معاون قوه قضاییه: نگاه ما رافت اسلامی با متهمان نادم است

معاون قضایی قوه قضاییه گفت: نگاه دستگاه قضا اکنون مبتنی بر رافت اسلامی با متهمان و محکومان نادم است که این اقدام در قالب یک چارچوب مشخص دنبال می شود.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادگستری کل استان کرمان، حجت الاسلام صادق رحیمی روز چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کرمان به تلاش ویژه این قوه برای حفظ سرمایه های اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: رافت اسلامی برای متهمان و محکومان نادم بر مبنای نگاه متعالی رهبر معظم انقلاب اسلامی در قالب عفو محقق خواهد شد.

معاون قضایی قوه قضاییه با اشاره به اینکه رییس قوه قضاییه در کنار اقتدار، قاطعیت و صلابت، مشی کریمانه و پدرانه ای برای محکومان و متهمان پرونده های قضایی دارد، گفت: رییس قوه قضاییه با تدابیر حکیمانه و مشی کریمانه در آستانه فرارسیدن ایام الله دهه فجر و اعیاد رجبیه دریچه ای از عفو و رافت را به روی محکومان و متهمان نادم گشود که امید می رود در صورت موافقت مقام معظم رهبری و عفو معظم له شاهد خوشحالی جمع کثیری از خانواده ها باشیم که به نحوی برای آنان مشکلات قضایی درست شده است.

وی تصریح کرد: نگاه جدید برای کمک به آزادی متهمان و محکومان نادم، دریچه ای به سوی افرادی است که حضور آنها در جامعه مخل امنیت نخواهد بود و به دلیل آنکه فریب خوده بودند اقداماتی را انجام داده اند که این افراد در هر مرحله ای که احساس ندامت کنند، باید به آنان کمک شود.

معاون قضایی قوه قضاییه بیان کرد: تحقق رافت اسلامی برای متهمان و محکومان نادم بر مبنای چارچوب های قانونی و مشخص شده در دست پیگیری است که در صورت تحقق، در عرصه بین المللی دشمن را خلع سلاح خواهد کرد.

حجت الاسلام رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه مهریه نیز بر مبنای ساز وکارهای موجود می توان شرایط را به شکل بهتری مدیریت کرد تا از ورود افراد به زندان ها به دلیل ناتوانایی در پرداخت مهریه جلوگیری شود، بخشی از مشکلات موجود در حوزه مهریه را نیازمند اصلاح قوانین دانست و گفت: رییس قوه قضاییه بر مبنای آسیب شناسی روندهای موجود درصدد انجام اصلاحات قانونی است و البته در این زمینه تغییر فرهنگ و نگاه خانواده ها به موضوع مهریه نیز باید مد نظر قرار گیرد.

معاون قضایی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: لازم است پرونده های مددجویان مربوط به مهریه که در زندان حضور دارند، در اسرع وقت از سوی روسای دادگستری ها مورد بازنگری قرار گیرد.

حجت الاسلام رحیمی در پاسخ به درخواست نماینده ولی فقیه در استان کرمان برای ساماندهی مساله حاشیه نشینی نیز گفت: حاشیه نشینی در بسیاری از جاها معلول عوامل مختلفی است که باید در مرحله نخست به این موارد توجه لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه حاشیه نشینی جرم زاست، تصریح کرد: بخشی از حاشیه نشینی به مشکلات اقتصادی بر می گردد و بخشی نیز ناشی از اجرا نشدن تکالیف قانونی دستگاه ها از جمله شهرداری هاست.

معاون قضایی قوه قضاییه تاکید کرد: معتقدم در حوزه املاک و اراضی با قوانین موجود نیز می توان به شکل بهتری امور را مدیریت و ساماندهی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی بر رفع مشکلات حوزه کارشناسی نیز تاکید کرد و حل مشکلات موجود در تعیین تکلیف اماکن موقوفه در تعامل بین ائمه جمعه و روسای دادگستری ها را نیز خواستار شد.

 معاون قضایی رییس دستگاه قضا که شامگاه سه شنبه به کرمان سفر کرده ضمن حضور در بیت الزهرا (س) (موقوفه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی) با اشاره به اعمال نظارت های جدی بر زندان ها از سوی دفترکل عفو و بخشودگی معاونت قضایی قوه قضاییه، گفت: در این بازدیدها به نحوی اقدام می شود که پرونده مددجویانی که زبان و قلم لازم برای پیگیری درخواست های خود را ندارند، بررسی و از تاسیسات حقوقی و قانونی موجود برای حل مشکلات آنان استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هادی IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    1 0
    البته سادگی و بلاهت ام چاشنی موضوعه برادر من کدوم ندامت؟ کدوم پشیمونی؟ میان بیرون بدتر میکنن که بهتر نمیکنن کدوم دزدی رفته زندون و آدم برگشته؟ کدوم قاتلی عفو خورده و باز هم قتل نکرده؟ اینا هم تو اغتشاش بعدی اول از همه وسط خیابونن!
  • علی افصحی IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    1 0
    این که با محکومان باید با رأفت اسلامی برخورد کرد ،سخنی حق و از ویژگی‌های نظام قضایی شیعی است اما این که این رافت را در باره متهمان فتنه به کار گیرد،حرف بسبار است. چرا که قرآن مجید دیدگاه خاصی رابه عنوان شاخص برخورد با عوامل میدانی فتنه ارائه می دهد در حق عواملی که دست به شورش مسلحانه علیه حکومت اسلامی زده اند. قرآن در سوره مائده آیه سی و سه بعداز اعلام حکم محاربین در به کارگیری رأفت اسلامی اصلی اساسی را مطرح می کند و می فرماید:« الاالذین تابوا من قبل ان تقدروا علیهم یعنی محاربین به مجازات اعدام ، قطع عضو و...محکوم می شوند مگر کسی که قبل از دستگیری و پیگرد ،توبه کند آن وقت حکم محاربه از وی برداشته می شود» با اجرای رافت اسلامیمان در حق ضد انقلاب مسلح حاضر در فتنه ترکیبی، نکند در دام منافقین دهه شصت بیفتیم که با خط دادن به تروریست ها موج توابین را راه انداختند تا حفظ نیرو کرده و جنایاتی چون ترور شهید کچویی در داخل زندان را اجرا کنند و یا پس از آزادی با رأفت اسلامی به پادگان اشرف فراری شده و علیه رزمندگان اسلام وارد جنگ جاسوسی و حتی رو در رو شده و در نهایت در عملیات فروغ جاویدان علیه ایران اسلامی با صدامیان همراه شدند. رأفت اسلامی بسیار ستوده است اما در باره متهمان میدانی فتنه ترکیبی !!می تواند نقض غرض گردد.
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    0 0
    رافت اسلامی نابه جای شما بیت المال وحق الناس را لگدمال میکند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس