کد خبر 1458445
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
مهمترین علت چاق شدن کودکان چیست؟

امروزه شاهد روند سریع روبه رشد چاقی و اضافه وزن در تمامی گروه های سنی، به ویژه در کودکان هستیم که بیشتر ناشی از سبک زندگی و بدنبال آن الگوی غذایی ناسالم رایج در جامعه است.

به گزارش مشرق، دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه کرمانشاه گفت: از نگرانی های بزرگ سیستم بهداشتی کشور، روند رو به افزایش چاقی، بویژه در کودکان است. عدم حمایت از تغذیه مناسب برای پیشگیری و درمان چاقی کودکان به اندازه ای مهم است که در غیر اینصورت، روند ایجاد و تشدید مشکلات ناشی از آن تا بزرگسالی ادامه خواهد یافت و جامعه را با مشکلات متعدد ناشی از این بیماری درگیر خواهد کرد.

دکتر شکیبا با بیان اینکه بسیج ملی تغذیه سالم ۱۴۰۱ همچون سال های پیش، و اینبار با شعار "حال خوب با وزن مناسب" از ۲۴ دی ماه تا ۷ بهمن بطور همزمان در سراسر کشور، از جمله استان کرمانشاه، با انجام اقدامات آموزشی در سطوح گوناگون، برگزار می گردد گفت: امید است با افزایش آگاهی، تغییر نگرش و رفتار، بهبود وضعیت تحرک بدنی متناسب، نظارت بر تولید مواد غذایی و بهبود شیوه زندگی، زمینه زدودن این مشکل بهداشتی را در جامعه ممکن سازیم.

وی اظهار داشت: بر پایه برآوردهای جهانی توسط سازمان بهداشت جهانی، آمار چاقی در سال های پیش رو به افزایش بوده و اطلاع رسانی به شکل مناسب با بیان دلایل و عوامل ایجاد کننده و ارائه راهکارهای علمی و اجرایی در سطح جامعه و با توجه به گروه های سنی، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این مقام مسئول گفت: از آنجا که در حال حاضر، بیماری های غیرواگیر مانند سرطان، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و .... که به عنوان بیماری های متابولیک هم از آنان یاد می شود و عامل ۶۲ درصد از کل مرگ و میرها است، نیاز به پیشگیری و کنترل موارد ابتلا به چاقی و اضافه وزن، با اصلاح الگوی غذایی و با تغییر سبک زندگی، یک ضرورت اجتماعی بوده و همکاری تمامی افراد و سازمان ها را در جامعه طلب می کند.

دکتر شکیبا با بیان اینکه چاقی به عنوان "حالتی از تجمع غیر طبیعی یا بیش از حد بافت چربی بشکل زیرجلدی و احشایی" تعریف می شود که با بروز خطرات سلامتی همراه است گفت:باید توجه داشت که رژیم غذایی ناسالم به عنوان عامل اصلی در ایجاد و یا تشدید چاقی و اضافه وزن در تمامی گروه های سنی شناخته می شود.

وی با بیان اینکه در ارزیابی چاقی و اضافه وزن در دو گروه سنی زیر ۲۰ سال و بالای ۲۰ سال، از روش ها و ابزار متفاوتی استفاده می شود گفت: عموما" در برآورد اولیه چاقی از فرمول BMI یا همان شاخص توده بدنی (نسبت وزن به قد) استفاده می شود. اما باید توجه داشت که چاقی شکمی به جای چاقی محاسبه شده با این فرمول (BMI) که به سادگی تعیین می شود، ارتباط دقیقتر و بیشتری از بیماری های قلبی عروقی و متابولیک را با چاقی نشان می دهد.

دکتر شکیبا عنوان کرد: باید توجه داشت که در برنامه پیشگیری و درمان اضافه وزن و چاقی، فقط کاهش وزن هدف نبوده، بلکه، بکارگیری رفتارهای سالمتر برای مدیریت این بیماری و تلاش در جهت بهبود سلامت کلی فرد و جامعه است که دنبال می شود.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    بیمه ها براحتی برای درمان از حمایت بیماران شانه خالی می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس