گروسی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی اظهاراتی در پارلمان اروپا تصریح کرد که ایران تاکنون سلاح اتمی نساخته است.

به گزارش مشرق، رافائل گروسی با طرح این ادعا که ایران تاکنون مواد لازم برای ساخت چندین سلاح‌ هسته‌ای انباشته است، عنوان کرد که تلاش‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی باید از سر گرفته شود.

وی که امیدوار است در ماه آینده میلادی در ارتباط با مسائل ادعایی پادمانی به ایران سفر کند در سخنانی که فرازهایی از آن در منابع خبری خارجی منتشر شد تصریح کرد که ایران سلاح اتمی تولید نکرده است.

مدیرکل آژانس با این حال در اظهاراتی تحریک آمیز ادعا کرد که غرب باید تلاش‌های خود را برای جلوگیری از این مساله دوبرابر کند.

گروسی در این جلسه همچنین عنوان کرد که ایران ۷۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد و یک هزار کیلوگرم با خلوص ۲۰ درصد در اختیار دارد. او با بیان این ادعا که برجام به یک پوسته خالی تبدیل شده است به نمایندگان پارلمان اروپا گفت که هیچ‌کس برجام را «مرده» اعلام نکرده «اما هیچ تعهدی از آن دنبال نمی‌شود و... همه حد و مرزهایی که در برجام وجود داشته، تاکنون چندین بار نقض شده است».

وی افزود: به نظرم برای این موضوع و سایر مسائلی که توضیح دادم، به منظور انجام گفت‌وگوهای سیاسی مورد نیاز، در فوریه به تهران برگردم. مدیرکل آژانس ابراز امیدواری کرد که در جریان سفرش به ایران، پیشرفت‌هایی در زمینه مسائل ادعایی پادمانی حاصل شود.

گروسی که به بروکسل سفر کرده است طی روزهای گذشته با مقام‌های اروپایی درباره ایران و اوکراین رایزنی کرده است. او روز دوشنبه به دعوت وزیر امور خارجه اتریش در نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا شرکت کرد. وی همچنین در پارلمان اروپا حاضر شد و توضیحاتی را درباره آخرین وضعیت اجرای برجام و شرایط نیروگاه‌های اوکراین ارائه داد.

مدیرکل آژانس دیروز در نشست با خبرنگاران به تدابیر جبرانی ایران در توافق هسته‌ای اشاره و عنوان کرد: «میزان اجرای تعهدات ایران در برجام به صفر رسیده است. اما باید این را عرض کنم که آن ها این را اعلام کرده‌اند. آنها گفته‌اند که به دلیل خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ ، به هیچ کدام از محدودیت‌های هسته‌ای تعریف شده در برجام پایبند نیستند.»

وی ادعا کرد که درباره اجرای تعهدات ایران در چارچوب توافقات پادمانی هم تصویر پیچیده‌ای وجود دارد. «آن‌ها به شماری از تعهداتشان عمل می‌کنند اما هنوز نسبت به شفاف‌سازی‌های مهم به ما بدهکار هستند.»

به گزارش مشرق، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

این در حالیست که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در این باره تصریح کرد: «هیچ فعالیت یا سایت هسته‌ای اعلام نشده‌ای در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. تعاملات ایران با آژانس برقرار است و آقای گروسی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده است که باید برنامه، محتوا و اهداف سفر تعیین شود و به محض نهایی شدن برنامه حتما انجام خواهد شد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    9 2
    وقتی نساختیم چرا ایران رو تحریم کردید؟ پس داستان یه چیز دیگه است.
    • US ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      9 2
      با اصل نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند، بقیه بهانه است.
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    5 1
    گروسی جاسوس غرب است. او را به کشور راه ندهید.
  • حسین IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    5 3
    آره داداش! آخرش هم مثل قذافی همه اورانیوم و سانتریفیوژ ها رو تحویلتون میدن. این مسئولینی که من می بینم عرضه ثابت نگه داشتن قیمت خودرو را هم ندارند چه برسه به ساخت سلاح اتمی.
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 0
    آژانس باید به نظرات و خواسته ایران جامه عمل بپوشاند و مسائل بسته شده را دوباره مطرح ننماید. این ابتدائی ترین حرکت از آقای گروسی به عنوان مدیر کل بر اساس واقعیت انتظار می رود و نه بر مبنای ادعاهای امثال اسرائیل و امثالهم. این گونه مسائل پیچیده می شود و نتیجه مورد دلخواه حاصل نمی شود. ایران نشان داده بر اساس تعهدات و بندهای مندرج در برجام علی رغم رفتار غرب عمل نموده و خواهد نمود و مهم اینکه تا کنون با دانش متخصصان خود قادر بوده بسیاری از نیازهای علمی و پزشکی برای کمک به مردم و استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی را بر آورده سازد در حالی که امکان و استعداد و توان تولید سلاح را هم دارد.
  • US ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    5 1
    اولاً این شخص رئیس یک سازمان فنی و نظارتی است نه یک نهاد سیاسی. پس صلاحیت اظهار نظر و بحث و مداخله سیاسی ندارد و نباید به وی رو داد تا توهم صاحب نظری و اجازه دخالت در امور سیاسی را داشته باشد. دوماً کشور ملک پدرش نیست که هر وقت اون دلش خواست بیاد، بتونه. باید با ندادن اجازه یا تأ خیر در اذن ورود توجیهش کرد که جایگاه خودش رو بدونه و پا رو از گلیمش درازتر نکنه. سوماً اینکه اجازه صدور هیچ بیانیه ای در داخل بهش داده نشه، یا اینکه بیانیه ضبط بشه تا مثل گذشته پس از خروج از کشور حرفش رو عوض نکنه. چهارماً هیچ توافق اضافه ای باهاش نشه، اگه خیلی نگرانه بره پیش اربابان اروپایی در محافل سیاسی اروپا که با بدعهدی و سیاسی کاری گند زدن به برجام و به اونها التماس کنه که از ایران ملتمسانه عذرخواهی کنن و بی عملی ها و بدعهدی هاشون رو جبران کنن تا شاید بشه به حرف های جدیدشون گوش داد. وگرنه در شرایط بدعهدی و تهدید نابخردانه کسی حتی تره هم براشون خرد نمی کنه. اگر غیرت و و عزت دارید ابن راه حله، اگه ندارید برید پاچه خواری و التماس.
  • سعید IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    4 1
    ما نه از تمجید غربی ها مست می کنیم و نه از عصبانیت آن ها غش. دست غربی ها این قدر خالی است که دست از سناریو های نخ نمای خود بر نمی دارند . به مغز نداشته ات فشاری بیاور ، شاید ترفند جدیدی یافتی ، جاهل!
  • ش. AE ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    جاسوس صهیونیست ها دوباره وراجی کرد
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    چقدر پررو هستند. هیچ سند و مدرکی ندارند و همچنان تهمت می زنند. چون که استقلال ندارند.
  • CA ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    چه خبر بدی کاشکی یکروزی بر. عکسش رو بشنویم و با خیال راحت ونگرانی زندگی کنیم این امریکا و یا نوچه هاش اگر. روزی برسه که واقعا جلومون کم بیارند. بدون هیچ احساس گناهی بر علیه ما استفاده خواهند کرد و انقدر قدرت رسانه ای دارند که ما رو مقصر هم اعلام کنند
  • ایرانی با غیرت IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    2 0
    البرادعی و آمانو و حالا هم این ابله آرژانتینی رافائل گروسی هر سه آلت فعل و درخدمت آمریکا و اهداف او بودند و هستند و خواهند بود! کاش میشد از عضویت این آژانس جاسوسی هسته ائی برای خارج شویم !
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    مردم بی دفاع ایران
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    اشتباه کرده که تاحالا نساخته
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    ایشان جاسون ایران در اروپا هستند جاسوس دو جانبه
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 0
    درد بزرگیست که دشمن اطلاعاتش ازهسته ای ما که مهمترین مسئله امنیتیمونه اطلاعاتش حتی ازمسئولین ماهم دقیقتر وبروزتره .اینها چنصد هزارتا اکبریها درایران دارند .الله اعلم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس