کد خبر 1464623
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
واکنش آمریکا به سفر رئیس جمهور ایران به چین

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به چین واکنش نشان داد و مدعی شد که ایران چالش هایی برای نظام بین الملل ایجاد می کند که واشنگتن را نگران می کند.

به گزارش مشرق، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی در واکنش به سفر آیت الله رئیس جمهور اسلامی ایران به پکن و دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهور چین به رغم آنکه گفت درباره هدف این سفر صحبتی نمی کند و آن را به طرفین واگذار کرد اما با تکرار ادعاهای واشنگتن افزود: چندی پیش آمریکا تلاشی هماهنگ برای تعامل با چین در مورد برنامه هسته ای ایران انجام داد، زیرا ما آن را چالشی برای هر دو کشور می دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: روابط دوجانبه ما با چین پیچیده است. این پیچیده ترین و احتمالاً مهمترین رابطه دوجانبه ما با هر کشوری است. این رابطه جنبه های مختلفی دارد که در درجه اول رقابتی است. جنبه هایی وجود دارد که بالقوه متعارض هستند، به همین دلیل است که ما بر حفظ خطوط ارتباطی با چین باز تمرکز کردیم.

ند پرایس ادعا کرد، اما موضوعاتی وجود دارند که ظرفیت همکاری میان آمریکا و چین داشته و دو کشور در این زمینه منافع مشترک دارند. در مورد ایران، همکاری با چین در چارچوب ۱+۵ دقیقاً به این دلیل بود که برنامه هسته ای ایران چالشی برای آمریکا و چین است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ایران برای سیستم بین المللی چالش‌های دیگری نیز ایجاد می کند که بر چین نیز تاثیر می گذارند. این چالش‌های ایران، آمریکا را نیز شدت نگران می‌کند.

این مقام دولت بایدن در راستای سیاست های ایران هراسی و چین هراسی خود مدعی شد: هر کشوری باید ماهیت رابطه خود با چین را تعیین کند. اما وقتی صحبت از ایران به میان می‌آید، ما معتقدبم که سایر جهان اعلام کند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تلاش‌های این کشور برای صدور تروریسم و تاثیر گذاری بد در سراسر منطقه وفراتر از آن، مورد قبول نیست و جهان از آن حمایت نمی کند.

رئیس‌ جمهوری اسلامی‌ ایران در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی خود به پکن سفر کرده است که در فرودگاه بین المللی این شهر، مورد استقبال وزیر فرهنگ و گردشگری چین قرار گرفت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر بامداد سه شنبه به وقت تهران وارد پکن پایتخت چین و دومین شهر بزرگ این کشور شد که هدف اصلی سفر رئیس جمهور ایران اقتصادی، سیاسی و راهبردی است.

رئیس جمهور شهریور ماه امسال و در هشتمین سفر خارجی خود به اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند با همتای چینی دیدار و گفت و گو کرده بود که در این نشست دوجانبه، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به طور رسمی از رئیس جمهور ایران برای سفر به پکن دعوت کرد.

معاون‌سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، سفر رئیس‌جمهور را نخستین سفر دولتی به چین در دو دهه گذشته عنوان کرد و گفت که این سفر با آداب کامل تشریفات انجام می‌شود که نشان از توجه میزبان است.

محمد جمشیدی راهبرد دولت جمهوری اسلامی را سیاست همگرایی اقتصادی با تمرکز بر حوزه آسیا عنوان کرد که مورد توجه ویژه جدی است.

پیش از سفر رئیس جمهور به این کشور، در ۲۲ آذر ماه امسال نشست «همکاری‌های جامع ایران و چین» با حضور محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ایران و هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد که محور اصلی آن راهکار افزایش روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین بود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران در آن نشست گفته بود که ۱۶ تفاهم در نشست مشترک بین مقامات عالی دو کشور در حوزه ایران و چین نهایی و قرار شد اقدامات اجرایی آن هم در حوزه انرژی، سرمایه گذاری مشترک و تعاملات مالی و ارزی و بانکی بین دوکشور و هم در طرح های استراتژیکی در حوزه ترانزیت و زیر ساختی در دستور کار جزئیات آن قرار گیرد تا در دیدار بعدی رئیسان جمهور دو کشور به تصویب برسد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    34 11
    واکنش امریکا این بوده خوب به جهنممممم خخ
    • ح IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      3 3
      اگر این بود که آشوب درست نمی‌کرد تو ایران تا راه جاده ابریشم رو نا امن کنه مزدور!!
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      6 4
      آخه این واکنش ها برای استخوان لیس های امریکایی مهم است!خخخخخخخخخ
    • DE ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      6 2
      قراره ایران و چین و روسیه هزار بالون هواشناسی بسازند و به آسمان آمریکا بفرستند که ارتش آمریکا هم چند سالی مشغول باشه و هم یاد بگیره چطوره یک هدف پرنده ی آهسته را نابود کنه چون تا حالا فقط بمب و موشک روی سر زن و بچه ی بیگناه و غیر نظامی ها می‌ریخته بی شرف.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    16 12
    آمریکا! فضولی موقوف! هرکاری را که دوست داشته باشیم میکنیم به جنایتکارها ربطی نداره. چون دلمون میخاد با چینیها ارتباط بگیریمـ لطفا از این به بعد خفه
  • ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    16 15
    بزرگترین تروریست تاریخ جهان یعنی امریکا شیطان بزرگ از مبارزه با تروریسم سخن می گوید بسیار مضحک و خنده دار است
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      7 6
      از منفی دادن ها میشه فهمید گروه تروریسیتی آلبانی نیشین در اینجا به شدت فعال هستند.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    17 19
    به امریکا بگین نگران نباشه هزارتا از این سفرها وقرادادها هم بسته بشه هیچ اتفاقی نمی افته مردم ایران همینطور بدبخت وفلک زده هستن ومیمونن
    • مردم ایران IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      13 3
      فلک زده تو همفکران و خوانواده خودتون است، تو جمع ملت ایران نیستی ،شکم‌ پرست و بدبخت جنابعالی است،
    • خخخخ IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      10 2
      خخخ تهش می بینی همین که با اسم مردم ایران کامنت زده از جیره بگیراس وگرنه بدبختر از ایرانی در جهان نداریم این به چین بده به روسیه بده ها هم فرقی نداره اینقدر بی تاثیره که تصمیم گرفتن به کوبا هم بدن دیدی ونزوئلا چی کار کرد بعدی کوباست خخخخخ
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      1 0
      بله خوب .آمریکا نگرانه که مردم ایران از فقیر دربیان .اگه وضع مردم خوب بشه آمریکا ناراحت مبشه
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    6 11
    ارازل امریکایی هر کشوری که باهاشون مخالف باشه میگن تروریست و .. اما کشوری که نوکرشون باشه میشه کشور خوب هر چند یک دیکتاتور ادمکش مثل سعودی باشه
  • پری مجرد 43 ساله IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    10 13
    تا کور شود هر آن که نتواند دید
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    10 12
    نگران شید و از نگرانی بمیرید. جانم فدای ایرانم,
  • نه شرقی و...... IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    12 13
    چین در مورد ایران و خلیج فارس اظهار نظری کرد که آمریکا جرأت گفتنش رو نداشت ؟! چرا با چین مستکبر میشه رابطه داشت اما آمریکا نه؟!؟!؟!
    • ح IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      3 4
      نه شرق و.... جرات نداشتی بنویسی نه غربی درسته؟؟ میدونی این اصطلاح خلیج عربی رو همون آمریکا و انگلیس گذاشتن تو دهن عربا؟؟ میدونستی آمریکا هی به امارات اسلحه میفروشه که سر جزایر سه گانه مشکل ایجاد کنه؟؟ فرق چین با آمریکا هم اینه که آمریکا ایران رو بدون نیروی نظامی بدون هسته ای بدون همه چیز میخواد ولی چین سعی کرده ایران رو به عنوان یک کشور مستقل قبول کنه!! درضمن اختلافات بین تمام کشور ها هست!! انگلیس و آمریکا کم با هم اختلاف سر یه سری موضوعاتی ندارن ولی کنار هم هستن!!
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      1 2
      سیاست لم داره، الکی نیست که هر کسی در سیاست حرفی بزنه به خصوص خود تحقیر کنندگان غرب زده مفلوک.
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    14 5
    البته زیادم دلخوشی از چین نداریم
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    6 6
    اشتباه کردیم
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    4 5
    این مملکت صاحب دارد ونیازی به نگرانی شما ندارد. صاحب اصلی این کشور قدرتمند مردم ورهبری هستند . شما به فکر خودتان باشید.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    4 2
    شما کل هیکلتون چالش برای مردم دنیا خدا شرتون رو از سر این مملکت ودنیا کم کنه امین
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    5 4
    مگه امریکا کاردیگه ای غیراز فضولی کردن داره؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    1 2
    طاهره خانم با چنگالش سر توی هر سوراخی میکنه وفضول همه هم هست!
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    2 0
    معلوم آمریکایی ها دارن از ناراحتی میترکن
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    1 0
    آمریکا شیطان بزرگ است حسود هرگز نیاسود
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    0 0
    چین و آمریکا و هر کشور دیگه معلومه دنبال منافع خودشون هستند مگر ایران برای آمریکا بد هست چون ایران همان سیاستی را دنبال می‌کنه که به نفع آمریکاست ایران بدنبال غنی سازی هست و از اون طرف آمریکا از اعراب باج میکره و سلاح میفروشه طوری رفتار می‌کنه که به کشورهای عربی بگه ایران دشمن شماست و از اون طرف ایران را تحریم می‌کنه گاز و نفت خودش را به اروپا میفروشه روسیه هم از چین و آمریکا بدتر ایران را دور میزنه
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      0 0
      دوستی در روابط بین الملل بر اساس منافعه نه احساس و عاطفه و... مسلمه که چین هم هرجا براش سود بیشتری داشته باشه به همونطرف میره. با این تعریف روسیه و چین دوست ماهستن چون دارای منافع مشترک با ماهستن. خب شما اصلاحاتچیا که روابط ایران با روسیه و چین – به بهانه اینکه اونا دنبال منافع خودشونن - رو نفی می کنید ، چرا در مورد آمریکا و اروپا – که نه تنها دنبال منافع خودشونن بلکه علنا با ما دشمنی میکنن – نسخه دوستی می پیچید؟ این تناقض رو چطوری توجیه می کنید؟ گیریم دشمن ما نباشن ، میخواین ادعا کنین مثل چین و روسیه دنبال منافع خودشون هم نیستن ؟ پسرخاله ما هستن ؟!
  • نصر IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    0 0
    امریکایی ها باید جوابگوی میلیونها انسانی که قربانی توطئه های جنایتکارانه انها در ایران ،افغانستان،عراق، سوریه،یمن ،لیبی،ویتنام و اکنون در اکراین و جا های دیگر دنیا شده اند باشند نه اینکه بخواهند از دیگران سئوال و جواب کنند.
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    1 2
    بی خود به جون هم نیفتید، ده تا از این سفر ها هم انجام بشه هیچ دستاوردی ندارد
  • آنا IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    0 0
    آمریکا ،هیس ،هیس ،نمی تونی کور شو
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    0 0
    یه سری شکمشون سیره ماهی چندین میلیون حقوق بگیرن سنگ اینارو به سینه میزنن ، مطمئن باشید اگه یه ماه فقط یه ماه حقوق نگیرن به اکثریت می‌پیوندند، این رو باید بگم که بااین همه منابع وثروت حق مردم مانیست که اینطور زندگی کنن ، علت؟ خودت بگرد پیداکن
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    0 0
    چین با این جنگ بالنی می خواهد به امریکا بفهماند چین روسیه نیست که فقط با اوکراین در حال جنگ است نه با مشنا آن بلکه حتی یک گلوله از تایوان به چین شلیک شود امریکا زنده نمی ماند و قطعا شهرهای امریکا از خشم و انتقام چینی ها در امان نخواهد بود
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    هرزمان که امریکا نگران شد . بدانید حرکت ما درست بوده
  • دبیر باز نشسته IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    آمریکا نظیر استاد ش ابلیس لعین ضد بشر و در تلاش برای نابودی بشریته
  • ایران IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    چقدر باید خوشحال باشیم . چین گشور ما را به رسمیت نمی‌شناسد. ولی ما با التماس به چین رفتیم . آیا چنین سفری به گشور ما چه پیامد خوبی خواهد داشت .آیا کدام گشور دیگر از ما حساب خواهد برد . به چه دلیلی چنین خفتی را باید تحمل کنیم ، خوش بحال شهیدان ، رفتن چنین چیزهایی ندیدن
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    1 0
    آمریکای تروریست نگرانه؟! به.......!!!!
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    امریکا بقدری ترسو وشکننده است که حتی ازیک سفر بسیارساده هم میترسه!!! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس