کد خبر 1461433
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
1

وزیر نفت گفت: کک اسفنجی یکی از مواد کلیدی و وارداتی به کشور در زمینه صنعت آلومینیوم است و امروز با تلاش جوانان کشور توانستیم این دانش را به طور کامل بومی کنیم.

به گزارش مشرق، جواد اوجی روز شنبه در حاشیه بهره‌برداری از طرح‌های حوزه انرژی در بندرعباس افزود: این طرح‌ها در بخش بالادستی قرار دارند که می‌توان به توسعه میادین نفتی اسفند و سیوند اشاره کرد که امروز بهره‌برداری می‌شود و به میزان ۱۶ هزار بشکه در روز جاری به حجم تولید کشور اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از طرح کارخانه قیر شرکت پالایش نفت جی در روز جاری انجام شد که سالانه ۶۰۰ هزار بشکه تولید خواهد داشت.

وی اضافه کرد: توسعه اسکله مربوط به همین شرکت با زمینه کاری صادرات فرآورده‌های نفتی و واردات را داریم، همچنین در پالایش نفت بندرعباس که ظرفیت ۳۵۰ هزار بشکه تولید فرآورده‌های نفتی و تولید روزانه ۱۳۰ هزار بشکه نفت کوره دارد، کار خوبی انجام شده است.

وزیر نفت ابزار کرد: اکنون با کاری که در پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده دانش فنی تولید کک اسفنجی را به دست آوردیم و ششمین کشور در این زمینه شدیم و با سرمایه گذاری ۲ و ۲ دهم میلیارد یورو عملیات اجرایی این واحد آغاز می‌شود.

اوجی افزود: این محصول یکی از مواد کلیدی و وارداتی به کشور در زمینه صنعت آلومینیوم است و با راه‌اندازی آن دیگر تولید مازوت یا نفت کوره را نخواهیم داشت.

وی گفت: بدین ترتیب مازوت یا نفت کوره تبدیل به ارزش افزوده خواهد شد، همچنین امروز توسعه میدان گازی کیش را داریم که ۱۴ حلقه چاه بر روی آن حفاری شده است که تکمیل می‌شود.

اوجی بیان کرد: آغاز عملیات اجرایی خط لوله آن به طول ۲۱۰ کیلومتر از میدان کیش تا پالایشگاه‌های عسلویه با اعتباری نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار که توسط شرکت تاسیسات دریایی زیر مجموعه صندوق نفت متولی آن می‌شوند آغاز می‌شود.

وزیر نفت افزود: تمامی این طرح‌ها که ذکر شد توسط متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده و می‌شود و حتی دانش فنی را کشور بدست آورده است.

وی اضافه کرد: هر کدام از این طرح‌ها اشتغالزایی خوبی برای هرمزگان در پی دارد و درحال حاضر روزانه ۸۰۰ هزار بشکه فرآورش نفت خام در ۲ پالایشگاه در این استان تولید می‌شود و اینجا قطب پالایش نفت کشور است.

وی اشاره کرد: همچنین با احداث ۲ پالایشگاه شهید قاسم سلیمانی و مروارید مکران ظرفیت پالایشی هرمزگان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه خواهید رسید که درحال حاضر هم قطب پالایشی کشور هم است.

وزیر نفت تأکید کرد: به مردم این استان قول می‌دهیم تا پایان امسال هم خط لوله گاز از میناب تا سیریک به بهره‌برداری برسد و از سیریک تا جاسک تا پایان اسفند سال آینده آماده بهره‌برداری شود.

اوجی بیان کرد: بنابراین نزدیک به سه میلیارد دلار سرمایه گذاری، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌ها در این استان است که اشتغال خوبی برای هرمزگان و درآمد ملی برای کشور است.

وی ادامه داد: طرح کارخانه قیری که امروز به بهره‌برداری رسید ۴۰ درصد آن صرف هرمزگان و استان‌های همجوار خواهد شد و بقیه صادرات می‌شود.

وزیر نفت یادآور شد: طرح پالایش نفت بندرعباس که کلنگ زنی آن انجام شد که اولین کک اسفنجی در کشور است، نفت کوره با ارزش پایین را تبدیل به محصول دارای ارزش افزوده بالا می‌کند و یکی از نیازهای کشور به واردات را کاهش می‌دهد.

اوجی گفت: این طرح هم درآمد هرمزگان را افزایش می‌دهد و هم برای هشت هزار نفر اشتغالزایی می‌کند.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص مسوولیت های اجتماعی صنایع نفتی در هرمزگان پاسخ داد: یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان طرح در برنامه قرار گرفته که در زمینه احداث بیمارستان، راه‌ها و آبخیزداری است.

اوجی اشاره کرد: یک تفاهم نامه امروز با استاندار هرمزگان پیرامون مسوولیت های اجتماعی امضا می‌کینم که هزینه آن را وزارت نفت تقبل می‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    0 1
    خیلی عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس