کد خبر 1457197
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۴

نمی توان منکر نقش دندان ها در زیبایی لبخند و چهره شد. به همین دلیل افراد به دنبال راهکارهایی برای داشتن دندان های زیبا، سفید و مرتب هستند.

یکی از مشکلات رایج دندانی مربوط به بی نظمی و به هم ریختگی دندانی می شود که این مشکل با ارتودنسی دندان قابل اصلاح است. اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که چه کسانی باید ارتودنسی دندان انجام دهند؟ تا آخر این نوشتار با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال برسید.

چه کسانی باید ارتودنسی دندان انجام دهند؟

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی یکی از شاخه های تخصصی حوزه دندانپزشکی است که به کنترل و درمان مشکلات و ناهنجاری های دندان و فکین می پردازد. در صورتی که جایگاه دندان ها و فک ها مناسب نباشد علاوه بر شکل نامتعارفی که دارند خطر ابتلا به بیماری های مختلف دهان و دندانی اعم از پوسیدگی دندان و بیماری های پریودنتال را افزایش می دهد.

انواع ارتودنسی دندان

با پیشرفت بشر در حوزه دندان به خصوص ارتودنسی، امروزه روش های درمانی بسیار مختلفی در حوزه ارتودنسی دندان به روی کار آمده اند که هر کدام از این روش ها برای درمان نوعی ناهنجاری دندانی و فکی مناسب هستند. اینجاست که با تشخیص متخصص ارتودنسی یکی از انواع ارتودنسی دندان برای شما انتخاب می شود. از جمله انواع ارتودنسی دندان عبارتند از:

ارتودنسی ثابت

در بریس های ارتودنسی ثابت از سیم ها و براکت های فلزی یا سرامیکی برای اصلاح موقعیت دندان ها استفاده می شود. طول درمان ارتودنسی ثابت نسبتا طولانی است و سیم و براکت ها در طی فواصل زمانی معینی نیاز به تنظیم و دستکاری توسط متخصص ارتودنسی دارند.

بریس های فلزی از جمله قدیمی ترین و البته رایج ترین انواع ارتودنسی دندان هستند که برای درمان ناهنجاری های شدید دندانی از آنها استفاده می شود. اما براکت های سرامیکی روشی نسبتا جدید در درمان ارتودنسی دندان هستند که در دسته انواع ارتودنسی نامرئی جای دارند و در صورت استفاده از آنها وجود بریس ها در دندان چندان نمایان نیستند و اطرافیان به سختی متوجه درمان ارتودنسی دندان شما می شوند.

چه کسانی باید ارتودنسی دندان انجام دهند؟

ارتودنسی متحرک

در صورتی که شدت ناهنجاری های دهان و دندانی خفیف تا متوسط باشد ممکن است متخصص ارتودنسی استفاده از ارتودنسی متحرک را توصیه کند. دستگاه ارتودنسی متحرک برخلاف نوع ثابت قابلیت جابه جایی و درآوردن آن از دهان توسط بیمار از دهان وجود دارد. البته در صورتی که در طی 24 ساعت بیشتر از 3 ساعت بریس ها را از دهان خارج کنید احتمال اینکه نتیجه دلخواه را از درمان ارتودنسی بگیرید کم است.

چه کسانی باید ارتودنسی دندان انجام دهند؟

چه کسانی نیاز به ارتودنسی دندان دارند؟

در صورتی که یک یا چند مورد از علائم زیر را دارید به احتمال زیاد شما کاندیدای مناسبی برای انجام ارتودنسی دندان به روش های ارتودنسی ثابت یا متحرک باشید.

از دست دادن زودرس دندان های شیری در کودکان

افرادی که دندان های شیری خود را در کودکی زودتر از موعد از دست داده اند، به احتمال زیاد دندان های دائمی آنها در سنین بزرگسالی به درستی رشد نمی کنند. در این حالت از بریس ها به منظور جلوگیری از ناهماهنگی دندان ها استفاده می شود.

مشکل گاز گرفتن

اگر در گاز گرفتن غذایتان دچار مشکل می شوید یا مدام گونه های خود را گاز می گیرید به احتمال زیاد چینش دندان های شما نامنظم است و نیاز به بررسی بیشتر توسط متخصص ارتودنسی را دارید.

دندان های کج یا روی هم رفته

به توصیه بهترین متخصص ارتودنسی در کرج یکی از علائم هشداردهنده نیاز به بریس های ارتودنسی این است که دندان های شما بیش از حد کج، شلوغ و روی هم رفته باشد؛ قطعا این علائم نشانه بارزی از ناهنجاری دندانی است.

افرادی که دندان های کج یا روی هم رفته ای دارند اعتماد به نفس کافی در زمان صحبت کردن یا خندیدن ندارند و البته نامرتبی دندان ها علاوه بر اینکه تاثیر نامطلوب بر چهره دارد مشکلاتی دیگری مانند پوسیدگی زودرس دندان ها را هم به دنبال دارد.

فاصله زیاد بین دندانی

فاصله زیاد بین دندانی هم یکی دیگر از ناهنجاری های دندانی است. در صورتی که بین دندان های خود فاصله زیادی دارید ممکن است در غذا خوردن دچار مشکل شوید و عملکرد بایت و فک شما هم دچار اختلال شود. این مشکل به راحتی توسط بریس های ارتودنسی قابل درمان است.

جا به جا شدن فک

در صورتی که موقعیت فکین مناسب نباشد باعث حرکت فک و ایجاد صدا می شود. اگر این مشکلات را در ناحیه فک دارید و یا اینکه دائما احساس درد در فک دارید، حتما به یک متخصص ارتودنسی خوب در شهر و منطقه خود مراجعه کنید.

افرادی که مشکلات گفته شده را دارند به احتمال 90 درصد نیاز به درمان های ارتودنسی دندان دارند. اما این ارتودنتیست است که می تواند تصمیم نهایی را بگیرد که آیا شما به این درمان نیاز دارید یا خیر.

به چه کسانی انجام ارتودنسی دندان توصیه نمی شود؟

  • افرادی که در رعایت بهداشت دهان و دندان سهل انگارند: ارتودنسی دندان یک درمان زمان بر است و در صورتی که در طول درمان به بهداشت دهان و دندان خود توجه نداشته باشید؛ احتمال تغییر رنگ دندان ها و پوسیدگی دندان در حین درمان یا پس از درمان وجود دارد. البته این مورد بیشتر در مورد افرادی که از ارتودنسی ثابت استفاده می کنند صدق می کند.
  • ارتودنسی دندان یک درمان زمان بر است: اگر می خواهید که خیلی سریع به نتیجه دلخواه خود برسید و صبر کافی ندارید، ارتودنسی دندان نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
  • افرادی که انتظارات غیر واقع بینانه از درمان ارتودنسی دارند: در اینکه ارتودنسی در زیبایی لبخند و اصلاح دندان ها تاثیر بسیار زیادی دارد شکی نیست، اما اگر انتظارات غیر واقع بینانه از این درمان دارید قید آن را بزنید.
  • افرادی که مبتلا به بیماری شدید لثه هستند: در صورتی که مبتلا به بیماری لثه هستید باید با مشاوره متخصص لثه تحت درمان ارتودنسی دندان قرار بگیرید. توصیه می شود که ابتدا بیماری لثه خود را درمان کنید و سپس اقدام به ارتودنسی دندان کنید.
  • پوسیدگی دندان: قبل از شروع درمان ارتودنسی باید همه دندان های شما سالم باشند. بنابراین حتما قبل از شروع درمان به یک دندانپزشک مراجعه کنید و تمام مشکلات مربوط به پوسیدگی دندان، عفونت دندان و .. را حل کنید.
  • تحلیل ریشه دندان: افراد بسیار کمی هستند که ریشه دندان آنها تجزیه شده است. درمان ارتودنسی برای این افراد مناسب نیست و باید از سایر روش های درمانی برای اصلاح وضعیت دندان های خود استفاده کنند.

** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس