کد خبر 1460989
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
بازی موش و گربه نتانیاهو در قضیه اوکراین

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرفی می گوید ارسال کمک نظامی به کی‌یف را بررسی می‌کند و از طرف دیگر می گوید مایل به میانجی‌گری برای پایان دادن به جنگ مسکو – کی یف می باشد.

به گزارش مشرق، تاریخ ۷۵ ساله رژیم صهیونیستی، تاریخ نکبت باری است که جنگ و کشتار چه در سرزمین های اشغالی و چه خارج از آن برای صهیونیست ها گزینه حیات می باشد.

در هر جای منطقه غرب آسیا و دیگر نقاط جهان فتنه ای که روی می دهد یک پای اصلی آن صهیونیست ها و سران تل آویو قرار دارند که نمونه های همچون اغتشاشات در ایران، بحران سوریه، مشکلات لبنان و عراق و ... همگی نماینگر حضور فتنه گران صهیونیست در آنها می باشد که برای زنده نشان دادن و یا زنده ماندن خود باید جای دیگر را به آتش بکشند.

قبل از شروع جنگ روسیه - اوکراین در پنجم اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۱) سرویس های اطلاعاتی و رسانه های غربی بارها از احتمال جنگ بین مسکو – کیف و در عین حال بارها از انجام نشدن آن خبر می دادند، ولی این جنگ زمانی حتمی شد که در اواخر بهمن ماه سال گذشته به یکباره وزارتخارجه رژیم صهیونیستی به اسراییلی های مقیم اوکراین اعلام کرد که خاک این کشور را ترک کنند، با این اقدام معلوم شد که این جنگ به زودی آغاز خواهد شد و صهیونیست ها از آن مطلع می باشند.

در قضیه جنگ اوکراین، رژیم صهیونیستی در ظاهر اعلام کرد که به هیچ یک از طرف های درگیر کمک نظامی نمی کند، ولی با گذشت زمان مشخص شد که تل آویو کمک های زیاد تسلیحاتی به کی یف، اما بدون اعلام رسمی داشته است؛ از همان زمان تلاش های زیرپوستی سران تل آویو و حمایت های بدون سر و صدای آنها از اوکراین ادامه یافت، تا این که دو روز پیش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر جنگ طلب رژیم صهیونیستی اعلام کرد که موضوع کمک نظامی (علنی) به اوکراین را بررسی می کند. این مساله دقیقا پس از سفر اخیر "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا به تل آویو روی داد و معلوم شد که سخنان نتانیاهو بنا بر درخواست واشنگتن بوده است، هرچند بی بی قبل از نخست وزیر شدن نیز گفته بود که در صورت پیروزی امکان ارسال سلاح و تجهیزات به اوکراین را بررسی خواهد کرد.

"الی کوهن" وزیر امور خارجه جدید رژیم صهیونیستی نیز ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) به اوکراین تضمین داده بود که عرضه کمک‌های انسانی! به این کشور را ادامه می‌دهد؛ البته منظور کوهن از عرصه کمک های انسانی همان تجهیزات و تسلیحات نظامی است چون صهیونیست ها این گونه کمک ها را انسانی می دانند!

در همین راستا قرار است وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به طور قریب‌الوقوع به کی یف سفر کند.

کوهن گفته که «من چند روز پیش در گفت‌ وگو با همتای اوکراینی خود، به او اطلاع دادم که در هفته‌های آینده سفارت اسرائیل در کی‌یف، فعالیت کامل خود را از سر خواهد گرفت. من همچنین او را در جریان برنامه خود برای سفر به کی‌یف قرار دادم تا در آینده نزدیک اولین وزیری از خاورمیانه باشم که به کی‌یف سفر می‌کند».

سخنان علنی نتانیاهو و اقدامات دیگر مقامات تل آویو در بررسی ارسال کمک های نظامی به اوکراین با واکنش مسکو مواجه شده و روسیه رژیم صهیونیستی را تهدید کرد.

"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره اعلام کرد که «درخصوص تحویل سلاح به اوکراین، ما کشورها را براساس جغرافیا تقسیم نمی کنیم؛ ما می گوییم که هر کشوری که سلاح به کی‌یف تحویل دهد، باید بداند که ما این سلاح‌ها را اهدافی قانونی برای حمله توسط نیروهای روسی می دانیم».

پیش از آن نیز "دیمیتری مدودف" نایب رئیس شورای امنیت روسیه اعلام کرده بود که تجهیز اوکراین با تسلیحات اسرائیلی، روابط مسکو - تل آویو را از بین خواهد برد. مدودف گفته بود، «به نظر می‌رسد که اسرائیل در حال آماده شدن برای تأمین سلاح برای رژیم کی یف است، اقدامی که او آن را "بسیار بی پروا" توصیف کرد».

همچنین "آناتولی ویکتوروف" سفیر روسیه در فلسطین اشغالی نیز در اوایل آبانماه خطاب به مقامات تل آویو گفته بود، «در صورتی که اسرائیل به اوکراین سلاح ارسال کند، مسکو این اقدام را اقدامی غیردوستانه تلقی خواهد کرد».

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده اند که از قرار معلوم به تازگی واشنگتن از تل آویو خواسته تا برخی از جنگ افزارهای مستقر در سرزمین‌های اشغالی از جمله سامانه پدافند موشکی "هاوک" را به اوکراین منتقل کند.

باز شدن زخم اختلافات میان مسکو – تل آویو

هر چند روسیه و رژیم صهیونیستی با هم توافق راهبردی دارند، اما با شروع جنگ اوکراین، زخم اختلافات میان مسکو – تل آویو نیز سرباز کرده است؛ اختلافاتی که رفته رفته شدت پیدا می کند و با توجه به نخست وزیر شدن "بنیامین نتانیاهو" در رژیم صهیونیستی برای چهارمین بار مطمئنا این اختلافات وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

اینگونه که معلوم است، با آغاز جنگ اوکراین در پنجم اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۰) روند رابطه ممتاز میان مسکو – تل آویو نیز به یکباره تغییر کرده و سران رژیم صهیونیستی از همان ابتدای جنگ موضع طرفداری از کی یف و در عین حال منتقدانه درباره مسکو اتخاذ کردند.

سران رژیم صهیونیستی از همان آغاز جنگ اوکراین کمک های سیاسی و نظامی خود را به اوکراین دریغ نکردند و این مساله از چشم مقامات روسیه پنهان نماند؛ هرچند تل آویو کمک های نظامی خود به اوکراین را فقط در سطح جلیقه های ضدگلوله و برخی از اقلام معمولی نظامی اعلام کرده، اما منابع خبری این کمک ها را بسیار فراتر از ادعاهای سران تل آویو می دانند؛ به حدی که تاکنون چندین بار مقامات مسکو به تل آویو در این باره تذکر داده اند.

اولین اقدام روسیه علیه رژیم صهیونیستی به خاطر کمک های تل آویو به کی یف در تیر ماه رخ داد و طی آن کرملین دستور تعلیق فعالیت آژانس یهود در مسکو را صادر کرد، موضوعی که برای صهیونیست ها گران تمام شد.

مطمئنا مسکو برگ های برنده دیگری نیز در قبال تل آویو دارد که درصورت اقدام رژیم صهیونیستی در ارسال علنی سلاح و تجهیزات به اوکراین از آن بهره خواهد برد.

روسیه چند سال است که چندین سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ خود را در سوریه مستقر کرده، اما این سامانه ها عملا با تجاوز بی شمار بمب افکن های رژیم صهیونیستی مقابله ای نمی کنند؛ حتی مسکو چند سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ را نیز به ارتش سوریه تحویل داده است، اما کاربرهای این سامانه ها نیز اجازه استفاده از آنها علیه بمب افکن های رژیم صهیونیستی را ندارند، کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که در صورت واگذاری سامانه پدافند هوایی "هاوک" از سوی تل آویو به کی یف، به احتمال قوی مسکو اجازه استفاده سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ را به ارتش سوریه خواهد داد و اس ۴۰۰ های خود را نیز فعال خواهد کرد، مساله ای که چالش بزرگی برای سران رژیم صهیونیستی و ارتش متجاوز این رژیم خواهد بود.

کارشناسان و تحلیل گران مسایل سیاسی – نظامی منطقه همچنین معتقدند که چالش های رژیم صهیونیستی فراتر از این خواهد بود چرا که در چند ماه اخیر جنبش حماس اقدام به اصلاح روابط خود با دمشق کرده و روابط دو طرف به سمت خیلی خوبی در جریان است.

در یکسال گذشته جنبش حماس توانسته به برخی سامانه های دوش پرتاب پدافند هوایی دست پیدا کند و اگر تل آویو دست از پا خطا کند، به احتمال زیاد ارتش سوریه می تواند با هماهنگی روسیه، نسبت به تقویت پدافند هوایی حماس اقدام نماید، مساله ای که چالش غم انگیزی را برای صهیونیست های غاصب رقم خواهد زد.

صهیونیست ها این بار متوجه شده اند که اگر کاسه صبر مقامات مسکو لبریز شود، روسیه آماده اتخاذ تصمیمات سخت تری علیه تل آویو خواهد بود، تصمیماتی که انشاالله روند زوال رژیم صهیونیستی را از سوی جبهه مقاومت اسلامی تسریع خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس