده می‌کند.

نیروی دریایی سپاه در حال آماده شدن برای حضور در اقیانوس‌ها و آب‌های آزاد است و به همین جهت در حال ساخت و عملیاتی کردن شناورهایی با توان حمل انواع بالگرد است؛ بالگردهایی که حالا علاوه بر موشک و راکت قادر به حمل مین‌هایی دریایی نیز شده‌اند و علاوه بر مین‌ریزی پدافندی می‌توانند مین‌ریزی آفندی علیه خطوط مواصلاتی شناورهای دشمن را نیز اجرا کنند و آن‌ها را پیش از رسیدن به سواحل کشورمان متوقف کنند.

مین ریزی در دریا، قابلیت جدید بالگردهای سپاه


به نظر می‌رسد گام بعدی نیروی دریایی سپاه تجهیز بالگردهایش به سامانه‌های کشف زیردریایی است تا به این ترتیب آن‌ها قادر به پرتاب انواع اژدر و عملیات موثرتر در جنگ ضدزیردریایی نیز باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    4 0
    واعدوا لهم مستطعتم من قوه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس