محمد جواد لاریجانی

مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در برنامه «بدون توقف» با تأکید براینکه این تفکر که مشکلات فقط با دیپلماسی حل می‌شود یک تفکر قاجاری است،یادآور شد: یک گروهی در کشور معتقدند کار با دنیا را فقط آنها بلدند.

به گزارش مشرق، «محمدجواد لاریجانی» در برنامه «بدون توقف» که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه اقلیت‌ها در کشور ما طبق قانون تعریف شده‌اند و برای ما قابل احترام هستند، اظهار کرد: چه ارامنه، چه یهودیان و چه آشوری‌ها در ایران، مورد احترام هستند، چون ما همه ادیان الهی را راه اصلی بشر برای رسیدن به سعادت می‌دانیم، اما فرقه‌هایی مثل بهائیت یک مذهب نیستند، اینها مثل یک گروه تروریستی هستند، یک گروه بسته، با این حال اگر آنها به قانون اساسی ما احترام بگذارند، ما چتر امنیتی روی آنها داریم، پس اینها هم مدرسه خودشان را می‌توانند داشته باشند و اگر در مدارس معمولی ثبت‌نام می‌کنند نیز باید به قوانین احترام گذاشته و تبلیغ دین‌شان را هم نباید در مجامع عمومی بکنند.

وی با اشاره به اینکه حتی با فرقه‌ای که جزء اقلیت‌های قانون اساسی نیست ما یک تعهد و توافق مدنی داریم، تصریح کرد: اما ما اهل سنت را جزء اقلیت نمی‌دانیم، اساس قانون و هدف ما کمک و احترام به آنها و حفظ مدارس آنها است، همچنین به آنها برای تأسیس دانشگاه در مراکز زندگی خودشان کمک کردیم و اگر کسی بگوید اهل سنت دچار تبعیض مدنی هستند صد در صد بیهوده‌گویی کرده است. همین سیستان و بلوچستان یکی از نقاط افتخارآمیز کشور ماست و تمام تلاش حاکمیت بردن زیرساخت‌های اصلی به آنجا و کمک به آنهاست، و کمک‌هایی که به آنها شده در تاریخ ایران سابقه ندارد.

این تئوریسین سیاسی با تأکید براینکه ما به استان‌ها به عنوان شیعه و سنی نگاه نمی‌کنیم، یادآور شد: همه استان‌ها، استان‌های کشور ما هستند، حالا بعضی از استان‌ها دارای عقب‌افتادگی‌های تاریخی هستند و گاهی هم منابع و شرایط‌شان هم این عقب‌افتادگی را تشدید می‌کند، نگاه شیعه و سنی در قاموس ممکلت‌داری جمهوری اسلامی نیست و بیشترین تلاش برای ساخت زیرساخت‌ها در آنها انجام می‌شود، اما خوب این مشکلات را نمی‌توان یک شبه حل کرد.

لاریجانی در ادامه در خصوص حل مشکلات با استفاده از تعامل با کشورهای دیگر نیز گفت: این تفکر که اگر در کشور مشکلی داریم برای حلش برویم سراغ دیپلماسی و روابط با دیگران یک تفکر قاجاری است، اما این حرف من هم به معنای حذف روابط نیست، به نظرم تنها یک میدان در کشور وجود دارد و آن هم میدان منافع ملی است، دیپلماسی یکی از امکانات است که باید از آن استفاده کرد، دیپلماسی مثل یک سبد است باید دیگر دستاوردها و توانمندی‌های ملت را در خود جمع کند.

وی همچنین تصریح کرد: دیپلماسی همچنین می‌تواند جلوی برخی از تنش‌ها را بگیرد و مسیر را برای توسعه روابط باز کند، اما اینکه معتقد باشیم مشکلات‌مان را دیگران باید حل کنند درست نیست، ضمن اینکه نباید دنیا را در آمریکا و اروپا دید، ما می‌توانیم با همه کشورها رابطه داشته باشیم اما اهل باج دادن هم نیستیم.

مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در خصوص نگاهش به برجام نیز عنوان کرد: اشکالات من به برجام اشکالات ماهوی است، یکی از اینها این است که تفکری که بر این باور بود با برجام می‌توان تحریم‌ها را برداشت غلط بود، دوم به کار بردن استراتژی برد برد در برجام صحیح نیست، چون در برجام ما معامله نمی‌کریم، ما وقتی به طرف اعتماد داریم می‌گوئیم همه یا هیچ ما چه اعتمادی به آمریکایی‌ها داشتیم که با این استراتژی پیش رفتیم. اشکال من به مجلس هم این بود که باید این برجام و توافقات را در چهار مرحله پیاده می‌کردیم تا اگر آنها تحریم‌ها را برداشتند و به معاهدات‌شان عمل کردند به توافقات عمل کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه همچنین آوردن مسئله موشک در برجام دارای ابهامات فراوانی بود که با شیطنت آنها را وارد توافق کردند، گفت: مشکل این است که آنهایی که از برجام دفاع می‌کنند اصلا آن را خوب نخواندند، همچنین این افراد دفاع از برجام را به عنوان یک پرچم سیاسی بلند کردند. ما نباید منافع ملی را به این وسعت در معرض خطر قرار دهیم برای اینکه بگوئیم پهلوان این میدان هستیم، این بد است که مسؤلانی که دفاع می‌کنند نکات آن را نمی‌دانند.

وی در پایان اظهار کرد: البته من با دوستانی که روی برجام زحمت کشیدند مشکلی ندارم کارشان را قبول ندارم. این را هم بگویم دولت آقای رئیسی در مذاکرات انصافا انعطاف‌های خوبی داشته، در حالیکه یک گروهی در کشور معتقدند کار با دنیا را فقط آنها بلدند و باقی چیزی نمی‌دانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    16 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    0 0
    یکی از نتایج مهم حاصل از سخنان لاریجانی اینه: ایران 8 سال یعنی از سال 92 تا حدود سال 1400 یعنی در دوران برجامی ها و کدخدا باوری و....، مملکت ما در محدوده قوه مجریه با روش قجری اداره می شده!!! و بر این اساس با روش های قاجاری مملکت ما از ابعاد متعدد دهها سال عقب ماندگی پیدا کرده است.؟! محمد جواد لاریجانی فرموده: این تفکر که اگر در کشور مشکلی داریم. برای حلش برویم سراغ دیپلماسی و روابط با دیگران یک تفکر قاجاری است. و..........، نتیجه اینکه: در اوج ترقی های اواخر قرون 20 و تبلور پیشرفت های گوناگون مدیریتی و حاکمیت مدیریت پیشرو حتی در کشورهای عقب افتاده، در آغاز قرن 21 چه مدیران قجری داشته ایم، ما؟؟!! / مردم لطفا در انتخابات مهم چشم و گوش خود را باز کنید. و به هر کسی رای ندهید. لطفا....
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      0 1
      یک نف در مورد آمریکا و شیطان بزرگ صحبت می کنه که تمام خانواده اش ساکن آمریکا هستند . واقعا دنیای عجیبیه ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس