بایدن درباره نگرانی‌اش از روابط ایران و چین چه گفته بود؟

رئیس‌جمهور ایران در حالی برای گسترش روابط با چین وارد پکن شده است که رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا سال گذشته اعتراف کرده بود یکسال است نگران روابط پکن و تهران است.

به گزارش مشرق، آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران صبح امروز (سه‌شنبه) به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی وارد پکن شد.

گسترش روابط چین و ایران همواره موجب نگرانی مقام‌های آمریکایی بوده و آن‌ها در تریبون‌های مختلف از این روابط ابراز نگرانی کرده‌اند.

حدود یکسال پیش بود که امضای توافق ۲۵ ساله ایران و چین واکنش «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را به همراه داشت و او را بر آن داشت که اعتراف کند که سالهاست که نگران روابط چین و ایران است.

بایدن در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ هنگام سوار شدن به هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید که «آیا نگران مشارکت ایران و چین هستید»؟ گفت، «یک سال است که نگران آن هستم.»

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، به نگرانی رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داد و نوشت: «نگرانی بایدن کاملاً درست است، شکوفایی همکاری‌های راهبردی در شرق، افول آمریکا را تسریع می‌کند».

وی همچنین تأکید کرد: «دنیا فقط غرب نیست و غرب هم فقط آمریکای قانون‌شکن و سه کشور اروپایی بدعهد نیست».

در سال ١٣٩۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ ، «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه وقت ایران و «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین «برنامه همکاری جامع فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را در تهران امضا کردند.

این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

هم‌اکنون سفر رئیسی به چین بار دیگر واکنش آمریکایی‌ها را به همراه داشته است به طوریکه «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر این که ایران و چین به دنبال تشکیل یک جبهه واحد علیه آمریکا هستند، گفت: «اما وقتی صحبت از ایران به میان می‌آید، ما فکر می‌کنیم که مهم است که بقیه جهان باید کاملاً این مسئله را شفاف‌سازی کند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تلاش‌های این کشور برای صدور تروریسم و نفوذ بد در سراسر منطقه و احتمالاً فراتر از آن، چیزی نیست که هیچ کشوری باید تحمل کند و مطمئناً از چنین چیزی حمایت نخواهند کرد».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس