کد خبر 1460202
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
از فواید روغن هسته سنجد چه می‌دانید؟

روغن هسته سنجد یک روغن گیاهی مشهور در عرصه داروسازی به شمار می رود که منبع غنی مواد معدنی، ویتامین های گروه A، E و C است.

به گزارش مشرق، روغن سنجد برگرفته از درختچه ای متعلق به خانواده سنجدیان است که به الئاگناسه شهرت دارد. درختچه سنجدیان در بخش های ساحلی و کوهستانی اروپا و آسیا به وفور مشهود است.

سنجد در داروسازی از قدمت بسیار طولانی برخورار است. قدمت بهره گیری از روغن سنجد در طب آیورودا به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد اختصاص دارد. روغن سنجد در کشور های چین، تبت، مغولستان و روسیه به عنوان درمانگر مشکلات گوارشی، افزایش دهنده گردش خون، تسکین دهنده درد و درمان کننده سرفه شناخته شده است.

عنوان گیاهی سنجد، هیپوفائه رامنوئید است. این عنوان به معنی درختی که سبب درخشش اسب می گردد، کاربرد دارد. هیپوفائه رامنوئید به درخشش، لطافت و بهبود سلامتی موهای اسب اشاره دارد. طبع گیاه سنجد، سرد و خشک می باشد. سنجد یک گیاه خاردار با برگ های باریک و نقره فام می باشد. گل های درختچه سنجد نیز به رنگ سبز قابل مشاهده هستند.

روغن سنجد در دو نوع روغن میوه و روغن هسته در دسترس است. روغن هسته سنجد به موجب اهمیت گسترده و خواص گوناگون به عنوان طلا طبیعیت شناخته شده است. این روغن برگرفته از هسته های تیره کوچک سنجد می باشد.

روغن هسته سنجد مایع رقیقی است که به رنگ زرد و نارنجی کمرنگ مشهود است. بوی این روغن به طرز شگفتی نامطبوع است. متخصصان بر این باور هستند که روغن هسته سنجد به موجب برخورداری از اسید های چرب می تواند روند ذخیره کردن چربی در بدن را به وقفه بیندازد.

ترکیبات و ساختار روغن هسته سنجد

روغن هسته سنجد سرشار از ویتامین های گروه E و A و C است

به طور کی سنجد حاوی مواد معدنی، ویتامین های گروه E، A ، C، B۱، B۲ و B۶، پروتئین، بتاکاروتن، فیبر خوراکی، استرول های گیاهی، منگنز، مس، سلنیوم و آهن است. وجود مواد معدنی و مغذی متعدد در سنجد، آن را به یک ابر غذا مبدل ساخته است.

روغن هسته سنجد، یک منبع گیاهی سرشار از امگا ۳، ۶، ۷ و ۹ می باشد. این منبع خوراکی و گیاهی سرشار از اسید های جرب غیر اشباع است.

سوپراکسید دیسموتاز یک آنزیم حائز اهمیت است که در جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد نقش بسزایی دارد. در سنجد بالغ بر چهار برابر جنسینگ آنزیم سوپراکسید دیسموتاز یافت می شود.

روغن هسته سنجد منبعی غنی توکوفرول ها، کارتنوئید ها و توکوترینول ها به شمار می رود. علاوه بر این، در روغن هسته سنجد آنتی اکسیدان هایی نظیر ترپن ها، فنول ها و گلیکوزید ها به وفور یافت می شوند.

خواص درمانی روغن هسته سنجد

• تسکین دهنده درد

• درمان کننده بیماری های پوستی اعم از اگزما، آکنه، روزاسه، جوش های چرکی

• آبرسان و لایه بردار قوی پوست

• پیشگیری کننده و درمان کننده خشکی چشم

• بهبود سرفه

• ارتقا دهنده گردش خون در بدن

• درمان کننده راش

• تقویت بخش قوای ذهنی

• پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل

• تعدیل کننده آنزیم های کبد و بهبود عملکرد کبد به موجب برخورداری از آنتی اکسیدان

• کاهش دهنده قند خون

• رفع عامل بیماری جذام از بدن

• تقویت کننده استحکام و رشد مو سر و رفع شوره سر

• بهبود بی حسی اعضای مختلف بدن

• کاهش و رفع سموم معده و روده

• بهبود ورم کیسه صفرا

• درمان کننده پوکی استخوان

• کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی

• پیشگیری کننده از بیماری پارکینسون

• کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه و سرطان پرستات

• جلوگیری کننده از بروز بیماری آب مروارید

• درمان تکرر ادرار

• درمان سرگیجه

• انرژی زا و نشاط آور

• بادشکن معده و روده

• قطع کننده خونریزی

• درمان مشکلات سوء هاضمه و بهبود زخم معده

• درمان کننده یبوست

• جوان کننده پوست

مهم ترین خواص درمانی روغن هسته سنجد

روغن هسته سنجد دارای خاصیت ضدباکترایی و ضدقارچی است

در دوره یونانی های باستان از روغن سنجد در خصوص درمان مشکلات پوستی استفاده گسترده ای می شده است. روغن هسته سنجد از خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری برخوردار است. این روغن یک لایه بردار طبیعی به شمار می رود که قادر است در درمان آسیب های پوستی اعم از راش، آکنه، اگزما، آفتاب سوختگی، بریدگی و زخم ها موثر واقع گردد.

تاثیر شگفت انگیز روغن هسته کنجد در جوانسازی پوست آن را به یک اکسیر جوانی مبدل ساخته است. جالب است بدانید این روغن سبب افزایش خاصیت ارتجاعی پوست نیز می گردد.

علاوه بر این، خاصیت روشن کنندگی روغن هسته سنجد زمینه ی روشن سازی و طراوت بخشی به پوست را مهیا می سازد. این روغن سرشار از ویتامین های A، E و C است که در بازسازی سلول ها و روشن کردن رنگ پوست تاثیر چشمگیری دارد.

بهتر است بدانید روغن سنجد قادر است وضعیت التهابی مزمن پوست را که سبب شکل گیری جوش های ریز و قرمز می گردد، درمان نماید.

شما می توانید روغن هسته کنجد را به صورت موضعی و خوراکی مورد استفاده قرار دهید و با تغذیه بافت های پوست از نشانه های پیری در امان بمانید.

برای درمان سوختگی پوست شما ملزم هستید به صورت روزانه ۲ الی ۴ مرتبه محل سوختگی را با ترکیبی از روغن زیتون، روغن هسته سنجد و گلاب ماساژ دهید. همچنین می توانید برای تسریع روند بهبود بریدگی و زخم های پوستی روغن هسته سنجد را با عسل و گلاب ترکیب نمایید. سپس در موضع عارضه ماساژ دهید.

در خصوص افزایش قدرت تاثیر گذاری توصیه می شود روغن هسته کنجد را با روغن های اسانسی اعم از روغن لیم سنگی و پوست پرتقال ترکیب نمایید.

بهبود عملکرد و پیشگیری از مشکلات قلبی

روغن هسته سنجد منبع آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها در مراقبت از قلب در برابر آسیب های رادیکال های آزاد نقش دارند. علاوه بر این، تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن دارند که روغن هسته سنجد سبب کاهش احتمال لخته شدن گلبول های سفید می گردد.

لذا شما می توانید به منظور بهبود کارکرد قلب در برابر استرس و اضطراب، کاهش احتمال سکته مغزی و قلبی به بهره گیری از روغن هسته سنجد بپردازید.

تقویت عملکرد مغز

در روغن گیاهی هسته سنجد در مقادیر بالایی ویتامین B۱۲ و امگا ۳ یافت می شود. این امر در بهبود کاهش توانایی بازشناختی کمک شایانی می کند.

پیشگیری و درمان خشکی چشم

خشکی چشم امری رایج در بانوان یائسه است که به موجب تغییرات هورمونی شکل می گیرد.

تحقیقات دکتر توری هادسن حاکی از آن دارد که بهره گیری خوراکی از روغن هسته سنج می تواند در عرض سه ماه عارضه خشکی چشم با نشانه هایی نظیر سوزی و قرمزی را درمان کند.

تقویت استحکام و رشد مو

یکی از بهترین روش های استحکام بخشی، تسریع روند رشد و رشد مجدد مو بهره گیری از روغن هسته سنجد می باشد. روغن هسته سنجد به موجب برخورداری از ویتامین های A و E سبب افزایش جریان خون در پوست سر می شود. این امر به مرور زمان موجب ترمیم پوست سر و رشد مجدد مو می گردد.

علاوه بر این، روغن هسته سنجد سرشار از آمینو اسید های مفید برای مو است. بی شک استفاده از این روغن به موجب آمینو اسید های مفید در ظاهر مو تاثیر فوق العاده ای می گذارد.

کاربرد روغن هسته سنجد

طرز تهیه روغن سنجد, فواید روغن سنجد برای پوست، ساختار روغن هسته سنجد

روغن هسته سنجد اغلب به صورت موضعی و خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد

به طور کلی روغن هسته سنجد به دو صورت موضعی و خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود روغن هسته سنجد عمدتا خواص خوراکی دارد.

بهتر است برای مصرف خوراکی روغن هسته سنجد، روغن را در دوز معمولی (۵ میلی گرم) به صورت روزانه سه مرتبه استفاده کنید. توجه داشته باشید که دوز مصرفی مناسب تحت وضعیت درمان معین می شود.

در خصوص بهره گیری موضعی روغن هسته سنجد نیز می توانید روغن را بر روی نواحی آسیب دیده پوست اعم از بریدگی و زخم قرار دهید.

محدودیت های بهره گیری از روغن هسته سنجد

بهره گیری از روغن هسته سنجد برای بیماران مبتلا به مشکلات سیستم گوارش در حوزه کبد، روده و کلیه محدودیت دارد. علاوه بر این، به موجب عدم وجود اطلاعات کافی توصیه می شود بانوان باردار و کودکان در رده سنی زیر ۱۲ سال از مصرف روغن هسته کنجد پرهیز نمایند.

بهتر است بدانید مصرف خوراکی روغن هسته سنجد به ویژه سنجد تلخ با دارو های ضد انعقاد خون تداخل دارد. دارو های ضد انعقاد خون در کاهش احتمال خونریزی در بدن نقش دارند. از آنجایی که روغن هسته کنجد تلخ نیز روند لخته شدن خون را کند می سازد، احتمال دارد ترکیب آن ها احتمال خونریزی و کبودی را شدت ببخشد.

مهم ترین و پر کاربرد ترین دارو های ضد انعقاد خون شامل آسپرین، ایبوپروفن، هپارین، دیکلوفناک و وارفارین می شود.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد روغن هسته سنجد

بهره گیری از روغن هسته سنجد از محدودیت هایی برخوردار است. تکرر مصرف این روغن در بازه زمانی بیش از سه ماه زمینه را برای شکل گیری مشکلات گوارشی و کلیوی اعم از اسپاسم های شکمی و اسهال مهیا می سازد.

علاوه بر این، استفاده بی رویه از روغن هسته سنجد سبب دهیدراته شدن بدن می شود و منجر به از دست رفتن الکترولیت های بدن می گردد.

احتمال می رود استفاده از روغن هسته سنجد در مقادیر زیاد گردش خون در رگ و عروق را افزایش دهد. طبق تحقیقات صورت گرفته روغن هسته سنجد خاصیت کاهش دهندگی قند خون را نیز دارد.

بدین ترتیب در صورتی که به دیابت و مشکلات قلبی مبتلا هستید، در مصرف روغن هسته سنجد حد اعتدال را رعایت کنید.

منبع:بیتوته

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • قریبا IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 1
    حالا از کجا گیر بیاریم؟ من که تا بحال روغن سنجد ندیده ام احتمالا گرون هم باشه که قیمتش تو رو از این همه خاصیت حتما منصرف می کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس