امیر واحدی

فرمانده نیروی هوایی ارتش از رونمایی دستاوردهای جدید این نیرو خبرداد و گفت: قرار است دستاوردهای جدید نیروی هوایی ارتش در دهه فجر رونمایی شود.

به گزارش مشرق، شهریورماه سال گذشته بود که با کسب اعتماد رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا به عنوان فرمانده نیروی هوایی ارتش منصوب شد؛ او اصالتاً اهل کرمان است و همشهری سردار دلها حاج قاسم سلیمانی.

هنگامی که از او برای مصاحبه به مناسبت روز نیروی هوایی ارتش دعوت کردیم با آغوش باز پذیرفت و طبق وعده مهمان خبرگزاری فارس شد. لهجه کرمانی امیر از همان ابتدای گفت و گو فضا را صمیمی تر کرد. مثل همه پایتخت نشین ها وقتی سر صحبت باز شد اولین حرف ها درباره ترافیک تهران بود. البته فرمانده نیروی هوایی ارتش خوشحال بود که چند وقتی است از دست ترافیک تهران خلاص شده است. امیر واحدی به جهت هزینه های بالای حفاظت منزل شخصی و دردسرهای تیم حفاظت ترجیح داده بود محل سکونت خود را به یکی از خانه های سازمانی داخل پادگان نیروی هوایی در محله پیروزی انتقال دهد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با شروع مصاحبه از آخرین دستاوردهای این نیرو در حوزه‌های مختلف سخن گفت. اشاره به نقش نیروی هوایی ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی، مقابله با ضد انقلاب و دفاع مقدس نیز بخش دیگری از این مصاحبه بود.

امیر واحدی پیش از فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت‌هایی همچون جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش، فرماندهی پایگاه دوم شکاری تبریز، معاون بازرسی ارتش و ... را در کارنامه خود دارد.

مشروح این گفت و گو را در زیر بخوانید:

امیر خوش آمدید و ممنونیم که دعوت ما را پذیرفتید.

عرض سلام و خداقوت خدمت شما دارم. امروز بسیار خوشحال هستم از اینکه در خدمت جوانانی هستم که اکنون میدان‌دار جنگ نرم هستند. همه می‌دانند که جهان با ما در حال جنگ رسانه ای است و شما جوانان با از خودگذشتگی در مقابل این رسانه‌ها با امکانات کم ولی توانایی‌های بالا و روحیه بسیجی خود ایستاده‌اید و یقین دارم که شما در شکست‌دادن غول رسانه‌ای جهانی موفق خواهید شد.

اطمینان دارم با کمک جوانان ولایت‌مدار و پرانگیزه که در مجموعه خبرگزاری فارس حضور دارند می‌توانیم در مقابل ابرقدرت‌ها ایستادگی می‌کنیم و من خدمت شما و همه همکارانتان در این مجموعه خبری خداقوت و خسته نباشید می‌گویم. امیدوارم جنگ سختی پیش نیاید اما اگر خدای ناکرده روزی این اتفاق رخ دهد ما همچون سربازان شما جان خود را در کف دستانمان گرفته‌ایم و مقابل دشمن ایستادگی خواهیم کرد.

رونمایی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی نیروی هوایی ارتش در آینده نزدیک/ روایتی از دیدار خصوصی امیر واحدی با فرمانده کل قوا

نیروی هوایی ارتش پیروزی انقلاب اسلامی را سرعت بخشید

این روزها در دهه فجر هستیم و یکی از روزهای این دهه - ۱۹ بهمن - به حماسه‌آفرینی‌های نیروی هوایی ارتش اختصاص دارد. شما به عنوان فرمانده نیروی هوایی ارتش نقش این نیرو را در پیروزی انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از افتخارات ما در نیروی هوایی این است که روز ما در دهه مبارک فجر واقع شده است و هنگامی که با سایر همرزمان‌مان در نیروهای چهارگانه ارتش جلسه داریم بابت این افتخار می‌کنیم. حضرت آقا توجه بسیار خاصی به این روز دارند و حتی با وجود شیوع بیماری کرونا و همه مشکلات، دیدار های ما را لغو نکردند که یکی از بزرگترین افتخارات ما است.

من به عنوان یک سرباز عرض می‌کنم؛ هیچ فردی آگاه تر از حضرت آقا نسبت به مسائل نیروهای مسلح مخصوصاً نیروی هوایی ارتش سراغ ندارم. نیروی هوایی سوگلی حکومت ستمشاهی بود و شخص محمدرضا پهلوی بسیار روی این نیرو حساب می‌کرد، هنگامی که مبارزات مردم برای پیروزی انقلاب در مقابله با رژیم ستمشاهی شکل گرفته بود و ادامه داشت، اطمینان شاه به نیروی هوایی به حدی بود که فکر می‌کرد از هر جایی ضربه بخورد مگر از نیروی هوایی.

می‌خواهم نقش نیروی هوایی ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی را با یک مثال عینی عنوان کنم؛ شما هر چه قدر به منابع قدرت در یک سیستم نزدیک باشید نسبت به فساد های آن بیشتر آگاهی دارید، رابطه نیروی هوایی و رژیم ستمشاهی اینگونه بود. عزیزان ما در نیروی هوایی اعم از خلبانان و همافران ما با آن آگاهی که داشتند، در روز ۱۹ بهمن به محضر حضرت امام آمده و کارت های خود را نشان دادند علی‌رغم اینکه افراد حاضر گفتند کارت‌های افراد مذکور جعلی است ولی حضرت امام این افراد را تایید کردند.

بیعت همافران نیروی هوایی ارتش با حضرت امام خمینی(ره) به یک نقطه عطف در پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل شد. البته انقلاب اسلامی پیروز می‌شد اما شاید زمان آن کمی دیرتر رخ می‌داد و احتمال تلفات بیشتر نیز وجود داشت. در واقع، همافران و افسرانی که به مدرسه علوی خدمت حضرت امام رفتند باعث تسریع در پیروزی انقلاب اسلامی شدند که یکی از ثمرات آن باز شدن درب زاغه های مهمات در مرکز آموزش های هوایی نیروی هوایی ارتش و افتادن این مهمات به دست انقلابیون بود.

افراد انقلابی در سایر نیروهای ارتش هنگامی که این حرکت نیروی هوایی که وابستگی بسیاری به شخص شاه داشت را مشاهده کردند، آن‌ها نیز به صف انقلابیون پیوستند و سرعت خوبی به پیروزی انقلاب اسلامی بخشیدند. من مجدداً یاد این عزیزان را گرامی می‌دارم و دست آن‌ها را می‌بوسم که باعث تسریع در پیروزی انقلاب اسلامی ایران شدند.

نخستین شهید نیروی هوایی ارتش در مبارزه با ضد انقلاب تقدیم شد

نیروی هوایی ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا مقطع آغاز دفاع مقدس در مقابله با ضد انقلاب نقش موثری ایفا کرد و چندین سورتی پرواز در منطقه کردستان انجام داد. نقش نیروی هوایی ارتش در پیروزی مقابل ضد انقلاب چگونه بود؟

نیروی هوایی ارتش اولین شهید خود را در عملیات مبارزه با ضد انقلاب در کردستان تقدیم انقلاب اسلامی کرد؛ شهید خالد حیدری از اهل تسنن اولین شهید نیروی هوایی ارتش است که مجاهدانه با ضد انقلاب مبارزه کرد و دست آخر نیز در راه این مبارزه به شهادت رسید. همه مردم ما هم از اهل تسنن و تشیع برادرانه با یکدیگر و در کنار یکدیگر در صلح و صفا زندگی می‌کنند و در دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش دارند.

نیروی هوایی ارتش در غائله کردستان پشتیبانی‌های خوبی از رزمندگان اسلام انجام داد. شهید چمران در میانه غائله کردستان از نیروی هوایی، هواپیما درخواست کرد و هواپیماها با شکستن دیوار صوتی بر فراز شهرهایی که به تصرف ضد انقلاب در آمده بود موجب رعب و وحشت آن‌ها شدند که نتیجه آن تسلیم ضد انقلاب بود. در واقع، ماموریت‌هایی که نیروی هوایی در آن مقطع انجام داد تاثیرات خوبی در پیروزی رزمندگان اسلام علیه ضد انقلاب در منطقه کردستان داشت.

هیچ عملیاتی در دفاع مقدس را سراغ نداریم که نیروی هوایی در آن نقش نداشته باشد

نقش نیروی هوایی ارتش در پیروزی رزمندگان در دفاع مقدس تا چه میزان مهم بود؟ هماهنگی شما با سایر نیروهای مسلح در دوران جنگ تحمیلی چگونه بود؟ برخی افراد اینگونه مطرح می‌کنند که نیروی هوایی ارتش فقط در مقطع کوتاهی از دفاع مقدس حضور داشته، آیا اینگونه بوده است؟

هنگامی که انسان یک کار را با موفقیت انجام می‌دهد، وقتی از او یک ایراد واهی و بدون مبنا بگیرند واقعاً دلگیر می‌شود اما ما سربازان نیروی هوایی، سرباز مخلص جمهوری اسلامی ایران و سرباز ولایت هستیم و تمام وجود ما متعلق به آن‌ها است. متاسفانه، شاهد هستیم برخی افراد ناآگاه و بی‌دانش که در دوران دفاع مقدس بیشتر از ۴ یا ۵ سال سن نداشتند و نمی‌دانند دفاع مقدس چیست، نقش نیروی هوایی را در این برهه از تاریخ نقض می‌کنند.

وقتی صدام حسین روز ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ به ایران حمله می‌کرد، تصورش اینگونه بود که به علت خروج مستشاران خارجی از ایران، نیروی هوایی کارایی لازم را ندارد و کسی نیست که هواپیمای ما را تجهیز و آماده پرواز کند، اما خلبانان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش با ۴ فروند فانتوم در کمتر از ۲ ساعت از پایگاه بوشهر به سمت عراق پرواز کرده و اولین پاسخ را به صدام حسین دادند که صدام پس از این اتفاق جا خورد.

با وجود رشادت‌های خلبانان نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس متاسفانه شاهد هستیم که فردی با حضور در رسانه ملی نقش نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس را زیر سوال می‌برد و می‌گوید در این دوران همه دنبال خلبانان نیروی هوایی می‌گشتند اما خبری از اف ۴ها و اف ۵ نیروی هوایی ارتش نبود. من به عنوان فرمانده نیروی هوایی ارتش از این بابت از رئیس رسانه ملی گلایه می‌کنم چون رسانه ملی متعلق به همه مردم است و باید در آن واقعیت ها گفته شود.

من از این شخص یک سوال می‌پرسم، چه کسی بود که مقابل ماشین جنگی صدام را سد کرد؟ این نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب بارها به آن اشاره کرده‌اند؛ ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود بیان می‌کنند که ما دنبال این بودیم چه کسی ماشین جنگی بعثی‌ها را پشت دروازه های خوزستان متوقف کرده است؟ ما برای این موضوع دنبال تجهیزات و نیروهای زمینی بودیم اما غافل از اینکه پاسخ سوال ما در آسمان بود.

پاسخ این سوال شهید اردستانی بود که در یک روز تعداد چندین سورتی پرواز انجام داد و تانک ها و نفربر های دشمن را تار مار کرد تا ارتش و سپاه بتوانند انسجام پیدا کنند و با دشمن بعثی مقابله کنند. متاسفانه این از کم‌لطفی، کم‌آگاهی و کم‌دانشی برخی دوستان است که می‌خواهند نقش نیروی هوایی را در دفاع مقدس زیر سوال ببرند چون از هر کسی سوال کنیم به راحتی می‌تواند نقش نیروی هوایی در مقابله با رژیم بعثی عراق را بیان کند.

به جرات می‌توانم بگویم هیچ عملیاتی در دفاع مقدس نبوده است که نیروی هوایی ارتش در آن نقش نداشته باشد این نقش یا در حوزه آفندی با انهدام مواضع و اهداف مشخص بوده و یا در حوزه پشتیبانی از نیروهای حاضر در صحنه نبرد.

هنگامی که جنگ آغاز شد یکی از فرماندهان نیروی هوایی خدمت حضرت امام خمینی(ره) رفت و گفت ما بیشتر از ۲۰ روز دیگر نمی‌توانیم عملیاتی باشیم اما حضرت امام به او گفت بروید و کار خودتان را انجام دهید. همین سخن حضرت امام یک انرژی مضاعف به این فرمانده و بدنه نیروی هوایی تزریق کرد و موجب شد تا نیروی هوایی در هشت سال دفاع مقدس پاسخ‌های محکم و دندان‌شکنی به رژیم بعثی عراق بدهد.

رهبر معظم انقلاب در دوران دفاع مقدس با تدبیر پدرانه، عالمانه و دانشمندانه دستور دادند تا اولین جهاد خودکفایی در نیروی هوایی ارتش تشکیل شود. جهاد خودکفایی ما در دوران دفاع مقدس چه کاری کرد؛ هواپیماها باید بالاخره بعد از مدتی تعمیر می‌شدند یا اگر آسیب می‌دیدند نیاز به تعمیرات اساسی و فوری داشتند. عزیزان ما در جهاد خودکفایی تعداد بسیار زیادی از هواپیماهای ما را که با گلوله‌های کوچک آسیب دیده بودند را تعمیر کردند و با کمک آن‌ها توانستیم هشت سال دفاع مقدس را با سرافرازی به پایان ببریم.

سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یکبار در باب حماسه‌آفرینی‌ها و عملیات‌های موفق نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس با ذکر خاطره‌ای گفت؛ هنگامی که صدای غرش جنگنده‌های شما که از بالای سر ما به سوی عراق می‌رفتند را می‌شنیدیم تا چند ساعت پر از انرژی بودیم.

باید تاکید کنم که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس در همه عملیات ها حاضر بود؛ یا مهاجم بود و یا پشتیبانی‌کننده. البته پشتیبانی نیز کمتر از هجوم به دشمن نبود چراکه باید مهمات و نیروها جابجا می‌شد و تجهیزات مورد نیاز را به جبهه‌ها می‌رساندند. در واقع این کارهای مهمی بود که عزیزان ما در نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس آن را به خوبی انجام دادند.

رونمایی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی نیروی هوایی ارتش در آینده نزدیک/ روایتی از دیدار خصوصی امیر واحدی با فرمانده کل قوا

نیروی هوایی ارتش وارد ساخت پهپادهای ضد رادار و موتورهای جدید هوایی شده است

نیروی هوایی ارتش را باید پیشگام حوزه جهاد خودکفایی بدانیم، اگر بخواهید فعالیت های این بخش در روزهای نخست دفاع مقدس را با فعالیت های امروز مقایسه کنید. این مقایسه چگونه است؟

جهاد خودکفایی در دفاع مقدس یک ماموریت خاص داشت که عبارت بود از؛ بازسازی و تجهیز هواپیماهای آسیب دیده. جهاد خودکفایی ما اکنون علاوه بر ماموریت بازسازی و اورهال هواپیماها ماموریت دارد تا در حوزه ارتقاء و نوسازی تجهیزات پروازی و همچنین هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادها ماموریت‌های خود را انجام دهد. که عزیزان ما در جهاد خودکفایی مشغول انجام کارهای بزرگ و مهمی هستند.

ما در نیروی هوایی ارتش در مجموعه جهاد خودکفایی کارهای مهمی در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین به ویژه هواپیماهای بدون سرنشین ضد رادار، عملیاتی و تاکتیکی انجام داده‌ایم. مانند کمان ۱۲ که از بُعد شناسایی به سوی تاکتیکی حرکت کرد. همچنین، کمان ۲۲ که جزو دستاوردهای ما در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین است.

قرار است چند مورد از تجهیزات جدید ما در دهه فجر رونمایی شود و چند مورد دیگر نیز در سال آینده. فرمانی که حضرت آقا در حکم خود خطاب به من دستور دادند این بود که بتوانیم در برخی از حوزه‌ها به خودکفایی کامل برسیم از جمله اینکه قرار است موتورهایی را برای هواپیماهای بدون سرنشین و با سرنشین طراحی و تولید کنیم.

فرماندهی پهپادی نیروی هوایی ارتش تشکیل شده است

فعالیت های پهپادی در نیروی هوایی ارتش در سال های اخیر توسعه بسیاری داشته و خانواده پهپادی کمان نیروی هوایی ارتش را باید بخش شاخص این حوزه در نهاجا بدانیم. روند رشد و توسعه پهپاد در نیروی هوایی چگونه بوده است؟ آیا قرار است پهپادهای جدیدی به این خانواده افزوده شود؟

مقوله پهپاد دانش روز دنیا است و اگر ما یک لحظه توقف کنیم از دانش روز دنیا عقب می‌افتیم. به همین دلیل، باید خود را به روز نگه داریم و لازمه این به روز نگه داشتن مطالعه و استفاده از دانشمندان و نخبگان کشور است. ما برای توسعه صنعت پهپادی فقط به استفاده از توان کارکنان نیروی هوایی متکی نبودیم بلکه از دانشمندان و نخبگان کشور در زمینه‌های مختلف بهره می‌بریم.

خدا را شاکر هستیم که نیروی هوایی قطب پهپاد ارتش جمهوری اسلامی ایران است چون آموزش‌های خلبانی پهپاد بر عهده عزیزان ما در دانشگاه هوایی شهید ستاری است. دانشکده پهپاد ما در دانشگاه هوایی شهید ستاری مشغول آموزش و تعلیم خلبان‌های پهپاد برای نیروهای چهارگانه ارتش است. البته ما این آمادگی را داریم که اگر سایر بخش‌ها نیاز به آموزش‌های پهپادی داشته باشند آن را ارائه کنیم.

ما علاوه بر آموزش وارد حوزه طراحی و ساخت پهپادها هم شده‌ایم. البته وزارت دفاع در این حوزه پشتیبانی خوبی را از ما انجام می‌دهد و پهپادهای مختلفی را در حوزه های تهاجمی و شناسایی ساخته و در اختیار ما قرار داده است. اما، ما متوقف نشده‌ایم و احساس کردیم خودمان هم باید وارد این حوزه شویم. در این راستا، فرماندهی پهپادی نیروی هوایی ارتش را ایجاد کردیم و وارد طراحی و ساخت پهپاد شدیم.

باید اذعان کنم در این حوزه موفقیت‌های خوبی داشتیم اما به موفقیت های فعلی قانع نیستیم و روز به روز در حال پیشرفت های بیشتر هستیم. من به شخصه از نیروهای پهپادی حمایت می کنم و هر آنچه لازم داشته باشند را در اختیار آن‌ها قرار می دهم.

پهپاد در نبردهایی که در چند وقت اخیر در منطقه ما رخ داده نقش تاثیرگذاری داشته و ما با استفاده از تجربیات خود در نبردهای رخ داده در منطقه در حال مطالعه بر روی این موضوع هستیم. اگر بخواهیم از پهپادی که پنج سال پیش ساخته شده استفاده کنیم این برای ما پاسخگو و کاربردی نیست بلکه باید در مقابل تجهیزات روز کشورهای همسایه در منطقه دارند از تجهیزات و پرنده‌های به روز استفاده کنیم.

ما در این حوزه موفقیت‌های خوبی داشتیم و هم در حوزه پهپادهای جمع آوری سیگنال، شناسایی و پهپادهای تجهیز شده به دوربین های بسیار قوی ساخت وزارت دفاع توانسته‌ایم دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

رونمایی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی نیروی هوایی ارتش در آینده نزدیک/ روایتی از دیدار خصوصی امیر واحدی با فرمانده کل قوا

رونمایی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی نیروی هوایی ارتش در آینده نزدیک

آیا قرار است از دستاوردهای جدید در حوزه پهپادها رونمایی شود؟ پهپادهای رونمایی شده چه ویژگی‌های دارد؟

پهپادهای جدید ما که قرار است رونمایی شود در ابعاد تهاجمی و شناسایی هستند. ما همواره در حال ارتقای برد و مداومت پروازی پهپادهای شناسایی خود هستیم. به طور مثال، پهپاد کمان ۱۲ ما به موشک های الماس و بمب های قائم نقطه زن تجهیز شده که همه آن ها به صورت بومی توسط وزارت دفاع ساخته شده است. این تجهیزات در همه رزمایش‌های ما مورد استفاده قرار گرفته است که بسیار دقیق و خوب عمل کردند.

از پهپاد کمان ۲۲ هم خبر جدیدی در راه است؟

کمان ۲۲ یک پهپاد پهن‌پیکر با برد بلند است که می‌تواند مهمات در حد یک هواپیما را حمل کند. ما در حوزه پهپادی به این سمت حرکت می‌کنیم که بتوانیم تمام تجهیزاتی که بر روی هواپیما نصب می شود را بر روی پهپادها نصب کنیم. یعنی رادارهای شناسایی، موشک‌های هوا به هوا، موشک‌های دورایستای نقطه‌زن و ... .

ما اکنون به سمتی حرکت می‌کنیم که از موتوری بر روی پهپادها استفاده کنیم که مداومت پروازی بسیار بالا و برد بسیار بالایی را برای اجرای ماموریت ها داشته باشد. طبق دستوری که از سلسله مراتب به ما ابلاغ شده است، برد پهپادهای خود را زیر عدد ۲ هزار کیلومتر نگه داشته‌ایم و وارد برد بالای ۲ هزار کیلومتر نشده‌ایم.

رونمایی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی نیروی هوایی ارتش در آینده نزدیک/ روایتی از دیدار خصوصی امیر واحدی با فرمانده کل قوا

در حوزه با سرنشین‌ها که یکی از مهم ترین بخش های نیروی هوایی ارتش است، آیا قرار است گام های جدیدی مانند خرید جنگنده ها بروز و جدید برداشته شود؟ موضوع خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ به کجا رسید؟

ما در صنعت هواپیما سازی فعال هستیم. هواپیماهای ما همچون جنگنده کوثر رونمایی شده و در حوزه آموزشی نیز هواپیمای یاسین را رونمایی کرده‌ایم. ما درخواست خود را به مقامات بالاتر اعلام کردیم و اقداماتی هم از سوی مقامات دولتی انجام شده است. امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر این هواپیمای پیشرفته نسل ۴+ را در ناوگان نیروی هوایی داشته باشیم و از آن‌ استفاده کنیم.

هنگامی که خدمت حاج آقا رئیسی به عنوان فرمانده نیروی هوایی رسیدم به ایشان گفتم حاج آقا ما بسیار به شما علاقه‌مند هستیم، اما بدانید که هواپیما برای نیروی هوایی مانند اکسیژن برای موجود زنده است. اگر هواپیما نداشته باشیم انگار حیات نداریم. البته ما در ناوگان فعلی خود هواپیماهای خوبی داریم و از آن‌ها استفاده می‌کنیم اما باید به سوی استفاده از هواپیماهای مدرن و روز دنیا حرکت کنیم.

رونمایی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی نیروی هوایی ارتش در آینده نزدیک/ روایتی از دیدار خصوصی امیر واحدی با فرمانده کل قوا

بهره‌گیری نیروی هوایی ارتش از مهمات هوشمند نقطه‌زن

استفاده از تسلیحات جدید به ویژه تسلیحات هوشمند جزو برنامه های همه نیروهای مسلح در جهان است. آیا این تسلیحات در نیروی هوایی ارتش وجود دارد؟ چه ویژگی هایی دارند؟

در اینجا باید از عزیزان وزارت دفاع تشکر ویژه داشته باشم چون همکاری ما با آن‌ها به سطح بسیار خوبی رسیده است. صنایع موشکی وزارت دفاع همه موشک‌ها و تجهیزات ما را هوشمند و بهینه کرده‌اند.

عزیزان ما در وزارت دفاع برد موشک‌های هوا به هوا و هوا به سطح ما را افزایش دادند و بمب‌های دورایستای با بردهای متفاوت در اختیار ما قرار دارد. یعنی همان طور که شما در رزمایش‌های مختلف هم شاهد بودید که بمب‌های ما از بردهای ۴۰، ۶۰ و بیش از آن شلیک یا پرتاب شده و با دقت بسیار بالا به اهداف برخورد کرده است.

اکنون یکی از افتخارات ما در نیروی هوایی ارتش استفاده از مهمات و تجهیزات کاملاً بومی است که آن‌ها را در رزمایش‌های اخیر نیز به کار برده‌ایم. چرا که برد تجهیزات و دقت آن‌ها بسیار افزایش یافته و این تجهیزات و موشک‌ها مطابق با علم و فناوری روز ساخته شده و قادر به انهدام اهداف با دقت بسیار بالا هستند.

ما این تجهیزات و مهمات هوشمند و مطابق با علم روز دنیا را در رزمایش آتی نیروی هوایی که سال آینده برگزار خواهد شد به بوته آزمایش خواهیم گذاشت تا همه از نزدیک شاهد دقت و قدرت انهدام بالای این تجهیزات باشید.

رونمایی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی نیروی هوایی ارتش در آینده نزدیک/ روایتی از دیدار خصوصی امیر واحدی با فرمانده کل قوا

جمهوری اسلامی ایران قطب طراحی و ساخت شبیه‌سازهای پروازی در منطقه است

حوزه شبیه‌سازها جزو حوزه های مهمی است که نیروی هوایی فعالیت های چشمگیری در آن ها داشته است. اکنون وضعیت ساخت شبیه سازها در نیروی هوایی چگونه است؟ آیا برای بدون سرنشین ها نیز شبیه ساز طراحی و ساخته شده است؟

با توجه به پیشرفت روزافزون علم و دانش در سطح جهان، سیستم‌های آموزشی و یادگیری تماماً درحال به روزرسانی هستند. استفاده از شبیه سازها یکی از اساسی‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای آموزش خلبانان است چون وقتی شما از یک شبیه‌ساز دقیق و مطابق با علم روز دنیا استفاده کنید این باعث می‌شود تا استهلاک ناوگان هواپیمایی شما به مقدار قابل توجهی کاهش پیداکند.

مزیت استفاده از شبیه‌سازها برای آموزش خلبانان این گونه است که به جای اینکه یک خلبان ۱۰۰۰ ساعت تجربه را با استفاده از یک هواپیمای واقعی به دست بیاورد ما با استفاده از شبیه‌سازها این زمان را به نصف کاهش می‌دهیم یعنی ۵۰۰ ساعت با هواپیمای واقعی و ۵۰۰ ساعت با شبیه‌سازها پرواز کند.

جمهوری اسلامی ایران قطب طراحی و ساخت شبیه‌سازها در منطقه است. ما در نیروی هوایی ارتش شبیه‌سازهای همه هواپیماهای خود را ساخته‌ایم و شبیه‌سازهای قدیمی خود را مطابق با علم روز دنیا ارتقاء داده‌ایم. شبیه‌ساز هواپیماهای سوخو ۲۴، میراژ، PC-۷ و ایلوشین ۷۶ جزو شبیه‌سازهایی هستند که توسط جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخته شده است. البته عزیزان ما در جهاد خودکفایی مشغول طراحی و ساخت شبیه‌ساز هواپیماهای آموزشی نیز هستند.

دیگر کار مهمی که ما در نیروی هوایی ارتش انجام داده‌ایم این است که شبیه‌سازهای هواپیماهای اف ۴، اف ۵ و اف ۱۴ را مطابق با تجهیزات جدید روز دنیا به روز کرده‌ و آن‌ها را با تجهیزات جدیدی که بر روی این هواپیماها نصب شده است، سازگار کرده‌ایم.

در حوزه شبیه‌ساز هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ آن را مطابق با علم روز دنیا به‌روزرسانی کرده‌ایم و هم اکنون شرکت‌های هواپیمایی داخلی از آن استفاده می‌کنند.

ما، در نیروی هوایی ارتش نسبت به پروازهای خلبانان با شبیه‌سازها حساسیت خاصی داریم به نحوی که اگر خلبانی در ماه نیاز به ساعت خاصی پرواز با شبیه ساز داشته باشد باید این پرواز را انجام بدهد. این کار باعث می‌شود هم تجربه خلبانان افزایش پیداکند و هم بتوانیم هواپیماهای خود را سرحال‌تر نگه داریم.

اکنون به سوی طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین رفته‌ایم‌ و فعالیت‌های خوبی در این حوزه در حال انجام است که به زودی درباره آن‌ها اطلاع رسانی می کنیم.

شبیه‌ساز جنگنده کوثر در حال ساخت است

آیا قرار است برای جنگنده کوثر نیز شبیه‌ساز طراحی و ساخته شود؟

بله. شبیه‌ساز جنگنده کوثر مانند سایر شبیه‌سازها جزو واجبات نیروی هوایی ارتش است و عزیزان ما در جهاد خودکفایی ارتش همزمان با ساخت این جنگنده مشغول طراحی و ساخت شبیه ساز آن نیز هستند.

رونمایی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی نیروی هوایی ارتش در آینده نزدیک/ روایتی از دیدار خصوصی امیر واحدی با فرمانده کل قوا

یک اسکادران از جنگنده کوثر در آینده نزدیک وارد نیروی هوایی ارتش می‌شود

امیر از جنگنده کوثر چه خبر؟ قرار بود چند نسخه دیگر به نیروی هوایی ارتش تحویل شود، آیا روند تحویل جنگنده‌های کوثر به نیروی هوایی ادامه دارد؟

ما به عنوان نیروی هوایی ارتش قرارداد تحویل تعداد مشخصی از جنگنده‌های کوثر را با وزارت دفاع به امضاء رسانده‌ایم و قرار است تعداد مشخصی از جنگنده کوثر به ما تحویل شود. وزارت دفاع طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با قدرت در حال ساخت و تولید جنگنده کوثر است و متخصصان نیروی هوایی ارتش نیز در این زمینه با وزارت دفاع در بخش‌های مختلف همکاری دارند.

من دو یا سه مرتبه از روند ساخت جنگنده کوثر بازدید داشته‌ام و از نزدیک شاهد بودم که متخصصان وزارت دفاع به سرعت در حال تکمیل روند ساخت این جنگنده‌ها هستند. قرار است، در آینده نزدیک یک اسکادران از جنگنده کوثر وارد نیروی هوایی ارتش شود و مطابق قرارداد ما وزارت دفاع این جنگنده‌ها را سر موقع به ما تحویل بدهد.

رونمایی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی نیروی هوایی ارتش در آینده نزدیک/ روایتی از دیدار خصوصی امیر واحدی با فرمانده کل قوا

نسل دوم هواپیمای یاسین در راه است

هواپیمای یاسین جزو دستاوردهای وزارت دفاع در حوزه هواپیماهای آموزشی است. از یاسین خبر جدیدی هست؟

طراحی و ساخت هواپیمای یاسین نیز جزو پروژه‌های مشترک نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع است که همکاری در این زمینه بین این دو سازمان ادامه دارد. نسل اول هواپیمای آموزشی یاسین یک هواپیمای آموزشی است که یک پرواز تحقیقاتی انجام داد و قرار است در نسخه های بعدی به روز شود. اکنون نسل دوم هواپیمای یاسین در وزارت دفاع در حال ساخت است که پیشرفت‌های بسیاری نسبت به نسل اول آن دارد. هواپیمای یاسین قرار است به یکی از هواپیماهای بسیار خوب ما در حوزه آموزش خلبانان تبدیل شود.

قرار بود اولین فروند از نسل دوم هواپیمای یاسین در دهه فجر بر روی باند تاکسی کند. البته چند وقتی است که از آخرین جزئیات ساخت و رونمایی این هواپیما اطلاع ندارم و خود وزارت دفاع باید نسبت به آن اطلاع‌رسانی کند.

رزمایش نیروی هوایی ارتش سال آینده برگزار می‌شود

رزمایش ها جزو برنامه های مهم نیروهای مسلح کشورمان هستند و معمولا هر سال تعدادی رزمایش برگزار می شود. آیا امسال قرار است رزمایشی برگزار شود؟ آیا رزمایش تک نیرویی است یا مشترک؟ آیا تفاوتی با سال های گذشته دارد؟

نیروی هوایی در همه رزمایش ها حضور دارد و ما به این حضور افتخار می‌کنیم. ما یک سری رزمایش‌های مشترک و یک سری رزمایش‌های چهار نیرویی داریم که اخیرا برگزار شد و نیروی هوایی از آن رو سفید بیرون آمد.

دیگر رزمایش ما رزمایش تک نیرویی است که قرار بود چند وقت گذشته برگزار شود اما به دلیل انجام بازی‌های المپیک به تعویق افتاد. رزمایش تک نیرویی ما پس از ماه مبارک رمضان سال آینده برگزار خواهد شد.

رونمایی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی نیروی هوایی ارتش در آینده نزدیک/ روایتی از دیدار خصوصی امیر واحدی با فرمانده کل قوا

روابط فرماندهان ارتش با یکدیگر چگونه است؟

یکی از مسائلی که همواره مورد علاقه مردم است تا بیشتر نسبت به آن بدانند، ارتباط فرماندهان با یکدیگر است. ارتباط شما با فرماندهان سه نیروی دیگر چگونه است؟

فرمانده ما سرلشکر موسوی مانند یک پدر برای ما است و به ما همچون فرزندان خود توجه دارد. ما چهار فرمانده نیرو هستیم که ارتباط قلبی خوبی با یکدیگر داریم به نحوی که هر کدام از ما اگر بتواند برای فرمانده دیگر کاری انجام بدهد، لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد. روابط ما به قدری گرم و صمیمی است که هر چهار نفر ما دوست داریم بقیه پیشرفت کنند.

من هر سه فرمانده را دوست دارم. امیر صباحی فرد در دانشکده، ارشد گردان من بود، امیر حیدری مانند یک رفیق، یک مرد پشت انسان است البته لیدر و شماره یک ما امیر حیدری است. رابطه من با امیر ایرانی هم بسیار خوب است و زمانی که در بازرسی ارتش بودم دو مأموریت با او رفتم، آنجا بود که فهمیدم او مرد بسیار بزرگی است.

من زیارتی از امیر ایرانی در حرم امام رضا(ع) دیدم که واقعاً تاکنون از هیچ کسی مشابه آن را ندیده‌ام؛ او در گوشه‌ای از حرم نشسته بود و با عشقی وافر به امام رضا(ع) مشغول زیارت بود.

رونمایی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی نیروی هوایی ارتش در آینده نزدیک/ روایتی از دیدار خصوصی امیر واحدی با فرمانده کل قوا

سردار حاجی‌زاده یکی از نظامیان باهوش، با تدبیر و ولایی جمهوری اسلامی ایران است

رابطه شما با سردار حاجی‌زاده و فرماندهان سپاه پاسداران چگونه است؟

من و سردار حاجی زاده ارتباط برادرانه‌ای با یکدیگر داریم و همدیگر را بسیار دوست داریم. او به من گفت هر کجا که به کمک نیاز داشتید به ما اطلاع بدهید تا به شما کمک کنیم، من هم متقابلاً به او گفتم هرچه دارم در اختیار شما.

ارتباط ما با برادران سپاه بسیار خوب است و هر موقع یکدیگر را می‌بینیم به قدری صمیمانه با یکدیگر برخورد می‌کنیم که برخی از این میزان صمیمیت تعجب می‌کنند.

سردار حاجی‌زاده مرد بزرگی است و زحمات بسیاری برای کشورمان کشیده است. او یکی از سربازان مخلص پا به رکاب حضرت آقا است. من یقین دارم سردار حاجی زاده یکی از نظامیان باهوش، با تدبیر و ولایی جمهوری اسلامی ایران است.

بارها هنگام مواجهه با سردار سلامی او با ما همچون یک پدر برخورد کرده است یا در مورد دیگر سردار تنگسیری که با او رفاقت بسیار زیادی دارم، بارها از روی محبت به من گفته است فقط یک کار بگو تا من برای تو انجام بدهم. مشابه این ارتباطات و دوستی‌ها را ما با فرمانده نیروی زمینی سپاه سردار پاکپور هم داریم.

ما با برادران خودمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روابط بسیار خوبی داریم و به این ارتباطات خوب افتخار می کنیم؛ ما همه یک دست هستیم و باید به عنوان سربازان حضرت آقا برادری و دوستی های خود را روز به روز افزایش بدهیم که این نمود عینی ارتشی و سپاهی یک لشکر الهی است. یعنی هر میزان که ما با یکدیگر دوست باشیم و وحدت داشته باشیم قلب حضرت آقا خوشحال‌تر می شود.

رونمایی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی نیروی هوایی ارتش در آینده نزدیک/ روایتی از دیدار خصوصی امیر واحدی با فرمانده کل قوا

در حال طراحی بسته جدید آموزشی نیروی هوایی ارتش هستیم

حوزه آموزش جزو حوزه های مهم در رشد و ارتقای بهره وری نیروهای مسلح است. البته این موضوع یک مولفه بسیار مهم در حوزه ارتقای توان فنی نیروها نیز هست. چه نوآوری هایی در حوزه آموزش در نیروی هوایی ارتش انجام شده است؟

ما یک نیروی تجهیزات محور هستیم و باید مطابق با دانش روز دنیا فعالیت کنیم. یکی از حوزه‌هایی که باید در آن مطابق با دانش روز دنیا فعالیت کنیم، حوزه آموزش است. به همین دلیل، در حال طراحی یک بسته آموزش از راه دور هستیم که از طریق آن‌ها می‌توانیم کلاس‌های آموزشی برگزار شده در همه پایگاه‌های خود را رصد کنیم.

ما همه افراد نیروی هوایی ارتش را ملزم کرده‌ایم تا در مقاطع و دوره‌های آموزشی مشخص شده، شرکت کرده و خود را ارزیابی کنند. باید به این نکته اشاره کنم به افرادی که بتوانند رتبه‌های خوبی در حوزه علمی کسب کنند ارتقاءهای خوبی اهدا می‌کنیم.

بزرگ‌ترین مزیت این بسته آموزشی امکان به اشتراک‌گذاری تجربیات آموزشی پرسنل نیروی هوایی با یکدیگر است به نحوی که بتوانند به صورت آنلاین با یکدیگر گفت‌وگو کرده و تجربیاتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

رونمایی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی نیروی هوایی ارتش در آینده نزدیک/ روایتی از دیدار خصوصی امیر واحدی با فرمانده کل قوا

شما کرمانی هستید و همشهری شهید سلیمانی. آیا خاطره‌ای از حاج قاسم سلیمانی دارید؟

به یاد دارم هنگامی که یکی از خلبانان در سانحه ای به شهادت رسید، شهید سلیمانی به مراسم این شهید آمده بود. شهید سلیمانی در مقابل درب محل برگزاری مراسم ایستاده بود و من به ایشان احترام گذاشتم گفتم که سلام سردار من هم مانند شما کرمانی هستم.

سردار سلیمانی به شوخی به من گفتند مگر در کرمانی‌ها هم فرد جگردار پیدا می‌شود؟ من به سردار سلیمانی گفتم نفر شجاع و جگر دار ما کرمانی‌ها که خود شما هستید.

رونمایی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی نیروی هوایی ارتش در آینده نزدیک/ روایتی از دیدار خصوصی امیر واحدی با فرمانده کل قوا

ماجرای آخرین دیدار خصوصی امیر واحدی با رهبر انقلاب

شما با رهبرانقلاب دیدار خصوصی هم داشته اید. خاطره شما از این دیدار که در ذهنتان مانده چیست؟

حضرت آقا یک افتخاری به من دادند و خطاب به بنده گفتند که شما با اخلاق خوب با پرسنل خود برخورد می‌کنید و پرسنل نیروی هوایی به شما علاقه مند هستند مبادا فکر کنید که این موضوع حاشیه است، بلکه بدانید این اصل ماجرا است. این ویژگی را ادامه بدهید و آن را بیشتر هم کنید.

همه نکاتی که حضرت آقا بیان می‌کنند، بررسی و حساب شده است. همه تلاش من این است تا آنجا که بتوانم ویژگی‌هایی که مورد تاکید حضرت آقا هم هست ادامه داده و آن‌ها را گسترش دهم.

فرماندهی موفق است که بتواند بر قلب ها حکومت کند. اگر یک فرد با تمام وجود و قلب خود برای من کار کند؛ آن‌گاه می‌توانم بگویم که فرمانده موفقی هستم. در رزمایش اخیر، ما در حوزه یکی از تجهیزات کمبود داشتیم و حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر از پرسنل من برای جبران این کمبود ۱۱ شبانه روز به طور مداوم و مستمر فعالیت کردند. وقتی از آن‌ها پرسیده بودند که چرا این کار را انجام دادید گفتند چون امیر واحدی از ما خواسته اگر از ما جان هم بخواهد به او می‌دهیم.

در دیدار خصوصی با حضرت آقا من توضیحاتی خدمت ایشان ارائه کردم. حضرت آقا در این دیدار درباره نیروی هوایی ارتش صحبت کردند و به طور کامل نسبت به نیروی هوایی اشراف داشتند. حتی اشراف ایشان نسبت به نیروی هوایی ارتش از من هم بیشتر است.

حضرت آقا در چندین مرحله توصیه ها و فرمایشاتی خطاب به فرماندهان داشته‌اند و من در حال مطالعه آن‌ها برای تحقق فرمایشات معظم له هستم. به نظر بنده فرمایشات رهبر انقلاب حکم الهی است و باید آن‌ها را اجرایی کنیم.

ما در موضوع رسانه و فضای مجازی ما به توصیه های رهبر انقلاب توجه نکردیم و ضربات آن را هم متحمل شدیم. افرادی که باید به این توصیه ها گوش فرا می دادند و آن‌ها را پیاده سازی می کردند به این توصیه ها و فرمایشات توجهی نداشتند.

باید برای آگاه سازی و متقاعد کردن جوانان خود جهاد تبیین را به‌خوبی اجرایی کنیم و با جوانان خود به زبان خودشان صحبت کنیم. من خطاب به افرادی که در حوزه امر به معروف فعالیت می‌کنند گفتم شما باید جاذبه داشته باشید این دافه با جوانان باید با زبان خودشان و دلشان صحبت کرد و نمی‌توان با آن‌ها به زبان شمشیر سخن گفت.

امیر مجددا از حضور شما سپاسگذاریم و آرزوی سربلندی برای شما و تمام همرزمانتان در نیروی پر افتخار هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را داریم.

بنده هم از شما سپاسگذارم و برایتان در عرصه جهاد رسانه ای آرزوی پیروزی دارم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    5 0
    ان شاءاللّه هنگامی که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تعداد کافی از جنگنده هوایی های سوخو 35 ابَرفلانکر مجهز شود، برای سالیان طولانی تبدیل به نیروی برتر در منطقه غرب آسیا خواهدشد! به ویژه آن که هوش، استعداد، ایمان، مهارت و شجاعت خلبانان فداکار ایران زبانزد همه کارشناسان جهان است و کمتر همتایی در بین کشورهای منطقه دارند و این که هواپیماهای جنگی موجود در کشورهای منطقه ما مانند: ایگل اِف15، فالکن اِف16، هورنت اِف18، تونادو، میراژ2000، رافائل، تایفون و ..... هیچکدام در حد سوخو 35 ابَرفلانکر نیستند! فقط می ماند اِف 35 که هنوز در هیچ نبرد واقعی امتحان نشده و به علاوه نقائص زیادی بروز داده است!!
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 0
    خداکنه این پهپادجدیدایرانی،ارتفاع پروازش بالاتراز پهپادهای رقیب یاپهپاددشمنان باشه باقابلیت حمل دویاسه تن موادمنفجره،ارتفاع پروازبالای بیست۲۰ بیست کیلومتری ازسطح زمین که دیگه عالی هست
  • جواد IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    5 0
    خداوند به شما خیر کثیر و سلامت و صلابت بی بدیل عنایت کند.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 0
    یه روزبیادجمهوری اسلامی ایران این خبررااعلام کنه رونمایی ازاولین زیردریایی اتمی اقیانوسپیمای ایران جهت کف نشینی درکنارشهرهای ساحلی آمریکاوبیخ گوش شهرهای ساحلی انگلیس وبیخ گوش فرانسه نامرئی وغیرقابل رهگیری،مجهزبه انبوه سیلوی عمود پرتاب بالستیک فراصوت
  • US ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 6
    این طیاره ها به درد جنگ های امروز نمی خورد.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس