کد خبر 1459404
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
..

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به اختلافات درون حزبی جمهوریخواهان از جمله بر سر انتخاب اخیر رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان (RNC) نوشت: این حزب دچار شکاف های عمیق است و مسیر روشنی در پیش ندارد.

به گزارش مشرق از آسوشیتدپرس، از زمان جنگ داخلی در آمریکا تاکنون، رانا مک دنیل طولانی ترین دوران خدمت را به عنوان ریاست کمیته ملی جمهوریخواهان داشته اما او اکنون مجبور است با یک جنگ داخلی مدرن در بین هم حزبی هایش مقابله کند.

این گزارش افزود: جمهوریخواهانی که از اختلافات درون حزبی بر سر انتخابات متعدد این حزب ناامید شده اند، این هفته برای رفع ناامیدی های خود در هتلی در جنوب کالیفرنیا گرد هم آمدند. اما با وجود برخی احساسات قوی، توافقی بین آنها حتی درباره سیاست ها و تاکتیک های سیاسی وجود نداشت.

از یک سو، تعداد فزاینده ای از مقامات منتخب جمهوریخواه علاقه مند هستند از سیاست های تفرقه آمیز و شخص دونالد ترامپ دوری کنند، هر چند گزینه روشنی برای جایگزینی وی ندارند.

از سوی دیگر، گروه حامی شعار «بار دیگر عظمت را به آمریکا برمی گردانیم» که هنوز برنامه منسجمی ندارد، منتقد وضع موجود در هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات است.

کارولین رن (Caroline Wren) از چهره های سرشناس فعالان راست افراطی، رهبران رسانه های محافظه کار که تلاش کرد مک دنیل را در این انتخابات شکست دهد، گفت بسیار برای مک دنیل دشوار خواهد بود تا این قطعات را بار دیگر کنار هم بچیند.

به نوشته آسوشیتدپرس، در حقیقت اعضای کمیته ملی جمهوریخواهان به طور گسترده ای توافق دارند که انتخاب دوباره مک دنیل تاثیر چندانی در رفع مسائل اختلاف برانگیز این حزب ندارد.

شکاف عمیق در صفوف جمهوریخواهان

علیرغم کمپین فشار فعالان محافظه‌کار و درخواست‌های پرشور اعضای کمیته برای تغییر رهبری پس از سه انتخابات متوالی، این کمیته جمهوریخواه روز جمعه بعد از چند بار شکست و ناامیدی از انتخاب رهبری این کمیته، بار دیگر مک‌دانیل را برای چهارمین دوره دو ساله انتخاب کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا بعد از کمک های مخفیانه به کمپین مک دنیل در رسانه های اجتماعی به او تبریک گفت اما چارلی کِرک فعال محافظه کار و از هواداران ترامپ انتخاب دوباره موفقیت آمیز مک دنیل را شکستی برای توده جمهوریخواهانی دانست که خواستار تغییر در کمیته ملی جمهوریخواهان به عنوان نهاد پیشتاز در فعالیت های سیاسی این حزب هستند.

حزب جمهوریخواه، اوایل ماه جاری نیز در تقلای کوین مک کارتی برای رسیدن به کرسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا احساسات مشابهی را در کنگره تجربه کرد. مک کارتی بعد از بارها شکست شرک آور در کسب آرای جمهوریخواهان در نهایت توانست به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شود.

شکاف عمیق در صفوف جمهوریخواهان

ناتوانی مک کارتی در کنترل وفاداران تندرو ترامپ، اکنون تهدیدی برای تضعیف رأی پرمخاطره در مورد سقف بدهی این کشور محسوب می شود که اگر به زودی حل نشود، می تواند اقتصاد آمریکا را به لرزه در آورد. تاکنون جمهوریخواهان کنگره آمریکا خواسته های خاص خود را بیان نکرده اند.

به اعتقاد برخی، اختلافات بین جمهوریخواهان ثمره استقبال آنها از ترامپیسم است. ترامپیسم یک ایدئولوژی سیاسی با تمرکز بر دشمن مشترک و تمایل به مبارزه با آن بدون توجه به هزینه ها است.

مک دنیل بارها بر خطرات جنگ داخلی در حزب جمهوریخواه تاکید کرده است. وی خواستار اتحاد جمهوری‌خواهان شده و گفته است: هیچ چیز مهم تر از این نیست که مطمئن شویم جو بایدن یک رئیس جمهور یک دوره ای است. اما برای این که این هدف محقق شود ما (جمهوریخواهان) باید متحد شویم.

به نوشته آسوشیتدپرس، پایان نشست زمستانی کمیته ملی جمهوریخواهان نشان دهنده آغاز غیر رسمی فصل مقدماتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است. ترامپ پیشتر نامزدی خود را اعلام کرده و وعده داده است که مبارزاتی شدید علیه هر رقیب احتمالی جمهوری خواه به راه بیندازد.

کمیته ملی جمهوریخواهان در حال برنامه‌ریزی برای اولین مناظره‌های مقدماتی ریاست‌جمهوری جمهوری خواه است که احتمالا اواخر ژوئیه یا اوایل آگوست آینده در میلواکی، محل کنوانسیون ملی بعدی این حزب برگزار خواهد شد.

انتظار می رود با توجه به ضعف سیاسی ترامپ، دوازده نفر از جمهوریخواهان ارشد در ماه های آینده در مقابل وی قرار گیرند. در صورتی که ترامپ نتواند نامزدی ریاست جمهوری بعدی حزب جمهوری خواه را به دست آورد، ممکن است به عنوان نامزد حزب ثالث رقابت کند که در این صورت پیروزی دموکرات ها در کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ را تضمین می کند.

جولیانا برگرون (uliana Bergeron) عضو کمیته ملی جمهوریخواهان مستقر در نیوهمپشایر اذعان کرده که این حزب در ایالت متبوعش دچار تفرقه شده است.

وی حتی گفت حزب جمهوریخواه در سطح ملی نیز دچار تفرقه شده و اختلافات راست افراطی و برخی دیگر از اعضای جمهوریخواه افزایش یافته است.

وقتی از این عضو کمیته ملی جمهوریخواهان درباره شخص ترامپ سوال شد، وی پاسخ داد: من فکر می کنم که دوره او تمام شده است. من به دنبال نسل جدیدی هستم.

آسوشیتدپرس نوشت: برخی از نشانه ها حاکی از آن است که جنبش «عظمت را به آمریکا باز می گردانیم» نیز پذیرفته که اوضاع تغییر کرده است. برخی در محافل خصوصی تصدیق می کنند که ترامپ کنترل خود را بر این جنبش از دست داده است. این جنبش با وجود تلاش ترامپ برای کمک به مک دنیل برای انتخاب دوباره به عنوان رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان، تلاش کرد وی را شکست دهد.

شکاف عمیق در صفوف جمهوریخواهان

به گفته کارولین رن از چهره های فعالان راست افراطی، ترامپ البته علنا مک دنیل را تایید نکرد اما حتی اگر چنین کاری را انجام می داد تغییری در خواسته توده جمهوریخواهان برای رهبری جدید در کمیته ملی جمهوریخواهان ایجاد نمی کرد.

جمهوری خواهان، مجلس نمایندگان را در سال ۲۰۱۸ و کاخ سفید و سنا را در سال ۲۰۲۰ از دست دادند و سپس در انتخابات میان دوره ای ۲۰۲۲ نیز عملکرد خوبی نداشتند و در نتیجه فقط توانستند کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار گیرند.

جاش هاولی سناتور جمهوریخواه از ایالت میسوری آمریکا چندی پیش حزب جمهوریخواه را در پی شکست بزرگ در انتخابات میان دوره ای آمریکا، به حزبی مُرده تشبیه کرد.

وی افزود: این حزب قدیمی مرده است. زمان دفن آن است. چیز جدیدی بسازید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس