کد خبر 1456242
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
انگلیس بازوی رسانه‌ای اغتشاشات در ایران

دولت انگلیس بادرخواست رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان و همچنین مصوبه غیرالزام‌آور نمایندگان پارلمان، اینگونه وانمود می‌کند که در پی قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی است.

به گزارش مشرق، رسول سنائی‌راد طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: دولت انگلیس با درخواست رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان و همچنین مصوبه غیرالزام‌آور نمایندگان پارلمان، اینگونه وانمود می‌کند که در پی قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی است.

این تحرک انگلیسی‌ها با تحرکات نمایندگان اتحادیه اروپا برای اقدام مشابه، کاملاً هماهنگ و همزمان پیش می‌رود که به‌نظر می‌رسد از چند مسئله به شدت نگران بوده و روندهای مربوط به این موضوعات و مسائل را به نفع خود نمی‌دانند موضوعاتی چون؛

۱- موفقیت جمهوری اسلامی در پیوستن به شانگ‌های و تقویت روابط با شرق که از نگاه غرب، از بین رفتن زمینه بازگشت ایران به همپیمانی با غرب و تقویت استقلال ایران و توان ایجاد موازنه در روابط خارجی به‌حساب می‌آید.

۲- سرسختی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای و روند افزایش ظرفیت و سطح غنی‌سازی به‌تلافی خروج امریکا از برجام و پایبند نبودن کشورهای اروپایی به تعهدات برجامی که موقعیت ایران را برای ادامه گفتگوها تقویت می‌کند.

۳- فرسایشی شدن جنگ اوکراین و مبهم بودن آینده آن. تصور غرب این است که این موضوع زمینه‌های همکاری‌ها و تقویت ارتباطات روسیه با ایران را فراهم و سرنوشت بازار انرژی و اقتصاد را برای کشورهای اروپایی پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌کند.

از این رو، انگلیسی‌ها که از سرانجام اغتشاشات داخلی ایران مأیوس شده‌اند و با اعدام ابرجاسوسی مثل علیرضا اکبری با تابعیت انگلیس و خدمات زیاد به سرویس جاسوسی خود، از بی‌اعتنایی جمهوری اسلامی به تهدیدات خود برای جلوگیری از اعدام او رنج می‌برند، با تصور تشدید فشار برای امتیازگیری به یک بازی خطرناک دست زده‌اند که در صورت عملی ساختن ادعایشان، فقط به افزایش سطح تنش برای خود و متحدان اروپایی و امریکایی‌شان دامن خواهند زد؛ بنابراین انگلیس وارد یک بازی شتابزده و بدون پشتوانه حقوقی شده که سیاستی به دور از محاسبات راهبردی است. از این رو، افرادی مثل جاناتان هال به‌عنوان ناظر مستقل حقوقی، درپی این تحرکات نمایندگان پارلمان انگلیس به صراحت اعلام کرده است: «تعیین یک نهاد دولتی به‌عنوان نهاد تروریستی تحت قانون ۲۰۰۰ تروریسم بریتانیا، به‌معنای کنار گذاشتن سیاست منسجم و چنددهه‌ای دولت بریتانیاست و تعریف تروریسم را که تا به امروز مؤثر و عملی بوده، زیر سؤال می‌برد.» او در ادامه، اقدام احتمالی وزرای دولت انگلیس را سیاسی تلقی کرده که فاقد تفسیر حقوقی می‌باشد.

این هشدار که از منطقی حقوقی برخوردار است، به این واقعیت برمی‌گردد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بخشی از نیروهای مسلح رسمی و قانونی کشور بوده و هرگونه اقدام علیه آن، اقدام علیه نظام و حاکمیت ایران به حساب آمده که قطعاً بی‌پاسخ نخواهد ماند؛ بنابراین هرگونه اشتباه انگلیسی‌ها در این زمینه، یعنی قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی منجر به پیامدهای خطرناک و تنش‌های جدیدی خواهد شد که دامنه آن از سطح روابط دو کشور نیز فراتر خواهد رفت. پیامدهایی چون؛

۱- قرار گرفتن نیروی دریایی کشور انگلیس در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی جمهوری اسلامی ایران و باز شدن دست نیروهای مسلح کشورمان، به‌ویژه سپاه برای برخورد با آنان به‌عنوان تروریست‌هایی شبیه داعش که سوابق موضوع هم نشان از توانمندی و اراده برخورد و مبارزه با تروریسم از سوی سپاه دارد. سپاه هم داعشی‌ها را در عراق و سوریه از پای درآورده و هم متجاوزان انگلیسی و امریکایی را در آب‌های سرزمینی خود دستگیر کرده است.

۲- تشدید تنش در مناطقی که همزمان انگلیس و جمهوری اسلامی در آن حضور دارند که مهم‌ترین آن آبراه‌های راهبردی و خطوط انتقال نفت است ولذا هرگونه برخورد و تنش بین نیروهای سپاه و شناورهای انگلیسی می‌تواند زمینه‌ساز به خطر افتادن امنیت باشد که علاوه بر انگلیسی‌ها می‌تواند دامان همپیمانان و متحدان آنان را نیز بگیرد و حتی بر قیمت نفت نیز اثرگذار بوده و بحران انرژی را تشدید نماید. با توجه به واقعیت‌های فوق، به نمایندگان و دولت انگلیس توصیه می‌شود با مراجعه به تاریخ و به‌روز رسانی دانش و تحلیل سیاسی خود و درک واقعیت‌های مربوط به انقلاب اسلامی و تفاوت‌های ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی، نسبت به محاسبات خود برای هرگونه تصمیم و اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران تجدیدنظر نموده و از هرگونه تنش‌آفرینی و ایجاد بسترهای درگیری و التهاب منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اجتناب و افکار عمومی ایرانیان را که به قدر کافی از خیانت‌های انگلیسی آزرده است به نفرت بیشتر از خود سوق ندهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ع IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    4 1
    با سلام و احترام این ها بندرت دچار اشتباه راهبردی میشوند زیرا قبل از آن مدتها با کارشناسان مختلف و بررسی های میدانی مطالعه لازم را روی موضوع انجام می دهند. شاید هدف آنها از بسط چنین اقدامی بوجود آوردن همان برخوردهایی باشد که شما از آن به عنوان پیامدهای موضوع نام بردید
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      1 0
      وقتی مینویسه در روزنامه جوان نوشت یعنی روزنامه کشک کارشناس کشک تحلیل گر کشک
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    3 3
    آهااااا پس ما هم میتونیم کلا تنگه هرمز رو بسپاریم به سپاه. یه کوچولو ممکنه کشتیهاتون دیر برسن! راستی این مردم مظلوم ایرلند رو نباید حمایت کرد؟
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    3 3
    از همین الان باید اعلام کنین طرح شش فوریتی(!) قراردادن نیروی دریایی انگلیس، فرانسه، آلمان و همهٔ کشورهای حامی طرح اونها به مجلس ارائه شده و در همین یکی دو روزه راجع بهش تصمیم گیری خواهدشد تا حساب کار دستشون بیاد و اگر چنین حماقتی کردن بدونن عواقبش چیه.
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    5 3
    با همین کارشناسی ها کشور رو به قهقرا کشیدین
  • شهروند IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    39 27
    این تحلیل نیز مثل زمستان سخت اروپا می باشد
    • عاقل IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      5 3
      لامصب روباه پیر همه جا کاسه لیس داره
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      2 4
      شهروند کاسه لیس معلومه چون زمانی صدای زمستان سخت غرب مخصوصا اروپای پیر درمیاد که دیگه کار امثال تو و اربابان تو گذشته پس خوش باش...
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      2 4
      ببین دوست عزیز شما اگه یه نگاهی به آمار کنی متوجه میشی که ایران یکی از بزرگترین شبکه ههیزانتقال گاز دنیا رو داره و به جز قطع گاز در برخی به دلیل افت فشار اکثر مطلق کشور گاز پایدار دارن
  • KR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    29 17
    شاخ انگلیس را بشکونین
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      4 4
      عزیز اونی که کمترین آشنایی با واقعیات غرب داره می‌دونه جمهوری اسلامی ایران نه تنها شاخ که گردن منگلستان و شیطان بزرگ را شکسته ولی به دلیل سانسور شدید در غرب همه متوجه این موضوع نمی‌شوند پس کنی صبر کنید تا نفیر شکستن این دشمنان بشریت را بشنوید
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      5 2
      برو بشکن.البته از زیر پتو نمیشه.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    4 0
    در اشتباه محاسباتی ایران استاده.
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    19 8
    داستان زمستان سخت اروپاست دیگه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    8 4
    با این اوضاع،مردم بین انتخاب بد وبدتر
  • علی افصحی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    15 13
    انگلیس خبیث در تله خطای محاسباتی به معنای این است که همچون کرم ابریشم به دور خود تله هلاکتش را با خطای محاسباتی مطلق تنیده و همواره هم تانابودی کاملش خواهد تنید.این که مصوبات الزام آور یا غیر الزام آور باشد اصلا مهم نیست. انگلیس خبیث برای ما کشوری نام آشناست کشوری است که هولوکاست واقعی را علیه ایران در جنگ جهانی روا داشته و نزدیک به نیمی از کل جمعیت ایران را به کام مرگ فرستاد. انگلیس خبیث سلسله جنبان همه اعمال ضد بشری ، ترور، تحمیل قحطی بر ملت ها از جمله هند و آفریقا و... بوده وهست هنوز هم جزایری از عالم ، ایرالند شمالی، اسکاتلند و...را نحت استعمار خود دارد.خوش بینی به انگلیس خبیث عین حماقت و سفاهت است. هرگز انگلیس رویکرد اخلاقی و انسانی حتی نسبت به ملت خود نداشته و ندارد.حاکمان انگلیس خبیث خاندانی اند که ریشه در همه خباثت های ضد بشری دارند ابر ثروتمندان غارت گری که جز به ابدی ساختن سلطه و غارت به چیز دیگری نمی اندیشند این اقلیم ابلیس هر کاری که علیه انقلاب اسلامی بتواند انجام می دهد تنها سلاح انقلابیون در برابر این دشمن خبیث تمسک به قرآن است و بس. قرآن در سوره روم آیه هفتاد و چهار می فرماید «فانتقمنا من الذین اجرموا ما حتما انتقام مظلومان را از دولت مجرمی چون انگلیس خبیث خواهیم گرفت. «وکان حقا علینا نصر المومنین بر ما حق مسلمی است که مومنین را یاری کنیم» دل انقلابیون ولایی به این آیات گرم بوده و به ولی فقیه خردمندمان امام خامنه‌ای استواراست. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      4 1
      دلار ۴۲۰۰۰ تومان.حالا کی حساب محاسباتی کرده.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    3 0
    ]ره همه اشتباه می کنند
  • sepehr IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    3 0
    ما هم تحریمشون میکنیم دیگه بهشون اجازه افتتاح حساب تو بانک ملی رو نمیدیم تو کنکور هم حق ندارن شرکت کنن
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    3 0
    برای این تحلیلها کمی زوده!
  • عبدالله IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    2 0
    آخه تحلیلگر خوش تیپ، وقتی جاسوس لو برود دیگر مهره سوخته و بی ارزش است، اینها شانتاژ بازی در میاورند نه اینکه از اعدام اکبری ناراحت باشند، بنازم به این تحلیلت!!!
  • ناشناس IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    5 1
    اصلن همه ی محاسبات دنیا اشتباهه . فقط محاسبه بانک مرکزی ایران و وزیر اقتصاد ایران درسته .
  • عباس IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    0 3
    تحلیل باحالی بود
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    1 3
    انگلیسی ها مکارند اما با مکاران باید مثل خودشان رفتار کرد با سیاست میتوان به مقصد رسید
  • هالو IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    1 0
    میخواهیم اما متاسفانه نمیتوانیم ...
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    4 0
    1- چين تلكت كرد و رفت با ديگران رقصيد2- از انرژي هسته اي حتي يك لامپ روشن نشد
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    3 0
    اشتباه محاسباتی کسانی کردند که الان دست به دامان اردوغان شدن و تا از سقوط برجام جلوگیری کند .
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    3 0
    معلم درس سیاست برای جهان شدیم
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    2 0
    آیا رودر رویی های اخیر با چین و عراق و روسیه و ونزوئلا،، اشتباه محاسباتی نیست یا اینکه همچنان سر در برف بیخیالی بمانیم ؟
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    0 2
    خوب شد که بندهای سی اف تی و پالرمو را هنوز نپذیرفته ایم وگرنه آنها برای تروریست شناختن سپاه هیچ تعللی نداشته
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    2 2
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    0 3
    پایان دوران انگلیسِ احمق
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    3 0
    همه اشتباه میکنند ؟؟؟
  • IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    0 0
    تعامل با اروپا و انگلیس بجز با حرف زور امکان پذیر نیست. چرا همیشه ما در مقابل سیاستهای تهاجمی اروپا حالت دفاعی می گیریم؟ باید از ابتدا حالت تهاجمی داشته باشیم. مثلا باید اعلام کنیم که انگلستان و آمریکا باید پایگاههای خود را از جنوب خلیج فارس جمع آوری کنند و هیچ کشتی جنگی غریبه ای حق عبور از تنگه هرمز را ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس