نتانیاهو: اسرائیل در حال بررسی کمک نظامی به اوکراین است

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پی دیدار اخیر با وزیر خارجه آمریکا گفته که مسئله کمک نظامی تل‌آویو به اوکراین را بررسی می‌کند.

به گزارش مشرق، در حالیکه پیش از این مقام‌های رژیم صهیونیستی به صراحت حاضر به کمک نظامی به اوکراین نشده بودند، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» که روز گذشته (سه‌شنبه) پخش شد، تأکید کرد که رژیم صهیونیستی در حال بررسی موضوع کمک نظامی به اوکراین است.

در پی درخواست‌های ایالات متحده از رژیم صهیونیستی برای ایفای نقش فعال‌تر در جنگ اوکراین علیه روسیه، نتانیاهو گفته که رژیم صهیونیستی علاوه بر آن‌که تمایل دارد به عنوان میانجی میان روسیه و اوکراین ایفای نقش کند، مسئله کمک نظامی تل‌آویو به کی‌یف را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به سؤال مجری سی ان ان مبنی بر احتمال کمک‌های تل‌آویو به اوکراین به خصوص در زمینه عرضه سامانه‌های «گنبد آهنین» گفت: «خب، من مطمئناً در حال بررسی آن هستم».

نتانیاهو تأیید کرد که ایالات متحده انبار کمتر شناخته‌شده از مهماتی را که در فلسطین اشغالی مستقر کرده را به اوکراین منتقل کرده است.

چندی پیش، شبکه «یورونیوز» در این خصوص گزارش کرد کهآمریکا از انبار عظیم مهمات خود در سرزمین اشغالی، گلوله‌های توپخانه‌ برای اوکراین در جنگ با روسیه را تأمین می‌کند.

طبق این گزارش، آمریکا به تل‌آویو اجازه داده است تا در مواقع اضطراری به این تجهیزات و مهمات دسترسی داشته باشد.

نتانیاهو در مصاحبه خود در این خصوص گفت: «ایالات متحده فقط بخش عظیمی از مهمات اسرائیل را برداشت و به اوکراین داد. اسرائیل نیز صادقانه بگویم، به شیوه‌ای عمل می‌کند که در این‌جا به صورت جزئی اشاره‌ای به تولید تسلیحات ایران که علیه اوکراین استفاده می‌شود، اشاره‌ای نمی‌کنم».

اوکراین و متحدان غربی این کشور مدعی هستند که جمهوری اسلامی از طریق عرضه پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین مشارکت دارد و این در حالی است که مقام‌های ایران بارها تأکید کرده‌اند که بحث خرید پهپادهای ایران مربوط به قبل از جنگ اوکراین بوده و تهران اطلاعی از نحوه استفاده این پهپادها ندارد.

نتانیاهو در بخشی از مصاحبه خود مدعی شد که در ماه فوریه و آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، به وی پیشنهاد شده است که در نقشی غیررسمی بین اوکراین و روسیه میانجی‌گری کند اما چون در آن زمان مخالف بود، چنین پیشنهادی را رد کرد.

با این‌حال ادامه داد که اگر طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین و ایالات متحده از او مجدداً درخواست کنند که به عنوان میانجی ایفای نقش کند، حاضر است چنین نقشی را بپذیرد.

نتانیاهو در این خصوص گفت: «به قدر کفایت می‌دانم که باید زمان و شرایط مناسبی به وجود آید. اگر چنین شود، قطعاً‌ این موضوع (میانجیگری میان روسیه و اوکراین) را بررسی می‌کنم».

وی تصریح کرد که به اعتقاد وی جنگ اوکراین «اهمیت تاریخی» دارد اما «ما حیاط خلوت‌ها (مسائل پشت پرده) خود را داریم که باید با آن‌ مواجه شویم».

اظهارات نتانیاهو در پی سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده به فلسطین اشغای مطرح شده است که از این رژیم خواسته است که کمک‌های نظامی به اوکراین را تقویت کند.

پیش از این «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به بلینکن گفته بود که برای بازگشایی سفارت رژیم صهیونیستی به اوکراین سفر خواهد کرد که این اولین سفر این‌چنینی مقام‌ رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ اوکراین محسوب می‌شود.

در ماه مارس نیز، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی در دیداری از پیش اعلام نشده به مسکو سفر کرد تا پیشنهاد میانجیگری میان مسکو و کی‌یف را مطرح کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عمو IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    0 0
    اینجاست که باز دامن زدن به آتش فتنه و جنگ افروز نمایان می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس